Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor een bestemming voor een reis van 3 maanden - Forum Wereldfietser

Advies voor een bestemming voor een reis van 3 maanden

Hoi wereldfietsers,

Al veel gelezen op dit forum en nu de knoop doorgehakt, ik ga een wat langer tochtje maken.

Ik ben van plan om in de maanden januari tot en met maart 2015 een maand of 3 te gaan fietsen. Nu ben ik op zoek naar een bestemming in deze periode.

Welke bestemming of mischien een bestaande tocht zouden jullie aanraden in deze periode? Ik hou wel van een afgerond geheel of een duidelijk einddoel hebben.

Ik begrijp dat er velen bestemmingen zijn en dat de keuze persoonlijk is, ik ga hem dan ook beslist zelf maken :) maar een stukje advies of een goede tip zou welkom zijn om me op weg te helpen.

Ik ben nog een redelijk onervaren wereldfietser enkel lokale tochten en een weekje naar Parijs staat tot op heden op mijn palmares. Ik ben geen berggeit...

Bestemming hoeft beslist niet in Europa te liggen dit vanzelsprekend ook ivm het weer. Ik rijd liever in de zon dan in de sneeuw of regen.

Ik benieuwd met welke tips jullie komen! mochten er aanvullende vragen zijn dan zie ik ze wel verschijnen.

Alvast bedankt!

Paul
Hoi Paul,

Heb je al eens naar de Amerikaanse coast to coast routes gekeken?
Daar zou je circa 3 maanden over rijden.

Een "rondje zee" is ook te doen, maar misschien wat koud!

Alvast veel fietsplezier!

Carlijn
Dag Paul,

Beginnen in Bangkok, naar Noord Thailand fietsen, de Mekong oversteken en door Laos naar Cambodja en dan weer terug naar Bangkok. Mooi rondje en afhankelijk hoe snel je gaat, kun je altijd een rondje Noord Laos erbij pakken (aanrader) of een groter rondje Cambodja en/of terug in Thailand nog een extra zijweg inslaan. Mocht het allemaal langzamer gaan, dan kun je ook tussendoor afsnijden. Doordat je in Thailand start, is het niet meteen te heftig.
Succes en plezier gegarandeerd en rond die tijd ook nog mooi droog weer.

Succes met je afweging, niet te lang nadenken, gewoon gaan :D

Erik Veenstra
Dank voor je reactie Carlijn.

Coast to Coast lijkt me erg cool! Ik vraag me wel af of het in deze periode verstandig is.
Ik zit helaas vast aan deze periode... Als ik naar de classic transamerica trail kijk de op adventurecycling.org dan loopt een groot gedeelte van deze route door het noorden van de VS. Ik kan me herrineren van eerdere autovakanties in de VS dat het daar dan stervens koud is en een aantal wegen zelfs niet te rijden zijn ivm sneeuw. Ik vraag me af of het verleggen van de route naar het zuiden wel zo leuk is. Veel woestijn in het zuiden waar weinig te zien is. Of zou dit meevallen?

Rondje noordzee valt inderdaad af ivm de kou :)
Hoi Erik,

Ik zit zelf ook in deze richting te denken. Ideaal qua weer en accomedatie en lekker goedkoop. Het lijkt me echter wel leuker om dan bijvoorbeeld van Bangkok - Cambodja via Highway 1 naar Hanoi in Vietnam te rijden. Mooie overland route. Op het moment is het voor mij moeilijk in te schatten of dit te halen is voor mij in 3 maanden? Ik denk aan fiets afstanden van rond de 75 per dag maximaal.

Een ander nadeel voor mij persoonlijk is dat ik deze landen reeds bezocht heb tijdens eerdere vakanties. Weliswaar niet op de fiets maar de meeste steden en attracties heb ik wel bezocht.

Ik mis ook een beetje het "doel". Zoals ik al zei ben ik nog onervaren en ik merkte tijdens mijn eerste trip naar Parijs dat ik tijdens zware momenten me enorm kan optrekken aan het idee het einddoel te willen halen.

