Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verslagje eerste fietstour - Forum Wereldfietser

Verslagje eerste fietstour

We zijn sinds 2 weken terug van onze eerste meerdaagse fietsvakantie. Voor de die-hards onder jullie wat luxe vormgegeven maar voor ons dus een begin.
Na 2000 km oefenen op onze e-bikes en plannen van de tour , zijn we op 3 juli vertrokken om de Mozartradweg te fietsen.
Omdat Arriva niet al te betrouwbaar is en we door privé omstandigheden geen tijd hadden om te fietsen kwam een taxibusje ons en onze bepakte fietsen halen om 6 uur 's morgens voor de rit naar Aachen Bahnhof. Vandaaruit met de regionalbahn naar Köln en daar weer overgestapt naar de EC richting Freilassing.
10 uur later stonden we op het station van Berchtesgaden. De eerste indrukken waren WOW!
Wat mooi en spannend om door die omgeving te fietsen.
We hebben in totaal incl de side tripjes een 550 km gefietst in 10 dagen en nog 2 dagen de toerist uitgehangen in München.
Geweldige omgeving..watervallen , meren , rivieren , stilte , landerijen , gehuchten en nergens afval.
3 keer een lekke achterband gehad , 3 x uitval accu met reset en de cassette en ketting van 1 fiets ter plaatse moeten laten vervangen.
Geleerd: geen hotels of pensions meer vooraf boeken. -Misschien alleen begin en einde.
Tent kopen en dus minder afhankelijk zijn bij mooi weer en dus ook meer km 's kunnen maken wanneer je dat wilt.
Cursus gaan volgen om fiets zelf te kunnen onderhouden. Had me €200 bespaard.
Meerdaagse tour doet wat met je gestel wanneer je er nog geen ervaring mee hebt. De km's zijn hierop niet van invloed maar wel elkedag op de fiets.
Het was een zeer mooie vakantie en de ervaring op de fiets is niet te overtreffen.
Leuk te horen! Smaakt het naar meer?
Al plannen voor een volgende route?
In Duitsland en Oostenrijk zie je langs de fietsroutes overal borden met: "Zimmer frei für Radfahrer" (kamers vrij voor fietsers). Op de app Bett+Bike van de Duitse fietserbond ADFC staan meer dan 5800 fietsvriendelijke overnachtingsadressen www.bettundbike.de
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 13:50
Geleerd: geen hotels of pensions meer vooraf boeken. -Misschien alleen begin en einde.
Tent kopen en dus minder afhankelijk zijn bij mooi weer en dus ook meer km 's kunnen maken wanneer je dat wilt.
Bedoel je met "vooraf boeken" lange tijd vooraf boeken? Je kunt ook onderweg op dezelfde middag nog voor 's avonds onderdak boeken via de app van booking.com of airbnb, of via Bett&Bike zoals Bert Sitters schrijft, de opties zijn talrijk. Dit lukt eigenlijk altijd probleemloos. Op booking.com worden tegenwoordig ook veel privéappartementen verhuurd, vaak goedkoper dan een hotel maar je hebt wel een keuken en soms een balkon erbij.
Een tent kopen kan ook, maar met alleen een tent ben je er niet natuurlijk. Op veel campings zijn trouwens ook hutten en bungalows te huur, steeds meer zelfs. Het hogere gewicht van je uitrusting bij kamperen beperkt je actieradius weer enigszins trouwens.
peter de rijk schreef:
za 27 jul, 2019 15:12
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 13:50
Geleerd: geen hotels of pensions meer vooraf boeken. -Misschien alleen begin en einde.
Tent kopen en dus minder afhankelijk zijn bij mooi weer en dus ook meer km 's kunnen maken wanneer je dat wilt.
Bedoel je met "vooraf boeken" lange tijd vooraf boeken? Je kunt ook onderweg op dezelfde middag nog voor 's avonds onderdak boeken via de app van booking.com of airbnb, of via Bett&Bike zoals Bert Sitters schrijft, de opties zijn talrijk. Dit lukt eigenlijk altijd probleemloos. Op booking.com worden tegenwoordig ook veel privéappartementen verhuurd, vaak goedkoper dan een hotel maar je hebt wel een keuken en soms een balkon erbij.
Een tent kopen kan ook, maar met alleen een tent ben je er niet natuurlijk. Op veel campings zijn trouwens ook hutten en bungalows te huur, steeds meer zelfs. Het hogere gewicht van je uitrusting bij kamperen beperkt je actieradius weer enigszins trouwens.

Van deze opties waren we al op de hoogte.
Toch dank.
Maar aantal van onze overnachtingsplekken hadden een bed+bike embleem.
Tent alleen snappen we dat daar nog een paar zaken bij horen. Maar het gaat ons puur om overnachten en vooral meer onafhankelijk zijn op de dag zelf.
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 15:48
Maar aantal van onze overnachtingsplekken hadden een bed+bike embleem.
Maar.... waren degenen zónder zo'n embleem minder geschikt? ;)

Ik heb in ieder geval nog nooit hotel meegemaakt waar ik mijn fiets niet fatsoenlijk kwijt kon.

Verder sluit ik me aan bij de tip om bij de lunch iets te boeken via Booking.com
Shrek schreef:
za 27 jul, 2019 15:54
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 15:48
Maar aantal van onze overnachtingsplekken hadden een bed+bike embleem.
Maar.... waren degenen zónder zo'n embleem minder geschikt? ;)

Ik heb in ieder geval nog nooit hotel meegemaakt waar ik mijn fiets niet fatsoenlijk kwijt kon.

