Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slovenie, Vrsicpas - Forum Wereldfietser

Slovenie, Vrsicpas

Hoi

Wij willen binnenkort de Vrsicpas in Slovenië van noord naar zuid (van Kraniska Gora naar Bovec) fietsen.

Mijn vraag is: Is deze pas te doen van Noord naar Zuid?

Alvast dank!
Hele mooie pas om te fietsen. Geen extreme stijgingen en na de pas krijg je super asfalt om af te dalen. In het dal dat volgt heb je langs de Soca rivier voldoende campings. Wat wordt jullie aanloop naar Kraniska Gora? Via Oostenrijk over de Wurzenpass? Die pas is een stuk met 18% stijging. Met bepakking is dat een klus. ;) Slovenië een prachtig land om te fietsen. Veel plezier.
2 weken geleden gefietst. Super mooi en prima te doen.
Halverwege kan je onverhard over een wandelpad verder (niets te technisch, alles fietsbaar). Waarschijnlijk is deze route iets minder stijl dan de asfalt weg.

Wij hebben de route van http://www.bikepacking.com/routes/bikepacking-slovenia/ gevolgd. (Hierin vind je de afslag naar het wandelpad ook)
Mooi pas maar in de zomermaanden is deze weg vervelend druk met mensen die recreëren in de auto. En natuurlijk hadden wij telkens auto's van beide kanten bij de binnenbocht waardoor je net dat meest stijle stukje uiterst rechts moet trappen. :evil:
Dank voor jullie reacties!

We rijden naar Slovenië met de auto en laten deze hopelijk op een camping achter.
Heb zelf een rondje uitgetekend op de kaart en heb ook gps tracks gemaakt.
Laat jullie nog weten hoe het ons is bevallen in Slovenie en wat we van de
Vrsicpas vonden.

Groet
Brigitta schreef:Dank voor jullie reacties!

We rijden naar Slovenië met de auto en laten deze hopelijk op een camping achter.
Heb zelf een rondje uitgetekend op de kaart en heb ook gps tracks gemaakt.
Laat jullie nog weten hoe het ons is bevallen in Slovenie en wat we van de
Vrsicpas vonden.

Groet
Toff Brigitta!!
Mag ik vragen welke track het is geworden en waarom? wellicht een screenshot of de gpx.
Ik en mijn vriendin gaan in September dezelfde kant op en deze route lijkt ons erg mooi.
Alvast veel fietsplezier gewenst!
Wij hebben vorige zomer 10 dagen in het Triglav nationaalpark gewandeld. Als je alleen maar de Soca-vallei af fietst en de Vrsicpas opbokst mis je toch wel heel veel van het gebied. Ik zou proberen een twee- of driedaagse trektocht in te calculeren. Er zijn vele berghutten en de infopunten van het nationaal park onder meer in Trenta kunnen daarbij helpen. Telefonisch reserveren is zeker noodzakelijk, en liefst enige tijd op voorhand. De gereserveerde plaatsen worden na 17u terug vrijgegeven, tenzij je de hut kunt verwittigen.

De Triglav zelf beklimmen zou ik niet doen want dan sta je in de file, maar bv. de Kanjavec is zeker zo mooi.

Ook niet interessant was het meer van Bohinj (Bohinjsko jezero) wegens zeer druk en toeristisch en, vooral, de camping aldaar in Ukanc was compleet overvol en uit zijn voegen gebarsten. Campings in het hoogseizoen zitten zowieso al goed vol, in de Soca-vallei zijn er een hoop maar je zult moeten zoeken om een plek te vinden.
bdr schreef:Wij hebben vorige zomer 10 dagen in het Triglav nationaalpark gewandeld. Als je alleen maar de Soca-vallei af fietst en de Vrsicpas opbokst mis je toch wel heel veel van het gebied. Ik zou proberen een twee- of driedaagse trektocht in te calculeren. Er zijn vele berghutten en de infopunten van het nationaal park onder meer in Trenta kunnen daarbij helpen. Telefonisch reserveren is zeker noodzakelijk, en liefst enige tijd op voorhand. De gereserveerde plaatsen worden na 17u terug vrijgegeven, tenzij je de hut kunt verwittigen.

De Triglav zelf beklimmen zou ik niet doen want dan sta je in de file, maar bv. de Kanjavec is zeker zo mooi.

