Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote steden in- en uitfietsen - Forum Wereldfietser

Grote steden in- en uitfietsen

Je kent het wel. Je verheugt je op een fietstocht door een fraai landelijk gebied in een (ver) buitenland. Maar het vliegtuig zet je af aan de rand van een miljoenenstad :( Je weet heg nog steg en kent de mores in het verkeer niet. Het enige dat je weet is dat het gigadruk is en chaotisch, en soms zelfs gevaarlijk. Over buitenwijken heb je meestal helemaal weinig info, bijvoorbeeld over veiligheid. Stap je op de fiets en fiets je gewoon de stad uit (of in, als je naar het centrum wilt)? Of regel je op een andere manier dat je de drukte uit komt? Wij worstelen elke keer met dit dilemma. Meestal fietsen wij, waarbij ik mij vaak niet echt op mijn gemak voel. Dit jaar gaan we waarschijnlijk naar China. Daar zijn de steden waar je aankomt groot groter grootst en het verkeer is er, afgaande op wat ik lees, berucht.

Hoe doen jullie dat met die steden?

groet, Gerben Mensink
Ik zoek altijd naar kleine weggetjes op de kaart/google earth of in de gps.Want ook ik heb een gruwelijke hekel aan drukke wegen en ben er eigenlijk zelfs bang voor. Mocht ik niets vinden dan regel ik vervoer naar een rustiger gedeelte. Meesytal fietsen we die grote stad dan niet in maar er juist vandaan.

En ik heb een draadje hierover geopend een tijdje geleden, mar veel antwoorden kreeg ik hier niet op.

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 57&start=0
Even het draadje van Blanche bekeken. En ja het leert me weer dat elk vliegveld wel weer verschillend is. In Schiphol is makkelijk om met de trein te komen en moeilijk om per fiets te komen. Hangt gewoon af van de situatie en om van alle duizenden vliegvelden ter wereld specifiek aan te geven wat de beste fietsroute is .... Vliegen naar China? Gewoon een taxi regelen of busje. Even uitrusten en dan gaan fietsen zou ik zeggen.
Wat mij betreft is aankomen: taxi nemen, slaapplek vinden (of geregeld hebben) kijken of je een biertje kan vinden, wennen en dan een of twee dagen later gaan fietsen.
Want:
--heel vaak kom je op onmogelijke tijden (dat kan al zijn: ""het is donker"") aan
--heel vaak kom je aan op best wel veel kilometers van waar je wil zijn
--heel vaak kom je aan op het moment dat je al heel lang niet geslapen hebt
--heel vaak kom je aan in een omgeving waar fietsen zo-wie-zo niet jofel is, meestal zelfs erg stressvol
In steden fiets ik vaak op kompas. Daarmee lukt het me vaak om de kleine weggetjes en paadjes te nemen en als ik dan globaal de juiste richting op fiets, kom ik een eind. Ooit op die manier Bangkok gedaan. Dat is me goed bevallen. Ik kon met allerlei kleine paadjes en weggetjes en af en toe een grote straat oversteken, dwars door Bangkok rijden zonder al te veel verkeer.
En als dat niet kan een bus of een taxi om je op weg en uit de drukte te helpen.
Zo'n stad is soms net een achtbaan. Daar moet je maar net zin in hebben als je met te weinig slaap het vliegtuig komt uitgerold.

Succes.
Betty
Bij een vliegtrip hebben we een paar keer gewoon transfer naar een hotel genomen om even een dag te acclimatiseren. Van daaruit begint dan ofwel onze fietstocht ( Kaapstad ) of we laten ons even buiten de stad afzetten ( Bangkok ).

Enige stad waarbij we dat niet nodig vinden is Ho Chi Minh City, dat is gewoon zo gemakkelijk en leuk om te fietsen, maar daar zijn we dan ook al een paar keer geweest en daar weten we de weg.

In Europa hebben we geen ervaring met vliegen, hier hebben we tot op heden alles nog met de trein of de auto gedaan.
Er zijn zoveel verschillende situaties hoe de verbinding eruit ziet tussen vliegveld en stad. De vliegvelden van Warszawa en Pisa liggen pal tegen de stad aan, je fietst zó voor de deur de stad in. Anders is Chicago O'Hare, ik heb een paar kilometer op een snelweg moeten fietsen. London Heathrow is heel gemakkelijk, er is een fietspad aanwezig die je tot in London brengt. Parijs Ch. de Gaulle, Zürich Kloten en Calgary gaan ook gemakkelijk. Evenals Tel Aviv. In Boston, New York JFK en Edmonton heb ik een taxi moeten regelen.
Toen de Schiphollijn nog niet bestond, heb ik via Badhoevedorp gefietst. Ook geen probleem. Dit is maar een kleine greep uit mijn vele vliegreizen met fiets mee aan boord.
ik fiets in principe altijd de stad uit, ik vind het meestal wel een uitdaging.
uiteraard ben je dan wel blij als je na de stad de juiste route te pakken hebt, maar een stuk(je) stad heeft ook wel wat.
Rutger schreef:..... In Schiphol is makkelijk om met de trein te komen en moeilijk om per fiets te komen.
Niet mee eens. Schiphol is juist heel prima per fiets bereikbaar. Via Badhoevedorp en de Schipholtunnel. Het fietspad eindigt bijna bij de draaideur.
New York JFK was wel te doen (15 jaar geleden), al is het 25 km fietsen over drukke wegen; bij vertrek taxi naar vliegveld genomen.
Buenos Aires: taxi bij aankomst en trein om de stad uit te gaan.
Mendoza: taxi naar vliegveld.
Bangkok: taxi bij aankomst en trein om de stad uit te gaan.
Albuquerque: taxi naar vliegveld.

Het is toch wel relaxed om na 14 uur vliegen meteen naar een hotel te kunnen.
Bij het vertrek geldt min of meer hetzelfde. Je hebt bovendien wat tijd nodig om je fiets en bagage vertrek klaar te maken en om dat in de vertrekhal te doen vind ik minder geslaagd.
Blanche schreef: En ik heb een draadje hierover geopend een tijdje geleden, mar veel antwoorden kreeg ik hier niet op.
Ik had eerst wel even gezocht op het forum, maar was dit draadje niet tegen gekomen. Anders had ik hier natuurlijk bij kunnen aansluiten

Speelt veiligheid in buitenwijken van grote steden ook nog een rol in je besluit om te fietsen of niet?

groet, Gerben
Gerben Mensink schreef:
Blanche schreef: En ik heb een draadje hierover geopend een tijdje geleden, mar veel antwoorden kreeg ik hier niet op.
Ik had eerst wel even gezocht op het forum, maar was dit draadje niet tegen gekomen. Anders had ik hier natuurlijk bij kunnen aansluiten

Speelt veiligheid in buitenwijken van grote steden ook nog een rol in je besluit om te fietsen of niet?

groet, Gerben

Geeft niet, nu heb ik hem toegevoegd.
Eigenlijk is het moeilijk om van te voren iets te weten over buitenwijken. Eigenlijk speelt dat bij ons nooit zo'n rol. Meer de hoeveelheid auto's.