Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Arie E schreef:
wo 29 apr, 2020 17:01
prachtig polderweggetje, met een mooie molen.
Dat is de Lagenwaardsemolen. Maar eigenlijk is dit de Bospoldermolen en stond hij in de Bospolder, aan de Does. Daar moest de molen wijken voor de aanleg van de HSL. En zo kwam hij op deze plek terecht. Ooit bestond er een "echte" Lagenwaardsemolen. Deze raakte in verval en in 1927 werd het bovenhuis gesloopt. In 1957 brandde de ondertoren af.
Corona-rondje op Koningsdag.

Afbeelding

Dit is het voetveer van Valkenburg (ZH) over de Oude Rijn.

Afbeelding

De Krimwijk in Voorschoten. Hier woonde de dochter van Vladimir Poetin. Poetin schijnt ooit in de lokale Albert Heijn waargenomen te zijn. Na het neerhalen van de MH17 is zij in allerijl vertrokken.
Vandaag een trainingsrondje tijdens de verlengde lunchpauze met de Panzerfahrrad (sowieso mijn enige fiets ;)). Flink tempo aanhouden over allerlei soorten wegen (van mul zand tot glad asfalt). Was vanwege het weer heerlijk rustig dus na weken weer eens over de dijk gereden :)
Wel prima weer voor een temporondje.

Nog twee (!) wielrenners geholpen omdat bij beide de CO2-patronen niet goed werkten (en nu dus leeg waren) en een pomp hadden ze beide niet.

Hier nog wat foto's:
DSCN6334k.JPG
DSCN6335.JPG
DSCN6333.JPG
DSCN6336k.JPG
Nadat het kort na de middag ophield met regenen en plotseling opklaarde ben ik op de fiets gestapt voor een rondje Veluwe.
Via Elspeet fiets ik over "De Hoge Duvel" richting Apeldoorn. Door de regen ziet al het frisse groen en nog groener uit.
IMG_20200429_141819253_HDR.jpg
De half verharde weg steigt vanaf Elspeet heel langzaam tot een hoogte van ongeveer 100 meter. Ter hoogte van de Echoput steek ik de provinciale weg over en fiets ik naar Hoog Soeren en via de Pomphulweg naar Assel. Langs de weg zijn een paar stukken verschroeide heide/bos te zien, vorige week was hier nog brand. Bij 'halte Assel' steek ik de spoorlijn over en kom langs landgoedcamping Westerwolde. Slechts één camper staat op het veld waar normaal veel tenten staan.

Aangekomen bij de schaapskooi van Hoog Buurlo zie ik een boel bedrijvigheid. Een graafmachine schept de schapenmest in aanhangers, die vervolgens door trekkers uitgereden wordt op het weiland tegenover de schaapskooi.
IMG_20200429_151453062_HDR.jpg
IMG_20200429_151638140_HDR.jpg
Iets voorbij Hoog Buurlo ga ik rechtsaf richting Harskamp. Van een afstandje heb ik mooi zicht op het imposante zendergebouw van Radio Kootwijk. Het fietspad dat eerder vanaf het zendergebouw schuin de heide overstak naar het fietspad waar ik nu fiets heeft men helemaal weggehaald. Het knooppunt dat bij het zendergebouw was is verplaatst naar het dorp Radio Kootwijk.
IMG_20200429_152653449_HDR.jpg
Vlak voor de Harskamperdennen sla ik rechtsaf en neem het fietspad door het Kootwijkerzand. Ik passeer o.a. SBB camping De Zanderdennen, het toegangshek zit op slot, ook deze camping is dicht. In Kootwijk pauzeer ik op een bankje bij de kerk en maak een praatje met een stel dat een flinke wandeling heeft gemaakt. Meteen krijg ik nog een goede tip: ze gebruiken de app Alle Bankjes.Vergelijkbaar met Archies voor campings, maar nu dus voor bankjes. Handig wanneer je op zoek bent naar een comfortabele rustplaats.
IMG_20200429_155527837_HDR.jpg
Verder gaat het naar Garderen en via Speuld en Landgoed Leuvenum fiets ik weer naar huis. Een heerlijk rondje van iets meer dan 70 km met onverwacht toch nog lekker weer!
Tussen het werk door 10 km gewandeld.
DSCN6337.JPG
DSCN6341.JPG
DSCN6340.JPG
JJFietst schreef:
wo 29 apr, 2020 20:41
Nadat het kort na de middag ophield met regenen en plotseling opklaarde ben ik op de fiets gestapt voor een rondje Veluwe.
Heerlijke tocht zo te zien. Veel moois op 70 km :)

Zelf overigens mijn eerste 20 levensjaren in Ermelo doorgebracht, dus veel herkenbaars op de foto's :).
keesswart schreef:
do 09 apr, 2020 20:14
Vandaag hield ik het achter de pc niet meer uit, mede vanwege de berichten over het afsluiten van mooie routes tijdens het paasweekend. Dus ben ik vanmiddag naar het stille strand gefietst. Daarover later meer.
Dit was op 9 april. Inmiddels is het filmrolletje van die dag ontwikkeld en zijn de foto's klaar!

