Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In welk land nog nooit iemand gefietst? - Forum Wereldfietser

In welk land nog nooit iemand gefietst?

Volgens Wikepedia waren er in 2011 (toen het nieuwe land Zuid-Soedan ontstond) 193 landen ( plus Vaticaanstad). Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is, niet in welke landen wereldfietsers nu allemaal gefietst hebben, maar vooral in welk land nog nooit iemand gewereldfietst heeft.
Voorzet: Noord-Korea????
Ik heb nog weinig verhalen gehoord over Papua Nieuw Guinea, best een groot land.
Over die talloze kleine landjes in Polynesië hebben we het maar niet: Tonga, Vanuatu, Samoa, Kiribati, Fiji etc plus Seychellen, Malediven, en zo zijn er nog veel meer.
Saudi Arabië?
Chad?
Centraal Afrikaanse Republiek?
En de eilandstaatjes in het Caraïbisch gebied?
@Sonali - Ik heb gelezen over een fietser die Saudi Arabië heeft gedaan, weet even niet meer wie


@Jim - Nicolai Basgard van Wereldse Fietsfilmpjes fietste in Frans Polynesië en Tonga

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... os/8849193[/wfvimeo]
Volgens http://www.heinzstucke.com heeft Heinz in 257 landen gefietst, dus die moet overal geweest zijn (en meer/verder :wink: ).
sonali schreef:Volgens http://www.heinzstucke.com heeft Heinz in 257 landen gefietst, dus die moet overal geweest zijn (en meer/verder :wink: ).
Heinz rekent anders: er zijn 193 onafhankelijke landen, maar Heinz rekent ook bijvoorbeeld Wales en Schotland als "landen".

Heeft Heinz in Noord-Korea gefietst?
Groenland en Antarctica?
Is de eigenlijke vraag niet of er ooit iemand ergens gefietst die niet in het land zelf woont? De lokale fietsers worden meestal gemakshalve niet meegeteld.

