Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lang weekendje weg met de velomobiel langs de Rijn tot Frankrijk - Forum Wereldfietser

Lang weekendje weg met de velomobiel langs de Rijn tot Frankrijk

Poging tot een kort reisverslagje...

Vorig weekend al voorproefje op de zomer genomen. Ons jaarlijks fietsritje naar Spezialradmesse Germersheim met de velomobiel, met vrienden en bekenden. Samen met beursbezoek een pittig programma, minimaal 1000km in 4½ dag en 1 dag rust (beursbezoek). Uiteindelijk werd het 5½ dag fietsen met 1100km t/m Frankrijk en nog wat op de beurs rondhangen. Dankzij de velomobiel te doen, maar alsnog doorfietsen. Wel een prachtige rit in een mooie omgeving die het erg de moeite waard maakt.

Wo-avond 25 april: Houten-Nijmegen, 68km.
Na mijn werkdag snel boodschappen gedaan en ingepakt en in de avond vertrokken. Mooie rit door de Betuwe. Kwam 's-avonds in het donker aan bij een vriend waar ik kon overnachten. We kletsen nog wat en daarna op tijd slapen.

Do: 26 april: Nijmegen-Rhens, 265km.
Om 10:00 afgesproken in Nijmegen met fietsvrienden voor de etappe naar Rhens, 10km onder Koblenz. Er komt net een bui over met stortregen en in no time staan grote plassen water overal. Helaas heeft Peter zich afgemeld, hij voelt zich niet fit genoeg. Ymte komt wel maar is vertraagd door een lekke band. Ondertussen is het gestopt met regenen en heb ik maar een kopje koffie gezet.

Afbeelding

Om 11:00 zijn we compleet en we kunnen vertrekken. De wind is tegen en het eerste stuk gaat door vlak terrein via Reichswald, Kevelaer, Straelen, tussen de grotere en kleinere dorpen door naar Neuss. Na het drukke Neuss de eerste koffie+gebak-pauze in Dormagen.

Afbeelding

Na Dormagen zijn we even van de vervelende drukke wegen af en kunnen we over het fietspad en de kleinere wegen doorrijden naar Keulen. Het weer is ook verbeterd, aangenamere temperaturen en minder wind. Ik geniet van de groene rustige omgeving. De route langs de rijn blijft op een stukje industriegebied na tot in Keulen prachtig.

Afbeelding
Afbeelding

Vanaf Keulen volgen we de fiets/wandelroute langs de Rijn. Mooie stukken, maar snel gaat het niet door de vele wandelaars en de soms smalle/hobbelige wegen. Nu ligt ons tempo sowieso niet heel hoog dus het is allemaal wel te overzien.

Afbeelding

Vanaf Bonn begint de omgeving steeds heuvelachtiger te worden, en verschijnen druivenvelden langs de hellingen. Het vakantiegevoel komt nu echt. We rijden gestaag door en via Remagen, Bad Breisig, Andernach, Weißenthurm en de kerncentrale bij Urmitz komen we tegen 20:00 aan in Koblenz. We rijden snel door de stad zodat we nog voor 21:00 bij het hotel Der Rote Ochse in Rhens aankomen en nog wat eten kunnen bestellen. Ondanks de dag fietsen in tegenwind (nasuisende oren) voel ik me na de maaltijd en douchebeurt nog vrij fit.

Afbeelding

Vr 27 apri: Rhens - Lingefeld: 162km
De volgende ochtend moet ik de kwartaarlijkse belastingaangifte van mijn bedrijf op de valreep nog doen, ik heb een reislaptopje mee en gelukkig is het in een half uurtje gepiept. We vertrekken om 9:00 vanuit het hotel en komen we al snel drie andere velomobielrijders tegen, ook op weg naar Germersheim en rijden we gezamelijk op. Een van de rijders, Jupp, heeft met een 360° camera een mooie film gemaakt.


Het rijndal is ook hier weer prachtig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vanaf Bingen verlaten we het Rijndal om door de mooie heuvelige Weinstraße de bocht in de rijn af te snijden.
Afbeelding

We nemen afscheid van twee velomobielrijders en met z'n 3en rijden we de route voort, Jupp, beter bekend in de omgeving heeft een route uitgestippelt met BRouter, met zo min mogelijk steile hellingen, inderdaad goed te doen, helaas wel over vrij drukke Bundesstraßen.

Afbeelding
In het schilderachtige Alzey eten we ijs, om de route te vervolgen over heuvelachtig terrein.
Afbeelding

Helaas raken we Jupp kwijt bij een drukke kruising, we kennen zijn route verder niet, dus ik pak mijn GPS en vind al rijdend een mooie fietsroute terug richting het rijndal. Tussen Schifferstadt en Spiers rijden een mooie weg door het bos en ruim op tijd tegen 16:30 komen we aan op de camping bij Lingefeld, waar we de tent opzetten voor de komende dagen.

