Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reis rond de wereld (enkele vragen) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reis rond de wereld (enkele vragen)

Okay, daarin verschillen we dan. Leuk dat anders zijn. Niet dat overnachten in grote steden mijn voorkeur heeft maar soms is er zoveel te zien dat ik daar graag een dag of 2 voor uit trek. En dan is bijvoorbeeld een hostel of B&B erg prettig.

Natuur altijd heerlijk - wakker worden met fluitende vogeltjes om je heen of de herten voor je tent zien grazen. Heerlijk lijkt me dat.
Beste Nosferatu,

Ik denk dat route 1 echt de beste optie is. De Stan's zijn echt heel fascinerend en wat het regelen van Visa's betreft best te doen. We hebben dit zelf ervaren en in anderhalve week alle benodigde visa's bij elkaar gesprokkeld in Ankara. Perfecte stad om dit te doen, aangezien er onwaarschijnlijk veel ambassades zitten omdat Turkije een brug is tussen het oosten en het westen. Verder is het logistiek prettig georganiseerd. Wij hebben hier de volgende visa's verkregen: Iran, China, Kirgizië, Oezbekistan en Tajikistan. Ook hebben we hier het goedkeurings-traject ingang gezet voor Turkmenistan. Dat laatste was een heel goed idee aangezien het Turkmeense consulaat in Mashhad (Iran) bijzonder onwillig en non coöperatief was. Dankzij de vriendelijke hulp van het consulaat in Ankara en het ons elektronisch toegezonden goedkeuring document kom men niet weigeren ons het in-transit visum te weigeren. De stan's zijn een bijzondere mix van cultuur en natuur; Oezbekistan is fietstechnisch weinig interessant, maar steden zoals Buchara en Samarkand maken het wel meer dan de moeite waard. Ook de Pamir Highway is iets wat je eigenlijk niet mag missen als je toch die richting op gaat; waanzinnige landschappen, onwaarschijnlijk vriendelijke Yurt bewoners en adembenemende bergen. Plan het wel zo dat je hier bent als de Yurts er ook nog zijn. Mocht je vragen hebben, kom dan eens langs op de Oudegracht bij Horizon Bicycles, of mail info@horizonbicycles.nl.

Groeten,

Jorma
Nosferatu schreef:Het enige dat ik wat zal moeten minderen is het bier, op mijn vorige trips ging er heel wat geld naar pils dat ik dronk na een dag fietsen :lol: .
De reclame wereld praat ons aan om na een inspanning alcohol te nuttigen. Is ook best lekker en kan ook gezellig zijn. Maar mocht je echt denken dat alcohol je dorst lest dit nog eens lezen. Gewoon water eventueel voorzien van een dorstlesser.
multiwgb schreef:
Nosferatu schreef:Het enige dat ik wat zal moeten minderen is het bier, op mijn vorige trips ging er heel wat geld naar pils dat ik dronk na een dag fietsen :lol: .
De reclame wereld praat ons aan om na een inspanning alcohol te nuttigen. Is ook best lekker en kan ook gezellig zijn. Maar mocht je echt denken dat alcohol je dorst lest dit nog eens lezen. Gewoon water eventueel voorzien van een dorstlesser.
Waar staat dat het bier gedronken wordt om de dorst te lessen? Waarschijnlijker is dat het gewoon lekker is na een inspanning. Beetje matigen is prima om allerlei redenen maar ik zou er zeker geen dikke streep door zetten maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Leuke plannen !
Wij zijn net terug en zijn gewoon over de Stan-staten gevlogen. Voor 200 foppen ben je in Kirgizie en dat is visumvrij, Kazachstan ook en China-90-dagen /USA/Australie hebben we thuis geregeld. Cuba visum deden we via de post bij Visumplus in Voorburg.
Onze werkelijke kosten waren 16000 en we hebben daarvoor 11 vluchten ,52 hotels en een 10000 km-beurt. Opvallend goedkoop waren Korea ,Japan [!!] ,China ,Mexico,USA. Vijftien euri was ook ons streven maar dat krijg je vaak niet op. Enige dure landen waren voor ons landen waar je niet mag kamperen en Australie vanwege het erg dure eten [ reken op 3 tot 6 maal de NL -prijs].
Die kostenpost kleding/materiaal was voor ons niet nodig. Ik zou liever gaan voor een andere fiets. En dat mag best een tweede hands zijn ,b.v. Koga of Santos ,in elk geval 26 duims want ons viel op dat je maximaal 3000 km doet met banden die je buiten Europa koopt dus vaker een band nodig hebt waar ze niet te koop zijn.
Start enjoying !!

bikeiteasy.wordpress.com
Stuit ineens op dit topic, heb ik blijkbaar gemist vorig jaar.
Ben heel benieuwd hoe ver de voorbereidingen zijn van de ts.
Mooie routes en nuttige tips heb ik al voorbij zien komen.
Ook hier 2 katten en 2 honden....al wel op leeftijd maar kunnen nog minstens 4 tot 6 jaar mee.
Dus voorlopig eerst maar dromen en lezen.
@ Inge: Hoe ver zijn jouw plannen?

gr Anja
Hallo Anja

Binnen 3 weken ga ik vertrekken, een beetje afhankelijk of het regent of niet. De eerste dag moet regenvrij zijn :D

Ik ga eerst naar Noorwegen om dan via Finland en de Baltische staten richting Turkije te gaan via de Karpaten.

Van daaruit naar Georgie en dan in Azerbeidjan een schip naar Kazachstan en dan via enkele stan landen richting Japan en als ik hier geraak dan zie ik wel wat ik verder wil doen.

