Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rustdagen - Forum Wereldfietser

Rustdagen

Beste Forumleden,
Afgelopen fietsvakantie van 10 dagen heb ik geen rustdagen gehad dus 10 hele dagen op de fiets gezeten. Dat was voor 10 dagen nog te doen maar ik besef mij dat dit niet ideaal was, bij thuiskomst was ik behoorlijk moe zeg maar. Ik had wel twee halve rustdagen gepland (dagen van +/- 60km fietsen) maar deze zijn door dat het onderweg tegenzat met onverhard etc. gewoon hele dagen geworden.

Wat houden jullie aan? hoeveel rustdagen neem je? en is bijvoorbeeld 30km fietsen over asfalt ook een rustdag of kijken jullie dan echt alleen naar je fiets en poets je hem op zo'n dag een beetje op?

Alvast dank voor jullie ervaringen!
Houd rekening met rustdagen in je planning van je beginpunt naar je eindpunt. Doe dat ruim. Je kunt als vroeg op je eindpunt bent altijd nog een extra lus maken.
Neem een rustdag wanneer je daar aan toe bent. Dat ervaar je wel onderweg.
Hoeft ook niet te maken te hebben met vermoeidheid. Je komt onderweg bij een leuke camping aan een prachtig meer. Je gevoel zegt: "Hier wil ik best een dagje blijven." Gewoon doen.
Fietsen is genieten, genieten, genieten!

Kom gewoon eens naar een trektocht van de Wereldfietser. Er staan er de komende tijd nog genoeg op het programma. Zie elders op dit forum. Daar doe ervaring op en heb je contacten met tal van andere fietsers die ooit eens begonnen zijn.
Ik merk dat hoe langer we nu onderweg zijn (>2 jaar), we meer behoefte hebben aan rustdagen.

In het begin gingen we als een tierelier, nu gaat dat veel rustiger aan. Soms genieten we van een mooie plek, soms bezoeken we een stadje/museum, soms doen we gewoon helemaal niks! ;)

Maar het belangrijkste advies is: luister gewoon naar je lichaam en geest, neem rust wanneer JIJ dat wilt.
"en is bijvoorbeeld 30km fietsen over asfalt ook een rustdag of kijken jullie dan echt alleen naar je fiets en poets je hem op zo'n dag een beetje op"

Hoi,
Een rustdag is voor mij een dag waarop mijn tent blijft staan en ik een leuk stadje bezoek, of alleen even op en neer naar het dorpje fiets en verder een lekker boek lees. Bij kortere vakanties, zeg tot een week of 3, neem ik meestal hooguit 1 dag vrij. En dan poets ik niet mijn fiets, dat doe ik alleen als ik naar Nieuw-Zeeland of Australië vlieg, want dan moet mijn fiets brandschoon zijn, verder poets ik nooit. Bij langere vakanties, zoals door de twee voorgaand genoemde landen, blijf ik vaker een dag op één plek, bijv. om een mooi stadje te bezoeken. Maar bij reizen door deze grote landen plan ik niet echt, maar laat ik alles heerlijk op me afkomen en neem ik een rustdag als ik daar zin in heb.
Groet, Petra.
Mee eens, goed naar je lichaam en geest luisteren.
Lichaam heeft rust nodig. Dat voel je vanzelf. Maar ook de geest heeft af en toe rust nodig. Op 10 dagen fietsen valt dat wel mee maar op onze lange reizen was rust echt wel nodig. Als je elke dag op de fiets zit voor meer dan 2 jaar dan heb je af en toe echt even zin om 's ochtends niet dat ding opnieuw te pakken. Dat wil niet zeggen dat je fietsen niet meer leuk vindt maar gewoon dat je geest weer even wat ruimte nodig heeft om nieuwe indrukken op te doen. Soms is een dag rust voldoende en soms is een week te kort. Ik ben tijdens onze reizen een paar keer in het ziekenhuis beland (bleef soms niet op mijn fiets zitten 8) ) en eerlijk gezegd was dat achteraf helemaal niet erg. De motivatie om daarna op de fiets te stappen is enorm.
Wij zijn net terug van onze fietstocht Haarlem-Santiago de Compostela. We hebben 2750km afgelegd in vier weken en onderweg twee rustdagen genomen. Dit was pittig, maar ook leuk om te doen en te halen. Onze volgende reis gaan we iets ruimer inplannen.
Uitrusten hoeft voor ons niet een hele dag te zijn, is voor ons ook vroeg op een camping aankomen of smorgens rustig aan vertrekken.
Het hangt er ook vanaf of je alleen of met meerdere onderweg bent.
Ik fiets altijd alleen en dan duurt een rustdag er lang mede door dat ik de dag van aankomst ook nog ff de stad of dorp verken.
Ik neem af en toe een halve dag rust voor iets te bezoeken of de was te doen dat bevalt mij het beste, maar dat is wel erg persoonlijk.
Klaas de Pelgrim
Hoeveel rustdagen? Zoveel als je zin hebt natuurlijk!

