Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voie de la liberté - Forum Wereldfietser

voie de la liberté

Geachte fietsers ,

graag had ik laten weten dat ik in juni, 5juni ll, vertrokken vertrokken ben in Luc-sur-mer ,
Sword Beach in Normandie.

Het was een mooie tocht, via st Mere Eglise, Mont st Michel, St Malo, Dinan, Dinard, Nantes,
de Loire volgen tot Cosne-sur-Loire, Auxerre, Troyes, en Epernay.

In totaal ong 1400 km met prachtige wegen, wegjes, voie vertes.
Enkel omdat het een prachtroute is.



Wie interesse heeft stuur ik meerdere info door.

Bedankt
Ik hoop niet dat je "letterlijk" de km-palen hebt gevolgd want dat zijn niet de mooiste wegen ;)
Lijkt me inderdaad een mooie route...maar waar komt de naam vandaan, zelf verzonnen? Ik ken wel de route 'Het spoor van de vrijheid' maar die loopt toch anders.Heb je met een gpx route gereden of op kaarten?
captain_fabulous schreef:
di 05 nov, 2019 08:43
Lijkt me inderdaad een mooie route...maar waar komt de naam vandaan, zelf verzonnen?
Er zijn er twee: Eén van Utah Beach / Sainte-Mère-Église naar Bastogne (Amerikaanse route) en de andere van Utah Beach / Sainte-Mère-Église naar de Vogezen (route van het Franse 2e Leger)

https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Road_(France) (Amerikaanse Route)
Zeker! Filmpje of foto' s van het gebied en natuur zijn altijd goed om te posten hier.
Fedor schreef:
di 05 nov, 2019 09:05
Er zijn er twee: Eén van Utah Beach / Sainte-Mère-Église naar Bastogne (Amerikaanse route) en de andere van Utah Beach / Sainte-Mère-Église naar de Vogezen (route van het Franse 2e Leger)
Leuk te weten! Dat is ook wel een leuke route, en niet zo afgezaagd...Zal wel in het laatste stuk behoorlijk heuvelachtig worden denk ik?
captain_fabulous schreef:
wo 06 nov, 2019 09:44
Leuk te weten! Dat is ook wel een leuke route, en niet zo afgezaagd...Zal wel in het laatste stuk behoorlijk heuvelachtig worden denk ik?
Da's deze: https://fr.wikipedia.org/wiki/Voie_de_la_2e_DB

Er zijn wel speciale km-palen (bornes) net zoals bij de Liberty-route, maar geen idee of dit echt een aangesloten traject is.
captain_fabulous schreef:
wo 06 nov, 2019 09:44
Fedor schreef:
di 05 nov, 2019 09:05
Er zijn er twee: Eén van Utah Beach / Sainte-Mère-Église naar Bastogne (Amerikaanse route) en de andere van Utah Beach / Sainte-Mère-Église naar de Vogezen (route van het Franse 2e Leger)
Leuk te weten! Dat is ook wel een leuke route, en niet zo afgezaagd...Zal wel in het laatste stuk behoorlijk heuvelachtig worden denk ik?
Zie hieronder een beschrijving met foto's van de route zoals generaal Patton gegaan is naar Bastogne.
Voor wat betreft het 'laatste stuk' valt het beklimmen reuze mee.
Ja, het is wel steeds schakelen want je gaat heuvel op en af. Al zitten er ook delen bij langs kanalen, rivieren en over voormalige spoorlijnen die omgezet zijn tot fietspaden, zoals de Vennbahn met stijging van 1%.
In de officiële route waren de stijgingen in de regel maximaal 3% want al die tanks en andere voertuigen verbruikten brandstof. En dat was zeker in die begindagen schaars. Alles moest vanuit zee aangevoerd worden.
Havens waren onder controle van de Duitse bezetter.

De tocht is rustiger als je van de wegen rond de officiële route gebruik maakt. Nadeel kan zijn dat de stijgingspercentages variëren van 3 tot 12%.
Met bepakking van 13 - 15 kg lukt het in de regel wel tot 8% stijging.
Daarboven tot 12% kan het een zware opgave zijn om boven te komen met bagage, zonder afstappen.
Je zou dan toch wel graag bergverzet willen hebben.
Ik heb percentages langs zien komen van 15%.

Het spoor van de vrijheid loopt overigens door via Bastogne naar Wageningen.
https://www.polarsteps.com/SpoorVandeVr ... n-vrijheid
joukon schreef:
do 07 nov, 2019 12:01
Het spoor van de vrijheid loopt overigens door via Bastogne naar Wageningen.
https://www.polarsteps.com/SpoorVandeVr ... n-vrijheid
Op de site staat nog dat je een oorkonde krijgt als je de hele route uitfietst tot in Wageningen...weet iemand of dat nog steeds zo is?
Het mag ook in gedeeltes, dus ik denk er over om het te proberen, want ik ga niet voldoende vrij kunnen nemen om het in 1 keer te rijden denk ik.
captain_fabulous schreef:
do 07 nov, 2019 14:12
joukon schreef:
do 07 nov, 2019 12:01
Het spoor van de vrijheid loopt overigens door via Bastogne naar Wageningen.
https://www.polarsteps.com/SpoorVandeVr ... n-vrijheid
Op de site staat nog dat je een oorkonde krijgt als je de hele route uitfietst tot in Wageningen...weet iemand of dat nog steeds zo is?
Het mag ook in gedeeltes, dus ik denk er over om het te proberen, want ik ga niet voldoende vrij kunnen nemen om het in 1 keer te rijden denk ik.
Bij mijn weten geldt dat aanbod van die oorkonde nog steeds.
Of het ook in delen kan? Navraag doen bij de gemeente Wageningen zou ik zeggen.
Het is 'maar' een afstand van 1800 km hoor. Als je ook alle invasiestranden van Normandië erbij wilt nemen. Dat is een absolute aanrader. Starten in Caen en dan langs de stranden richting Utah Beach/Ste.Mere Eglise naar Bastogne in de Belgische Ardennen is ongeveer 1347 km. Maar het het is mooi om daarna de slag bij Aken, bij Susteren/Echt, bij Overloon en Gennep ook te volgen naar Wageningen.

