Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schiedam ligt even verder - Forum Wereldfietser

Schiedam ligt even verder

SCHIEDAM IS HIER SCHIEDAM NIET.

Vele dorpen gingen ten onder en werden opgeslokt door de stad.

Op mijn laatste fietstocht rij ik op een landweggetje Schiedam binnen.
Het doet hier landelijk en dorps aan en al direct trekt mijn aandacht naar een kunstwerk in het weiland:
“twee koeienkoppen op een sokkel achter een damhek.”
Ik keek er vreemd van op om op zo’n onbeduidende plek een kunstwerk van formaat aan te treffen.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.
Een foto gemaakt om later maar eens uitzoeken wat dit heeft te betekenen.
Ik fiets door en kom, me verbazend, zowaar in een dorpje terecht met karaktertrekken van weleer en zonder enige gelijkenis met een stad.
Zoek ik wel eens uit: dacht ik.
Thuis gekomen probeer ik meer informatie te achterhalen van/over het dorpje en de koeienkoppen.
Ik kwam er achter dat ik te maken had met het dorpje Kethel (door Schiedam geannexeerd) met de status van
“beschermd dorpsgezicht” en dat leverde 2 sites op:

https://daarwaaruithangt.nl/
Deze site is van Mw. Adrie Broeren-Rip die zich beijverd om haar geboortedorp Kethel op de kaart te zetten.
Echter niets op haar site is terug te vinden over de koeienkoppen.

en

http://schiedam.kunstwacht.nl/kunstwerken/
Een database met alle buiten-kunstwerken van Schiedam met inderdaad een koeienkop die gelijkenis vertoont met die op mijn foto’s, maar niet verwijst naar Kethel maar naar de koemarkt in Schiedam.

Daarom heb ik met beide contact gezocht.

Mw. Adrie Broeren-Rip
Ze schreef me een alleraardigste mail en vertelde het volgende, ik citeer:
“De bronzen koeienkoppen zijn door kunstenaar Arjen Lancel ontworpen en gemaakt in 1998 en bestemd voor de Koemarkt in Schiedam en daar hebben ze ook tot 2015 gestaan. Wegens herinrichting van de Koemarkt zijn zij 'tijdelijk' in het landschapsgebied op de Harreweg in Kethel geplaatst. Het zijn weliswaar prachtige kunstwerken maar behoren op de Koemarkt. Menig correspondentie is gevoerd door de werkgroep Kethel van de Historische Vereniging Schiedam met de gemeente en Irado om wat voortgang te brengen in het verplaatsen van de koeienkoppen van Kethel naar Schiedam, met motivatie dat echte koeien in Kethel horen en de bronzen koeienkoppen op de Koemarkt in Schiedam. De herinrichting van de Broersvest is nog steeds in volle gang maar ook voor de wijkprocesmanager heeft het zijn aandacht.”

“De Kunstwacht”
verwees me gemakshalve naar de kunstenaar, waarop ik haar mededeelde dat ik inmiddels ben geïnformeerd met de opmerking dat de koeienkoppen niet meer op de koemarkt in Schiedam staan maar in het landschapsgebied op de Harreweg in Kethel. Hierop kreeg ik bericht dat de omschrijving zou worden aangepast en zo geschiede.
http://schiedam.kunstwacht.nl/kunstwerk ... rt--brigit

Oh ja, ga vooral eens naar de prachtige werken van de kunstenaar.

Afbeelding
Afbeelding
Ze staan langs het fietspad in het verlengde van de Harreweg. Hier zie je ze nog juist tussen de bomen staan. Dit is de juiste link naar de kunstwacht.

Ik betwijfel of dit verhaal geschreven was als ze nog gewoon op de Koemarkt hadden gestaan, wat doet afvragen of deze locatie wel zo slecht is.
Blanche schreef:
do 19 jul, 2018 16:57
Ze staan langs het fietspad in het verlengde van de Harreweg. Hier zie je ze nog juist tussen de bomen staan. Dit is de juiste link naar de kunstwacht.
Et
Ik betwijfel of dit verhaal geschreven was als ze nog gewoon op de Koemarkt hadden gestaan, wat doet afvragen of deze locatie wel zo slecht is.
Als het er niet had gestaan dan was dit verhaal niet geschreven. Zo simpel is het. De locatie is er volgens mij een van: zet maar
ergens neer. Dat doet geen recht aan de maker.
Opgegroeid in de wijk naast Kethel heb ik vroeger veel gespeeld en gefietst in die omgeving. Vaak op de boerderij gespeeld, gelegen aan een zijweg van de Harreweg, de Woudweg.