Afbeelding

Had ik eerder toen ik me nog goed voelde nog het idee om vandaag nog door te fietsen naar Frankrijk, voel ik me nu toch ineens behoorlijk uitgeput van weer een dag fietsen met tegenwind en hellingen in de felle warme zon. Mijn maag en darmen zijn ook duidelijk niet in opperbeste stemming. Ik besluit maar om lekker de middag en avond te relaxen en goed te eten met vrienden en kennissen op de camping, die fietsend of met de auto uit alle windstreken zijn gekomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Za 28 april: Spezi-beurs Germersheim, retourtje Lauterbourg, 110km
Afbeelding

De volgende ochtend eerst ontbijten bij de bakker in Lingefeld, daarna snel door naar de Spezi in Germersheim waar Peter en Ymte hun beursstand van IntercityBike klaar maken.

Afbeelding
Afbeelding

Ik hang wat rond op de beurs, klets met een hoop mensen en val in de middag nog in op de Intercitybike stand samen met Werner. Drukte van mensen die velomobiel willen proefrijden en allemaal vragen beantwoorden in talloze talen, ik ben blij dat ik het niet de hele dag hoef te doen.

Afbeelding

Tegen het eind van de beursdag om 17:30 besluit ik dat er tijd en energie is om de rijn verder af te fietsen. Dit stuk heb ik nog nooit gereden. Wat is het prachtig!

Afbeelding

De westlijke rijnoever heeft een prachtig fietspad door groen bos afgewisseld met grasvlaktes. Het is mooi weer en er rijden overal veel (vakantie)fietsers. Ik rij lekker rustig om de benen te sparen voor de rit terug naar huis die morgenmiddag alweer aanvangt. Aan het mooie groen komt abrupt een eind als vlak bij Wörth het fietspad doodloopt op een hek naar een lelijk industrieterrein. Had blijkbaar niet goed opgelet en eerder moeten afslaan. Ik rij langs de Mercedes-Benz testbaan en de fietsroute door Wörth om langs het rijnfietspad weer verder te gaan tot de franse grens en rij ik de Elzas binnen.

Afbeelding

Helaas loopt net na de franse grens het rijnfietspad wederom dood op een (dit keer minder lelijk) industrieterrein. Via binnenwegen rij ik van de rijn af door mooie dorpjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit gebied lijkt nog tweetalig, nog geen eeuw geleden lag dit gebied nog ver in Duitsland. Na wat dorpjes bekijken is het alweer 20:00 en helaas hoog tijd om de terugit aan te vangen en wat te eten te zoeken. Ik eet rustig een pizza in Lauterbourg, verwonder me over de dronken luidruchtige mensen (hopelijk niet zometeen achter het stuur), en dan is het ineens alweer helemaal donker, duidelijk dat ik nu een stuk zuidelijker zit. Ik rij de grens weer over en rustig over de provinciale weg terug naar Wörth en pak daar de fietsroute langs de rijn weer op, ondertussen blijken er flinke onweersbuien in ontwikkeling te zijn en de hemel vult zich met een prachtige lichtshow van bliksemschichten. die van west naar oost de hemel vullen. Tot vlak voor Germersheim blijft het droog maar barst toch de stortregen los, ik kom aan bij het Ziegelei café langs de rijn en kan mijn fietsshirt uitwringen. Mijn tas met spullen is gelukkig wel droog gebleven. Het is al 23:30 en er zijn weinig mensen meer, dus ik fiets maar gelijk door naar de camping, met de fiets dicht zodat ik lekker droog zit. Het blijkt hier zwaar gehageld te hebben maar gelukkig heeft mijn mooie tentje het goed overleefd.

Zo 29 april: opruimen, beurs, terugrit naar St Goar an der Loreley, 160km
Afbeelding

Enigzins duf van gisteren ruim ik rustig mijn tent op en fiets naar de beurs om daar nog een dag door te brengen. Bezoek nog wat stands en praat nog met wat mensen. Voor je het weet is het alweer 15:00 en vang ik met Ymte de terugreis aan. Het is broeierig warm en de late rit van gisteren heeft me wel afgemat, de heuvels langs de Weinstraße kosten moeite. We moeten de vaart erin houden want we willen op tijd bij de camping in St Goar proberen te zijn. Het laatste stuk gaat vlot, vanaf Alzey loopt het grotendeels vals plat omlaag en houden we de snelheid er goed in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de mooie stukken door het rijndal komen we om 21:00 aan op de camping+restaurant en de eigenaar heeft nog alle zin om een lekkere maaltijd voor ons klaar te maken.