Ook niet interessant was het meer van Bohinj (Bohinjsko jezero) wegens zeer druk en toeristisch en, vooral, de camping aldaar in Ukanc was compleet overvol en uit zijn voegen gebarsten. Campings in het hoogseizoen zitten zowieso al goed vol, in de Soca-vallei zijn er een hoop maar je zult moeten zoeken om een plek te vinden.
Top bedankt voor de informatie. Toerisme is booming in slovenie merk ik.
Mag ik vragen welk seizoen je daar was? Dit is eigenlijk de reden waarom we in September gaan :wink:
Eind juli, begin augustus. Top hoogseizoen dus, in september zal het wel heel wat rustiger zijn.
Even een waarschuwing: de Vrsic-pas is op dit moment officieel afgesloten. Dit staat nergens aangekondigd als je vanaf Kranjska Gora de pas opfietst, maar 5 kilometer van de top is de weg afgesloten en over een lengte van anderhalve kilometer vervangen door zand, hopen steen en graafmachines. Auto's en wielrenfietsen kunnen er zeker niet langs, maar als je een fiets hebt met brede banden en je een beetje zielig kijkt mag je er op eigen risico langs, hebben wij zojuist ondervonden. Voordeel is wel dat er geen enkel verkeer op de rest van de klim is.
Hoi,

Inmiddels terug uit Slovenië! We vonden Slovenië zo mooi dat we de vakantie ook een beetje hebben
aangepast door ook in Julische Alpen te wandelen. We hebben mooie valleien, watervallen etc. gezien.
De mooiste camping is Klin je staat daar aan de rivier de Soca tussen de hoge bergen!
De mensen zijn erg aardig en alles is betaalbaar.

De Vrsic pas hebben we van zuid naar noord gefietst zonder bepakking en dat was zwaar (9km 14%)
maar gaf een grote voldoening boven aan de top.
De pas van noord naar zuid (van Kranjska Gora naar Bovec) is weer open maar het is te hopen dat ze
gauw klaar zijn met de weg want het was een chaos. We hoorden dat automobilisten 1 uur
moesten wachten om door te kunnen rijden. Met de fiets kan je er denk ik wel langs.

De maanden juli en augustus kan je denk ik beter vermijden want dan is het erg druk op de
campings hebben wij gehoord.

Gps routes zijn makkelijk van internet te plukken als je goed zoekt! Bij de fietsvakantie winkel
hadden we ook een boek gekocht met mooie fietsroutes in Slovenië en deze routes zijn
ook te downloaden voor de gps.

Tot slot Slovenië is echt een aanrader.

Groet Brigit
Hoi

Ik denk dat het van noord naar zuid te doen is maar de weg is slecht en
ze zijn met de weg bezig. Dit heb ik net in mijn verslagje gezet.
De auto's moeten lang wachten maar misschien mag je als fietser er wel langs.
Mijn advies begin vroeg aan de pas want dan heb je in het begin minder
last van auto's en motoren. Na 9:30 uur word het druk op de pas.

Groet Brigit
Ik heb de pas anderhalve week terug gedaan (zondag 18 juni, noord-zuid); halverwege was de weg opgebroken maar wel begaanbaar, éénrichtingsverkeer met een raar afgesteld stoplicht, automobilisten en motorrijders moesten (lang) wachten. Ik kon wel door, met een kilometer of wat lastig wegdek (stukjes lopen, tenzij je heel brede banden hebt). Het was redelijk druk, vooral met motorrijders, maar wel te doen. Ik zou denken dat het doordeweeks een stukje rustiger is.

Daar in de buurt is de Mangartpas, als je van klimmen houdt ook erg leuk om op te fietsen.
Ik zou al in juni 2016 over de Vršič-pas fietsen, maar door noodweer en pijn in m'n rechter heup moest ik in Bad Gastein de fietstocht naar Ljubljana afbreken. Wel heb ik aan de nodige voorbereidingen gedaan. Hier een voorbeeld met cijfers:
http://www.klimgeiten.nl/overzicht/vrsic/vrsic.htm
Van noord naar zuid gaat het eerst steil omhoog en afdalend iets meer vals plat. Omgekeerd fietsen is dus een veel langere klim.
Er is een mooie jeugdherberg (welke ik had geboekt, maar later geannuleerd) in Kranjska Gora, zó aan de voet van de Vršič-pas. http://www.youth-hostel.si/anglesko/hos ... =87#page=1 Daar kun je 's morgens fris je fiets pakken en de berg bestijgen! Na de Vršič-pas zou ik in de jeugdherberg van Tolmin overnachten, ongeveer 80 km van Kranjska Gora. Ik mopper vandaag de dag nog steeds dat ik een pracht kans heb gemist, indrukwekkende landschappen met scherpe bergpieken!