Vorige maand heb ik mijn ligfiets weer uit de mottenballen gehaald, geïnspireerd door Leons nieuwste aanwinst (zie hier) en ook een beetje door de coronacrisis. Op een ligfiets zit je een stuk lager dan andere fietsers. Bij het passeren van andere fietsers is de afstand van 'ligfietserhoofd' tot 'bukfietserhoofd' dus groter dan de afstand tussen twee ongeveer even hoge 'bukfietserhoofden'. Een door een bukfietser uitgehoest coronavirus zal dus een langere afstand moeten overbruggen om een passerende ligfietser te bereiken. Hoest een ligfietser zo'n virus uit, dan heeft dat virus ook nog de zwaartekracht tegen.

Het was een zonovergoten dag en ik had zin om even een frisse neus te gaan halen op een strand waar je alleen fietsend of lopend kunt komen.
Op het fietspad door de duinen tussen Wassenaar en Katwijk is het op mooie dagen zelden rustig, dus ook vandaag niet. Toch vind ik een lege picknickbank waar ik onder het genot van een boterham en een bidon met water de passerende fietsers kan observeren.

Afbeelding

Vroeger haalde ik op een dag als deze wel eens een broodje bij paviljoen De Duinen. Enkele jaren terug is de eigenares van dit paviljoen met pensioen gegaan (zie hier) en een opvolger is nog niet gevonden.

Afbeelding

Het paviljoen is duidelijk in verval, maar de locatie is fantastisch. Nu is de tijd er even niet rijp voor, maar hopelijk krijgt iemand nog eens de kans om van deze vervallen snackbar een mooie tearoom te maken.

Afbeelding

Ik kwam hier al op mijn 15e, toen ik de grenzen van mijn fietsimperium (zie hier) oprekte tot aan Scheveningen. Op de terugweg naar IJmuiden waren mijn boterhammen al op en kon ik hier met een frikandel (die at ik toen nog; Youp van 't Hek moest zijn frikandellenlied nog schrijven) de dreigende hongerklop nog even uitstellen.

Afbeelding

Een paar kilometer verder stal ik mijn fiets bij een strandopgang en loop ik naar mijn geliefde strand, waar het zelfs op bloedhete zomerdagen nooit te druk is.

Afbeelding

Naar het noordoosten is het strand nu zo goed als leeg.

Afbeelding

Naar het zuidwesten idem dito.

Afbeelding

Voor het eerst dit jaar sta ik met mijn voeten in het troebele zeewater.

Afbeelding

Dan doe ik wat ik al sinds mijn prille jeugd niet laten kan bij de aanblik van zand en stromend water: ik bouw een afsluitdijk door het ondiepe binnenwater. Altijd met mijn blote handen, zonder schep of emmer.

Afbeelding

Soms kan ik uren bezig zijn met afdammen, droogleggen en verkavelen van een stukje strand. Dan moet het binnenwater wel wat dieper en het tij gunstiger zijn dan nu. Ik weet dat het over een paar uur al hoogwater is en dat ik niet lang zal kunnen heersen over mijn eigen Hollandse Waard, Saeftinge of Reimerswaal.

Daarom ga ik op zoek naar een andere kortstondige uitdaging. Die vind ik enkele tientallen meters dichter bij de zee: een drooggevallen geultje in een zandbank, dat niet lang meer droog zal blijven.

Afbeelding

Ik leg er een vloedkering in, die even hoog is als de hogere delen van de zandbank.

Afbeelding

Een kwartier later is het al zover: de eerste serieuze aanval van een vloedgolf.

Afbeelding

De dijk is nu gebutst, maar niet gebroken. Hoe verder de zee zich nu terugtrekt, des te hoger wordt de onvermijdelijke tsunami.

Afbeelding

Drie minuten later is het zover.

