Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Dat wegdek is niks historisch, dat is duidelijk opnieuw aangelegd. Monumentale gebouwen worden toch ook niet afgebroken en nagebouwd? Kitsch dus.
Afgebroken en opnieuw opgebouwd wil niet altijd zeggen "kitsch". Als alleen dat wat ooit gebouwd is en daarna in de loop der jaren nooit meer is aangepast, verbouwd, uitgebreid etcetera geen kitsch is, blijft er weinig over. Wat dat betreft zijn mijn ogen open gegaan tijdens een rondleiding door het na de oorlog geheel herbouwde "historische" centrum van Dresden. Je ziet daar heel goed hoe in de tijd de visie op historiserend bouwen wijzigt. Geen enkel "historisch" gebouw is origineel, ik heb dan ook een vreselijke hekel aan de "preciezen" (overigens niet alleen in dit verband :D ) die aanpassingen aan een "historisch" gebouw uit den boze vinden. Je moet bedenken dat het vandaag nieuw gelegde klinkerweggetje morgen al historisch is.
kitsch
Geen enkel historisch gebouw is niet het gevolg van een hele reeks verbouwingen, herstellingen, restauraties, transformaties enzovoorts. Het herstellen of onderhouden van een kasseistrook betekent per definitie dat ze herlegd wordt, dus niet dat hier en daar een defecte kassei moet worden vervangen. In tegenstelling tot een museaal kasteel of kerkgebouw of wat dan ook heeft een herlegde historische kasseistrook ook nog eens het voordeel dat ze 100 % beantwoordt aan haar oorspronkelijke functie.

Niemand moet kasseien leuk vinden, ik heb bovendien nogal de indruk dat ze makkelijk te vermijden zijn :roll:, maar kasseienhaat is wel een laag sentiment, geen wetenschappelijk inzicht.
CarlW schreef:
do 02 apr, 2020 10:29
kasseienhaat is wel een laag sentiment, geen wetenschappelijk inzicht.
Het is in mijn geval het gevolg van ruim 25 jaar over die rotdingen moeten fietsen (ook op belangrijke fietsverbindingen) terwijl de gemeente ze op steeds meer plekken aanlegt, ten kosten van heel veel geld bovendien, ook waar ze eerder nooit gelegen hebben.
De oorspronkelijke functie? De wereld verandert hoor.
Maar oké, laten we het dan eerlijk doen en ook een flink deel van de A2 (Of in België de E313 tot Herentals) in kasseien aanleggen. Of de rails onder diverse spoorlijnen ook op historische manieren aanleggen. Denk je niet dat zo'n idee als volkomen gestoord wordt neergezet? Terecht inderdaad.
Nee, maar als het over fietsers gaat dan kan dat wel. Fietsers laten zich dit helaas nog altijd welgevallen.
Historie is leuk, maar veel dingen uit de historie zijn niet voor niets verdwenen.
Misschien had ik gewoon de foto's moeten posten zonder luchtig bedoeld bijschrift :lol:
Fedor schreef:
do 02 apr, 2020 07:23
bdr schreef:
wo 01 apr, 2020 22:19
Merci aan Nicolevelo voor het mooie rondje! Verrassend veel mooie gravel in die contreien en misschien niet de juiste banden hiervoor maar dat moet b-c niet weten ;-)
En waar is dat dan? Gravel is iig een goede ondergrond om de meeste andere fietsers te vermijden.
Rondje voorkempen in België, daar mogen Nederlanders nu niet komen ;-)

Qua drukte viel het een beetje tegen, het antitankkanaal in Schilde en Zoerselbos zijn gekende plaatsen.
Gisteren vanuit Dordrecht over de Moerdijkbrug (ongekend rustig voor een doordeweekse dag) naar Zevenbergen, vandaar via Klundert en Willemstad (de laatste keer dat ik daar was, ook op de fiets, was het zo druk dat het autoverkeer richting parkeerplaatsen buiten het stadje werd gedirigeerd), over de Haringvlietbrug naar de Hoeksche Waard en zo weer terug, via de Kiltunnel, naar het Eiland van Dordt. Het was mijn eerste fatsoenlijke fietstocht sinds de Coronacrisis en ik knapte er echt van op. Het toch een beetje drukkende gevoel even weggefietst. Druk was het nergens, het was geen enkel probleem om op ruime afstand van andere mensen te blijven.