Herinneringsspeldje en oorkonde Wageningen

De stad Wageningen wil de prestatie belonen en daarom reikt de Burgemeester aan eenieder, die aantoonbaar de reis van Normandië naar Nederland op eigen kracht heeft volbracht, een herinneringsspeldje met bijbehorende oorkonde uit.
Hoe je dit verdient lees je op de instructies (pdf, 2,5 Mb) https://www.europafietsers.nl/sites/def ... rkonde.pdf

Zie ook https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... e-vrijheid
joukon schreef:
do 07 nov, 2019 17:27
Bij mijn weten geldt dat aanbod van die oorkonde nog steeds.
Of het ook in delen kan? Navraag doen bij de gemeente Wageningen zou ik zeggen.
Het is 'maar' een afstand van 1800 km hoor. Als je ook alle invasiestranden van Normandië erbij wilt nemen. Dat is een absolute aanrader. Starten in Caen en dan langs de stranden richting Utah Beach/Ste.Mere Eglise
Ik kan denk ik maximaal 10 dagen nemen dit jaar voor zoiets, dus dan moet ik 180 km per dag fietsen, is wat veel als je ook nog eens wat interessants wil bekijken :D Ik ben het: Hee een interessant kerkje, Hee een veld met Ezeltjes dat ik kan aaien etc etc soort van fietser.

Normandie en de invasie stranden wil ik zowiezo eens een keer doen, speldje of niet, dus ik stuur nog wel een mailtje naar de gemeente Wageningen, en zie wel. Jammer als het niet meer bestaat, maar het zal niet dagelijks gebeuren dat iemand het doet, dus de doos met speldjes is vast nog niet leeg...
Blijkbaar is de pagina op de site van de Europafietsers moeilijk te vinden:
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... e-vrijheid
De beloning (oorkonde en speldje) blijft bestaan; volg de instructies op deze pagina:
https://www.europafietsers.nl/sites/def ... rkonde.pdf
jammer dat de pagina van "spoor van de Vrijheid moeilijk te vinden is. De oorkonde is nog steeds beschikbaar, dus als je het ( in gedeelten) hebt gefietst, dan kun je je aanmelden op vdlav@europafietsers.nl

Twee opmerkingen: Er is een website:www.velopalise.nl waar de route die in september 2019 is afgelegd is beschreven. Er is gekozen voor een goed fietsbare weg parallel aan de oorspronkelijke 'Voie de la Liberté. In 2020 verschijnt deze route in boekvorm! De zuilen (borne's ) vormen een 1147 km lang lint (ketting) en zijn door mij van een volgnummer voorzien ( zie routeyou.nl, bezienswaardigheden met zoekterm borne)

en twee:
Er is maar 1 echte 'voie de la liberté van Utah Beach naar Bastogne, gemarkeerd met 1147 kilometerzuilen. De in eerdere reactie genoemde 'tweede weg 'dient niet benoemd te worden als Voie de la LIberté, maar is de route (diffuus) met naam : 'Serpent de Khouffra' Dit is de weg van 2e Franse tankdivisie. Je leest erover in het boekje 'Spoor van de Vrijheid"
De route loopt dwars door Frankrijk van Normandie naar Straatsburg. De markering maakt gebruik van dezelfde zuilen (vorm) maar met een Frans (Lotharings) Kruis erop. Het is geen lint, maar een (min of meer) brede puntenwolk. ( er zijn nog (te) weinig zuilen geplaatst). Op Utah Beach is er wel een te vinden (zonder nummer)
Hallo,
blij met de vele reacties op mijn tocht
Het is waar dat de originele route afwijkt van mijn route, en nogal veel, maar de reden volgt:
Als brandweerman in Brussel had ik de vraag gesteld in Frankrijk of ik in de kazernes kon overnachten telkens na mijn etappe van 100 km.
Van st luc sur mer naar st Mere eglise is 100, dan Givret, dan zo verder, maar ik moest voor de voorbereiding kazernes contacteren en zo kwam mijn "voie de la libertee " in kaart.
Via voie vertes, mnt st Michel naar st Malo, oversteek naar Dinard, voie verte naar Dinan, enz, tot de Loire, deze dan gevolgd tot bijna Sancerre, terug naar de echte voie de la libertee,, Epernay, dan via kanaal richting Metz en de Moezel tot Luxemburg, dan klimmen en dalen naar Bastogne en daar met de fiets op de tank, heerlijk.
Deze route was best te doen, zonder 15% beklimmingen, soms wel eens pittig.
Nu sta ik te wachten voor Brugge naar Bordeaux, 1058 km, prachtige wegen