Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roer oever route/ Rur Ufer route - Forum Wereldfietser

Roer oever route/ Rur Ufer route

Hoi,

Op zoek naar een aardige fietsvakantie voor komende zomer voor ons gezin, (drie kinderen van 3, 4 en 6) stuitte ik op de Roer Oever route (of Rur Ufer ), welke loopt van de Hoge Venen naar Roermond.

Mijn idee is om deze vanaf Roermond te fietsen en via de Vennbahn route terug naar Maastricht en dan naar Roermond (of wellicht anders, terugweg heb ik nog niet over nagedacht).

Vragen:
- heeft iemand deze route vanaf Roermond gefietst en kan hij/zij mij vertellen of de bordjes ook vanaf die kant zijn te volgen (route loopt oorspronkelijk andersom)
- Klopt het dat de route verkeersluw is? (wie fietsen met fietskar en aanhangfiets en ik vind rustige/veilige wegen erg belangrijk, het hele circus is ook nogal zwaar, dus veel tijd nodig om boven te komen)

Alle info, stijgingen, campings, is welkom. Ook andere route suggesties. Duitsland is ons afgelopen zomer zeer goed bevallen en heeft de voorkeur.

Bij voorbaat dank.

Marieke
Hoi Marieke,

Ik heb de route vanaf Roermond over een lengte van ruim 85 km nu twee keer gefietst. Of de route voldoende aangegeven is, weet ik niet omdat ik met een digitale route fiets. Heel ver verkeerd fietsen kan je niet omdat je steeds de Roer volgt. De route is zeker verkeersluw, soms zelfs een beetje kruip-door-sluip-door. Met name langs de stuwmeren is het erg mooi. Bij Monschau kun je de Vennbahn op, dit is altijd een pittige klim. Aan het eind van de Vennbahn zou ik niet via Maastricht, maar via de Duits-Nederlandse grens terug naar Roermond fietsen, volgens mij kun je dan al te steil klimmen vermijden.

Bert
Als je van Monschau de juiste aansluiting neemt naar de Vennbahn, dan is het slechts een klein stukje steil. Kun je ook even lopen.
Je gaat door het stadje naar het zuiden. Na het parkeerterrein en voorbij de museumbrouwerij het fietspad op langs de B-258. Na de brug over de Roer 800 meter vrij gemakkelijk klimmen naar Camping Perlenau. Deze camping heeft een Kneipe met ook maaltijden. Plaatsen voor fietsers aan de beek.

Van camping Perlenau terug naar de brug over de Roer. Hier is fietsknooppunt 32. Linksaf naar knooppunt 30. Dit is een pad langs de Roer met gravelverharding. Goed te fietsen. Je klimt geleidelijk met de Roer.
Bij Knooppunt 30 over de brug rechts autoweg naar boven. Even fors klimmen, maar na een paar honderd meter geeft een bord een zijpad aan naar de Vennbahn.
Bert van Sprang schreef:Aan het eind van de Vennbahn zou ik niet via Maastricht, maar via de Duits-Nederlandse grens terug naar Roermond fietsen, volgens mij kun je dan al te steil klimmen vermijden.
Je krijgt echter zeker hellingen ofwel veel stad.

Een ander idee is om de Vennbahn naar het zuiden te nemen, na ca. 20 km bij Waimes rechtsaf de voormalige spoorlijn op lnags Malmedy en Stavelot tot voor Trois-Ponts, dan over de weg naar Stoumont en Remouchamps naar Comblain-au-pont en daarna 100% vlak via voornamelijk autovrije wegen naar Maastricht.
Dat kost wel een extra dag en het stuk van Trois-Ponts naar Comblain-au-pont moet je niet op een zaterdag of zondag doen.
Link naar deze route op Google : http://goo.gl/maps/GUHFN
bert sitters schreef:Als je van Monschau de juiste aansluiting neemt naar de Vennbahn, dan is het slechts een klein stukje steil. Kun je ook even lopen.
Je gaat door het stadje naar het zuiden. Na het parkeerterrein en voorbij de museumbrouwerij het fietspad op langs de B-258. Na de brug over de Roer 800 meter vrij gemakkelijk klimmen naar Camping Perlenau. Deze camping heeft een Kneipe met ook maaltijden. Plaatsen voor fietsers aan de beek.