Het is een plan in grote lijnen waar vanalles kan aan veranderen afhankelijk wat ik onderweg tegenkom. Ik wil genieten van het land waar ik ben en niet constant vooruit kijken naar wat de volgende bestemming is.

Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit.
Hoi Anja,

Nog in sluimerstand ivm een anti-allergie traject waar ik komende augustus mee start in het ziekenhuis. Hoop over een jaar of 5 a 6 ipv een aantal jaar de wereld rond (al die steeds veranderende wetgeving mbt de huizenmarkt helpt niet mee) er een maand of 6 tussenuit te gaan. Kan ik mijn huis aanhouden en een periode onbetaald verlof nemen.
Wordt het gewoon een kwart wereldreis Inge.
Nosferatu: benieuwd hoe het verloopt.
Ik vind vooral de route, visa, budgetten erg interessant.
Hou je ons op de hoogte af en toe?
Veel plezier.
Anja
@Nosferatu: houd je nog een blog bij oid? Lijkt me erg leuk om je reis een beetje te volgen.
@Inge: 6 maanden is toch ook heel mooi? Wat de invloed van de eventueel veranderende wetgeving op de huizenmarkt te maken heeft met wel of niet een half jaartje gaan fietsen is mij overigens wel een raadsel...
Heel simpel voorheen zou ik in een sociale huurwoning terecht kunnen en nu niet meer. Wat in zou hiuden dat ik bij terugkomst geen woning zou kunnen veroorloven.
@Inge: Niet flauw bedoelt, maar als dat je tegenhoudt zijn er vast nog een hele hoop andere redenen te bedenken om niet een paar jaar te gaan fietsen.

Dat je best een hoop zekerheid op moet geven om meerdere jaren weg te gaan houdt mij ook tegen hoor, een jaar (of minder)is toch wat makkelijker te organiseren zonder alle schepen achter je te verbranden.
Berger - die zijn er vast. Voor mij is dit de reden die alles verkopen nu even doorstreept. Bij terugkomst zou ik dan tegen de 60 zijn wat een plaatsje op de arbeidsmarkt er ook niet makkelijker op maakt. In het oude systeem zou ik dus voor een huurwoning in aanmerking komen in het huidige niet meer.
Dus kies ik nu voor een stukje tijdelijke vrijheid met de zekerheid van baan + woongarantie na terugkeer.
Inge1 schreef:Berger - die zijn er vast. Voor mij is dit de reden die alles verkopen nu even doorstreept. Bij terugkomst zou ik dan tegen de 60 zijn wat een plaatsje op de arbeidsmarkt er ook niet makkelijker op maakt. In het oude systeem zou ik dus voor een huurwoning in aanmerking komen in het huidige niet meer.
Dus kies ik nu voor een stukje tijdelijke vrijheid met de zekerheid van baan + woongarantie na terugkeer.
Waarom verhuur je je woning niet gewoon in de langere tijd dat je weggaat?
Is een bewuste optie waar ik niet voor wil kiezen.
Hallo Marc,

Wij zijn Harrie en Dianne en zijn 14 januari aan onze 1e fietsreis begonnen en willen midden december eindigen in Bangkok. Buiten de route heb ik niks gepland en ook deze is al een aantal keren gewijzigd maar tot op heden gaat alles goed.

We gaan deze week Turkije in en gaan dan naar Iran. We hebben de entrycode aangevraagd en hopen in Turkije ons visum te krijgen. Ook willen we hier de loi's en visa voor de Stan-landen zien te regelen.

Ik zal de situatie's m.b.t. visa en onze belevenissen i.m. zoveel mogelijk bijhouden op http://www.bike2bangkok.nl en Facebook bike2bangkok.

Ik wens je een goeie reis.

Harrie en Dianne
Iran mag je volgens mij niet laten liggen, super vriendelijke en gastvrije mensen, heel leuk land. De steden zijn wel extreem druk en de lucht is er heel zwaar vervuild door de ontelbare, slecht afgestelde benzinemotoren. Brandstof is er immers spotgoedkoop...
De grotere steden zou ik dus proberen vermijden als je ook nog wat wil ademen al fietsend :)
De plannen zijn ondertussen enorm gewijzigd en door een scheur in de tendon van mijn knie ook de reis iets moeten uitstellen. Tot nu toe ziet de trip er zo uit:

- Brussel - Valence
Veel te warm in het zuiden dus besloten terug naar noorden te gaan.
- Valence - Col de petit St. Bernard.
- Italië door en dan via de Bernina pas Oostenrijk in.
- Innradweg gevolgd tot Passau.
- Passau - Budapest via Donauradweg.
Dan van Budapest helemaal terug naar België gefietst om mijn nieuwe fiets op te halen. Een prachtige Tout Terrain silkroad met rohloff (eindelijk verlost van die verschrikkelijke derailleur).
- Dan na 4 dagen thuis te zijn verder gefietst naar de Belgische
kust.
- De lf1 noordzeeroute tot Boulogne.
- Boulogne tot Nantes via het boekje tussen Ansjovis en Anjou.
- Van Nantes tot Bordeaux via de velodyssee.
- Bordeaux tot Narbonne via Canal du Midi.
- Dan Benjaminse tot Girona.
- Momenteel voorbij Cuenca eveneens via Benjaminse.

Op weg naar Marrakech. Tenzij de plannen veranderen :lol:

Momenteel is het dag 117. Helaas blijft die knie wel een zwakker punt en moet ik uitkijken wat ik doe.