Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de 1e fietsvakantie gaat geplanned worden! - Forum Wereldfietser

de 1e fietsvakantie gaat geplanned worden!

dromen zijn mooi, maar waarom dromen over dingen die je kunt waarmaken?

daarom heb ik besloten over 5 jaar (2020) in Australie en Nieuw Zeeland te gaan fietsen. dit gaat naast mijn allereerste lange vakantie (ook met fiets) ook nog eens de reis zijn die ik eigenlijk altijd al heb willen maken, met of zonder fiets.

ik ga komende jaren hard sparen voor de reis, en een uitstekende fiets, maar ook heb ik mezelf voorgenomen om na lange periode van ziek zijn weer op gewicht te komen, een uitstekende conditie te krijgen en zelfverzekerder te zijn.

over 3 a 4 jaar ga ik een fiets kopen, daar dat lang genoeg moet zijn de fiets te leren kennen, en tegen die tijd heb ik ook de financiele middelen, en hopenlijk iemand die mee wil :)


heeft iemand mischien tips wat ik zeker moet doen? is er behalve veel fietse en conditie krijgen nog meer wat ik moet doen? qua training of iets dergelijks?
Als je zo enorm veel tijd ter voorbereiding hebt denk ik vooral genieten; de kilometers en de conditie komen dan vanzelf wel.

Ietsje meer info heb ik in dit verhaal samengevat: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... oldid=8214
Strak plan. 5 jaar is een hele tijd. Ik zou proberen kleinere doelen stellen en leuke plannen maken op weg naar het grote plan voor de kortere termijn.
Ik maak uit je verhaal niet op of je nu een fiets hebt waar je voorlopig mee uit de voeten kan. Als dat niet zo is zou ik toch proberen er een te regelen. En dan fietsen, fietsen, fietsen. :D
bedankt,

loopt een draadje van me in fiets en onderdelen.

ik heb net peugeot dagjesfiets met een 3x7 deraileur gekocht. standaart voorvering en een vaste voordrager. niet helemaal geschikt voor vakanties maar voor de komende jaren voldoende.

ik heb express 5 jaar genomen, zodat ik eerst mijn opleiding af kan maken, en zodat ik echt goed voorbereid ben.

zeker omdat mijn conditie erg achteruitgegaan is.
Voorvering laten vastzetten, of andere voorvork(vering daar kost alleen maar kracht en snelheid in mijn optiek), en gaan met die banaan! Zoveel leuke routes die je kan rijden met een dergelijke fiets, om in vorm te komen en veel voorpret te hebben.
captain_fabulous schreef:Voorvering laten vastzetten, of andere voorvork(vering daar kost alleen maar kracht en snelheid in mijn optiek), en gaan met die banaan! Zoveel leuke routes die je kan rijden met een dergelijke fiets, om in vorm te komen en veel voorpret te hebben.
ik wou de vering eigenlijk laten, daar ik dit toch erg prettig vind fietsen. voor de grote reis, om het zo maar te zeggen, neem ik op de nieuwe fiets instelbare vering (denk ook met olie) en met lock out.
Als je er zo naar uitkijkt, zo snel mogelijk kleinere tripjes maken, dat hoeft niet veel te kosten en je kunt naast genieten ook mooi ervaring op doen voor een grotere trip. Ik ben op mijn trips fieters tegengekomen die de halve wereld hadden rondgereden op fietsen die echt niet beter waren dan die van jou. Één tip: Indien mogelijk en nodig, investeer in een reparariecursus, of doe ervaring op in het kunnen uitvoeren van kleine reparaties.
Succes, Gerrit
Als je je conditie gaat opbouwen begin dan niet te enthousiast. Fiets eerst kleine stukjes en daarna langere stukken. Fiets ook in een lichte versnelling aan het begin. Als je zonder veel fietservaring in een te zware versnelling gaat trappen is de kans op blessures vrij groot. Check ook even of je fiets goed staat afgesteld (vooral de positie van je zadel).
Nieuw-zeeland is erg toeganklijk en niet moeilijk om te fietsen. Er is algemeen heel veel info te vinden voor alle avontuurlijke sporten dus ook mbt tot fietsen.

In plaats van een grote investering te doen en een fiets naar NZ te zeulen en terug, hebben wij er gewoon een tandem gehuurd. Een vriend van me kocht er een fiets omdat hij 6 maanden bleef en verkocht het ding nadien gewoon door. (met beperkt verlies).

Ik begrijp het meezeulen van fietsen als je erg gehecht bent aan je trekpaard, maar als je toch een nieuwe fiets wil kopen voor je reis, kan je hem even goed kopen waar je hem wil gaan gebruiken. Is ie goed, dan neem je hem terug mee, vond je het maar zus en zo, dan verkoop je hem ter plaatse. (in een backpackershostel in Auckland ben je er op een paar dagen vanaf).

