Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Re: Rondje Schotland Deel 1 Europafietsers - Forum Wereldfietser

Re: Rondje Schotland Deel 1 Europafietsers

Wij willen deze zomer naar Schotland, nu is mijn vraag is het verstandig om een bob jack achter de fiets te doen. mijn man zegt ja, en ik zeg nee.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft.
wat zijn de voor- en nadelen
Je mag zelf het antwoord geven. :wink:
Onderstaande zie je behoorlijk vaak in uiteenlopende vormen en moeilijkheidsgraad aan de overzijde:



Afbeelding
Wij rijden met een hondenkar in Schotland. Soms moet je inderdaad even wurmen of tillen maar het is wel te doen :-)
wiepie fopma schreef:Wij willen deze zomer naar Schotland, nu is mijn vraag is het verstandig om een bob jack achter de fiets te doen. mijn man zegt ja, en ik zeg nee.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft.
wat zijn de voor- en nadelen
Beste Wiepie, welkom op het forum van De Wereldfietser! Naast zaken specifiek voor Schotland (zie de reacties boven mij) zijn er natuurlijk algemene voor- en nadelen aan fietskarren, en op dit forum zijn ook heel veel ervaringen te vinden. De zoekfunctie vind je in de blauwe balk (FAQ, Zoeken enz) onder het plaatje bovenaan de pagina, en de juiste zoekterm is Bob Yak. Daar ga je zeer nuttige informatie mee vinden.

Alvast veel plezier bij de voorbereidingen,

Carl
Welkom. Fietskarren hebben voordelen en nadelen. Het belangrijkste voordeel is dat je veel kunt meenemen op een relatief lichte fiets. Als je met kleine kinderen op pad gaat is het onvermijdelijk. Zo hebben wij dat zelf ook jaren gedaan.
Het nadeel is natuurlijk dat die dingen zelf al gauw 6 kg wegen, en ook die kilo's moeten omhoog. Dus voor twee volwassenen met min of meer normale vakantiefietsen zou ik gewoon kiezen voor (achter) tassen (voortassen vond ik voor dit soort tochten overbodig). Het geld dat je uitspaart door geen dure kar (en voortassen) te kopen kun je dan goed investeren in een compactere en lichtere uitrusting. Kijk eens hier: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Met een groepje Wereldfietsers hebben wij in 2012 in Schotland gefietst. Het rondje dat wij daar toen fietsten heette toen nog de Columba route. Het rondje Schotland Deel 1 is in feite de toenmalige Columba route in een beetje aangepaste vorm. Rondje Schotland Deel 1 loopt nu door Glasgow, de Columba route liep ten noorden van Glasgow naar Edingburgh. Ik kan mij niet herinneren we dat op de Columba route ergens lastige poortjes tegen zijn gekomen. De enige stukken waar je niet, of lastig, met een tweewielige aanhanger kan fietsen is het traject van Denny naar Edingburgh omdat je daar lange stukken over een smal jaagpad fietst en het traject langs de oostkust over de North Sea Cycle Route richting Newcastle omdat daar ook een paar smalle zanderige stukken zijn. Beide lastige trajecten zijn gemakkelijk te omzeilen.

Overigens kwamen we tijdens een andere trip, de Hart van Engeland route, die in Zuid Engeland loopt, wel heel veel vervelende poortjes tegen waarbij we zelfs de fietstassen moesten verwijderen om er door te kunnen.

Mocht je belangstelling hebben voor de GPS tracks en campings van de Columba route dan stuur je maar even een berichtje, het is een heel mooie tocht. Hier zijn nog wat foto's van deze WF buitenlandtocht https://get.google.com/albumarchive/104 ... H0749ngGMe
Ronald van der Perk schreef:Hier zijn nog wat foto's van deze WF buitenlandtocht
Wat een mooie fietslustopwekkende serie Ronald! Weer een bestemming toegevoegd aan het wensenlijstje. :-)