Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips eenvoudige fietstocht in nov/dec? - Forum Wereldfietser

Tips eenvoudige fietstocht in nov/dec?

Hallo,

Ik lees al een poosje enthousiast mee op dit forum en heb al vele mooie ideeen voor fietstochten opgedaan.
De komende twee maanden ben ik vrij en overweg ik een paar weken te gaan fietsen. Alleen...het seizoen in Europa lijkt min of meer voorbij. Natuurlijk, alles kan, maar ik ben zeg maar een mooi weer fietser :-)

Ik ben een beginnende fietser zonder al teveel fietservaring (wel veel reiservaring). Ik weet dus nog niet goed wat ik als dagafstanden aankan en wil daarin flexibel kunnen zijn.
Bovendien ben ik herstellende van een kniefractuur eerder dit jaar en zal ik het rustig aan moeten doen. Relatief korte dagetappes en zo min mogelijk klimmen.

Grote vraag is dus of jullie tips hebben waar ik heen zou kunnen gaan?!
Zelf zat ik te denken aan zuid spanje (rondje malaga, cordoba, sevilla, ronda, malaga).
De zuidkust van Spanje lijkt aantrekkelijk wat betreft klimaat en weinig heuvels, maar ik begrijp dat de wegen daar druk zijn en minder gescikt voor fietsers?
Wellicht is Azie (Laos, cambodja) nog een optie, maar ik weet niet hoe veel je daar moet klimmen.

Het is een “extra” vakantie dus budget speelt ook nog een rol...

Ik hoor heel graag jullie tips. Alvast bedankt!!
Kom naar het voormalige koningkrijk van Aragon in Noord-Spanje! Een onbekende provincie met de prachtige hoofdstad Zaragoza. (Fiets)toeristen zal je er (anders dan in Zuid-Spanje) nouwelijks tegenkomen. Je kunt goedkoop op Madrid of Barcelona vliegen en gemakkelijk de bus of trein naar bijvoorbeeld Zaragoza nemen. Amper 50 km. Noord-Oostelijk daarvan is een netwerk van (bijna) honderden kilometers kanaaltjes waarlangs het prima vertoeven is. Je kunt ook onverhard langs de Ebro rivier verder Zuid-Oostelijk fietsen. Het oude spoorlijn fietspad van Alcañiz naar Tortosa ligt ook binnen handbereik. Ja, het kan 'snachts fris worden, maar grote kans dat overdag de zon schijnt. De wind komt meestal uit het Noord-Westen. Dus... waar wacht je nog op? Ik heb het gedaan en kan alvast wel verklappen dat het mij uitstekend beviel...
Leuke tip, hartelijk dank! Ik heb nog niet eerder over dit gebied gelezen en zal er eens induiken.
Temperatuur zou wel een issue kunnen zijn. Twee jaar geleden ben ik in december in Madrid geweest en heb het daar een week lang ijskoud gehad. Scheelt nu dat ik weet dat het koud zou kunnen zijn en me erop kan kleden.
Dank voor je reactie!
Metje schreef:
ma 29 okt, 2018 17:22
Leuke tip, hartelijk dank! Ik heb nog niet eerder over dit gebied gelezen en zal er eens induiken.
Temperatuur zou wel een issue kunnen zijn. Twee jaar geleden ben ik in december in Madrid geweest en heb het daar een week lang ijskoud gehad. Scheelt nu dat ik weet dat het koud zou kunnen zijn en me erop kan kleden.
Dank voor je reactie!
Madrid ligt op 650 meter wat hoger dan de lagere delen van de Ebrovallei; Zaragoza ligt op 200 m; dat scheelt altijd al een graad of 3. Ik ben ook wel eens eind september uit Burgos (850 m) weggevlucht omdat het maar bleef miezeren bij 11 graden, ik had toen waarschijnlijk eerder naar het oosten moeten gaan. De lage Ebrovallei ligt bovendien beter afgeschermd voor weersinvloeden vanuit het noordwesten.
Maar je moet inderdaad ook wat geluk hebben. December is wel erg laat. Het is dan bovendien ook daar best lang donker elke dag.
Het uiterste zuiden is warmer, maar dat is echt alleen langs de kust vrij goed gerarandeerd. Helaas is het niet toevallig dat ze uitgerekend daar de grote steden van de overwinteraars hebben gebouwd met alles daaromheen.
Marokko, en dan liefst zuidelijk, is ook een optie. Dat valt dan onder iets minder eenvoudig.
Zelf heb ik in November in Marokko gefietst. Na Spanje kun je de boot nemen en een stuk langs de kust fietsen. De bergen kun je omzeilen. Cambodja is in tegenstelling tot Laos ook grotendeels vlak en als je toch die kant op gaat is de Mekong delta ook een optie. Veel plezier.
Hartelijk dank voor de fijne reacties!
Ik moet de verschillende voors en tegens eens goed overdenken.