Afbeelding

Ik weet dat ik deze strijd niet kan winnen en trek me terug naar mijn eerste bouwwerk, waar nu nog niks aan de hand lijkt te zijn. Schijn bedriegt: in de verte komt steeds meer water door de geul in de zandbank.

Afbeelding

Veertien minuten later is er van het land voor de afsluitdijk weinig meer over.

Afbeelding

Even later breekt de dijk door.

Afbeelding

Slechts 20 tellen later wordt ook de rest van de dijk verzwolgen.

Afbeelding

Ik loop naar de eerste duinenrij en zie dat de zee hier tijdens de laatste winterstorm aan heeft geknabbeld.

Afbeelding

Bovenop het duin is te zien dat het strand in enkele uren smaller en drukker is geworden.

Afbeelding

Achter de zeereep doen hooglanders hun best om het gras kort te houden.

Afbeelding

Ik keer terug naar mijn fiets en rij via Katwijk weer terug naar huis.

Afbeelding
Mooie plaatjes!
kleine aanvulling; Paviljoen kan en mag niet open omdat de Nutsvoorzieningen niet voldoen aan de normen, maar aanpassen mag niet omdat het in een kwetsbaar natuurgebied ligt.
jony schreef:
do 30 apr, 2020 17:18
kleine aanvulling; Paviljoen kan en mag niet open omdat de Nutsvoorzieningen niet voldoen aan de normen, maar aanpassen mag niet omdat het in een kwetsbaar natuurgebied ligt.
Briljant weer... :roll:
@Keesswart: van die plaatjes en je verhaal krijg ik een onweerstaanbare drang om de zee te zien, te voelen, te proeven.
Oef wat knaagt dat. Naar zee gaan is helaas geen essentiële verplaatsing en te ver voor een dag fietsen.
nicolevelo schreef:
do 30 apr, 2020 17:44
.... onweerstaanbare drang om de zee te zien, te voelen, te proeven.
Ben ik helemaal met je eens, vooral de foto's waarop je het zeewater ziet stromen, de levendigheid ervan, doen eh ... het water me in de mond lopen. Voor zo ver je dat van niet eetbare of drinkbare materie mag zeggen :wink:
Gisterenmiddag door de duinen naar Wassenaar gereden en dan terug via de Landgoederenroute naar Scheveningen.
Het was zonnig en koud, met niet teveel fietsers onderweg.

In de Harstenhoek zag ik enkele jonge vossen uit het vossennest. Ze zijn goed zichtbaar vanop het fietspad. Het is verrassend hoe dicht bij een drukken weg en een woonwijk deze vossen een nest hebben gemaakt.
De foto met mijn telefoon is niet van dezelfde kwaliteit als de foto's met telelens die er nu veelvuldig worden gemaakt.
20200430_Harstenhoek vossen - kl.jpg
Harstenhoek met twee jonge vossen (in het midden van de foto)
Ook hier de 'gele' bloemen die al eerder in deze post vermeld werden, op landgoed Rust en Vreugd
20200430_Gele bloemen - kl.jpg
Gele bloemen - Landgoed Rust en Vreugd
20200430_Landgoed - kl.jpg
Kasteel Oud-Wassenaar
En dan zie je ineens een schildpad op een boomstronk van de kasteelvijver in de buurt.
Afbeelding

Vervolgedit. Even opgezocht. Een geelbuikschildpad. Kan alleen een exoot zijn, uitgezet door mensen die er vanaf wilden. Er wordt verzocht dit aan de dierenambulance door te geven. Omdat de dierenambulance een best duur betaalnummer heeft en ik al vaak heb meegemaakt dat ze me vertellen dat ik "eigenlijk" niet bij hen moet zijn maar (blablabal) stuur ik heb tegenwoordig dus een mail.
Terwijl ik dit mailtje schrijf denk ik zo handig te zijn om er meteen een streetviewlink bij te doen van de exacte plek.
Het blijkt dat exact dezelfde boomstronk ook op de streetviewfoto staat. Maar dat was niet de echte verrassing.
https://www.google.com/maps/@50.8781952 ... 384!8i8192
Ik heb de mail toch verstuurd.