Toen al en nu nog steeds verbijsterend om te zien hoe zo'n karakteristiek dorpsgezicht, ook getekend in boeken van Rien Poortvliet, behouden is gebleven en omsloten is door hoogbouw en nieuwbouw.

Ik ging in Kethel naar de kapper: Piet van Beurden, ook wel Pietje Pluk genoemd (vanwege het knippen met een botte schaar, waardoor knippen eerder op plukken leek). Voor een knaak was je het ventje weer!
Nieuwe voetbalschoenen kopen in de sportzaak van Piet Romeijn. Geholpen worden door een echte prof voetballer en dan nog wel één van Feyenoord, Piet Romeijn zelf...
Ook regelmatig bij fietsenmaker Olsthoorn geweest voor een nieuwe of 2e hands fiets, ofwel nieuwe onderdelen en later een litertje 2 takt benzine voor het crossbrommertje (gestripte Mobylette).

De bronzen koeien zouden daar wat mij betreft mogen blijven staan, als symbool dat Kethel met alleen bronzen koeien Kethel niet meer is, maar er plaats moet blijven voor echte koeien in die omgeving.

Vorig jaar zijn we tijdens familiebezoek nog over de Harreweg van Schiedam naar Delft gefietst.... :D
Mooi verhaal Edwin. Nostalgie, daar heb je wellicht de leeftijd voor. Nou, ik moet zeggen dat ik als dorpsbewoner er ook gevoelig voor ben. Dorpen gaan naar de knoppen. Wat die koeienkoppen betreft : ze doen maar.
ik ben een plaats verderop opgegroeid en heb Kethel heel vaak vanuit de trein gezien. nu kijk ik op Google-Maps en Streetview en ik vraag me iets af: Kethel heeft toch een kerktoren? ik zie die niet (meer)...
hoe zit dit?
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
do 19 jul, 2018 22:05
ik ben een plaats verderop opgegroeid en heb Kethel heel vaak vanuit de trein gezien. nu kijk ik op Google-Maps en Streetview en ik vraag me iets af: Kethel heeft toch een kerktoren?
Twee zelfs; in elke kern één. De toren die je vanuit de trein zag, zal die van Kerkbuurt (Sint Jacobus de Meerdere) geweest zijn:
https://tinyurl.com/yd8r87z2
Ook de andere kern van Kethel heeft een kerk, die gek genoeg niet aangegeven staat op Google Maps:
https://tinyurl.com/yb9dva63
Fiets je van de ene naar de andere kerk, dan kun je rechtsaf naar de koeien van janeneliseth (om on-topic te blijven. :))

Groetjes,

Carl
dank voor je toelichting! top!
Hoe spreek je Kethel uit? Als dat vroegere budget platenlabel of zoals in de pot verwijt de ketel...?
math schreef:
vr 20 jul, 2018 14:43
Hoe spreek je Kethel uit? Als dat vroegere budget platenlabel of zoals in de pot verwijt de ketel...?
Inderdaad, je spreekt het uit als kétel...
De kerk die kennelijk niet op Google-Maps en Streetview staat is deze kerk:

_MG_8008 (640x427).jpg
de Dorpskerk Kethel-Spaland.

Als kind heb ik hier nog wel eens in "de kerkbanken" gezeten (het waren in werkelijkheid rieten stoelen).
Dit weekend zijn we op Natuurkampeerterrein De Grutto, gelegen aan de Abtwoudseweg, het verlengde van de Harreweg.

Een rustige camping tussen Schiedam en Delft, gelegen in de weilanden, tussen de beschutting van wat bomen.

Morgenochtend vertrekken we weer naar huis en gaan we eens een kijkje nemen bij de “koeien”.

De Grutto is een mooi en rustig kampeerterrein voor wie rust zoekt en de stad toch binnen fietsbereik wil hebben.

Tijdens een rondje fietsen in de omgeving hebben we o.a. bootjes gekeken vanaf de Westhavenkade in Vlaardingen.

FFD44492-965F-4A60-8CA0-25F2C03F3546.jpeg
Edwin* schreef:
za 18 aug, 2018 23:03
Dit weekend zijn we op Natuurkampeerterrein De Grutto, gelegen aan de Abtwoudseweg, het verlengde van de Harreweg.