Er zijn ongetwijfeld andere aanbieders, maar wij deden het via http://www.cyclenewzealand.com/. Inmiddels is het blijkbaar een groot bedrijf geworden, dus ik weet niet of ze nog erg concurrentieel zijn qua prijs. De fiets boekjes Peddalers Paradise van Nigel Rushton zijn erg handig en makkelijk verkrijgbaar ter plaatse.
Hijzelf leende ons trouwens fietstassen en een campingvuurtje, erg vriendelijke man. (als dank lieten we de uitrusting die we daar hadden gekocht en niet meer gingen gebruiken achter, hij werkt immers als vrijwilliger met minder begaafden en gaat er oa met fietsen.

PS: is je fiets kapot in het zuiden van het zuid eiland? In The cyclery in Oamaru werkt ene Andrew. In tegenstelling tot veel van zijn collega's die ook brommers onderhouden, is hij een echte fiets-geek. Hij sleutelde op zondag een halve dag aan onze huurfiets van een ander bedrijf en rekende er niks voor aan.
"Everything starts with a dream"
Een droom voor over vijf jaar: Prachtig!
Headlight; Je hebt een droom voor over een paar jaar. Tussen de regels door lees ik dat je een heftige ziekte achter de kiezen hebt. Mijn tip: Just go for it
allemaal bedankt voor de reacties! ik ben blij dat jullie er net zo over denken.
Gaaf dan wordt je mijn voorganger - heb hetzelfde idee maar dan over een jaartje of 10 a 12 als mijn katten in het hiernamaals vertoeven. En ook mijn lichamelijke gesteldheid weer een stuk beter is. Ook ik ben inmiddels begonnen met sparen want kost toch een aardige duit. En niet alleen dat het sparen is ook werken aan je doel.

Maar eh, de tip hierboven van kleine op korte termijn haalbare doeleinden stellen is wel een hele belangrijke. Voor mij is de 1e doelstelling coast2coast te fietsen (heen via Reivers/ Way of the Roses en terug C2C). Voor nu ben ik ook gewoon bezig met conditie op te bouwen en lichamelijk verder te herstellen (alhoewel mijn loopherstel nu wel het einde heeft bereikt - helaas wordt dat nooit meer 100%). Zorg er echt voor dat je conditie opbouwt met kleine stapjes tegelijk.

Voor zowel NZ en meer nog Australie wordt eigenlijk wel een geveerde vork aangeraden ivm de vele washboards die ze daar hebben. Denk ook aan een extra wheel - zoals ik veel ben tegengekomen omdat makkelijker fietst op de zandwegen http://extrawheelshop.com/en/bicycle-tr ... assic.html.Als je tegen die tijd genoeg hebt gespaard - zou zelf aan ca 3 jaar denken - ga dan eens met Marten van M-Gineering praten voor een goede reisfiets en verende voorvork (inderdaad met lock out mogelijkheid). Zoals je merkt ben ik zelf wel van het meenemen van de fiets omdat die gewoon als "gegoten" moet zitten.

Voor mij geldt dat Marten over een jaartje of wat weer een fiets mag bouwen die deze keer een 26" en inderdaad met een erg goede geveerde vork erop inclusief Rohloff of Pinion naaf (of wat er dan ook door Marten wordt aangeraden maar geen derailleur ivm zandpaden/ losse takken ed..) en dat terwijl mijn 28'er pas over een weekje of 4 komt :D .

Mocht je verder willen brainstormen over het wat en hoe of praten misschien over opbouwen van conditie ik ben helaas hierin een ervaringsdeskundige na mijn revalidatie op de Hoogstraat - stuur dan een pbtje.
bedankt, pbtje gestuurd.
Als je gewoon dagelijks gaat fietsen en dat voorzichtig opbouwt, komt je conditie vanzelf. Specifiek trainen is niet nodig, kan wel. Bijvoorbeeld in een sportschool waar je je plan bespreekt. Ze kunnen dan een schema voor je maken. Ik deed dat vijf jaar geleden toen ik me voorbereidde op de Hanzefietstocht, maar twee maanden niet kon fietsen vanwege een zgn zaadbalontsteking. Maar als je gewoon op het zadel kunt zitten, is fietsen (klein verzet!) voldoende.
Aart Veldhuizen schreef:Als je gewoon dagelijks gaat fietsen en dat voorzichtig opbouwt, komt je conditie vanzelf. Specifiek trainen is niet nodig, kan wel. Bijvoorbeeld in een sportschool waar je je plan bespreekt. Ze kunnen dan een schema voor je maken. Ik deed dat vijf jaar geleden toen ik me voorbereidde op de Hanzefietstocht, maar twee maanden niet kon fietsen vanwege een zgn zaadbalontsteking. Maar als je gewoon op het zadel kunt zitten, is fietsen (klein verzet!) voldoende.
oke, bedankt