Toch nog lastig:)
Er is inderdaad ook nog zuidelijkere coast to coast, die "langs" de Mexicaanse grens gaat en dan de golf volgt richting Florida, al weet ik niet hoe mooi deze is (zal denk ik wel veelal hetzelfde landschap zijn)... Warm zal die in ieder geval wel zijn! Je kan altijd op Amerikaanse forums kijken hoe een "bepaalde" route bevalt onder de fietsers daar.
Alternatief kan je natuurlijk ook de oost / west kust af fietsen.
Nieuw Zeeland? Heel mooi!
't Is wel een beetje afhankelijk van wat je op een dag kunt, maar als ik in die periode drie maanden weg kon, dan wist ik het wel...
corry/stephan schreef:Nieuw Zeeland? Heel mooi!
Eens! Ik zou weer heel graag een keer terug gaan.

Drie maanden lijkt me precies genoeg om zowel noorder- als Zuidereiland rond te fietsen.
Een eiland ronden is ook een doel 8)
De zuidelijke C2C-route van de ACA in de VS heet Southern Tier. Zoek reisverslagen op crazymanonabike.com.
In tegenstelling tot wat iemand anders beweert is het in de winter daar niet echt warm. Maar meestal wel droog en zonnig en ook niet al te koud. Ik heb een tocht door zuidelijk Arizona gepland voor februari 2015.
Jan Eleveld schreef:De zuidelijke C2C-route van de ACA in de VS heet Southern Tier. Zoek reisverslagen op crazymanonabike.com.
http://www.crazyguyonabike.com/ werkt denk ik beter...

Carl
Jan Eleveld schreef:De zuidelijke C2C-route van de ACA in de VS heet Southern Tier. Zoek reisverslagen op crazymanonabike.com.
In tegenstelling tot wat iemand anders beweert is het in de winter daar niet echt warm. Maar meestal wel droog en zonnig en ook niet al te koud. Ik heb een tocht door zuidelijk Arizona gepland voor februari 2015.
Warm is relatief. Gemiddeld zul je aankijken tegen ca. 15 - 20 graden in januari. Prima te doen in vergelijking met de Nederlandse temperaturen. Oplopend tot gemiddeld rond de 25 aan het einde van de rit in maart. Over het algemeen prima om in te fietsen. En bijna een gemiddelde Nederlandse zomer dag :).

De nacht temperaturen zijn wel vrij laag, rond de 5 - 10 graden gemiddeld en kunnen soms zelfs richting het vriespunt. Afhankelijk van wat de TS qua overnachtingen van plan is, zeker iets om rekening mee te houden.
Nieuw Zeeland lijkt me prachtig, zeker een optie die ik ga overwegen. Nieuw onontdekt continent voor mij met prachtige natuur!

De zuidelijke route door de VS lijkt me redelijk saai.... Ik heb bv. reeds een stuk door Arizona met de auto gereden. Dit zou voor mij geen optie zijn om het te fietsen. Eentonig woestijnlandschap waar verder weinig te beleven valt. Ik hou persoonlijk van wat meer afwisseling. Maar goed dit was met de auto. Ik moet er eens induiken welke wegen ze nemen op de fietsroutes. Ik kan me wel herrineren dat aan de westkust van de VS wij steeds tegen het feit aanliepen tijdens onze autovakantie dat er gewoon minder wegen zijn als in Europa en dat er dus minder opties zijn om rustige wegen te nemen.
stef.l schreef:
Jan Eleveld schreef:De zuidelijke C2C-route van de ACA in de VS heet Southern Tier. Zoek reisverslagen op crazymanonabike.com.
In tegenstelling tot wat iemand anders beweert is het in de winter daar niet echt warm. Maar meestal wel droog en zonnig en ook niet al te koud. Ik heb een tocht door zuidelijk Arizona gepland voor februari 2015.
Warm is relatief. Gemiddeld zul je aankijken tegen ca. 15 - 20 graden in januari. Prima te doen in vergelijking met de Nederlandse temperaturen. Oplopend tot gemiddeld rond de 25 aan het einde van de rit in maart. Over het algemeen prima om in te fietsen. En bijna een gemiddelde Nederlandse zomer dag :).

