Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Breda -> Athene - Forum Wereldfietser

Breda -> Athene

Beste forumleden,

Ik ben van plan in de zomer van 2020 met de racefiets (disc brakes & 28mm banden) van mijn woonplaats Breda/Prinsenbeek naar Athene te fietsen. de route zal zich deels door Duitsland, Zwitserland, Italie (plus een aantal giro cols) naar Slovenie, Kroatie, Montenegro, Deels Albanie naar Griekenland voeren. Ongv 2800 km zoals mijn Naviki fiets navi op mijn telefoon aangeeft.
Ik ga dit met een vriend en mijn vriendin doen. Ik & mijn fiets maatje pakken de racefiets. Mijn vriendin rijdend in een ford transit type busje met spullen denk aan; Tent, eten, kleding, reserve materiaal e.d. rijd 's morgens richting ons dagelijks eindpunt. Ik wilde via dit forum tips/tricks eventuele kaarten of sites voor goede gpx bestanden vragen, voor deze route.
waar moet ik aan denken que papieren, paspoort, eten, campsites, mooie plaatsen, materiaal, banden gewoon alles generaal voor zo een ondernemen.

Alvast enorm bedankt!
Ricardo
Superplan! En met een volgwagen een stuk 'relaxter'. Je kan alles in de bus laden en het enige wat jullie moeten doen is fietsen.
Wat tips:
- Niet té veel km's op 1 dag, je moet de volgende dag wéér, en de dag erna, en de dag daarná... 2800 km is een hoop.
- Stippel de route veelal verhard uit. 28mm bandjes over onverharde paadjes is nogal een opgave.
- Maak van tevoren met bv. Garmin Connect/Komoot/Strava Routebouwer alle routes per dag. Scheelt een hoop stress. Zorg ook voor een backup gps apparaat.
- Ga van de lente een weekendje proefrijden en kamperen. Dan weet je hoe het voelt én het verhoogd de feestvreugde.
- Geniet ervan!
Het lijkt me een hele uitdaging om de overnachtingen voor de hele route vooraf in te plannen. Dan zeker de etappes niet te lang, zodat je het zeker kunt halen. Naast de afstand zou ik ook goed kijken naar de hoogtemeters en de route goed verdelen over km en hoogtemeters, waarbij ik altijd aanhoud dat je voor 500 hoogtemeters een uur extra moet rekenen, waarbij dat met een racefiets zonder bagage vast iets sneller gaat.
Routes per dag uitstippelen lijkt veel, maar zomer 2020 duurt nog even. Je hebt de hele winter om voor te bereiden.

Hoelang hebben jullie de tijd? Je bent minstens een maand bezig. Dat is 100km per dag zónder ene rustdag.
Heb je 3 maanden de tijd kan de dagafstand aanzienlijk korter, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Let ook op dat slapen in een tent altijd anders is, dan thuis. Klinkt gek en logisch. Maar het is iets om rekening mee te houden.
Leuk plan! Lijkt me goed te doen als je zonder bagage rijdt met een volgwagen. Zou kritisch naar de wielen van beide fietsen kijken en ze technisch lekker zoveel mogelijk gelijk houden.
Dat is dus 4 weken fietsen en drie dagen in de auto weer terug, of heb je daar een ander idee bij? Die 4 weken kunnen er natuurlijk ook 2 of 6 zijn afhankelijk van jullie conditie en wat je verder nog wil doen onderweg. Met alleen een racefiets en allen wat reparatiespulletjes en eten en regenkleding is 150 per dag toch wel mogelijk lijkt me, de ene dag wat meer dan de andere, afhankelijk ook weer van het weer en de wind. Je vastpinnen op een eindlokatie op voorhand zou ik dan niet doen maar de op dag zelf bepalen aan de hand van de route en het weer. De wegen langs de kust in Kroatië zijn in ieder geval niet vlak te noemen, en hebben denk ik per dag ongeveer dezelfde hoeveelheid hoogtemeters in zich als die in de alpen. In Slovenië zijn het vaak veel steile of juist lange klimmen die je tegenkomt, of alles op dezelfde dag.
Leuk aan een reis is de voorpret. Ga eens spelen met een website zoals Brouter en zoek leuke weggetjes. Via andere sites kun je campings vinden. Je krijgt dan vanzelf ook meer gevoel bij het landschap. Het kost je een avond, maar dan heb je ook echt iets zelf bedacht.
willem.m schreef:
za 19 okt, 2019 07:33
Leuk aan een reis is de voorpret. Ga eens spelen met een website zoals Brouter en zoek leuke weggetjes. Via andere sites kun je campings vinden. Je krijgt dan vanzelf ook meer gevoel bij het landschap. Het kost je een avond, maar dan heb je ook echt iets zelf bedacht.
Ik weet nog niet goed hoe het werkt. Maar bedankt ik ga er eens mee aan de slag!
Ik zou graag weten hoe ik idd de beste gpx route kan gaan maken en dit is allemaal naar mijn gps device te uploaden even bedenkende dat ik misschien geen internet verbinding ga hebben voor enkele dagen?
Hopelijk kies ik de juiste wegen tijdens het bouwen van deze tocht.