Ma 30 april: naar huis, 345km
Ik slaap slecht door overtrekkende onweersbuien en ben al erg vroeg wakker. Om 6:45 staan we maar op, er staat een lange dag op het programma. Dinsdag moeten we beiden weer werken dus vandaag moeten we gewoon naar huis. De eerst 25km naar Koblenz gaan voorspoedig en we missen de maandagochtendspits grotendeels door de minder drukke wegen en het doen van inkopen voor die dag. Ondanks de weervoorspellingen hebben de wind nu mee en dat komt heel goed uit.

Afbeelding

De verkeersdrukte valt mee (meivakantie?) en het gaat voorspoedig. Bij Remagen is er een vervelend stuk waar alleen een gevaarlijke autoweg verboden voor fietsers is en een zeer slecht fietspad langs de rijn. Ik probeer een alternatieve route uit die volgens Google Maps te doen zou zijn maar ook dat loopt op niks uit, de weg is versperd. Erg jammer. Even later passeren we Bonn en door de meevallende verkeersdrukte rijden we de korte route over de Bundesstraßen naar Keulen, dat gaat prima.

Afbeelding

Bij Keulen pakken we de oude rijnroute weer op en voor de avondpits begint zijn we het drukke Neuss alweer voorbij, dat is mooi. Ondertussen trekt de zuidenwind flink aan en prijs ik me zeer gelukkig dat we deze mee hebben, we zoeven het laatste saaie stuk zo naar Nijmegen, 50km/h is heel gewoon. Mijn benen zijn goed maar door het slechte slapen voel ik me erg brak en bij Straelen houden we een zelfvoorzienende koffiepauze. Met het plan om in Nijmegen te eten rijden we door, maar vlak voor Nijmegen slaat de ketting van Ymte ineens vast, er bleek een stuk tape klem komen te zitten tussen tandwiel en ketting. Relatief snel gefixt maar ondertussen is het alweer zes uur geweest en het weer slaat om en wordt enorm slecht met harde wind en regen, ik besluit om zo snel mogelijk naar huis te rijden en mijn vriendin die thuis is te vragen om een avondmaaltijd te regelen. Om 21:30 ben ik weer thuis en kan ik gelijk aanschuiven.
Leuk verslag. Wat een dagafstanden soms! :)
Het lijkt mij fantastisch dat je zulke afstanden per dag al fietsend kunt doen, maar hoeveel percent van de tijd zit je dan tussen de auto's te rijden?

Kan je ergens een velomobiel voor een weekend huren?
Ik weet niet waar je woont, maar je kan in Dronten terrecht bij diverse velomobielfabrikanten zoals Velomobiel.nl en Intercitybike, een proefrit is sowieso makkelijk mogelijk, informeer daar naar de mogelijkheden voor langere verhuurperiodes.

Ik kies zelf vaak afwisselend tussen rijden over de weg en over fietsroutes, als je wat langere afstanden wil fietsen zijn alleen fietsroutes naar mijn idee te langzaam. Drukke autoroutes probeer ik wel te vermijden.
Voor het huren van een ligfiets kan je ook bij Maia in Dordrecht terecht, geen Velomobiel (de omhulde variant) maar wel bijna alle andere soorten.

Wel eens gedaan als vriendenuitje en dat was een groot succes met de Biesbosch om de hoek.
Leuk verslag, dank!
bast1aan schreef:
ma 07 mei, 2018 17:01
Ik weet niet waar je woont, maar je kan in Dronten terrecht bij diverse velomobielfabrikanten zoals Velomobiel.nl en Intercitybike, een proefrit is sowieso makkelijk mogelijk, informeer daar naar de mogelijkheden voor langere verhuurperiodes.
Dronten is als Belg een beetje ver, ik heb al een velomobiel nodig om er in één dag te geraken, maar toch bedankt. Als er iemand velomobielen te huur weet in het Antwerpse...
bdr schreef:
do 10 mei, 2018 21:55
Dronten is als Belg een beetje ver, ik heb al een velomobiel nodig om er in één dag te geraken, maar toch bedankt. Als er iemand velomobielen te huur weet in het Antwerpse...
Dit is net voorbij maar misschien contact opnemen met één van de leveranciers? Fietsers.be in Gent heeft velomobielen.

http://blog.fietser.be/2018/03/ligfiets ... ersbe.html
Ah, dan zou ik idd fietser.be in Gent kiezen of emvelomobiel.be in ik meen Limburg.