Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterfietstocht 2015 - Forum Wereldfietser

Winterfietstocht 2015

Onderstaand het filmpje van de winterfietstocht van 19 februari tot en met 25 februari in Zweden en Noorwegen. We zijn van Lulea in Zweden naar Bodo in Noorwegen gefietst, een tocht van 550km.

https://vimeo.com/120934277

Bekijk ook de filmpjes van de jaren daarvoor:

2014: https://vimeo.com/89172622
2013: https://vimeo.com/61960201
2012: https://vimeo.com/57738824
Avontuurlijk hoor! Ik krijg het al koud bij het kijken. Ben in de winter meer van de lange latten. Maar wel erg mooie beelden.

Hebben jullie speciale banden hiervoor?
Mooi! en wat zijn jullie leuk, krijg gelijk zin om te gaan fietsen. 8)
Ben iig een grote fan van jullie video's, ga vooral zo door!
En zijn er al plannen voor het 5-jarig jubileum?
Wij rijden hier met Schwalbe Marathon Winter (240 spikes). Als er weinig ijs/sneeuw ligt banden hard oppompen dat maakt minder herrie. Als er veel ijs/sneeuw ligt iets laten leeg lopen en dan is de grip fenomenaal. Soms was het zelfs zo dat als we afstapten we uitgleden maar op de fiets niets merkten.

Volgend jaar willen we iets speciaals gaan doen, we weten nog niet precies wat maar trefwoorden zijn: bergen, Midden-Noorwegen, verlaten (schoongemaakte) wegen. Dus daar gaan we mee aan de slag. Nu eerst de zomer weer :)
Genoten van de video film!
Jammer dat er net als bij de TV. weer harde muziek op de achtergrond mee draait. WAAROM TOCH ?
Als je wat ouder word gaat je gehoor wat terug en hoor je de gesproken tekst niet meer duidelijk.
Klaas de Pelgrim
Hallo 'Noorwegen'!

bedankt voor jullie leuke filmpjes van het winterfietsen. Het is grappig dat volgens mij slechts weinig skandinaviers zelf dit soort wintertochten maken, en je vind er ook geen filmpjes van terug op internet.

Ik heb zelf ook wel fietsaspiraties voor de winter in skandinavie. Mijn idee is dat de fietsroutes (zoals Rallarvegen etc) grotendeels onbegaanbaar zijn in de winter (je kunt ze wel op langlaufskis doen). Hoe kiezen jullie je routes? Fietsen jullie ook op de E- routes/ snelwegen? Ik heb het idee dat dit soort wegen in de noordelijke helft van Zwe- NO- Fin wel te doen zijn qua drukte in de winter??

Groeten!
Daantje de fietskampioen schreef:Het is grappig dat volgens mij slechts weinig skandinaviers zelf dit soort wintertochten maken, en je vind er ook geen filmpjes van terug op internet.
Volgens mij vinden de meeste Scandinaviers het onzin om er filmpjes over te maken, ze maken er weinig woorden/drukte over en zijn ook vaak lui met facebook, blog bijhouden etc. Ook hebben ze vaak een schurfthekel om het in engels te vertalen (terwijl ze het wel vaak goed beheersen) en alle drukte en poeha eromheen wuiven ze lachend weg, ze hebben er gewoon geen zin in. Ik hou zelf erg van dat gekke volkje. 8)
Er worden nl heel vaak wintertochten gehouden, vooral veel sneeuwscooter- en skitochten. Winterkamperen is ook vrij normaal, net als winterhiking (kijk maar bij de Kungsleden, het circa 500km lange wandelpad). Men reageert altijd enthousiast als je in de winter rondfietst en ze doen vaak alsof je een wereldwonder bent maar als je de mensen kent weet je dat ze het vrij normaal vinden. Tis ook logisch want men leeft daar, tis voor hun ook normaal. :)

Ik heb zelf ook wel fietsaspiraties voor de winter in skandinavie. [..]
Fietsen jullie ook op de E- routes/ snelwegen? Ik heb het idee dat dit soort wegen in de noordelijke helft van Zwe- NO- Fin wel te doen zijn qua drukte in de winter??
Mooi plan Daantje!

De asfaltwegen zijn prima te fietsen hoor, ze worden netjes sneeuwvrij gehouden en het verkeer is er nog minder dan in de zomer. Alleen is vaak de weg door de sneeuw smaller geworden en soms nogal ijzig glad met ijsribbels waar je het net niet verwacht. Het verkeer rijdt dan angstvallig dicht langs je en dan is het hopen dat je niet net op dat moment onderuitglijd. Maar met brede spijkerbanden gaat het prima. :)

De meeste buitenlandse winterfietsers vliegen naar het zweedse Kiruna en gaan dan over de supermakkelijke E10 naar het noorse Narvik (circa 150km) en zakken dan door Noorwegen naar beneden. Zelf zou ik juist hogerop gaan, naar het noorse Alta en dan door Finland weer terug naar Kiruna maar daar is wel weinig bewoning dus moet je wel je voedsel/drinkwater/slapen wat beter regelen maar verder is het prima te doen over de asfaltwegen. Gravelwegen worden niet altijd sneeuwvrij gehouden en zijn vaak alleen toegankelijk met een fatbike en alsnog is het dan vaak moeilijk duwen. Dus die wegen zou ik in de winter niet aanraden.

Succes! 8)
Gaaf!
Waanzinnig gaaf.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Yopie!

Die E-wegen in het hoge noorden (lapland) ken ik wel, die moeten wel te doen zijn.
Meer zuidelijk op de hoogte stockholm- bergen- oslo etc. zal het vermoedelijk te druk zijn (ook in de winter). Men verwacht ook geen fietsers in de winter dus je zal een hele bak verlichting mee moeten nemen denk ik als je daar zou gaan fietsen.
Wauw, mooi om te zien hoor, wat dapper ook!