Edit2. Het antwoord:
Kasteel Vaeshatelt valt niet onder onze regio. U kunt hiervoor het beste de dierenambulance Limburg Zuid bellen of mailen; 0900-4433224 info@dalz.nl Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geholpen.
Zelf even doormailen was dus te veel werk.
Leon schreef:
vr 01 mei, 2020 17:35
En dan zie je ineens een schildpad op een boomstronk van de kasteelvijver in de buurt.
Dat komt vrij veel voor, maar dan meestal met roodwangschildpadden (andere ondersoort van Trachemys scripta). Zeker zo rond de jaren tachtig werden die veel verkocht in dieren- c.q. vijverwinkels, vaak in een plastic bak compleet met van palmboom voorzien eilandje:
https://images.app.goo.gl/F4Sy71AaAx8HuYJB9
Daar past zo'n beestje precies in als je het piepjong koopt, dan is het schild ongeveer ter grootte van een rijksdaalder. Maar ja, dan blijkt dat je een levend wezen gekocht hebt en dat het groeit, en wat doe je dan - zeker toen Marktplaats nog niet bestond... Zeker na de leeftijd van een jaar kunnen deze dieren prima overleven in Nederlandse wateren als ze een bodem hebben waar ze 's winters in weg kunnen kruipen. Voortplanten zal er niet echt van komen, maar ze zijn (en worden misschien nog steeds) zo massaal gedumpt, dat je inderdaad in parken enz. kolonies kunt zien. Temeer daar ze decennia oud kunnen worden.

Het zijn leuke dieren om te houden, maar je moet wel even weten waar je aan begint (eigenlijk zoals met alle dieren)...

Carl
20200501_202149.jpg
Leon schreef:
vr 01 mei, 2020 17:35
...ineens een schildpad op een boomstronk...
Klopt, dat is niet echt zeldzaam. Hier zie ik er regelmatig zitten bij zonnig weer, soms met 3 a 4 samen op een drijvende boomstronk. Vandaag ben ik er ook gepasseerd - er zat er eentje te zonnen. Klopt wat Carl zegt: gedumpte exoten.
Vandaag vrije dag en rondje van 174km gefietst, lang niet meer gedaan. Rivierenlandschap dit keer, via Vianen, Culemborg, Zaltbommel, Empel, en langs de Brabantse Maasoever naar Ravestein, van daaruit via Batenburg, Echteld, Rhenen en Doorn weer terug naar huis.
Conditie viel tegen, na 100km was het doorbijten om nog beetje de gang erin te houden. Nou ja, daar brengt zo'n rit verbetering in. Gelukkig heb ik een velomobiel zodat je ook bij heel weinig inspanning nog 30km/h haalt en tenminste weer thuis komt.
Op een doordeweekse dag is het zeer rustig op de kleine binnenweggetjes. Hielp ook mee dat het vrij slecht weer was. Pas 's-avonds na etenstijd begon het druk te worden.

Afbeelding
Route ongeveer. Google Maps mag het dan wel 167km vinden, mijn (GPS geijkte) teller vond het 174km.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Maas bij Ravestein
Afbeelding
Kopje koffie onderweg, kwam ik tenminste weer beetje vooruit
Afbeelding
Sneltreinen in zo'n velomobiel wil ik toch echt wel eens proberen. Vandaag wel op de E19 gestaan, da's ook al een begin.

1.jpg
Verder nog 3 keer gevallen, de MTB-routes in Park Zandbergen in Edegem zijn toch een beetje te voor mijn gravelbike. Keiharde grond met zo'n lekker dun laagje modder erop daar kunnen de Gravelking SK's niet mee overweg, zelfs te voet was het bijwijlen te glad.
Gistermiddag na de regenbuien toch nog even op de pedalen.
Op de Westfriese omringdijk met windkracht 6 bij Hoorn de dijk afgedaald voor een plaatje.
Link: https://www.westfrieseomringdijk.nl/

Afbeelding
Was vandaag vroeg vertrokken (vanwege verwachte drukte) maar het werd al snel druk in de Noordwaard. Helaas vallen m.n. de wielrenners weer in oude gewoontjes (groepen, vlak langs je rijden) de anderen hielden het vrijwel altijd wel netjes. Wel veel wandelaars, leek wel of er een tocht was uitgezet (liepen allemaal dezelfde route).
Snel de Noordwaard ontvlucht en een aantal lussen over de polderwegen gereden. Eerste 100+km-tocht dit jaar (eigenlijk sinds 29-6-2019... in zomer/najaar langdurig problemen met de conditie gehad vanwege medicijnen).

Wilde eerst naar Kinderdijk maar dat durfde ik toch niet aan. Geen toeristen maar was bang dat er veel anderen zouden komen, en de fietspaden zijn niet echt breed daar.


Oja nog wat foto's:
DSCN6374k.JPG
DSCN6350-1.JPG