Nogmaals bedankt
Ricardovdvelde schreef:
ma 21 okt, 2019 12:12
willem.m schreef:
za 19 okt, 2019 07:33
Leuk aan een reis is de voorpret. Ga eens spelen met een website zoals Brouter en zoek leuke weggetjes. Via andere sites kun je campings vinden. Je krijgt dan vanzelf ook meer gevoel bij het landschap. Het kost je een avond, maar dan heb je ook echt iets zelf bedacht.
Ik weet nog niet goed hoe het werkt. Maar bedankt ik ga er eens mee aan de slag!
Ik zou graag weten hoe ik idd de beste gpx route kan gaan maken en dit is allemaal naar mijn gps device te uploaden even bedenkende dat ik misschien geen internet verbinding ga hebben voor enkele dagen?
Hopelijk kies ik de juiste wegen tijdens het bouwen van deze tocht.

Nogmaals bedankt
Als je binnen dit forum op zoek gaat zul je tal van mogelijkheden, ieder met zijn beperkingen tegenkomen. Internet is er in heel Europa, dus kan het probleem niet zijn, geen bereik misschien in afgelegen gebieden, maar ik ben het ook op de Balkan nog niet vaak tegengekomen. (en ook niet meerdere dagen, eerder een paar uur)
Ricardovdvelde schreef:
ma 21 okt, 2019 12:12
Ik zou graag weten hoe ik idd de beste gpx route kan gaan maken en dit is allemaal naar mijn gps device te uploaden
Zoek op dit forum op Garmin of Etrex of zo, wat het meest van toepassing is. Je hebt de hele winter om het te proberen incl. testtochtjes want als je het een week van tevoren gaat proberen is het vet te laat. (Ik heb het me zelf vorig jaar geleerd. Het duurt even.)
Ik zie drie elementen:

1. Het thuis maken van de route, bijv in dagetappes startend en eindigend bij campings. Dat kan bijv met Brouter, Ride with GPS of Garmin Basecamp. Dit is natuurlijk het leukste om te doen, en niets houdt je tegen om er al mee te beginnen.

2. Het op een dedicated gps device zetten van de tracks (= stukjes route o.b.v. je route) en met het device leren omgaan. Dat kost zoals Leon terecht zegt wel even. Als jouw mobiel het mbv een powerbank makkelijk een dag volhoudt, dan kun je een dedicated gps ook overslaan.

3. Het op je mobiel zetten van de tracks incl bijkomende praktische info, plus downloaden van offline te gebruiken kaarten. Handige apps zijn bijv Osmand (ios) en Locus Pro (android). Deze gebruik je dan samen met online Google Maps voor als je een cafe, restaurant, fietsenzaak, etc zoekt.

En inderdaad is hierover al veel geschreven en dus terug te vinden op het forum.