Verder sluit ik me aan bij de tip om bij de lunch iets te boeken via Booking.com
Alles is geschikt in die regio. Was ook niet de vraag of constatering. Kamperen , bij goed weer, geeft wat meer vrijheid en onafhankelijkheid.
We denken nu erover na om volgend jaar de Salzkammergutradweg te gaan doen. Of de Katharenroute in Zuid-Frankrijk.
We gaan het zien. Eerst nog een degelijke 3 pers. tent incl. toebehoren op de kop tikken. Collega van me heeft H'berg tent. Is ons iets te gortig qua prijs. Goede matjes en slaapzakken maakt niet uit. Moet gewoon goed zijn.
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 18:03
Shrek schreef:
za 27 jul, 2019 15:54
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 15:48
Maar aantal van onze overnachtingsplekken hadden een bed+bike embleem.
Maar.... waren degenen zónder zo'n embleem minder geschikt? ;)

Ik heb in ieder geval nog nooit hotel meegemaakt waar ik mijn fiets niet fatsoenlijk kwijt kon.

Verder sluit ik me aan bij de tip om bij de lunch iets te boeken via Booking.com
Alles is geschikt in die regio. Was ook niet de vraag of constatering. Kamperen , bij goed weer, geeft wat meer vrijheid en onafhankelijkheid.
We denken nu erover na om volgend jaar de Salzkammergutradweg te gaan doen. Of de Katharenroute in Zuid-Frankrijk.
We gaan het zien. Eerst nog een degelijke 3 pers. tent incl. toebehoren op de kop tikken. Collega van me heeft H'berg tent. Is ons iets te gortig qua prijs. Goede matjes en slaapzakken maakt niet uit. Moet gewoon goed zijn.
Gewoon even rondneuzen naar een geschikte tent.
bert sitters schreef:
za 27 jul, 2019 19:26
[quote=rob300 post_id=340896 time=1564243403 user_id=19254
Gewoon even rondneuzen naar een geschikte tent.
[/quote]

Gaan we zeker doen.
Wilden voor een msr tent gaan maar zie daar ook veel slechte kritieken over.
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 19:49
Gaan we zeker doen.
Wilden voor een msr tent gaan maar zie daar ook veel slechte kritieken over.
Over tenten kan je een hoop zeggen en vinden waar er een heleboel factoren meespelen.
MSR is een Amerikaans merk, dus ook gemaakt voor de plaatsen waar de meeste Amerikanen kamperen, veelal droge warme plaatsen.
Ik zou persoonlijk een blik werpen in een winkel waar een hoop modellen naast elkaar staan om ze te vergelijken. Afhankelijk van je budget koop je dan daar, of probeer je een tweedehands exemplaar te scoren. Overigens gebruiken wij ook een H'berg, heftige prijs, maar soms kom je koopjes tegen. Ga wel even na of je een tent een paar jaar gaat gebruiken of veel langer...

Zouden jullie wat meer kwijt willen over hoe het ging met ebike? Merkten jullie dat de accu radius matig was doordat er met bepakking gefietst werd? Jullie gemiddelde 55km pd. ligt niet bijzonder hoog, maar dat kan aan een heleboel dingen liggen, zoals lekker rustig aan doen, veel neven-activiteiten, of *huiver* een slechte accu. Hoeveel bepakking hadden jullie mee qua kg? Ik vraag me gewoon af of ebike kampeerders veel meer spullen meenemen door het comfort van elektrische aandrijving
rockhopper schreef:
ma 29 jul, 2019 23:52
rob300 schreef:
za 27 jul, 2019 19:49
Gaan we zeker doen.
Wilden voor een msr tent gaan maar zie daar ook veel slechte kritieken over.

Zouden jullie wat meer kwijt willen over hoe het ging met ebike? Merkten jullie dat de accu radius matig was doordat er met bepakking gefietst werd? Jullie gemiddelde 55km pd. ligt niet bijzonder hoog, maar dat kan aan een heleboel dingen liggen, zoals lekker rustig aan doen, veel neven-activiteiten, of *huiver* een slechte accu. Hoeveel bepakking hadden jullie mee qua kg? Ik vraag me gewoon af of ebike kampeerders veel meer spullen meenemen door het comfort van elektrische aandrijving
Het ging perfect met de e-bike. De km's waren vooral afgestemd op het feit dat het voor ons de eerste keer was dat we een meerdaagse tocht maakten en omdat we tussendoor ook nog wat dingen wilden zien / doen.
We gaan niet puur om km's af te leggen.
We merkten hier in het heuvelland dat de actieradius van onze accu's rond de 50 a 60 km lag overigens. Temperatuur en vochtigheid heeft invloed op de accu's.
Exacte kg's hebben we niet gewogen. We hadden beiden een volle Ortliebstuurtas en beiden Vaude achtertassen. En nog een extra Ortlieb tas op 1 van de fietsen. Hier zaten de schoenen , handdoeken en regenkleding in. Dus snel bereikbaar indien nodig.
Mijn vrouw heeft een accu op haar bagagedrager. Die hebben we 3 maal moeten resetten omdat hij uitviel.
Niet na flinke belasting overigens.
Wij fietsen hier tussen de 50 en 75 km en dat vinden wij genoeg. We hebben bepakt conform de paklijsten zoals die bekend zijn.
Ga zo door!