Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten

627 berichten
Heel veel succes met het opstarten !

Ben
Ik denk dat er best mogelijkheden zijn voor niches in de kampeeraccessoires markt. Uit mijn ervaring zijn ketens als Bever of Decathlon goed met kleding, tassen en slaapspullen maar het aanbod in meer specifieke categorieën zoals electronica of sanitair is vaak minder en vaak betaal je relatief veel voor een standaardmerk.

Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld powerbanks of opvouwbare zonnepanelen. Hierbij verkopen Bever en Mediamarkt alleen Xstorm en Decathlon verkoopt zijn eigen merk met zeer beperkte keuze. Terwijl er inmiddels zat Chinese merken zijn die ook echt kwaliteit leveren zoals Xiaomi, Anker of RAVpower, vaak is de prijs kwaliteitsverhouding beter dan bij Xstorm maar deze merken vind je bijna nooit in winkels en je moet vaak online shoppen.

Ander leuk voorbeeld is de Tex Energey Inifinte Air mini wind turbine. Een opvouwbare, lichtgewicht windturbine die 5 volt levert om je telefoon op te laden. Hartstikke leuk ding, al is het maar als display model maar je kunt hem amper online krijgen laat staan in een fysieke winkel.

Ook moet ik denken aan hoge kwaliteit multifunctionele zak/fietslampen zoals Olight, Fenix of Nitecore. Amper te krijgen in veel standaard winkelketens.

Maar denk ook aan bijvoorbeeld coin towels, hartstikke handige muntvormige minidoekjes voor onderweg die je met een druppel water kunt uitvouwen. Alleen verkrijgbaar bij een handvol online winkels en in een fysieke winkel heb ik ze nooit gezien. Bijvoorbeeld een opvouwbare tandenborstel kun je ook niet zomaar ergens kopen. Weer een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld bijenwas kaarsen, geven veel meer warmte en geen giftige dampen. Dus ideaal voor een gezellig sfeerlichtje bij het kamperen maar moeilijk verkrijgbaar via standaardwinkels.

Natuurlijk kun je veel van dit soort dingen wel online kopen, maar mijn ervaring is dat je bij veel verschillende webshops moet zijn om je uitrusting compleet te maken. Als je dit soort zaken op 1 plek zou aanbieden zou dat absolute meerwaarde hebben ook al is het assortiment niet supergroot. Je hoeft geen tientallen zaklampen aan te bieden als je maar een keuze hebt uit groot en klein en een betere prijskwaliteitsverhouding levert dan de Bever of Decathlon verderop (wat prima mogelijk is met dit soort merken).
Piet55 schreef:
zo 02 aug, 2020 21:02
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld powerbanks of opvouwbare zonnepanelen. Hierbij verkopen Bever en Mediamarkt alleen Xstorm en Decathlon verkoopt zijn eigen merk met zeer beperkte keuze. Terwijl er inmiddels zat Chinese merken zijn die ook echt kwaliteit leveren zoals Xiaomi, Anker of RAVpower, vaak is de prijs kwaliteitsverhouding beter dan bij Xstorm maar deze merken vind je bijna nooit in winkels en je moet vaak online shoppen.
Daar zit een deel van de verklaring voor het prijsverschil. Sommige merken werken bijna uitsluitend online en het ontbreken van tussenhandel scheelt gewoon in de prijs. Sommige zaken die ik online tegen kom, zijn erg interessant, maar zijn helaas niet via groothandels verkrijgbaar.

Piet55 schreef:
zo 02 aug, 2020 21:02
Ook moet ik denken aan hoge kwaliteit multifunctionele zak/fietslampen zoals Olight, Fenix of Nitecore. Amper te krijgen in veel standaard winkelketens.
Ik ga hoofdlampen en zaklampen van Olite en Princeton Tec in het assortiment opnemen.

Piet55 schreef:
zo 02 aug, 2020 21:02
Maar denk ook aan bijvoorbeeld coin towels, hartstikke handige muntvormige minidoekjes voor onderweg die je met een druppel water kunt uitvouwen. Alleen verkrijgbaar bij een handvol online winkels en in een fysieke winkel heb ik ze nooit gezien.
Die heb ik vroeger wel eens gebruikt. Vind je die echt handig? Ik vind het een leuke gimmick, maar in gebruik had het voor mij weinig meerwaarde.

