Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Maas en kanalisatie en bron van zorg - Forum Wereldfietser

De Maas en kanalisatie en bron van zorg

Langs de Maas tussen Grave en Niftrik kom ik dit bord tegen.
Afbeelding

En omdat ik graag wat wil opsteken zoek ik naar meer informatie.
Er valt wel het e.e.a over te vinden maar beperk me tot onderstaand artikel met een
uitzending van Andere tijden. Ja, ik heb weer wat geleerd.
https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/ ... an-de-maas
Afbeelding
Afbeelding
De fietsroutes langs de Maas op de rivierdijken volgen nog altijd de vroegere meanders. Er gaan daar veel pontjes, zodat je gemakkelijk kunt oversteken van de ene oever naar de andere. Leuk zijn de vestingstadjes Ravenstein en Megen, die ooit zelfstandige staatjes waren.

Het bier op het tuinterras van Brouwerij Ooijen aan de Maas smaakt uitstekend. Dit geldt ook voor de bieren van stadsbrouwerij Wilskracht in de molen van Ravenstein. Breng in Megen een bezoek aan het Heilig Bruurke.

Eigenaar Ed Steiger van Natuurkampeerterrein de Maasakker bij Megen heeft een bijzonder hart voor fietsers.

Ik heb een rondje beschreven op fietsrondje: https://verkeersbureaus.info/fietsrondj ... smeanders/
Leuk artikel, maar in je kop staat dat je een bron van zorg hebt.... Wat is die bron van zorg?

Overigens zijn er de afgelopen jaren flinke aanpassingen aan de oude maas rondom Keent gemaakt. Het is van een kleine sloot uitgebreid naar een groot natuurgebied. En waar voorheen die kleine sloot in de winter nog wel eens wilde stijgen tot aan de dijkrand (bij hoog water en veel regen/smelt water vanuit de maas) met als gevolg dat het dorpje Keent gepromoveerd werd tot eiland. Beide toegangswegen lagen des tijds net zo laag als de lage uiterwaarden en liepen dus onder water.

Tegenwoordig is het slootje wat de oude maas voorstelt in de bocht veel ruimer geworden, weer meer een rivier langs een groot gedeelte van de bocht (je zou het ook een meertje mogen noemen want op sommige delen is het nog altijd een smal slootje) waardoor het een veel interessanter natuurgebied geworden is. Verder is de oversteek / verbinding bij Overlangel naar Keent veel hoger gemaakt met een soort verbindingsbrug zodat het dorp tegenwoordig in de winter altijd bereikbaar is, ook met hoog water.
rockhopper schreef:
di 14 aug, 2018 13:39
Leuk artikel, maar in je kop staat dat je een bron van zorg hebt.... Wat is die bron van zorg?
Bedankt voor je bijdrage.
Wat die zorg betreft: het gaat niet om mij in het bijzonder maar om Nederland in het algemeen.
Tja, van nature meandert de Maas, en verlegt daarmee langzaam haar loop. In het verleden werden de bochten door de eeuwen heen steeds grotere slingers, totdat deze weer doorbraken en een loze bocht achterlieten. Af en toe verstroomde de Maas en liet dan in haar omgeving vruchtbare rivierkleien achter.

Wij hebben de Maas vastgelegd met onze dijken en andere maatregelen. En we hebben hier en daar zelf de grote bochten afgesneden en zo loze bochten overgelaten. Enerzijds hebben we de natuur vastgelegd en ingehaald, en bestaande dorpen hiermee ontwricht zoals in bovenstaande artikel, anderzijds hebben we daarmee de risico's voor vele andere dorpen weggenomen.

