Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rond de wereld - Forum Wereldfietser

Rond de wereld

Bij mij rijpt allengs het (wat) ambitieuze plan om eens een tocht rond de wereld te maken. Die gaat er dan globaal als volgt uitzien:
- Naar Zuidoost-Europa en vandaar langs de zijderoute naar Peking (voorjaar en zomer).
- Vervolgens door de binnenlanden van China afzakken naar Zuidoost-Azië (met als uiterste zuidpunt Singapore), waar ik de herfst- en wintermaanden zal verblijven.
- Daarna langs de kust omhoog naar Shangai, vanwaar ik de oversteek (boot of vliegtuig) naar Zuid-Japan maak voor een tocht door Japan (voorjaar),
- Doorsteken naar Rusland en vervolgens richting Barentszee (voorjaar/zomer) en dan bij voorkeur per boot naar Alaska (aandachtspunt: ik begrijp dat er geen veerdiensten zijn; evt. met vrachtschip? en nee... ik ga er niet in de winter overheen fietsen al dan niet met een fatbike)
- Door Alaska en Canada afzakken naar Vancouver en daarna over o.m. Banff, Toronto en Montreal oostwaarts (zomer)
- In de herfst afzakken naar New York (via onder meer Vermont dat dan erg mooi schijnt te zijn) en vandaar vlucht huistwaarts (herfst)

Graag jullie adviezen, feedback. Ik weet niet of de tijdsinschatting realistisch is. Fietsen is voor mij een means to an end, geen doel op zich. Maw, wil onderweg wel de tijd nemen om eea te bekijken. Maar als het moet kan ik ook banen trekken. Ik zit al snel op een daggemiddelde van 100-120 km, 140 is ook prima te doen, vooropgesteld dat ik niet al te veel bezoekstops maak. Afgelopen vakantie was 170 de max. Noodgedwongen bij ontstentenis van campings langs de route.
Beste Milko,
Wij zijn zojuist terug van ons rondje werelden ik kan je vertellen dat je daar nooit spijt van zult krijgen.
Omdat ik zelf al 40 jaar met het plan rondliep en van reisplannen houd kan ik het volgende zeggen over je prachtige plannen ;
Europa - Zijde route; daar zit een akelig groot /koud en bergachtig stuk tussen, Turkije met koude winters ,Turkmenistan met z'n lastige visum dus Iran is momenteel de beste optie.
Dan zul je naar een hoofdstad van de -Stan-staten moeten om het china-visum aan te kunnen vragen.Om die reden zijn wij vanuit NL vertrokken met dit visum; het moet binnen 3 maanden ingaan.Reken in b.v. Bishkek op 7a 10 dagen.
Krijg je geen visum dan moet je alle plannen omgooien .Krijg je het wel dan is China West-Oost en dan Peking-Zuid vrijwel onmogelijk in 3 maanden . Wij deden West-Oost 6000 km in die tijd. Dus 1maal verlengen zit er in, reken op een halve week werk.
Shanghai-Japan ; ik zou Taiwan en/of Korea meepakken , een verademing!
Rusland -Barentszee; Lees 'voorbij Magadan 'van Ralph Tuyn..... Dit is nog nooit gefietst; of te modderig of te koud ,nog afgezien van beren en vooral wolven.
Boten Rusland-Alaska bestaan waarschijnlijk niet ivm de te kleine markt van Alaska. Dus waarschijnlijk vliegen vanuit Japan.

Niks onoverkomenlijks lijkt mij. Overweeg een reispartner te zoeken want je harde schijf begeeft het van de vele indrukken !! Hou ons op de hoogte !
Groetenvan Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Many thanks, Pier. Het zal overigens nog wel even gaan duren.
Me intussen al wel aan het beraden op uitbreiding van mijn talenkennis: Russisch en Chinees.

Maar dit jaar, als het lukt, eerst richting Noordkaap :-)
Ik ben zojuist begonnen in jullie blog. Bij het zien van het Friese vlaggetje ging me een licht op. Volgens mij hebben jullie in 2015 in Bussum een lezing - welke ik bijwoonde - over een tocht door Polen en de Baltische staten gehouden. Klopt dat? Leitmotiv daarin was de zgn. "koffie met gebak"-index :lol:
Hoi Milko,
Gave route. herkenbaar.
De hoeveelheid kilometers die je per tijdeenheid kunt fietsen kan je volgens mij prima zelf uitrekenen. Het enige wat ik je wil meegeven (en wellicht heb je daar al rekening mee gehouden) is dat het fietsen over een langere tijd anders is dan voor een of twee maanden. Bij de meeste wereldfietsers onderweg zien we dat ze na een aantal maanden vermoeid raken. Nog niet eens zozeer lichamelijk maar veel meer het verlies aan motivatie. In het verleden gaven wij lezingen over 'hoe maak ik een wereldreis per fiets' en een van de onderwerpen was het vakantie nemen tijdens je fietstocht. Plan na een aantal maanden een weekje even een cooling down. Meestal heb je dat ook nodig om visa te regelen of op de post te wachten. Dan kan je dat mooi combineren.
Veel succes met de voorbereidingen.
Groetjes,
Marco