Piet55 schreef:
zo 02 aug, 2020 21:02
Weer een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld bijenwas kaarsen, geven veel meer warmte en geen giftige dampen. Dus ideaal voor een gezellig sfeerlichtje bij het kamperen maar moeilijk verkrijgbaar via standaardwinkels.
Er zit een Dille en Kamille om de hoek en er zijn een paar boetiekjes met locale producten. Keuze genoeg dus!

Piet55 schreef:
zo 02 aug, 2020 21:02
Natuurlijk kun je veel van dit soort dingen wel online kopen, maar mijn ervaring is dat je bij veel verschillende webshops moet zijn om je uitrusting compleet te maken. Als je dit soort zaken op 1 plek zou aanbieden zou dat absolute meerwaarde hebben ook al is het assortiment niet supergroot. Je hoeft geen tientallen zaklampen aan te bieden als je maar een keuze hebt uit groot en klein en een betere prijskwaliteitsverhouding levert dan de Bever of Decathlon verderop (wat prima mogelijk is met dit soort merken).
Dat wordt een grote uitdaging die ik wel zo veel mogelijk probeer aan te gaan. Maar dat gaat wel tijd kosten en verwacht geen lagere prijzen dan Bever of Decathlon.

Ik ben zojuist dealer geworden van Happy Soaps, handige zepen en shampoos in tabletvorm. De body wash en scheerschuim zijn 100% biologisch afbreekbaar en te gebruiken bij wild kamperen.
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 08:19
Piet55 schreef:
zo 02 aug, 2020 21:02
Maar denk ook aan bijvoorbeeld coin towels, hartstikke handige muntvormige minidoekjes voor onderweg die je met een druppel water kunt uitvouwen. Alleen verkrijgbaar bij een handvol online winkels en in een fysieke winkel heb ik ze nooit gezien.
Die heb ik vroeger wel eens gebruikt. Vind je die echt handig? Ik vind het een leuke gimmick, maar in gebruik had het voor mij weinig meerwaarde.
Ik ben Piet55 niet, maar ik heb er vaak eentje bij me voor noodgevallen, als ik echt helemaal niks droogs meer heb. Ik haal ze gewoon bij de Xenos.

Groetjes,

Carl
Piet55 schreef:
zo 02 aug, 2020 21:02
Weer een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld bijenwas kaarsen, geven veel meer warmte en geen giftige dampen. Dus ideaal voor een gezellig sfeerlichtje bij het kamperen maar moeilijk verkrijgbaar via standaardwinkels.
Alle kaarsen veroorzaken (ultra) fijnstof en giftige dampen. Maakt niet uit van welke brandstof ze zijn gemaakt.
https://www.gezondheidsnet.nl/astma-en- ... s-ongezond
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 08:19
Ik ben zojuist dealer geworden van Happy Soaps, handige zepen en shampoos in tabletvorm. De body wash en scheerschuim zijn 100% biologisch afbreekbaar en te gebruiken bij wild kamperen.
Als het je ook gaat lukken om deze zakjes in het assortiment op te nemen heb je een mooie aanvulling op de soapbars. Ben zelf een erg tevreden gebruiker. Ze doen wat ze beloven en gaan uiteraard veel langer mee dan losse plastic zakjes.
https://matadorup.com/collections/acce ... gLoDvD_BwE
Interessant spul! Ik heb ze een mail gestuurd.

Nog meer tips?
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 08:19
De body wash en scheerschuim zijn 100% biologisch afbreekbaar en te gebruiken bij wild kamperen.


Tuurlijk, maar als je het na kan laten dan is dat beter. Zeep in oppervlaktewater is vervuiling. Het enige juiste advies imho is om in de natuur geen zeep te gebruiken. Het is ook nergens voor nodig.
Grandonneur schreef:
za 08 aug, 2020 11:07
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 08:19
De body wash en scheerschuim zijn 100% biologisch afbreekbaar en te gebruiken bij wild kamperen.


Tuurlijk, maar als je het na kan laten dan is dat beter. Zeep in oppervlaktewater is vervuiling. Het enige juiste advies imho is om in de natuur geen zeep te gebruiken. Het is ook nergens voor nodig.
Ik denk dat je hier net iets te fundamentalistisch bent.
Bij wildkamperen kom je op een plaats waar er waarschijnlijk het komende jaar niemand meer komt. 20 ml zeep in de bodem of het beekje heeft een impact die waaschijnlijk kleiner is dan de drol die je daar legt of het plasje dat je doet.