De nacht temperaturen zijn wel vrij laag, rond de 5 - 10 graden gemiddeld en kunnen soms zelfs richting het vriespunt. Afhankelijk van wat de TS qua overnachtingen van plan is, zeker iets om rekening mee te houden.
Ik heb in 2012 gefietst van Los Angeles naar Houston Texas. Kwa weer was het heel goed te doen, rond de 20 graden. Nachttemperaturen in de woestijn onder het vriespunt ( 1 x tot - 9 ) Op de fiets stappen met dun jasje en dun truitje, na een uurtje de jas uit en rond het middaguur de trui uit ;-) Alleen toen ik te noordelijk ( en hoger ) kwam nabij Sedona heb ik sneeuw gehad en ben snel weer naar zuiden gevlucht. Supermooie landschappen, een aanrader voor de wintermaanden en weer eens wat anders !
Wat dacht je van zuid-India.
Vliegen op Chennai.
In januari zijn in Tamil Nadu heel veel tempelfeesten, heel indrukwekkend.
Via Kerala, mooie stranden, en de binnenlanden, oa de theeplantages en Hampi
naar Goa, waar ook nog mooie stranden te vinden zin, die niet zo héél erg toeristisch zijn.
Langs de oude Concan kustweg van Goa naar Mumbai.
Langs deze kust zie je bijna geen westerlingen, er is veel accommodatie,
omdat veel Indiase toeristen hier vakantie vieren, dus de weekenden wel druk.
Ten zuiden van Mumbai kun je met de ferry over naar de Gateway of India, in de stad.
Terug vanaf Mumbai.

succes met je keus.

gr José
Dank voor jullie reacties!

Ik denk dat Amerika toch af gaat vallen. Mij lijkt de zuidelijke route toch wat aan de saaie en eenzame kant. Ik ben voor mijn gevoel toch meer iemand die graag regelmatig eens door een dorpje fietst en wat meer onder de mensen wil zijn. Ook de temperatuur trekt me niet erg aan. Ik denk dat ik Amerika bewaar totdat ik een keer tijd heb in de zomermaanden om de meer noordelijk gelegen route te rijden, lijkt me interessanter.

India komt wel op mijn shortlist. Ik heb het noorden al eens bezocht en dit is erg goed bevallen. Het zuiden spreekt me ook wel aan zeker in combinatie met het weer en de goedkope accommodatie. Dank voor de tip Jose.

Kortom de shortlist tot zo ver: Thailand/Cambodja/Vietnam - New Zeeland - Zuid India

Heeft er iemand een idee of de afstand Bangkok --> Hanoi te halen is in drie maanden?
Met de gegeven dagafstand van ongeveer 75km. Dit lijkt me momenteel het leukste om te doen. Duidelijk begin/eindpunt helemaal mijn ding... :D
Ja, dat is wel te doen in 3 maanden. Maar als het niet lukt dan kun je het laatste gedeelte altijd met de trein en/of bus doen. Ik hou er zelf niet zo van maar als het betekent dat je dan relaxed kunt fietsen dan is dat zeker een goede optie.
Dank voor je reactie Marco. Heb je de route zelf ooit gereden?
Heb je een idee over hoeveel kilometer we het hebben in het
totaal.
Volgens Google maps 1300 km. 1265 als je gaat lopen :lol:
Maak er maar 2500 van. Lekker veel omrijden, kleine weggetjes, uitstapjes. Prima te doen in 3 maanden. Kan ook binnen een maand.
Ja dat moet te doen zijn inderdaad. Zijn er op dit traject bestaande routes over de "kleine weggetjes" of eventueel gps files? zo ja, waar zou ik deze kunnen vinden? dank voor het meedenken.
Nieuw Zeeland is zeker prachtig.
Je moet wel mooi weer hebben.
In 2004/05 hebben wij van de 3 maanden (nov-dec-jan) ruim 2 maanden
in de regen en zelfs vorst gefietst en gekampeerd. Dat was niet echt leuk.
Jan-febr-mrt schijnt een betere periode te zijn.