Overigens erg leuk om de Maas van bron tot zee te volgen met de fiets, en te zien hoe gevarieerd de loop, de omgeving en de inpassing zijn langs dit traject. Van weilanden via dorpjes naar groene heuvels en steden, industrie, recreatie, dijken en sluizen, enzovoort. Erg de moeite waard.
Wat Nederland doet is de vloer dweilen en zeggen dat de vloer steeds nat wordt door de toenemende regen. Ondertussen vraagt niemand zich af hoe het komt dat het water zo snel naar beneden komt razen, en of daar misschien wat aan te doen is, of erger voorkomen.
Leon schreef:
di 14 aug, 2018 14:41
Wat Nederland doet is de vloer dweilen
In de jaren 60-80, ja. Tegenwoordig dweilt Nederland juist steeds minder en laat het steeds meer ruimte voor de rivier.
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/wa ... ivier.aspx
Ik heb het wat ongelukkig geformuleerd. Ik bedoel dat men in Nederland dure maatregelen neemt en vruchtbare gronden in uiterwaarden aan natuur teruggeeft om het water langer vast te kunnen houden terwijl men stroomopwaarts de afvoer zo snel mogelijk laat zijn. De buffer bedraagt in het Waalse naar mijn schatting nog steeds 0,0, het aandeel bos in het landschap neemt niet toe en het aandeel huizen "in de wei" die vijwel zonder uitzondering direct alle water op de meest nabije waterloop lozen neemt nog altijd stevig toe.
Nog geen twee uur geleden was ik even in Chenestre (Dalhem) en de zandzakken tegen het water lagen er bij elk huis. Ja, rara hoe komt het dat dat alsmaar een probleem is?
Dit: https://goo.gl/maps/dgiWPyRjxA42
Op de 3D view zie je dat er twee enorme huizen zorden gebouwd en de begroeiïng van het forse perceel totaal verwijderd is. Op streetview kun je nog zien dater een weiland is met hoog gras. Hoog gras voorkomt afstromen lang niet zo goed als bow, maar wel veel beter dan al het andere,
En zo is het overal in Wallonië, tot tegen de Frans grens aan.
Daarnaast zie je op de 3D-view een paar akkerlanden die in de richting van de helling bewerkt zijn. Lachen!
De buffer bedraagt in het Waalse naar mijn schatting nog steeds 0,0, het aandeel bos in het landschap neemt niet toe en het aandeel huizen "in de wei" die vijwel zonder uitzondering direct alle water op de meest nabije waterloop lozen neemt nog altijd stevig toe.
Maaswater bufferen in Wallonië is niet zo eenvoudig. Ik ken de toestand rond Luik en verderop stroomafwaarts in Wallonië niet goed, maar voor Luik is het Maasdal op de meeste plaatsen erg smal, met behoorlijk steile wanden. Ze vormt ook al eeuwenlang een verkeersader met bijhorende bebouwing.

Voor zover mij bekend is er relatief weinig geknoeid met de natuurlijke loop van de Maas in Wallonië - althans veel minder dan met de rivieren in Vlaanderen. De Maas meandert niet in Wallonië, als ze bochtig is, is dat eerder om een paar rotsen te ontwijken (maar zoals ik al zei: jouw achtertuin ken ik niet).

In Belgisch Limburg probeert men alvast de rivier weer wat ruimte te geven in voormalige grintwinningsgebieden.

Maar voor de rest helemaal met je eens. Die bijkomende bebouwing is totaal fout, en het is verbazingwekkend dat het allemaal kan.
derdekeer schreef:
di 14 aug, 2018 21:18
Maaswater bufferen in Wallonië is niet zo eenvoudig. Ik ken de toestand rond Luik en verderop stroomafwaarts in Wallonië niet goed, maar voor Luik is het Maasdal op de meeste plaatsen erg smal, met behoorlijk steile wanden. Ze vormt ook al eeuwenlang een verkeersader met bijhorende bebouwing.
De toestand rondom Luik is simpel: de Maas is een betonnen bak met verticale wanden en met constant peil, hoe hoog het debiet ook is.
Dat is het nadeel van onze plek aan het einde van de rivieren. De landen stoomopwaarts van ons kijken eerst naar hun eigen belang, dan pas naar het onze. Er zijn wel wat grensoverschrijdende afspraken, maar in de praktijk doet dat niet heel veel volgens mij.

Dus als er stroomopwaarts teveel water is, is hun oplossing om het zo snel mogelijk het land uit te krijgen. Naar ons toe. En als er te weinig is, blijven wij met de (vaak minder schone) restjes zitten.

Dat is al heel erg lang zo, en daarom heeft Nederland ook al honderden jaren waterschappen en zo. Ons gevecht met (en om) het water beperkt zich niet alleen tot de zee.