Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prepaid creditcard - Forum Wereldfietser

Prepaid creditcard

Beste lezers,

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het gebruik van een prepaid creditcard bij een fietstocht in het buitenland. Ben vooral benieuwd naar gebruik van zo'n kaart bij ho(s)tels.

Jelle
Ik heb voor mijn vakantie in Zuid Afrika vorig jaar geld naar mijn credit card overgemaakt zodat daar een positief saldo op stond. Dat werkte prima. Is dat wat je bedoelt?
Wat ik er van begrijp is dat een prepaid creditcard een creditcard is waarmee je niet rood kan staan, dus je kunt hem alleen gebruiken voor het bedrag dat je er zelf op hebt gezet. De term credit-card is dan ook niet helemaal de lading dekkend.
Heet dat dan nietgewoon een debit card?
Wat Amerikanen een debitcard noemen is volgens mij bij ons gewoon een bankkaart/-pas.
Het voordeel van de prepaid creditcard is dat hij zich wel als een gewone creditcard gedraagt bij het doen van betalingen, dus als je een kaart van bijvoorbeeld Visa of Mastercard hebt kun je bijna overal wel betalen.
Hmmm ok. Geen ervaring mee...
Ik heb dit vroeger gehad, het is vooral bedoeld voor veiliger online betalen.
Er kan geen bedrag gereserveerd worden: nodig voor autohuur, tanken, sommige hotelreserveringen,..
Mij is door mijn bank gezegd (KBC) dat ik er niet mee kan betalen in Amerika. Als ik daar een kaart wil gebruiken, zal ik een echte VISA-kaart moeten aanschaffen. Mijn prepaid kaart heeft geen extra kosten, vandaar dat ik liever deze heb. En je kan er wel online mee betalen als je van hier uit dingen koopt in Amerika.
In de rest van de wereld zou er geen verschil zijn, maar ik heb enkel er geld mee afgehaald in Europa en Marokko, geen andere verrichtingen/landen mee gedaan.
De goedkoopste echte Visa card is bij mijn weten die van de ANWB, € 14,50 per jaar (moet je wel lid zijn). Bij een positief saldo kost geld opnemen met een Visa card uit de automaat maximaal € 1,50. Je krijgt ook rente over een positief saldo >€ 500, maar die stelt momenteel niks voor.
Ik heb een prepaid kaart van Neteller. Kaart is gratis en je kan alleen uitgeven wat je erop zet. Met de kaart moet ook gewoon kunnen pinnen etc.

Weet alleen direct niet over daar nog een fee of iets op zit, ik gebruik de kaart eigenlijk alleen online. Maar ze zullen vast ergens geld mee moeten verdienen.
Ze verdienen er geld aan omdat jij er geld op hebt gezet. Dat is hun rentevoordeel. Een gewone mastercard op je Nederlandse bankrekening is denk ik veel makkelijker en goedkoper in gebruik.
Wat is het voordeel van zo'n prepaid creditcard boven een gewone creditcard? Ik vraag mij dat af. Ik zie behoorlijke fees die gerekend worden, bijvoorbeeld voor storting vanaf Ideal (1%). Zit het hem in het risico van diefstal van de creditcard? Maar is dat risico niet afgedekt in de praktijk als je kunt aannemelijk maken dat de kaart gestolen is geweest? (Los van blokkademogelijkheid). Ik hoor graag wat hier achter zit.
Ik heb een prepaid creditcard maar slechts beperkte gebruikservaring in het buitenland. Iets waar men best rekening met kan houden is dat een prepaid creditcard vaak niet gebruikt kan worden in situaties dat een creditcard ook dient als een vorm van waarborg of waar de afrekening van b.v. huur deels achteraf gebeurt (b.v. bij het huren van een wagen).
BlijDatIkFiets schreef:Wat is het voordeel van zo'n prepaid creditcard boven een gewone creditcard? Ik vraag mij dat af. Ik zie behoorlijke fees die gerekend worden, bijvoorbeeld voor storting vanaf Ideal (1%).
Aan mijn Belgische prepaid creditcard zijn geen grote kosten verbonden. Integendeel, in tegenstelling tot veel gewone 'creditkaarten' betaal ik niets extra op het geld dat ik daarmee uitgeef. De combinatie met de extra veiligheid dat er inderdaad niet meer kan afgehaald worden dan er op staat vind ik wel prettig.

Renaat
BlijDatIkFiets schreef:Wat is het voordeel van zo'n prepaid creditcard boven een gewone creditcard? Ik vraag mij dat af. Ik zie behoorlijke fees die gerekend worden, bijvoorbeeld voor storting vanaf Ideal (1%). Zit het hem in het risico van diefstal van de creditcard? Maar is dat risico niet afgedekt in de praktijk als je kunt aannemelijk maken dat de kaart gestolen is geweest? (Los van blokkademogelijkheid). Ik hoor graag wat hier achter zit.
Ander 'voordeel' 'is dat de prepaid creditcard kan worden aangeschaft voor iedereen. Bij de gewone creditcards is er een eis van een bepaald vast inkomen van 1150 per maand, om mensen te mijden die niet kredietwaardig zijn. En ik vind het ook veilig idee dat er niet meer afgehaald kan worden dan dat je erop hebt gezet.
Revanho schreef: Aan mijn Belgische prepaid creditcard zijn geen grote kosten verbonden. Integendeel, in tegenstelling tot veel gewone 'creditkaarten' betaal ik niets extra op het geld dat ik daarmee uitgeef. De combinatie met de extra veiligheid dat er inderdaad niet meer kan afgehaald worden dan er op staat vind ik wel prettig.

Renaat
Welke heb jij precies, Renaat?