Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Soloreis Azië of Amerika? - Forum Wereldfietser

Soloreis Azië of Amerika?

Hey allemaal!

Met het volgende verhaaltje hoop ik van (ervaren) reizigers wat meningen te horen over fietsen in Azië tegenover fietsen in Amerika.

Al jaren kriebelt het om een lange soloreis te gaan maken. In juli ben ik afgestudeerd en inmiddels is het geen kriebelen meer maar zit ik in mijn hoofd al ergens de schorpioenen van me af te slaan. Al met al, ik ben mezelf redelijk aan het voorbereiden. Een jaar lang fietsen in het buitenland, mezelf uitdagen, leren kennen, andere leefstijlen zien en ervaren en genieten van de natuur. :)

Ik lees prachtige reisverhalen van andere soloreizigers over zowel Azië als Amerika. Ik wil namelijk in één van deze continenten de reis gaan maken. Ik zal even kort vertellen wat mijn plannen zijn en dan hopelijk kunnen jullie mij helpen die beslissing te maken.

Azië zou ik van centraal Mongolië, door China naar de zuidelijke landen als Thailand willen gaan fietsen. In Amerika is mijn idee om vanuit Texas, door Mexico naar Chili te gaan. Het zijn 2 verschillende werelden en dat maakt het voor mij lastig de keuze te maken. Ik hoor weleens dat je in Azië als westerse fietsling juichend ontvangen wordt. Ik wil geen fietsende koning zijn maar ik weet nog hoe het voelde toen ik de finish bereikte van de Rotterdamse marathon. Toch zou ik niet weten hoe ik een Chinees moet vertellen dat ik door een schorpioen gebeten ben. Ik leer nu Spaans dus ik kan in Amerika goed overweg als het gaat om communicatie. Ik hou van groene natuur en dat vind ik misschien weer meer in Amerika. Azië is weer heel goedkoop en de spiritualiteit in dit continent inspireert me heel erg.

Ik ben echt heel benieuwd naar jullie mening. Bedankt voor het lezen en evt voor je reactie!

Hank
Met dat "juichend ontvangen worden" valt het wel mee in Azië. Dat betreft hoofdzakelijk schoolklassen van balorige kinderen die met honderden tegelijk langs de weg lopen.
De keuze je je voor jezelf moet maken is lastig. Eventuele communicatieproblemen zou ik zeker niet doorslaggevend achten, ook in China kun je tegenwoordig met behulp van je smartphone en een wikipedia-plaatje prima laten zien dat je door een schorpioen bent gebeten.
Wel een onderscheidende factor is de veiligheid. In het algemeen zou je kunnen zeggen dat je in Zuid-Amerika toch iets beter op je tellen moet passen dan in Azië, waar je vrijwel altijd 's avonds zonder problemen over straat kunt. In Amerika is dat niet overal het geval, zeker in grote steden.
Bedankt voor je reactie Peter.

Iv veiligheid en omdat het mijn eerste lange fietstocht wordt ga ik voor Azië. In voorbereiding leer ik wel één en ander aan Chinese taal. Ben nu het boek aan het lezen van Frank van Rijn: een ontdekkingsreis in China. Gaat helemaal goed komen, ik heb er zin in :)
Een jaar later en ik ben eruit! Het is Azië geworden en om de vliegreis te besparen ga ik van Rotterdam naar Singapore fietsen. Startdatum 2 februari 2015.

Mocht je geinteresseerd zijn ben ik te volgen via http://henkvandillen.net/nl
En de krant gehaald. Mooi artikel!

http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/ ... aats.dhtml

Veel plezier en succes, en...zo af en toe een reisverslag op dit forum wordt zeer op prijs gesteld.