Een rustige camping tussen Schiedam en Delft, gelegen in de weilanden, tussen de beschutting van wat bomen.
Om de puzzel compleet te maken: jullie kamperen in Schipluiden, gemeente Midden Delfland. Veel mooie fietspaden in deze omgeving!
De kunstwerken hebben inmiddels gezelschap gekregen van twee echte koeien...

C411E7C3-F26A-497E-8423-132981AF1308.jpeg
Edwin* schreef:
do 19 jul, 2018 19:15
Opgegroeid in de wijk naast Kethel heb ik vroeger veel gespeeld en gefietst in die omgeving. Vaak op de boerderij gespeeld, gelegen aan een zijweg van de Harreweg, de Woudweg.

Toen al en nu nog steeds verbijsterend om te zien hoe zo'n karakteristiek dorpsgezicht, ook getekend in boeken van Rien Poortvliet, behouden is gebleven en omsloten is door hoogbouw en nieuwbouw.

Ik ging in Kethel naar de kapper: Piet van Beurden, ook wel Pietje Pluk genoemd (vanwege het knippen met een botte schaar, waardoor knippen eerder op plukken leek). Voor een knaak was je het ventje weer!
Nieuwe voetbalschoenen kopen in de sportzaak van Piet Romeijn. Geholpen worden door een echte prof voetballer en dan nog wel één van Feyenoord, Piet Romeijn zelf...
Ook regelmatig bij fietsenmaker Olsthoorn geweest voor een nieuwe of 2e hands fiets, ofwel nieuwe onderdelen en later een litertje 2 takt benzine voor het crossbrommertje (gestripte Mobylette).

De bronzen koeien zouden daar wat mij betreft mogen blijven staan, als symbool dat Kethel met alleen bronzen koeien Kethel niet meer is, maar er plaats moet blijven voor echte koeien in die omgeving.

Vorig jaar zijn we tijdens familiebezoek nog over de Harreweg van Schiedam naar Delft gefietst.... :D
In Kethel was ook de molenmakerij Van der Loo gevestigd. Hij onderhield vroeger de bekende Schiedamse reuzen, maar ook andere molens in de ruime omgeving. In 1992 is deze zaak opgeheven en na overleg met Zuid-Hollandse molenvrienden heb ik daar een aantal onderdelen meegenomen die Van der Loo daar had opgeslagen.
Eén van die mensen was een zekere heer Izaak de Kramer uit Leidschendam, die als de grootste autoriteit in de molenbouwkunde werd beschouwd. Hij was echt een meneer die geen tegenspraak duldde. Geen enkel bestek van molenrestauraties ging zonder zijn goedkeuring de deur uit. In Kethel wees hij een aantal molenonderdelen aan om mij te testen hoe die dingen heetten. O wee, als je maar één fout maakte, kon hij stampvoetend vloeken en tieren. Met zijn scherpe ogen kon hij de diameter van een daar liggend bovenwiel schatten: 3,08 meter! Toen ik wat later nieuwe maalstenen voor mijn molen had besteld, had hij voor mij de boel geregeld en bemiddeld. Nu nog steeds wordt er over Izaak, inmiddels overleden, gepraat in de Nederlandse molenwereld.
Op de onderstaande foto wordt de 3 ton zware wiekenas (gieterij Kon. Ned. grofsmederij te Leiden, gietjaar 1896) op een vrachtwagen geladen, die ik samen met enkele andere molenonderdelen naar Groningen heb laten overbrengen. Later heb ik deze as verkocht aan de molen "Leonide" in Anna-Paulowna. https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... ummer=1232 Andere onderdelen heb ik geschonken aan de herbouwde korenmolen "De Jonge Sophia" in Groot-Ammers. https://molendatabase.nl/nederland/mole ... ummer=1268 Alleen een vangwiel heb ik nog in bezit.

Afbeelding
Het is hetzelfde lokatie hier: https://www.google.nl/maps/@51.9361786, ... 312!8i6656. Als je het beeld omdraait, zie je achter de lichtblauwe Citroën Ami het nog bestaande woonhuis van Van der Loo (met dat puntige dak) en de gele paardenstal rechts. Links ernaast een nieuw huis op de plaats waar de werkplaats van de molenmaker was.
Bedankt voor het delen.