Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Regensburg-Praag-linz-Regensburg - Forum Wereldfietser

Rondje Regensburg-Praag-linz-Regensburg

Dag Allemaal,

In juni willen we een rondje Regensburg - Praag - linz - Regensburg fietsen.
Met routeboekjes München-Praag en het routeboekje Moldauradweg.
Het stukje Donau kennen we.
Wie heeft een of deze trajecten recent gefietst?
Bedankt bij voorbaat.
Mvg,
Roeca
Misschien even Regelsburg aanpassen naar Regensburg? Dat maakt zoeken ernaar ook een stuk makkelijker.

En ja ik heb eventueel nog aanvullende info voor je.
Ik ben een paar jaar geleden van Regensburg naar Praag gefietst via de route. Een aanrader.
De Stenen Brug van Regensburg stond model voor de beroemde Karelsbrug In Praag. De brug van Regensburg is onlangs schitterend gerenoveerd. Deze route verbindt dus beide bruggen met elkaar.
Aan de linkerroever van de Donau is de meest sfeervolle Biergarten aan de Donau: de Biergarten van de Spital Brauerei: inderdaad ziekenhuisbier (oudere Hagenezen kennen dit begrip nog wel), maar het bier smaakt prima! Met de opbrengst van het bier werden arme zieken verpleegd. De brouwerij is nu onderdeel van een verpleeghuis voor ouderen. De opbrengst komt ten goede aan de bewoners. Het geheel is nog altijd een kerkelijk instelling. www.spitalgarten.de
Dit is niet de enige brouwerij in Regensburg onder kerkelijk toezicht. Brauerei Bischofshof valt onder het bisdom.
In 2012 heb ik het stuk van Praag tot Linz gefietst.

Aanraders: Tabor, Cesky Budejowice. En vooral Cesky Krumlov.

Verder raad ik je aan om iedere vermijdbare kilometer Donauradweg ook daadwerkelijk te vermijden.

Hans
javb2812 schreef:
do 17 jan, 2019 23:17
In 2012 heb ik het stuk van Praag tot Linz gefietst.

Aanraders: Tabor, Cesky Budejowice. En vooral Cesky Krumlov.

Verder raad ik je aan om iedere vermijdbare kilometer Donauradweg ook daadwerkelijk te vermijden.

Hans
Gewoon rustige dagen uitzoeken. Niet tijdens weekends. Juni is nog geen hoogseizoen.

Luister om vast in de sfeer te komen van de Moldau naar deze muziek van Smetana. Je hoort het kabbelende water en je volgt de rivier via rustige momenten en stroomversnellingen.
https://www.youtube.com/watch?v=3G4NKzmfC-Q
bert sitters schreef:
vr 18 jan, 2019 07:36
Luister om vast in de sfeer te komen van de Moldau naar deze muziek van Smetana. Je hoort het kabbelende water en je volgt de rivier via rustige momenten en stroomversnellingen.
https://www.youtube.com/watch?v=3G4NKzmfC-Q
+1 Schitterende muziek.
Dus beter hiernaar luisteren naar dan An die schönen blauen Donau :)

Hans
javb2812 schreef:
vr 18 jan, 2019 11:28
bert sitters schreef:
vr 18 jan, 2019 07:36
Luister om vast in de sfeer te komen van de Moldau naar deze muziek van Smetana. Je hoort het kabbelende water en je volgt de rivier via rustige momenten en stroomversnellingen.
https://www.youtube.com/watch?v=3G4NKzmfC-Q
+1 Schitterende muziek.
Dus beter hiernaar luisteren naar dan An die schönen blauen Donau :)

Hans
An der schönen blauen Donau
https://www.youtube.com/watch?v=ENETOpNpIiI
Ontstaan op en rond de Donau. De mannen die vanaf het jaagpad de trekschuiten voorttrokken zongen om de moed van de noeste arbeid er in te houden. Op een van de trekschuiten was een groep violisten. Zij begonnen op de voorplecht de gezangen van de mannen te begeleiden. Later herhaalden de violisten dat in het etablissement van de oude Strauss in Wenen en zo werd de Weense Wals geboren.
Het fietspad langs de Donau loopt voor een belangrijk deel over het voormalige jaagpad, waar de mannen zich zingend voort zwoegden.
Op drukke zondagen zijn zoveel fietsers lang de Donau, dat op diverse delen de autoweg voor alle auto's wordt afgesloten om fietsers de ruimte te geven.
Die trekschuit voorttrekken in die tijd, dat lijkt me wel wat.