En als je het nog verder zoekt: de maan? Er is wel op een karretje rondgereden maar misschien gaan de Chinezen er wel als eerste op een fiets rijden.
@vincent Groenland en Antarctica zijn geen landen, en de maan ook niet...
@bert telt Heinz Friesland ook als apart land? :wink: Het zou overzichtelijker zijn als hij zich zou houden aan de geldende "landen-regels". Geen idee trouwens of hij in Noord-Korea gefietst heeft.
Fietstoerisme in Noord Korea blijkt ook niet onmogelijk:
@Minco de Tovenaar
Ik zie een vrijbuiter als Heinz niet in een dergelijke groep fietsen. Omgeven door de nodige gidsen en veiligheidsagenten de bus uit en dan even een rondje fietsen.
vincent schol schreef:Groenland en Antarctica?
Helen Skelton fietste de afgelopen maanden voor BBC's Sport Relief weleens een stukje op Antarctica. Haar fiets riep nogal wat kritiek op, van andere fietsers met ervaring in de poolstreken. Dat alleen al wijst erop dat ook de koudste gebieden fietsreizigers trekken.
sonali schreef:@vincent Groenland en Antarctica zijn geen landen, en de maan ook niet...
Ze zijn anders wel erg groot en je kunt er fietsen met een beetje goede wil. Het begrip land zoals het nu wordt gehanteerd is nogal gekunsteld want dan telt Vaticaanstad net zo veel mee als Rusland of Canada. Regio's lijken me veel interessanter om naar te kijken, landen zeggen mij niet zoveel. In het geval van Groenland zou het voldoende zijn om in Denemarken te hebben gefietst om mee te laten tellen.
vincent schol schreef:
sonali schreef:@vincent Groenland en Antarctica zijn geen landen, en de maan ook niet...
Ze zijn anders wel erg groot en je kunt er fietsen met een beetje goede wil. Het begrip land zoals het nu wordt gehanteerd is nogal gekunsteld want dan telt Vaticaanstad net zo veel mee als Rusland of Canada. Regio's lijken me veel interessanter om naar te kijken, landen zeggen mij niet zoveel. In het geval van Groenland zou het voldoende zijn om in Denemarken te hebben gefietst om mee te laten tellen.
Wie het kleine niet eert......Het ene land is het andere niet. Overigens wel indrukwekkend om na een lange fietsreis vanuit Nederland het Sint-Pietersplein op te rijden. Dat geeft Vaticaanstad enorm veel compensatiepunten. Wat is een regio? Belgie heeft al drie regio's ook nog die niet gelijk zijn aan de drie gemeenschappen. Spanje heeft er 17. Duitsland heeft 15 Bundesländer. Het niet eens zo grote Oostenrijk heeft 9 Bundesländer. Gaan we ook alle staten van de VS apart tellen? Hoe doen we het met Curaçao en Bonaire? Curaçao is een automoon deel van het Koninkrijk , maar Bonaire is een Nederlandse gemeente.
Helaas denk ik dat maar een criterium werkelijk doorslaggevend kan zijn: is het een zelfstandig land? Dan kom je inderdaad aan de 193 landen (met Vaticaanstad).
Overigens staat mijn teller op 65 echte landen (dus bijvoorbeeld zonder Curaçao of Gibraltar mee te tellen, maar wél met Vaticaanstad). Dat is nog altijd een stuk minder dan Eric Schuijt, Frank van Rijn of Marco Meijerink.
Ik schat dat ik in 40 landen heb gefietst. Volgende week kan ik er weer een (Griekenland) bijvoegen. Eentje meer of minder maakt me ook niet zo heel veel uit. Uiteindelijk is het voor geen competitie. Maar het is wel interessant te weten voor mij:
Is de Faroer nu een apart land? Ze hebben daar wel een vorm van zelfbestuur, maar maakt officieel uit van Denemarken.
Kan ik Alaska rekenen als extra land of moet ik dat onder de V.S. scharen?
Ik vind wel dat Wales, Schotland, Engeland en Noord-Ierland samen gewoon Groot-Brittannie zijn (al moet je daar ter plaatse natuurlijk niet bij de bevolking mee aankomen).
Rutger schreef:Is de Faroer nu een apart land? Ze hebben daar wel een vorm van zelfbestuur, maar maakt officieel uit van Denemarken.
Kan ik Alaska rekenen als extra land of moet ik dat onder de V.S. scharen?
Ik vind wel dat Wales, Schotland, Engeland en Noord-Ierland samen gewoon Groot-Brittannie zijn (al moet je daar ter plaatse natuurlijk niet bij de bevolking mee aankomen).
Op wikipedia zijn ze het er onder "land" niet over eens, of het moet zijn dat land een ruim begrip is: "Een land is een geografische regio. Een land kan zowel het grondgebied van een soevereine staat, als van een niet-soevereine regio, of natie met een eigen cultuur en tradities zijn, zoals Engeland, Schotland of de Lage Landen."
Volgens die definitie kun je heel wat landen verzinnen, dus ik stel voor dat we het bij de wikilijst van 194 landen houden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_in_2012.
Leon
off topic; dat frans polynesie ziet er geweldig uit, wil ook
Leon schreef: ik stel voor dat we het bij de wikilijst van 194 landen houden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_in_2012.
Leon
de CIA komt op:
195 countries, 72 dependent areas and other entities
Rutger schreef:Ik schat dat ik in 40 landen heb gefietst. Volgende week kan ik er weer een (Griekenland) bijvoegen. Eentje meer of minder maakt me ook niet zo heel veel uit. Uiteindelijk is het voor geen competitie. Maar het is wel interessant te weten voor mij:
Is de Faroer nu een apart land? Ze hebben daar wel een vorm van zelfbestuur, maar maakt officieel uit van Denemarken.
Kan ik Alaska rekenen als extra land of moet ik dat onder de V.S. scharen?
Ik vind wel dat Wales, Schotland, Engeland en Noord-Ierland samen gewoon Groot-Brittannie zijn (al moet je daar ter plaatse natuurlijk niet bij de bevolking mee aankomen).
Alaska is een staat van de V.S. Als je die staat een aparte status denkt te geven, dan geldt dat ook voor alle 49 andere staten van de V.S.
m-gineering schreef:
Leon schreef: ik stel voor dat we het bij de wikilijst van 194 landen houden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_in_2012.
Leon
de CIA komt op:
195 countries, 72 dependent areas and other entities
Denk ook hier de CIA de dienst uit te kunnen maken.
Op ons toliet heb ik een lijst met landen waar ik ge-vakantiefietst heb. Terecht de discussie over "Wat is een land?" Op mijn lijstje heb ik bv Westelijke Sahara gezet, terwijl er toch niet zo veel landen zijn die dit als land erkennen.
Wat ik ook nog een punt vind is de vraag: "Wanneer heb je ge-vakantiefietst in een land?" Zo las ik op een 'landeverzamelaars-site' dat er mensen zijn die vinden dat je er dan ook:
--geslapen of minimaal 24 uur achter elkaar geweest moet zijn
.......lijkt me bij Vaticaanstad weer lastig