Als je het zo ver drijft, denk dan ook aan de druppeltjes olie die mogelijk van je ketting spoelen bij regenweer, en het rubber van je banden.
Dat is ook nergens voor nodig.... en dan kan je reizen, zelfs met de fiets ook weglaten.
Blackbelt schreef:
za 08 aug, 2020 11:16
Grandonneur schreef:
za 08 aug, 2020 11:07
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 08:19
De body wash en scheerschuim zijn 100% biologisch afbreekbaar en te gebruiken bij wild kamperen.


Tuurlijk, maar als je het na kan laten dan is dat beter. Zeep in oppervlaktewater is vervuiling. Het enige juiste advies imho is om in de natuur geen zeep te gebruiken. Het is ook nergens voor nodig.
Ik denk dat je hier net iets te fundamentalistisch bent.
Deze discussie voer ik continu met mezelf, mijn vrouw en kampeervrienden. Voor mijn winkel wil ik zo duurzaam mogelijk te werk gaan, maar kan dat wel goed genoeg?
Als ex-padvinder en bushcrafter heb ik geleerd dat je bijna niets nodig hebt om comfortabel en veilig in de natuur te vertoeven. Met een goed mes hoef je geen haringen te kopen. En met de juiste skills kan je in alle omstandigheden een houtvuurtje maken en hoef je geen gasflesje of vloeibare brandstof te gebruiken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mijn visie is: koop en verbruik zo min mogelijk. Hoe meer kennis en vaardigheden je hebt, hoe minder spullen je nodig hebt. Maar hoe leuk ik het ook vind, ik kan vanuit de winkel niet iedereen tot volleerd nomade of holbewoner opleiden en veel mensen willen dat ook helemaal niet. Hobbymatig misschien wel, maar tijdens de reis worden principes makkelijk losgelaten omwille van comfort en gemak.

Dus... wat is dan "the next best thing" voor mensen die toch een beetje hedendaags comfort verlangen? Moet je dat dan maar niet aanbieden, omdat het niet 100% duurzaam is? Nee, dan blijft iedereen met moderne, chemische rotzooi kamperen en krijgt verduurzaming geen kans.
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 11:36
Deze discussie voer ik continu met mezelf, mijn vrouw en kampeervrienden. Voor mijn winkel wil ik zo duurzaam mogelijk te werk gaan, maar kan dat wel goed genoeg?
Als ex-padvinder en bushcrafter heb ik geleerd dat je bijna niets nodig hebt om comfortabel en veilig in de natuur te vertoeven. Met een goed mes hoef je geen haringen te kopen. En met de juiste skills kan je in alle omstandigheden een houtvuurtje maken en hoef je geen gasflesje of vloeibare brandstof te gebruiken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mijn visie is: koop en verbruik zo min mogelijk. Hoe meer kennis en vaardigheden je hebt, hoe minder spullen je nodig hebt. Maar hoe leuk ik het ook vind, ik kan vanuit de winkel niet iedereen tot volleerd nomade of holbewoner opleiden en veel mensen willen dat ook helemaal niet. Hobbymatig misschien wel, maar tijdens de reis worden principes makkelijk losgelaten omwille van comfort en gemak.