Hans
Dag Allemaal,
Vooreerst bedankt voor de info.
3 jaar geleden, begin juni, een rondje Oostenrijk gefietst waarbij ook het stukje Donau van Mittich am Inn naar Wenen.
De drukte viel best mee, we waren voor het weekend reeds in Wenen.
Na deze positieve reacties ga ik de boekjes bestellen en .......
Mvg,
Roeca
Dag Allemaal,
Heeft iemand misschien een tip waar we onze wagen in de buurt van Regensburg(10/15km) kunnen achterlaten gedurende de fietstocht?
Mvg,
Roeca
roeca schreef:
vr 18 jan, 2019 14:02
Dag Allemaal,
Heeft iemand misschien een tip waar we onze wagen in de buurt van Regensburg(10/15km) kunnen achterlaten gedurende de fietstocht?
Mvg,
Roeca
Probeer het bij de camping van Regenburg.
Naast het routeboekje kun je ook nog overwegen de fietsatlas van Tsjechië te kopen, die is erg gedetailleerd en staat vol met korte en langere routes, wat ik zo zie van de route is dat die wel via een paar leuke plaatsen gaat maar er is niet ver van de route zo veel meer moois te zien, dat zelf je route bepalen misschien nog wel leuker is.

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... atlas.html

Het hele gebied rond Trebon is zeer de moeite waard als je van kastelen en landgoederen houdt, wat je vindt ik niet mag missen is het kasteel in Hluboká nad Vltavou (net boven Ceske Budejovice) en ook de Sumava als een van de laatste regenwouden van Europa is zeker de moeite waard. enige nadeel is wel dat het daar wel vaker regent, en ook wat koeler is.
Vorig jaar eind mei/begin juni heb ik deze route gefietst. Ik was via de Limes/Donauroute op weg naar de Zwarte Zee en heb op het laatst besloten vanaf Regensburg via Praag richting Linz te fietsen. Het was tekort dag om voor dat deel nog routeboekjes te regelen, de tracks heb ik via gpsies.com gedownload.

In vergelijking met de langs de Donau fietsen is het een stuk heuvelachtiger, vooral het deel van Praag richting Linz. Net over de Tsjechisch/Oostenrijkse grens blijft het eerst nog een tijdje klimmen, tot ongeveer 700m hoogte, daarna gaat het vlot dalen. Je zou nog kunnen overwegen om niet rechtstreeks naar Linz te gaan maar iets oostelijker naar Mauthausen, om daar het voormalig concentratiekamp te bezoeken. De camping bij Au an der Donau is daarvoor een prima verblijfplaats.

Op de route terug langs de Donau is de camping bij het piepkleine plaatsje Inzell (incl. Gasthof) een aanrader, gelegen pal aan de Donau. Zeker richting West valt de drukte op de route mee, de meeste fietsers fietsen van West naar Oost.

Wat het parkeren van de auto betreft: de camping van Regensburg ligt in de stad. Rustiger is camping Freizeitinsel bij Bad Abbach. Deze camping ligt aan een rustige weg, die iets voorbij de camping overgaat in fietspad. Wel iets verder fietsen naar Regensburg, langs de Donau ben je in 22 km bij de stenen brug in het centrum van de stad.
foutje
vorig jaar Regensburg, Furth im wald, Pilzen, Praag gefietst. (daarna verder naar Dresden, Magendburg, Stralsund en Hamburg) Sommige delen over een zelf verzonnen route. Dat was redelijk zwaar vanwege een paar "alternatieve" bos, zand en keienpaden.

Route staat goed aangegeven. de Munchen Regensburg Prag Radweg wordt vanaf Furht volgens my route 3.

Het stuk vanaf Furth naar Pilzen door Bohemen was redelijk zwaar vanwege de vele heuvels. Vooral Pilzen uitrijden ging via een paar stevige klimmen. Daarna vlakt alles weer wat af. Heb er erg van genoten.
Dag Allemaal,
Reeds bedankt voor de info, nog enkele dagen voor de boekjes in de brievenbus vallen.
Mauthausen doen we misschien nu wel aan, we zien wel.
Een garage morte, dat is het nog een beetje te vroeg.
Mvg,
Roeca