Ik zit op de fiets om te genieten en intensief mijn omgeving te bekijken, niet voor de km's.
Bovendien is een fietsreis voor mij het ultieme moment om eens 'in het moment' te leven. Plannen moeten we al te vaak thuis. Dus s'avonds of zelfs s'ochtends als ik wakker wordt luister ik naar mijn lichaam. En soms zegt mijn lijf - vandaag even wat anders. Bang om het geplande eindpunt niet te halen? Liften, treinen of bussen is ook een optie!

En ja ook wij zijn steeds rustiger gaan fietsen - niet vanwege de leeftijd maar vanwege het gevoel dat we ook op de fiets nog soms te snel gingen. Dat is versterkt door een grote fietsreis van 13 maanden. Een praatje onderweg hoort ook bij de beleving. Zo stopte we eens na 15 km fietsen in de Tibetaanse Himalaya omdat een engels sprekend gezin ons uitnodigde. Dat laat je toch niet schieten.

Geniet! 8)
Wat ik vooral uit de antwoorden lees is dat mensen erg verschillend zijn. Ik heb vakanties gehad dat ik 17 dagen op rij flink doorfiets en vakanties dat ik op dag 4 toch echt even niet vooruit te branden ben.
Voor de een zal het trouwens liggen aan de voedselinname, de ander knapt af op warmte, weer een ander op spieren of op motivatie etc.
Hartelijk dank voor alle reacties!
Ik fiets inderdaad ook alleen en krijg het al benauwd bij het idee dat ik een hele dag "moet" lummelen (positief bedoeld) rond m'n tent. Ben zelf een echt natuurmens, een stadje bezoeken is voor mij vermoeiender dan een dagje fietsen, maar je doet wel even wat anders met je lijf.
Ik denk als ik alles hierboven combineer dat voor mij het beste werkt als ik vooral niet elke dag tot het gaatje ga, niet elke dag afgebeuld aankom op een camping (dat was in mijn vorige tripje wel zo). En wat kortere dagen waardoor je bijv. al om 3 uur voor je tent zit.
Op deze manier houd het lijf het denk ik langer vol.
Mijn valkuil is vaak dat ik te snel en te ver wil, dus als ik dat wat probeer te doseren heb ik dus niet om de 5 dagen een rustdag nodig.
Twee jaar reizen en alle tijd van de wereld hebben klinkt geweldig, dan heb je geen planning nodig maar helaas ik zie mij al aankomen thuis: eh lief ik ga ff fietsen... :lol:
Ik heb nu op een reis van 40 dagen en 3200km "slechts" 3 rustdagen gepland maar wel 9 kortere fietsdagen en inderdaad een aantal stukken die ik met de trein zou kunnen doen waardoor ik dan hoop ik een niet al te strakke planning heb bedacht... we gaan het meemaken hoop ik.. eerst nog even vrij regelen, thuis is al akkoord :D
Bij lange fietstochten neem ik één rustdag of twee per week, maar het kan ook aan de locatie liggen. Als je bijv. door Engeland fietst, ga je toch niet slechts één nacht in Londen slapen? Er valt daar veel te zien. Fiets in de jeugdherberg laten staan en de metro nemen.
Ik plan bij een vakantie van 3 weken 2 á 3 rustdagen in, wat het werkelijk wordt veranderd per keer. In de praktijk blijkt de route toch anders te lopen en de rustdagen op een andere plek beter uit te komen.