Van camping Perlenau terug naar de brug over de Roer. Hier is fietsknooppunt 32. Linksaf naar knooppunt 30. Dit is een pad langs de Roer met gravelverharding. Goed te fietsen. Je klimt geleidelijk met de Roer.
Bij Knooppunt 30 over de brug rechts autoweg naar boven. Even fors klimmen, maar na een paar honderd meter geeft een bord een zijpad aan naar de Vennbahn.
Goede beschrijving. Die camping vond ik erg leuk.

Hier onder foto van de weg naar knooppunt 30, goed te fietsen, en maar een klein stukje lopen met de fiets, alleen het beginstukje is wat steil.

Afbeelding
Wat leuk, al die respons. Allen alvast dank!

Hier heb ik zeker wat aan!
Ga eens rustig de routes bekijken. Laatste x in de Ardennen was in 2005 met een autokaart, ik vond de wegen toen best druk. Maar er is het nodige veranderd, lees ik.


Groet Marieke
Ik weet niet of u nog van plan bent de ruruferradweg te fietsen , maar als u hem vanaf Roermond fietst is de eerste camping die u tegenkomt pas in het plaatje Echtz, iets links naast Duren. U moet dan iets van de route afwijken. Verder bij Heimbach zijn er wel een paar campings. Leuke route.
Wij hebben hem afgelopen jaar als onderdeel van de groene valleien route gereden, naar de Moezel (nabij Trier). Wel een aanrader overigens, met een aantal stevige klimmetjes. Relatief autoluw, veel fietsers en genoeg leuke campings. Ook het fietsen langs de stuwmeren van de Ruhr was een bijzondere en leuke ervaring! Wij hebben dan geen fietskar, maar hier was zeker ruimte voor. Een deel van de route is wel grint (niet heel erg onverhard dus).
trooper schreef:Ik weet niet of u nog van plan bent de ruruferradweg te fietsen , maar als u hem vanaf Roermond fietst is de eerste camping die u tegenkomt pas in het plaatje Echtz, iets links naast Duren. U moet dan iets van de route afwijken. Verder bij Heimbach zijn er wel een paar campings. Leuke route.
Nog voor de Duitse grens zijn in Nederland diverse campings.

Breng net voor de grens een bezoek aan Landwinkel de Schurenhof bij Vlodrop. Schurenhof is niet alleen een landwinkel met streekproducten, maar je kunt in de boerderij of bij mooi weer op het terras ook lekker eten en drinken. De knapperige vlaaien zijn echt uitzonderlijk. http://www.schurenhof.nl

Een leuke camping is Hetzingen in Nideggen-Brueck. Weliswaar groot terrein met veel vaste plaatsen, maar wel leuke tentplaatsen aan de Roer. http://www.campingplatz-hetzingen.de

Zie voor campings langs de Vennbahn:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... s+vennbahn
De camping La Belle Vallee in Kuechelscheid was een paar weken geleden nog steeds gesloten na het brandje in de pizzeria vorig jaar. De burgemeester heeft toen de vergunning ingetrokken, want er was het nodige niet in orde. De beheerder was vorig jaar augustus optimistisch dat het allemaal snel voor elkaar zou zijn, maar het is nog steeds niet geregeld.

Je kunt van Aken ook de trein nemen naar Heerlen.

Doe je de variant van Ave Gone in Monschau de andere kant op en in Weimes (Waimes) via de Amblève, de Ourthe en de Maas naar Maastricht, kijk dan voor campings op http://www.fietscampingsbelgie.nl Er zijn er voldoende langs deze route.
Wederom dank voor alle info, lekker vlaai!
Campings ja ik zag dat er op het eerste Duitse stuk weinig is. Las ergens iets over Julich, een soort Mobile Home-platz met plek voor tenten. Maar even zien of dat wat is. Dagafstanden doen we vanwege de kinderen uiteraard vrij kort.

Oh en grote campings vind ik prima.Vaak speeltuinen, schoon en veel kinderen, dan voel ik mij wat minder opgelaten met al het lawaai wat ons gezin maakt :lol: Al vinden we groene campings in NL ook tof.

Deze route gaat naar alle waarschijnlijkheid worden gefietst. Ik laat weten hoe het was.

