Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ronde van Zwitserland mooi? - Forum Wereldfietser

Ronde van Zwitserland mooi?

Ik overweeg de ronde van Zwitserland (luc Oteman) te gaan fietsen deze zomer. Ik twijfel of je niet teveel door drukke dalen komt. Met snelweglawaai. Heeft iemand ervaring? Is het aan te raden?
Ik vind zelf Noord-Italië leuker fietsen dan het toch wel aangeharkte Zwitserland met haar brede valleien en brede paswegen met vaak veel doorgaand verkeer.

De mooiste dalen in Zwitserland vind ik de stille zijdalen waar smalle, steile wegen door woeste kloven gaan. Maar die zullen wel niet in het boekje staan.

Waarom maak je niet zelf een route?

(Ik heb ooit een boekje van Oteman gekocht, van Corsica, maar besloot thuis al dat ik het echt anders wilde doen, en heb het boekje later verkocht.)
Zwitserland is erg mooi en met name de fietsroutes erg rustig. Luc heeft de drie goed bewegwijzerde fietsroutes aan elkaar geknoopt, de Rhein route, de Rhone route en de Jura route.

ik heb hem hem niet geheel gefietst, maar wel delen er van. Sommige stukken zijn onverhard en af en toe behoorlijk steil.

Zwitserland is een erg prettig fietsland.

voor verdere inspiratie voor Zwitserland zie:
http://luddo.freehostia.com/Alps2013/Alps2013.htm
http://luddo.freehostia.com/Zwitser/Zwitser.htm
http://luddo.freehostia.com/Zwitser2000/Zwit2000.htm
http://luddo.freehostia.com/Alps2015/Alps2015.htm

Kortom wel een aanrader en niet alleen omdat Luc een fototje van mij in de gids heeft gebruikt.

Afbeelding
Onze ervaring van in Zwitserland fietsen is positief. Inderdaad af en toe te steil, en we zijn echt wel wat gewend.
Maar een prachtig landschap, goed verzorgd, met een beetje beleid niet in alles te duur. De vele routes staan goed aangegeven, maar op GPS fietsen vind ik zelf prettiger. Het verkeer een enkele keer wat te druk. Zwitserland, Een aanrader.
GPS route van Zwitserland is trouwens hier te downloaden:
https://www.recreatief-fietsen.nl/fiets ... witserland

Gids geeft uiteraard meer achtergrond informatie en voor en napret.
Wat leuk, heel erg bedankt voor jullie reacties! En voor het leuke leesvoer dat erbij zat. super! Ik houd best wel van een beetje opgeruimd en aangeharkt, dus dat is het probleem niet, het gaat me om verkeerslawaai. Maar eigenlijk ben ik wel al om, om het maar te gaan proberen, mede door de reactie van Reinder en Luddo. Thanx!
Ik kan me weinig verkeerslawaai herinneren. De fietsroutes kiezen de autoluwe wegen.
Juist zijn Zwitsers over het algemeen erg hoffelijk in het verkeer en echte outdoor fans.
Andere landen zoals Italië heb ik het wel anders meegemaakt.
Kijk eens naar het topic Fietsen en wandelen in Zwitserland. Daarin heb ik mijn reis van vorig jaar in Zwitserland beschreven. Het was op alle vlakken een prachtreis.
viewtopic.php?f=12&t=31532&p=325611#p325611
Ha nicolevelo, dank voor je suggestie! Goed om te horen dat het je zo goed bevallen is. Ik vind dat idee om van Rorschach naar Luzern te fietsen heel interessant. Ik ga eens op veloland kijken hoe die 9 verloopt.
Mijn eerste bericht is achteraf gezien veel te negatief. Ik ging uit van Alpencols beklimmen, maar de Ronde heeft een andere insteek, en gaat zo te zien over autoluwe wegen waarbij je toch steeds van het mooie landschap kunt genieten, en waar je overal -als je tijd hebt- even een zijdal in kunt fietsen. Excuses dus, en veel plezier met het voorbereiden!
Geen enkel probleem, Willem. Het is juist wel leuk om de nuance te horen van verschillende kanten. Misschien wordt het nu dus een combinatie van de nationale routes 2, 9, 3. Ik ben nl niet echt een goeie klimmer. Of toch 2,1,3? Nog even dubben...
Ik vind Zwitserland ook een prachtig land om te fietsen, en het verkeer is inderdaad of rustig, of heel erg keurig naar fietsers. Soms is aangeharkt best handig :wink:
In Zwitserland kom je heel weinig vrachtwagens tegen. Dat went heel snel, maar is ook even schrikken als je weer Duitsland in rijdt.

