Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Als vrouw alleen fietsen: waar?! - Forum Wereldfietser

Als vrouw alleen fietsen: waar?!

Ik ben net terug van een solo-fietstocht in noordelijk Scandinavië. Dit beviel zo goed dat het mij tof lijkt wel vaker alleen op reis te gaan. Echter, welke andere bestemming binnen en buiten Europa zijn uitermate geschikt en veilig genoeg voor een vrouw alleen op de fiets?

Zijn er vrouwen die ervaringen hebben in andere landen die deze willen delen?

Alvast bedankt!
Gr Janneke
Staat al veel over op dit forum.
Binnen Europa: Schotland, Zwitserland, Oostenrijk, Ijsland, ...

Buiten Europa: Alaska, Canada, Thailand, Laos, Nieuw-Zeeland, Australië, China, Mongolië, Japan, ....

Mits een beetje assertiviteit is de wereld veiliger dan de meesten denken.
Binnen Europa: Ierland, Montenegro, Servie, Kroatie vermoed ik. In ieder geval kan je in dit soort Balkanlanden nog 's avonds als vrouw alleen over straat. Ten minste ik heb er genoeg gezien die als vrouw alleen over straat liepen. Belgrado schijnt veiliger te zijn dan Amsterdam.
De Balkanlanden zijn niet de eerste landen waar ik aan denk als het op vrouwvriendelijkheid aankomt. In Servie hebben mijn vrouw en ik wel 'discussie' gehad met de plaatselijke hermandad en daar hadden we niet echt een lekker gevoel bij.
Ook is het feit dat je daar moeilijker communiceert in mijn ogen een belemmering in mijn ogen. Het Servische schrift is daarnaast ook nog eens lastig lezen..

Als mijn vrouw of dochter alleen zou willen gaan fietsen zou ik het Verenigd Koninkrijk, de Duitstalige landen of Frankrijk adviseren....

Veel plezier met uitzoeken!

Groet
Eric
Janneke,

Wij zijn net terug uit China (Yunnan) De ervaringen van mijn vrouw geven aan dat dit deel van China veilig is voor vrouwen alleen. Ook Thailand waar we eerder gefietst hebben was naar onze mening veilig voor vrouwen. Voor beide landen spreekt het vanzelf dat je de nodige voorzorgen neemt, bijv. niet in het donker op straat in een onbekende omgeving.

In elk geval succes met de keuze,

Met vriendelijke groet,

Paul Snoeij
Ja, ik heb ook een aantal fietsvakanties alleen gedaan (Duitsland, Tsjechie, Spanje, Thailand, Laos en VS) en ik heb me nooit ongemakkelijk gevoeld. Verdiep je in het land, zoek info/contact met andere solovrouwen, zorg dat je goed in je vel zit en dan gewoon doen. Kijk eens op de site van Bernadette voor inspiratie!
Zoek ook eens verder op het forum. Er is al aardig wat over geschreven. En luister niet te veel naar de mening van de Telegraaf lezende buurvrouw die achter iedere boom een enge man met foute bedoelingen ziet staan.
Marianne schreef:.......En luister niet te veel naar de mening van de Telegraaf lezende buurvrouw die achter iedere boom een enge man met foute bedoelingen ziet staan.
:lol:
Overal en nergens ben je veilig. Ik ben van oordeel dat je dat niet aan een individuele ervaring of incident af kan meten. Ik voel me in elk land net zoals jou veilig c.q. bedreigd. Ik ben dan ook een groot voorvechter van de gedachte dat een vrouw net als een man overal over straat moet kunnen lopen zonder lastig te worden gevallen. Ik bedoel daarmee dat subjectieve onveiligheid een persoonlijke zaak is. Wees moedig maar alert. Ik zie regelmatig vrouwen alleen fietsen en wandelen en zou dat graag aan willen moedigen. En als ooit een vrouw in nood(natuurlijk niet zelf uitgelokt) mijn assistentie nodig heeft dan hoeft ze dat niet te vragen. Ik ben niet zo gauw angstig maar wel waakzaam. Misschien komt dat door de vele zelfverdedigingstraining die ik heb gehad. Judo vanaf de 15e(dankzij Anton Geesink) tot de 35-ste(bruine band). Over de kleur band hoeft niet gelachen te worden! :wink: Zo ff uit de slof geschoten...dat lucht op.
Tja, maar de wereld is niet overal als Drente.
Wim
Wim schreef:Tja, maar de wereld is niet overal als Drente.
Wim
Er zijn veel overeenkomsten; ik was vandaag op de fiets in Groningen, Duitsland, Overijssel, Gelderland, Friesland en ten slotte weer in home sweet hom Alaba..... 8)
Haha,
vet grappig, bijna alleen maar reacties van mannen!! :)

Bedankt in ieder geval. Ik ben zelf niet angstig aangelegd, dus denk dat ik wat dat betreft mezelf overal wel op m'n gemak zal voelen.
De Balkanlanden trekken me wel heel erg, dus misschien dat ik me daar maar eens in ga verdiepen aankomend jaar. China is natuurlijk ook een goede optie. Op die website van Bernadette zag ik dat zij er ook een hele tijd heeft rondgefietst. De taal lijkt me dan wel een lastige, maar met elke LOI cursus is een beetje basic taalgebruik wel te leren :-)
Laos en Thailand, Bali en China zijn uitstekend te doen. In Turkije heb ik veel gefietst en me meestal erg veilig gevoeld.