Oh nog een vraag:Ave Gone waarom niet?
Trois-Ponts naar Comblain-au-pont moet je niet op een zaterdag of zondag doen
Druk?

Groetjes
Spinnetje schreef:

Oh nog een vraag:Ave Gone waarom niet?
Trois-Ponts naar Comblain-au-pont moet je niet op een zaterdag of zondag doen
Druk?

Groetjes
Bij de watervallen van Coo is het pretpark Plopsa Coo. Dat trekt in de weekeinden veel autoverkeer aan. Je moet vooral uitkijken tussen Trois-Ponts en Coo (c.a 2 km), want de meeste automobielen komen en gaan van de 12 km oostelijk gelegen snelweg A27 en nemen dan de N68 naar Trois-Ponts.
Als je op de leuke camping van Coo staat en je gaat 's morgens op tijd weg naar Comblain-au-Pont, dan heb je daar geen last van. Op de camping merkt je niets van het pretpark en na vijf uur is het pretpark zo'n beetje leeggestroomd.

Leuke campings langs de variant van Ave Gone zijn verder: La Plage in Robertville (met verwarmd zwembadje), Les Challes in Stavelot (fikkie steken), Les Murets tussen Esneux en Tilff (boodschappen doen in Esneux: je komt langs de supermarkt aan het begin van dit plaatsje) en natuurlijk weer net in Nederland de onvolprezen Camping de Bosrand bij Eijsden.


Zie ook de content op http://www.fietsrondje.nl over de ervaringen van Aafke en Rien met hun kinderen op de Vennbahn: http://verkeersbureaus.info/nieuws-verk ... -vennbahn/
Vorig jaar de Ruruferradweg van Roermond tot aan Monschau gefietst. Vandaar via de Vennbahn en Waimes naar Trois-Ponts gefietst.

De Radweg staat ook in die volgorde aangegeven, maar onze ervaring was dat sommige bordjes nog wel eens ontbreken. We waren erg blij dat we ook een kaart mee hadden.

Er zit een aantal stevige klimmetjes in, vooral bij de stuwdam en net voor Monschau. Bij sommige afdalingen is het soms uitkijken. Je knalt soms over smalle bospaadjes (met boomwortels) naar beneden.

De route zelf is trouwens schitterend. Afwisselend velden en bossen met langzamerhand de Eifel die steeds meer gaat overheersen. Monschau is erg toeristisch, maar leuk om te zien.
Wederom dank.

Plan is nu met auto naar Aken. Stad bekijken dus dat wordt waarschijnlijk hotel of jeugdherberg. Auto in Aken stallen. Tips voor hotel en stalmogelijkheden?
Dan via Vennbahn naar Hoge Venen en vervolgens via Roerover naar Roermond. En dan heeft iemand de eer de auto op te halen.
Heb inmiddels wat kaarten en boekjes van Bikeline, voor de voorpret.

Jemig dit wordt de meest voorbereide fietsvakantie... :D
Je kunt ook prima met de trein naar Aken. Ieder uur vanuit Heerlen. Heb je niet dat gedoe van Roermond naar Aken om de automobiel op te halen.
In Aken is een camping op fietsafstand van het centrum. Ik schat zo in dan deze camping centraler ligt dan de jeugdherberg.
Deze lijkt me leuk, even volgen.
bert sitters schreef:Je kunt ook prima met de trein naar Aken. Ieder uur vanuit Heerlen. Heb je niet dat gedoe van Roermond naar Aken om de automobiel op te halen.
In Aken is een camping op fietsafstand van het centrum. Ik schat zo in dan deze camping centraler ligt dan de jeugdherberg.
Of je pakt gewoon de trein naar Heerlen fietst van daar naar Aken, spaart weer gedoe met overstappen en grenskaartjes.
Nog ff laten weten hoe het ging;

Nou we gingen toch niet in Aken beginnen.
Maar het is wel geweldig fietsen die Rur route!