Je komt op de fiets eigenlijk alleen de kleinere vrachtwagens tegen die bezorgen of de tankwagens voor brandstof en melk.

Zwitsers gaan met een ruime boog om je heen. Je kan prima in de dalen op de hoofdweg fietsen, ook als er een fietsroute parallel loopt. Deze zijn lang niet altijd verhard en racefietswaardig, zoals in het Rhônedal tussen Ernen en Grengiols. Je komt er daar alleen met een mountainbike over. Daar fietst bijna iedereen over de doorgaande weg langs Fiesh. Als het een vallei wordt liggen er autowegen naast de oude verbindingswegen en regelmatig is er nog met een apart fietspad. Als de pas een autoweg is, ligt er nog altijd de oude weg naast. Anders fiets je gewoon over de pas tussen het andere verkeer. Zwitsers worden niet ongeduldig achter je en wachten tot ze kunnen inhalen. Ze hebben vaak de zwaarste motoren in hun auto, dus vliegen dan weg. Naast elkaar fietsen is niet toegestaan.
Dank! Dat geeft vertrouwen in de verkeersveiligheid. En inderdaad, mooi aangeharkt is niet lelijk....ik bedoelde dus dubben tussen 2-1-7 of 2-9-7. Maar ik zit stiekem al de campings te plannen van de 2-1-7. Het spektakel lokt. Of is het de overmoed van de bankzitter? We gaan het meemaken.
Ik ben benieuwd naar hoe het straks bevallen is.

Ikzelf ben heel tevreden over mijn ervaringen in het toch wat anarchistischer "Jura-deel" (Jura in een brede, geologische/bergmassief betekenis).
Soms is het zelfs daar erg aangeharkt, soms is het net Frankrijk (als je begrijpt wat ik bedoel).

Echter ... de ervaringen met het autoverkeer waren tot nog toe niet die zoals geschetst - en dat waren niet alleen onze eigen ervaringen.   Zowel inboorlingen als niet-fietsende Zwitserland-fans als onze eigen ervaringen zeggen: Iedere Zwitser voelt zich een autocoureur (en dat is weer een generalisatie die geen recht doet aan diegenen die wel correct zijn). Misschien zijn ze wel een stuk correcter als de gemiddelde Duitser, daar kan ik niet goed over oordelen. Ze zijn zeker niet correcter als de gemiddelde Fransman, integendeel (NB de aangrenzende Franse "Jura" lijkt veel op Zwitserland, in de Franse "Jura" kom je ook de Zwitserse rijstijl tegen, er wordt in het grensgebied veel geforensd).

Blijft staan dat het heel mooi is als je bijv. 's ochtends in Basel uit de trein stapt, de Rijn overfietst en dan 's avonds 1000 m hoger tussen de koebellen kan kamperen (nadat je bij het waterhalen werd begroet met "Ahh, bent u daar weer.").

Groeten BSM

PS De Zwitserse fietskaarten zijn wat mij betreft al vele jaren het toppunt van plezier: Een semi-stafkaart (qua schaal en topo-info) met daarop fietsroutes, maar ook aanduidingen mbt de drukte/rust en de hellingen, en als extra ook nog eens aanwijzingen hoe je knelpunten (qua drukte of helling) kan omzeilen.
Bridgestone SM schreef:
za 15 jun, 2019 09:29
Ze zijn zeker niet correcter als de gemiddelde Fransman, integendeel
Eens. Die vind ik ook heel correct ten opzichte van fietsers.

En ook in deze landen geldt gewoon dat snelheidsverschillen het gevaar veroorzaken. Op een drukke autoweg fietsen is niet verstandig en stadse omstandigheden geven andere dynamiek. En daarom zijn er dan weer fietspaden of aparte fietsroutes.

Ik zag een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die uit zijn plaat ging, omdat op de klim van een smalle pas de fietsers om de 80 meter naar boven pruttelde. Onbewust waren ze een onneembare hindernis, omdat die vrachtwagen geen snelheid kon maken om in te halen en ook te maken had met dalende auto's die om de bocht konden komen. Fietsers kunnen dus ook heel asociaal zijn.
groverr schreef:
za 15 jun, 2019 11:13
....
Ik zag een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die uit zijn plaat ging, omdat op de klim van een smalle pas de fietsers om de 80 meter naar boven pruttelde. Onbewust waren ze een onneembare hindernis, omdat die vrachtwagen geen snelheid kon maken om in te halen en ook te maken had met dalende auto's die om de bocht konden komen. Fietsers kunnen dus ook heel asociaal zijn.
Tja, fietsers zijn ook niet altijd nadenkend.

