Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Georgië - Forum Wereldfietser

Georgië

Hi allemaal,

Zoals sommigen van jullie weten fiets ik iedere zomer door heel Europa om te wildkamperen met mijn vriendin. Afgelopen jaar zijn we hervat waar we vorige keer gebleven waren, Istamboel. Vanaf daar zijn we door een prachtig landschap naar het oosten gefietst, tot aan de grens met Iran, waar we de volgende vakantie naar toe willen. We waren er eerder dan verwacht en hebben daarom een bezoek aan Georgië gebracht.

Een werkelijk prachtig land, dat het zo onbekend is konden we niet geloven. De bergen strekten zich uit en het was een dunbevolkt land. De reden dat we het bezochten was onder andere omdat we er konden wildkamperen. Het werd ons afgeraden in de meest afgelegen gebieden omdat er veel wapenbezit is en er verhalen rondgaan over diefstallen en overvallen van toeristen tijdens het kamperen. Hier hebben wij echter niets van gemerkt! We hebben acht nachten geslapen op prachtige locaties, van valleien tot bergtoppen. Het enige minpuntje was dat we een boete hebben ontvangen voor het maken van vuur in de openlucht. Omdat we er mochten kamperen gingen we er vanuit dat dit geen probleem was, echter bleek dit voor toeristen sinds eind 2017 niet meer toegestaan. We kregen een boete van omgerekend 220/230 euro, je kunt wel een cursus volgen, waarna je wel vuur mag maken daar. Daarna hebben we nog twee nachten in Tbilisi doorgebracht, een bijzondere stad met een hele eigen cultuur. Hoewel het niet groot was waren er een aantal mooie kerken te bezichtigen en het eten was er heerlijk, en voor een prima prijs.

Volgend jaar gaan we proberen door Iran te fietsen, over onze avonturen hou ik jullie op de hoogte!

Sjoerd
Dag Wildkampeerder91, Georgië interesseert mij heel erg, dus ik was erg blij met dit te lezen:
Wildkampeerder91 schreef:
do 18 okt, 2018 14:51
Een werkelijk prachtig land, dat het zo onbekend is konden we niet geloven. De bergen strekten zich uit en het was een dunbevolkt land. De reden dat we het bezochten was onder andere omdat we er konden wildkamperen.
maar dit:
Wildkampeerder91 schreef:
do 18 okt, 2018 14:51
Het enige minpuntje was dat we een boete hebben ontvangen voor het maken van vuur in de openlucht. We kregen een boete van omgerekend 220/230 euro...
lijkt mij toch nogal een steil bedrag voor één vuurtje in een ex-Sovjetstaat, dan spreek je toch wel van een afraadbeleid...
Wij zijn ook net terug uit Georgië, erg genoten. Mooie berggebieden, onverharde routes, cultuur, lieve mensen en goede espresso! ;)

Wildkamperen ( #leavenotrace) vonden wij ook geen probleem, de waarschuwing waar Sjoerd het over heeft, staat ook op de wereldfietser Wiki, ik heb die pagina aangevuld met onze ervaringen. Want die berichten lijken een beetje achterhaald.
Op Bikepacking.com lees ik dat er nogal wat overijverige herdershonden in de bergen aanwezig zijn. Hebben jullie daar geen last van gehad? En in een klimaatboekje lees ik dat het wat regenachtig is. Wat is jullie ervaring? (En wanneer waren jullie er?)
Honden kun je grofweg indelen in vier types:
- de types die lui blijven liggen
- de types die even blaffen en snel opgeven
- de types die meteen kwispelend op je af komen lopen en jou als hun pack leader ziet. Deze blijven kilometers/dagen met je meelopen (bijna elke fietser die we in Sveneti tegen kwamen, had een of meerdere honden bij zich... wij ook helaas)
- de agressieve herders-hond. Enorme Caucasus honden, met kleine oortjes die met ontblote tanden achter je kuiten aan gaat. De vreselijkste dus. Stoppen, agressief terug doen, stenen gooien... het werkte gelukkig elke keer, maar leuk is anders.

Regen: ja zeker ook gehad, maar meer mooie dagen.