We hebben de Rur route bij Roermond (Herkenbosch, auto op camping) opgepakt en zijn de eerste dag naar Julich gefietst (55 km, mooie route, goed aangegeven alleen beetje te ver met kinderen).
In Julich is een kampeerplaats (naast de snelweg) met douches/WC verder niks. Wel is er een leuk park met kleine dierentuin naast. We zijn er met de kinderen een dag geweest, tof. Toegang EUR 6,-
Daarna naar route naar Nideggen gefietst. Mooi om zo de Eiffel in te rijden. De route is super aangegeven en praktisch autovrij. In Nideggen op de camping met de spoorbaan gestaan. Langs het water, prachtig. Met jonge kinderen beetje link. Aardig mevrouw van de camping; alle kids een ijsje bij aankomst. Zijn dagje naar het kasteel geweest. Dit is een paar haarspelden omhoog.
Toen bedacht dat we Moschau misschien wat te ver vonden en besloten via de niet-aangegeven met bordjes maar wel met kaart Kall route naar de Vennbahn gegaan. Geen handige beslissing als je met kinderkar fietst; bospaden, rivieroversteek ivm te smalle brug; wel heel mooi!
Toen aangekomen bij de Vennbahn en heerlijk afgedaald naar Raeren. Prima camping.
Vandaar met knooppunten naar Camping Hammerbrucke. Leuk met een speel beekje. Wel bomvol in het weekend met mensen uit Aken. Maandag was het heerlijk stil. Beetje jammer dat camping eigenaresse bijna ons oudste overreed door met 40 km over de camping te scheuren. Een andere campinggast voorkwam net een aanrijding..daar zien ze ons niet meer...
Toen op knooppunten naar drielanden punt. Wat een mooie maar zware tocht (nogmaals met kinderkar anders is het wel te doen, denk ik)door het bos naar dat drielandenpunt. Camping in Vaals is lekker luxe en gezellig. Voor gezinnen; er zijn vouchers te koop waarmee je toegang hebt tot de indoorplayground en het zwembad van Landall. Ideaal met slecht weer.
Van Vaals naar natuurcamping bij Heerlen en vervolgens door Duitsland naar Roermond.
Conclusie: Het is schitterend zowel Rurradweg en Vennbahn en Kall. Heerlijk fietsen zonder autoverkeer. Uberhaupt ben ik erg enthousiast over fietsen in Duitsland. Wat een rustige wegen en schitterende speeltuinen.
Echter, met ons type gezelschap hadden we echter beter de Vennbahn naar Monschau kunnen nemen en de Rur Ufer naar Nederland (oorspronkelijke plan) dit ivm de hellingen. En we zijn, dat had ik op de FB pagina voor Fietsen met kinderen, al geschreven, in NL erg verwend met kindvriendelijke/veilige campings.

Bedankt voor alle tips!
Net deze tocht gefietst van Roermond tot in Monschau.

Vanaf Rurberg tot Monschau had het vaak toch veel weg van een MTB-pad , soms was het een fietspad langs een bredere weg. Monschau is een mooi stadje dat dan weer wel.

Maar vanaf Roermond tot Rurberg voornamelijk verkeersvrij, kiezelpad af en toe verhard fietspad, voorzien van pijlen in 2 richtingen. Ikzelf heb in Echtz gekampeerd, is eigenlijk een dauercamping en ook in Rurberg. Vaak mooi fietsen trouwens in de schaduw vaak dichtbiij de rivier.

Willem
wwwillem schreef:
zo 22 jul, 2018 14:29
Net deze tocht gefietst van Roermond tot in Monschau.

Vanaf Rurberg tot Monschau had het vaak toch veel weg van een MTB-pad , soms was het een fietspad langs een bredere weg. Monschau is een mooi stadje dat dan weer wel.

Maar vanaf Roermond tot Rurberg voornamelijk verkeersvrij, kiezelpad af en toe verhard fietspad, voorzien van pijlen in 2 richtingen. Ikzelf heb in Echtz gekampeerd, is eigenlijk een dauercamping en ook in Rurberg. Vaak mooi fietsen trouwens in de schaduw vaak dichtbiij de rivier.

Willem

Dag Willem,

Ik ga dit weekend een stuk fietsen van deze route.
Zou je me even de details kunnen geven van die camping in Echtz? Ik kan daar niets over vinden op het internet.. En wat is de betekenis achter Dauercamping(ik ken dat eigenlijk niet..).
Alvast bedankt!

Mvg.
Roy
Een Dauerplatz is een vaste plaats. Campings met veel van deze plaatsen staan vol met joekels van caravans met schuurtjes en hekken erom heen. Vooral in de weekeinden is het feest met veel boemsmuziek. Es ist mir Wurst, Wurst.........