Maar je bent niet blij (om het netjes te zeggen) met vrachtwagens als je met z'n tweeën op een bescheiden afstand van elkaar rijdt en de achterste moet steeds voor zijn leven vrezen, en de voorste slechts soms (nl als er dan toch een tegenligger is) ... dit is op de wat drukkere wegen in Westelijk Zwitserland (en direct aangrenzend Frankrijk) op de drukkere momenten een niet ongewoon beeld. En ook de personenauto's rijden nogal eens alsof ze door de duivel achterna gezeten worden.
Je gaat er vanzelf een stuk breder van rijden, want dat is het enige wat een beetje helpt (en je hebt dan in ieder geval nog ruimte om op het laatste moment in de berm te duiken).

We hebben in wat centraler Frankrijk meermaals meegemaakt dat een vrachtwagen netjes wachtte tot er zicht was, en dat ook als het betekende dat ie terug moest naar onze helling-op 8 km/u.
Zodra ik als voorste om de bocht kan kijken en zie dat het vrij is geef ik dat dan ook aan ... en dan wil ik ook naar het uiterste rechter-randje als er dan alsnog wat krap ruimte is.

Er zijn overigens ook heel hufterige Fransen, en echte onbenullen kom je ook tegen ... maar er is kennelijk nogal veel nadruk op het feit dat je een fietser ook echt inhaalt (en verder is wat er in de "code de la route" rond de fiets is geregeld mijns inziens een voorbeeld voor wat wij hier ook zouden willen hebben).

Groeten BSM

PS   Ook meegemaakt in Zwitserland: Helling af, op een kleinere weg, reed ik met 50+ de bebouwde kom in, en ik nam daarbij (vanzelfsprekend) een wat "ruimere" positie op de weg in. Ondanks dat ik daarmee met een bovenwettelijke snelheid door het dorp suisde was er toch nog een automobilist die klaxoneerde omdat hij ruimte wilde om er langs te kunnen (op zo'n moment ben ik iets minder "ruimdenkend", het zou niet de eerste keer zijn dat zo iemand dan 100 m op z'n rem trapt omdat ie daar moet zijn).
Ja, de ronde van Zwitserland is mooi!! Ben begonnen in Radolfzell aan de Bodensee, vandaar langs de Rijn. Hoewel je af en toe inderdaad een snelweg hoort, is dat niet heel hinderlijk. Het is erg mooi, vooral vanaf Chur als je omhoog gaat. Over de Oberalppas, dat ging goed, maar was wel zwaar. Daarom onder de Furkapas door met de trein door het prachtige Gomstal. Wat is dat ook mooi in de zomer!! Daarna via Brig naar Visp, van waaruit ik een dag langs de Aletsch gletscher heb gewandeld. Toen door het Rhônedal. Dat is wel heel lawaaiig met snelweg. Naar het meer van Genève, dagje zwemmen, en toen voorbij Montreux de Merenroute 9 op. Prachtige stukken weer. Dit tot Luzern en van daar over de 56 naar de Rijn en tenslotte naar Basel waar de trein naar huis was. Mooi in Zwitserland: overal treinen, overal waterpunten, toiletten, wat een goed georganiseerd land! Ja, dit was een toppertje!
Idee schreef:
vr 02 aug, 2019 19:33
Ja, de ronde van Zwitserland is mooi!! Ben begonnen in Radolfzell aan de Bodensee, vandaar langs de Rijn. Hoewel je af en toe inderdaad een snelweg hoort, is dat niet heel hinderlijk. Het is erg mooi, vooral vanaf Chur als je omhoog gaat. Over de Oberalppas, dat ging goed, maar was wel zwaar. Daarom onder de Furkapas door met de trein door het prachtige Gomstal. Wat is dat ook mooi in de zomer!! Daarna via Brig naar Visp, van waaruit ik een dag langs de Aletsch gletscher heb gewandeld. Toen door het Rhônedal. Dat is wel heel lawaaiig met snelweg. Naar het meer van Genève, dagje zwemmen, en toen voorbij Montreux de Merenroute 9 op. Prachtige stukken weer. Dit tot Luzern en van daar over de 56 naar de Rijn en tenslotte naar Basel waar de trein naar huis was. Mooi in Zwitserland: overal treinen, overal waterpunten, toiletten, wat een goed georganiseerd land! Ja, dit was een toppertje!
Lang leve Luc Oteman!
www.opdefiets.net
Idee schreef:
vr 02 aug, 2019 19:33
Ja, de ronde van Zwitserland is mooi!!
Leuk dat je terugkoppeling geeft, dus weinig snelweglawaai?