In Frankrijk nog de meeste akkefietjes meegemaakt. Potlood-venten is daar nog populair.

Maar met een beetje nuchter nadenken kom je een eind.
Gr.
Betty
Janneke schreef:Haha, vet grappig, bijna alleen maar reacties van mannen!! :)
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de meerderheid van de solofietsers man is.. net als de bezoekers van deze site ;)

Ik zou overigens niet weten waarom in heel Europa en door geëmigreerde Europeanen gedomineerde landen niet solo gefietst zou kunnen worden door vrouwen. Maar dat is mijn ervaring (als man).

Zou het niet zo zijn dat landen waar je als vrouw enigszins gelijk behandeld wordt als mannen, het ook relatief veilig is om daar solo te fietsen?
Janneke schreef:Haha,
vet grappig, bijna alleen maar reacties van mannen!! :)
Ik maak behoudens fysiek geen verschil tussen mensen: iedereen heeft het recht datgene te doen wat een ander ook mag, behoudens de wet. :idea:
Janneke. Mij trekken de Balkanlanden ook heel erg. En sinds mijn laatste bezoek vooral Montenegro. Ik ga er waarschijnlijk in augustus weer terug. Ik zal jouw vraag eens doorspelen aan de mensen die ik op de Balkan ken. Bedenk met 600.000 inwoners op een oppervlakte van 1/3 van Nederland is het heel dunbevolkt en eigenlijk een groot dorp (behalve hoofdstad Podgorica). Iedereen kent elkaar en dus is ook de sociale controle wel groot.

Groeten,

Rutger
Hier een reactie van een vrouw Janneke, alleen fiets ik dan weer wel met een man... ;)

Eerlijk gezegd heb ik me nooit ergens onveilig gevoeld, alleen een aantal jaren terug in Zuid-Afrika, toen ik daar met mijn vader aan het rondreizen was.

Voor het fietsen schat ik zo in dat de Scandinavische landen plus IJsland echt heel veilig zullen zijn voor een vrouw alleen.

Daar kun je buiten de steden gewoon je fiets laten staan bij de supermarkt zonder dat je die op slot hoeft te zetten. Dan zullen ze ook wel van de vrouwen afblijven! ;)

Succes!

Ellen
fietsjunks schreef:.... plus IJsland echt heel veilig zullen zijn voor een vrouw alleen.

Daar kun je buiten de steden gewoon je fiets laten staan bij de supermarkt zonder dat je die op slot hoeft te zetten. Dan zullen ze ook wel van de vrouwen afblijven! ;)
het probleem daar is dat de vrouwen er niet van de mannen blijven !
Heb er ooit om 4 uur 's ochtends in zeven haasten men tent gepakt en gevlucht voor 2 vrouwen (een inheemse Ijslandse en een geïmmigreerde Tutsi) die me maar niet gerust lieten en probeerden men (anderhalverpersoons-)tentje binnen te dringen :P

Het werd alsnog een mooie, lange fietsdag ...
koenie schreef:Heb er ooit om 4 uur 's ochtends in zeven haasten men tent gepakt en gevlucht voor 2 vrouwen (een inheemse Ijslandse en een geïmmigreerde Tutsi) die me maar niet gerust lieten en probeerden men (anderhalverpersoons-)tentje binnen te dringen :P
Volgens mij verwar jij hen met inheemse IJslandse pony's...
Ja de IJslandse vrouwen zijn een apart slag volk :D

Maar even over de vraag:

Vorig jaar hebben wij 6 maanden door de USA gefietst en we zijn inderdaad ook vrouwen tegengekomen die alleen op een fiets het land doorkruisten, jong zowel als oud.
Geen enkele had bijzondere problemen ervaren.
Garanties heb je natuurlijk nergens.

Gijs
fietsjunks schreef:Hier een reactie van een vrouw Janneke, alleen fiets ik dan weer wel met een man... ;)

Eerlijk gezegd heb ik me nooit ergens onveilig gevoeld, alleen een aantal jaren terug in Zuid-Afrika, toen ik daar met mijn vader aan het rondreizen was.
Ellen
De laatste opmerking vind ik opmerkelijk. Met je vader voel je toch altijd veilig. Helaas heb ik nimmer met mijn vader kunnen fietsen, anders dan met m'n voeten in zijn achtertassen(jeune). Hij was van de generatie werken-eten-slapen-werken enz..