Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring: Schwarzwald Panorama-Radweg - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring: Schwarzwald Panorama-Radweg

Als ik naar deze site

https://www.outdooractive.com/de/fernra ... 4056/#dm=1

ga dan lijkt het er op dat het misschien wel 50 % grindwegen zijn.

Dat vind ik bepaald niet aantrekkelijk.
Heeft iemand ervaring ?
Onder het hoogteprofiel staat
● Schotterweg 84,3 km● Asphalt 68,6 km● Straße 47,7 km● Pfad 29,7 km● Weg 16,3 km

Ik denk niet dat je de Schotter kan vergelijken met de kiezels van Denemarken (mocht je daar mee bekent zijn). Ik denk dat je het moet vergelijken met een Macadamweg, die mits goed onderhouden prima te berijden is. En wat ik verder lees is dat door de rijkelijk aanwezige e-bike laadstations ook aan de oudere (Duitse) fietser is gedacht. Al met al zou ik me niet al te druk maken. Je kan ook even contact met de VVV daar zoeken en vragen hoe en wat mail@schwarzwald-tourismus.info.
Geen ervaring met exact deze route, maar wel met de R1 naar Berlijn; in hett Duitstalige boekje staat vaak het begrip 'Schotterweg', en dat betekent grofweg halfverhard, in veel variaties. Kan beter en minder goed te berijden zijn. Wegen met grove keitjes vallen er ook onder, evenals wat vlakkere paden van gravel oid.
Ik herinner me op een gegeven moment niet meer blij te worden van het woordje schotterweg; dat zegt wel genoeg denk ik. Niet voor liefhebbers van strak asfalt. Wel voor mensen met zachte brede banden.
Tip: het Zwarte Woud is op de Fiets en Wandelbeurs!