Wel nog tegen een raar dingetje van Brouter aangelopen (gefietst?). Die wilde me na Willemstad zoveel mogelijk langs het water naar de brug over het Volkerak laten rijden, om daar dan rechtsaf op de parallelweg langs de A29/A59 te leiden. Het enige probleem was een hoogteverschil van een meter of 10-15. Geen idee wat Brouter deed denken dat dat wel kon, foutje in OSM? Dat zoek ik een andere keer wel eens uit.
Leon schreef:
do 02 apr, 2020 10:38
CarlW schreef:
do 02 apr, 2020 10:29
kasseienhaat is wel een laag sentiment, geen wetenschappelijk inzicht.
Het is in mijn geval het gevolg van ruim 25 jaar over die rotdingen moeten fietsen (ook op belangrijke fietsverbindingen) terwijl de gemeente ze op steeds meer plekken aanlegt, ten kosten van heel veel geld bovendien, ook waar ze eerder nooit gelegen hebben.
De oorspronkelijke functie? De wereld verandert hoor.
(…)
Nee, maar als het over fietsers gaat dan kan dat wel. Fietsers laten zich dit helaas nog altijd welgevallen.
Historie is leuk, maar veel dingen uit de historie zijn niet voor niets verdwenen.
Ik ben het hier toch eens met Leon. Ergens kasseien leggen omdat het een beetje "historisch" lijkt, is nep.
Overigens: er bestaat slechts één type weggebruiker die geen problemen heeft met kasseien, en dat is de automobilist. Alle andere weggebruikers hebben doorgaans een hartgrondige hekel aan kasseien. Om nog maar te zwijgen van omwonenden: die kasseien denderen heel luid wanneer er een auto over rijdt.
Op mijn nieuwe Avaghon naar Hoek van Holland.
q2qxJMJEQ22afm4f72nzow.jpg
ZzK3dJ6dSxGSYh8aeRjDzg.jpg
Fraai! - zowel de fiets als de omgeving.
Mooie plaatjes, allebei!
derdekeer schreef:
do 02 apr, 2020 11:33
er bestaat slechts één type weggebruiker die geen problemen heeft met kasseien, en dat is de automobilist. Alle andere weggebruikers hebben doorgaans een hartgrondige hekel aan kasseien. Om nog maar te zwijgen van omwonenden: die kasseien denderen heel luid wanneer er een auto over rijdt.
Niet de kasseien denderen maar de auto's: die rijden gewoon te snel, of ze zijn met te veel of ze hoeven er domweg niet te zijn (paardenhoeven in de nacht ok, dat is luid, clickety clack). Dat de heraanleg en inrichting van dorpskernen en binnensteden vaak niet deugt treedt ik bij maar het gebruik van de kassei is daar hoogstens een symptoom van, dat trouwens ook voordelen biedt: duurzaam, ecologisch, herwaardering van handenarbeid/vakkennis, (absurde) snelheid van het autoverkeer afremmen. Asfalt maakt plots geen deel meer uit van de klimaatvergelijking enz.? In Brandenburg en Vorpommern liggen vaak fietspaden naast die (zeldzame) prachtige, paarsgrijze Kopfstein-wegen die daar zijn overgebleven, dat is ook een manier om er mee om te gaan. Kasseiliefhebbers pleiten er niet voor om zomaar overal stenen rond te strooien hé (het Aziatisch importporfier kan niet eens tegen de vorst :roll: ) maar om hier en daar een aantal stroken in stand te houden, als landschapselement en industrieel erfgoed. Plus we rijden er al eens graag over met onze fiets, natuurlijk. Een work-out voor het hele lichaam!
Even een rustpunt bij de molen in Rucphen; in de omgeving van Roosendaal.

Bijlagen

Gisterenmiddag rondje van 100 km van Vught rondom Eindhoven en weer terug. Koffie in Heeze.
2020-04-01 16.27.21.2.jpg
Het blijft een bizarre ervaring om door dit lege landschap te fietsen.
Vandaag een rondje gefiets door onder andere de duinen en de Oosterzijpolder bij Akersloot. Ik vond het drukker dan vorige week maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Ik heb mezelf als doel gesteld deze maand minstens 1000 km te fietsen. Dan heb ik toch nog een (heel klein) beetje het fietsvakantie gevoel.
1.jpg
Naar de Congoberg, terug via de Drei Egypten en Jos, op slot.
congo.jpg
boom.jpg
JOS.jpg
CarlW schreef:
za 04 apr, 2020 15:44
Naar de Congoberg, terug via de Drei Egypten
Slim, rondje Afrika fietsen. Weinig besmettingsrisico. :D

Carl
Herlijk dagje fietsen. Eigen stoeltjes en brood mee, onderweg nog een koffie to go kunnen scoren en totaal 85 km door het mooie Brabantse land gefietst. Een kapelletje open, dus een kaarsje kunnen branden voor wie dat nodig heeft.
0D084453-2D74-42E9-9E35-5794FC1B1B30.jpeg
A9A1FE31-87FE-40DE-8BDF-D25598C8C11C.jpeg
1D72D710-F03A-4892-A272-8CF958571C66.jpeg
C91E4AB7-E6DF-40DB-A2BE-7FFEEBD25B31.jpeg
E4369A7E-D61F-43DF-AC28-FCEBBB571A2B.jpeg
Gister een deel van de Westfriese Omringdijk gefietst.
Steeds weer indrukwekkend aan de ene kant het IJsselmeer en de andere kant de dorpen met prachtige stolpboerderijen en landschappen met nu al landerijen met tulpen en met een bijzondere plek "DE KOOPMANSPOLDER" bij Wervershoof.

Een polder met een draaikolk patroon : https://www.wandelvrouw.nl/de-koopmanspolder/
en een Visvriendelijke constructie:
Er is een ingenieuze waterinlaat- en wateruitlaatconstructie bedacht die ook de vissen op een diervriendelijke manier in- en uit het gebied kunnen laten zwemmen. Door deze verbinding kunnen vissen de polder als paai- en opgroeigebied gebruiken. Een betere doorstroming van het water en een goede visstand dragen bovendien bij aan een goede waterkwaliteit en leefomgeving.

Afbeelding

Afbeelding
Vandaag een mooi bos en heirondje onder Eindhoven. Beetje drukker op zondagmorgen maar nog goed te doen. Op een door-de-weekse-dag kom ik hier bijna niemand tegen...


https://cebenzoa.wordpress.com/2020/04/ ... zuid-oost/

IMG_3726.jpeg