De niet fietsdagen zijn bij ons vaak niet rustdagen, maar druk-bezig-met-andere-activiteiten dagen, zoals een stad bezoeken of de hoogte berg in de omgeving (te voet) beklimmen. Op de camping rondhangen (zwemmen, fiets onderhoud, was doen etc.) kan ik geen dag mee vullen, dan liever een half dagje fietsen en vroeg aankomen op een camping om dit soort dingen te doen.
Vorfig jaar hadden we een regen-rustdag. Dit jaar een warmte rustdag. Dat was hard werken: t-shirt natmaken, uitwringen, half uur in shaduw zitten en dan weer van voren af aan.
weet ik wel voor welke van de twee ik kies :D :D
Inge1 schreef:weet ik wel voor welke van de twee ik kies :D :D
een wet t-shirt? :lol:
Rustdagen tijdens de vakantie heb ik dusver niet gedaan. Wel soms korte dagen (70 op vlak of 40 - 50 met klim). Ik bemerk ook nooit zozeer de drang tot een rustdag. Slaap voldoende, eet ruim en fiets op erg lage intensiteit.

Anders dan bijv een weekje met de wielrenfiets.

Voor lange reizen heb ik geen mogelijkheid. Dus qua inplannen van rustdagen in dat scenario kan ik geen ervaring delen. Maar persoonlijk zou ik geneigd zijn in dat geval rustdagen aan te houden om de dag te breken, niet echt voor de rust.
Inge1 schreef:weet ik wel voor welke van de twee ik kies :D :D
Dat niet kunnen kiezen was juist de essentie :?
Rustdagen... Op al onze fietsreizen (2) hebben we alleen de eerste keer een rustdag genomen. Uiteindelijk toch meer de neiging mezelf over de kop te jagen dan ik zou willen. Mijn reisgenoot is wat meer prestatiegericht dan ik al zou ik 'niet op de plaats van bestemming aankomen' ook niet goed aan mezelf kunnen verkopen. Ook niet als ik 'niet reglementair' een deel van de route zou afleggen. Ja, ik moet nog een hoop leren. Loslaten is een mooi ding maar ik vind het lastig, in het moment leven.

Op het fietserpad hadden we op de een na laatste dag een rustdag gepland. Ter plaatse aangekomen keken we elkaar na het drinken van een drankje aan en zeiden: als we nog even door rijden slapen we vanavond in ons eigen bed. En zo bleken we aan het einde van de dag 145km met tent en de hele bende te hebben afgejakkerd. We vonden het best wel een gave prestatie en op zichzelf best wel een ervaring van in het moment leven. Maar de eerlijkheid gebiedt ook wel te zeggen dat we op de keper beschouwd niet heel veel van de omgeving van het stuk Schoonebeek-Pieterburen-Baflo hebben meegekregen.
AndreM schreef:Maar de eerlijkheid gebiedt ook wel te zeggen dat we op de keper beschouwd niet heel veel van de omgeving van het stuk Schoonebeek-Pieterburen-Baflo hebben meegekregen.
Je kunt even op streetview kijken :wink:
Iedereen wederom dank voor de input en eigen ervaringen!

Haha Ave Gone, leuke optie voor als ik toch geen vrij kan krijgen.... ga ik gewoon de route die ik bedacht heb afleggen via Streetview, heb ik volgens mij ook geen rustdagen meer nodig, hoogstens een fysio om een muisarm en wat nek en schouder klachten te behandelen... :lol: