Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar China: 35 dagen onderweg, lessons learned - Forum Wereldfietser

Fietsen naar China: 35 dagen onderweg, lessons learned

Hoi wereldfietsers.

Op maandag 13 maart ben ik uit Groningen vertrokken voor een fietstocht van een half jaar. Doel: China. Dit heb ik geleerd tot nu toe:
1: Goede afstelling van je zadel en rustig aan je tocht beginnen is belangrijk. Door een te laag zadel en te grote afstanden in de eerste week van mijn tocht zat ik al in week twee jankend van de pijn aan mijn knieen op de fiets. Rustdagen, veel ibuprofen en uitwijken naar de vlakke donau waren de remedie maar ik kon bijna terug naar huis.
2: Een mooi licht en duur slaapmatje als de neoair xtherm van thermarest is niet robuust genoeg en was al na een kleine maand lek. Op zoek naar een nieuwe mat in Belgrado is niet leuk.
3: zorg dat je altijd chocola mee hebt.
4: ook op de Michael Bubblé onder de fietsroutes, de EuroVelo6, zijn dikke banden aan te raden.
5: wildkamperen kan eigenlijk altijd, niemand stuurt je weg of steelt je fiets. Disclaimer: tot het tegendeel bewezen is.
6: met twee maanden in Iran zijn lijkt mogelijk. Zo kan je in Nederland visum regelen en hoef je dat niet onderweg te doen.

Ik ben nu op een kleine dag van Edirne, turkije. Mijn vorderingen zijn te volgen op timontyres.com

Ik ga weer verder!

Tim
Hoi Tim,
Wat leuk, die eerste leerpunten aan de begin van je reis.
Vaak vergeet je ze als je al maanden onderweg bent.
Gave trip. Beetje gezond jaloers :D
Tip van de chocolade gaan we volgen. Wel oppassen....hoe oosterlijker hoe minder kwaliteit. Maar goed, tegen die tijd ben je al lang blij als je chocolade vindt.
Veel plezier en succes met je tocht.
Marco
Hej leuk zeg, eindelijk weer eens een reisverslag op het forum. 8)
Leuk ook dat je de moeite neemt om het in engels plus nederlands te schrijven. Kan ik je mss volgen want dat vind ik niet zo snel, of kijk ik erover heen? Anders moet je hier steeds een nieuw linkje zetten want ik ben een nogal slechte volger, vergeetachtig lui enzo. :) Maar het topic weer bovenaan de lijst geeft ook gelijk een leuker forum want tis hier dodelijk saai (je topic is de eerste in weken die ik aanklik, na het fatbikegeneuzeltopic dan). Dus post vooral je ervaringen en mooie plaatjes!

Vind ook je uitrusting geweldig: twee drybags en een framebag. Knap hoor, leuk te zien!

Denk dat je met de Xtherm dikke pech had want ik gebruik hem zelf al drie/vier jaar erg intensief (ook in de winter) en hij is nog steeds niet lek. Maar voor de zekerheid ga ik nu wel plakspulletjes zoeken om mee te nemen want je weet maar nooit. :shock:

Afbeelding

Wat is dat oranje rolletje achterop en hoe zit dat vast? In een soort bidonhouder ofzo?
brandstoffles?
En zo te zien met een slangenklem aan het frame vastgemaakt. Creatief en een prima plek om buiten de tas te bewaren!
Hoi Tim,

Leuk je eerste ervaringen te lezen - hoop dat je gaat blijven verassen met af en toe iets te posten van je ervaringen (positief en negatief).

Top te zien dat je lekker weinig meeneemt - zou mij niet lukken :lol: heb ook graag een beetje luxe onderweg. mooi plekje voor je brandstoffles (heb daar zelf mijn beugelslot zitten) - maar gaat hij daar niet lekken?

Balen van je minder fijne ervaring met de Xtherm mat - heb hier zelf nog geen last van gehad ondanks dat Xtherm hem wel al 1 keer vervangen heeft ivm een productiefout. Ik zou zeggen neem contact op met Xtherm voor een nieuwe mat - dit gaat vemoedlijk gewoon onder garantie vallen.
Wim schreef:brandstoffles?
Oja, dat zou best weleens een brandstoffles kunnen zijn. Slim, geeft weer inspiratie! :)
Inge1 schreef:mooi plekje voor je brandstoffles (heb daar zelf mijn beugelslot zitten) - maar gaat hij daar niet lekken?
Waarom zou ie daar gaan lekken en niet bv aan de onderbuis van de fiets waar de meeste de fles hebben?
Ik heb op ruige offroadtochten de brandstoffles altijd in de framebag, de minst kwestbare plek op de fiets. Aan de onderbuis wordt ie er nl gelijk afgeramd, de eerste keer duurde dat precies een uur en gaf een mooie deuk in de nieuwe fles. Mazzel dat ik er niet overheen reed want dan kan je ook nog leuk onderuitgaan.
Nadeel van deze plek is dat hij relatief hoog zit. Spul met een hoog soortelijk gewicht wil je liefst laag hebben. Het voordeel is dat hij middenin de fiets zit - dat is zeker beter dan verder naar achteren.
Hoi allemaal,
Bedankt voor alle leuke reacties!
@Marco: dan ga ik in Iran chocola inslaan voor de rest van de reis. Goeie tip!
@Yopie: ik voel me gevleid. Hoe ik mensen mijn blog kan laten volgen weet ik niet. Ik ga vandaag (rustdag) wat proberen maar heb alleen een smartphone mee, en dat is niet super praktisch. Maar ik zal vandaag zeker een update in het engels op mijn blog zetten.
@Inge: de xtherm is een fantastische slaapmat, heeft me echt geholpen de eerste koude maand van mijn reis. Ik stuur m op naar thermarest en als ik een nieuwe krijg zal ik die zeker gaan gebruiken op korte tochtjes. Maar als ik straks in de Pamir zit wil ik toch eigenlijk iets stevigers meehebben. Mijn vriendin komt me in Iran opzoeken en ik zal haar vragen een thermarest trail lite mee te nemen.
@Wim: met deze opstelling, twee drybags en een framebag, ben ik, hopelijk, aerodynamischer dan met zijtassen. Maar het nadeel is dat het gewicht vrij hoog zit. Ook aan de voorkant zit de racktime drager hoger dan wenselijk en nodig. Het stuurt iets nerveus maar er ligt maar 2.2 kilo op de drager, dus het valt mee en ik ben er inmiddels aan gewend. Maar je hebt gelijk, het liefst wil je je gewicht zo laag mogelijk. De brandstoffles aan de onderbuis was bij mij niet mogelijk vanwege de derailleurkabels.

Vandaag rustdag, ik ga Edirne in en mijn fiets wat tender love and care geven.
timvanveen schreef:Hoe ik mensen mijn blog kan laten volgen weet ik niet.
Op mijn eigen blog (ook WordPress) maak ik gebruik van de plug-in Subscribe2. Daarmee kunnen mensen zich 'abonneren' op je site, en dan krijgen ze een mailtje als je een update plaatst.
timvanveen schreef:@Wim: met deze opstelling, twee drybags en een framebag, ben ik, hopelijk, aerodynamischer dan met zijtassen. Maar het nadeel is dat het gewicht vrij hoog zit. Ook aan de voorkant zit de racktime drager hoger dan wenselijk en nodig. Het stuurt iets nerveus maar er ligt maar 2.2 kilo op de drager, dus het valt mee en ik ben er inmiddels aan gewend. Maar je hebt gelijk, het liefst wil je je gewicht zo laag mogelijk. De brandstoffles aan de onderbuis was bij mij niet mogelijk vanwege de derailleurkabels.
Ach, slechts 2,2 kg? Van't weekend wezen bikepacken voor slechts 3 dagen. Al het eten zal zo'n beetje in de stuurrol. Dat was wel iets meer dan 2,2 kg. :D Voordeel van je tassen bikepacking-stijl: kun je gewoon een mountainbikeroute meepakken (wij deden er 2) zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je tassen (Ortlieb of VAUDE maakt niet uit) wel blijven zitten... ;)
Tim - net je blog gelezen. leuke schrijfstijl heb je. Keep up the good work :D !

Vind het knap dat je met zo weinig op reis bent. Maar ja jouw point&shoot camera past al 4x in de mijne qua gewicht :wink:
Ja dat ik mijn spiegelreflex camera thuis moest laten was een zware beslissing. Het leuke van het kleine cameraatje dat ik nu mee heb is dat ik de fotos via wifi op mijn smartphone kan zetten, en dan dus op mijn blog. Hoeft er ook geen laptop mee.

Ik zit inmiddels in Amasya, ben Turkije al voor de helft door. Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

timontyres.com
timvanveen schreef:1: Goede afstelling van je zadel en rustig aan je tocht beginnen is belangrijk. Door een te laag zadel en te grote afstanden in de eerste week van mijn tocht zat ik al in week twee jankend van de pijn aan mijn knieen op de fiets. Rustdagen, veel ibuprofen en uitwijken naar de vlakke donau waren de remedie maar ik kon bijna terug naar huis.
Inderdaad. Ik heb de tweede dag te hard doorgetrapt en vanaf die tijd tot aan halverwege Turkije last gehad. Niet de hele tijd, en niet zo erg als jij, en voornamelijk bij het bergopwaarts fietsen, maar toch... Pas toen we daar een aantal dagen achter elkaar een vlakke weg hadden en daarna nog een paar dagen rust is het over gegaan.
timvanveen schreef:3: zorg dat je altijd chocola mee hebt.
En als het te warm is en de chocola smelt, dan is halva ook heel geschikt. :)
Hi Tim - Knap hoor al bikepackend zo'n tocht! Ik heb zelf deze tocht ook gedaan en ik vraag me toch wel af hoe je het in het hooggebergte gaat redden met zo weinig kleding en ruimte in je tassen voor je voorraad als je dadelijk op stukken zit waar eten en water schaars is gedurende meerdere dagen.
Hoi Frans en Diewertje,
Over water maak ik me in het hooggebergte niet veel zorgen, ik heb waterfilter en chloordruppels mee. Ik heb het niet snel koud en als het moet doe ik alles in één keer aan, ook vieze kleren. Ik heb nog redelijk veel ruimte in beide tassen voor eten, maar ik hebbgemerjt dat dat onderweg onhandig is. Daarom. Hangt er vaak een rollbag met veel of weinig eten dwars aan mijn stuur, handig voor overdag. En als er weinig eten in zit rol ik m natuurlijk zo ver mogelijk op, zit hij ook niet in de weg.
Ja wij hadden ook een waterfilter mee. Maar soms moet je voor een dag of twee water als voorraad meenemen.
Anyway we zijn benieuwd naar je ervaringen! Have fun 8)
Ik ben nu in Qalai Khum, in Tajikistan. Ik heb weer wat geleerd:
- Visum voor turkmenistan krijgt niet iedereen
- De route via azerbaijan, de kaspische zee per boot over naar aqtau, en dan met de trein Oesbekistan door is erg leuk.
- Er is chocola in Qalai Khum.
- Die waarschijnlijk snel smelt.
- Benzine in Oesbekistan is lastig te vinden.
- Iraniërs zijn precies zo vriendelijk als men beweert. Maar soms een beetje irritant. 'Spannend he, kijken hoe ik mijn broodje eet.'
- Facebook in Iran is verboden.
- De supreme leader heeft een facebookaccount.
- Nederland heet 'land of felover' (dat betekent land van bloemen op z'n iraans-engels), of Golllandiya (Russisch).
- Dood aan de ouderwetse headset

Komende weken de Pamir Highway via Wakhan Valley, daarna Kirgizië in en dan naar huis. De groeten en ga toch fietsen!
Leuk Tim dat het zo goed gaat! Je gaat snel, knap hoor.
Veel avonturen toegewenst!
Waar kan ik je blog vinden? Heb m een x gezien maar vind de blog nu niet meer.