Dus... wat is dan "the next best thing" voor mensen die toch een beetje hedendaags comfort verlangen? Moet je dat dan maar niet aanbieden, omdat het niet 100% duurzaam is? Nee, dan blijft iedereen met moderne, chemische rotzooi kamperen en krijgt verduurzaming geen kans.
De oplossing is simpel: je maakt gewoon een keuze. Die heb je allang gemaakt door een winkel te beginnen en mensen te helpen 'die toch een beetje hedendaags comfort verlangen'. Commercieel en duurzaam tegelijk is heel moeilijk als je een redelijke winstmarge wil houden. Je kan er een verhaal omheen hangen, maar als je dingen wil vérkopen is de visie 'koop en verbruik zo min mogelijk' niet zo handig.
Ik denk dat voorlichting hier erg belangrijk is. Leg mensen uit wat 'leave no trace' wildkamperen is; leg mensen uit dat het niet zo handig is om zeep te gebruiken in een plas natuurwater; leg mensen uit dat '100% biologisch afbreekbaar' niet meer is dan een label op een product, zodat er meer van wordt verkocht, zeep blijft zeep. En ik denk ook dat klanten dat kunnen waarderen.
ErikB81 schreef:
za 08 aug, 2020 12:08
De oplossing is simpel: je maakt gewoon een keuze. Die heb je allang gemaakt door een winkel te beginnen en mensen te helpen 'die toch een beetje hedendaags comfort verlangen'. Commercieel en duurzaam tegelijk is heel moeilijk als je een redelijke winstmarge wil houden. Je kan er een verhaal omheen hangen, maar als je dingen wil vérkopen is de visie 'koop en verbruik zo min mogelijk' niet zo handig.
In Amsterdam is een fietsenwinkel die de vaak onervaren fietsvakantieklanten behalve achtertassen per se ook een setje voortassen wil verkopen, terwijl dat natuurlijk lang niet altijd noodzakelijk is voor een geslaagde fietsreis. Ik snap dat wel: om winstgevend te zijn in dit niche-segment, moet je gewoon flink omzet draaien.
peter de rijk schreef:
za 08 aug, 2020 12:30
Ik snap dat wel: om winstgevend te zijn in dit niche-segment, moet je gewoon flink omzet draaien.
Iedereen wil wel wat extra verdienen en alle kleine beetjes helpen, maar als je het van die paar tientjes moet hebben...
Ik heb mijn financiële plan afgestemd op de marges en aantallen die ik met de verkoop van fietsen denk te kunnen halen. Ik zie de verkoop van accessoires en kampeerartikelen meer als service dan als businessmodel, want daarvoor zoek ik teveel de niches op met veelal minder omzet en lagere marges. Het voelt niet fijn als ik klanten onnodige spullen moet opdringen om rond te kunnen komen.

Het onverwachte advies: "Laat maar liggen, want dat heb je niet nodig" is ook wat waard. Het levert tevreden klanten op.
Ga je ook iets van een webshop naast de winkel opzetten?
Christophorus, ik snap je twijfels en vind dat je ze goed verwoordt. Plusje daarvoor :)
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 12:40
Het onverwachte advies: "Laat maar liggen, want dat heb je niet nodig" is ook wat waard. Het levert tevreden klanten op.
Zo onverwacht vind ik dat niet hoor. Er zijn veel ondernemers die ver komen met deze instelling.
Blackbelt schreef:
za 08 aug, 2020 11:16
Ik denk dat je hier net iets te fundamentalistisch bent.
Haha, die karaktereigenschap herken ik niet echt bij mezelf :D

‘Gewone’ zeep valt ook in het niet bij de chemisch afval lozingen in de natuur. De natuur redt zich uiteindelijk wel, ondanks wildkampeerders, geen twijfel daarover. Ben gewoon van mening dat zeep gemist kan worden, en dat milieuvriendelijke zeep in de natuur een illusie is. Niet meer.
Misschien een idee om toch enkele tenten op te nemen in het kampeerassortiment? Ik merk dat veel tenten die geschikt zijn voor bikepacking, niet bij de reguliere aanbieders te koop zijn zodat je bij webshops in (m.n.) de UK terecht komt.

Het gaat dan om (extreem) lichte 1- of 2-persoons tenten met een korte pakmaat (minder dan 40cm), zoals bijv. van Terra Nova.
Fedor schreef:
za 08 aug, 2020 14:02
Misschien een idee om toch enkele tenten op te nemen in het kampeerassortiment?
Ik neem zowiezo een kleine selectie Vaude tenten op.
Exped overweeg ik nog, want die zijn lichter en compacter, maar hun duurzaamheidsvisie gaat lang niet zo ver als die van Vaude.
Inge1 schreef:
za 08 aug, 2020 13:23
Ga je ook iets van een webshop naast de winkel opzetten?
Ja, maar dat heeft wat tijd nodig.
Cool! Ben benieuwd wat daar tzt in gaat komen.
Inge1 schreef:
za 08 aug, 2020 14:26
Cool! Ben benieuwd wat daar tzt in gaat komen.
Waar heb je behoefte aan?