Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Polling schreef:
za 09 mei, 2020 20:18
Vandaag een wat groter rondje. Nu Rutte “thuisblijven tenij” heeft gewijzigd in: “thuisblijven bij klachten” kon dat nog meer dan eerder.
We wilden door de Biesbosch, maar omdat een van de pontjes niet vaart, moesten we er omheen. Dus vanuit huis naar het westen, aan twee kanten van de Bergsche Maas en verderop de Moerdijkbrug over. Dor- Zwijn- en Sliedrecht, en de pont terug naar Werkenda. Over oude dijkjes via land van Altena weer naar huis. Volop genoten, 119 km lang.
262B55FE-AC46-4FC6-BE93-BC1F64ABDDDB.jpeg
We komen elkaar niet gauw tegen, maar berijden soms wel dezelfde wegen.
In dit geval over de Moerdijkbrug daar heb ik vorig jaar (sorry even off-topic) ook op gereden.
Ook toen het monument gefotografeerd.
Bij monumenten stel ik me altijd de vraag: wat is, wat stelt het voor, wat is de betekenis, wat staat er enz. enz.
Er is veelal met onze belasting centjes flink in geïnvesteerd dus steek ik er maar wat tijd in om er achter te komen.
Te beginnen met een aantal foto's. Eerst van verre en vervolgens steeds dichterbij en tenslotte nog wat inzoomen.
Veelal weet je dan nog niks dus thuis maar eens verder uitzoeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Link https://standbeelden.vanderkrogt.net/ob ... ord=NB41ah
janenliseth schreef:
zo 10 mei, 2020 09:33
Bij monumenten stel ik me altijd de vraag: wat is, wat stelt het voor, wat is de betekenis, wat staat er enz. enz.
Er is veelal met onze belasting centjes flink in geïnvesteerd dus steek ik er maar wat tijd in om er achter te komen.
Mocht het je een troost zijn, er zijn ook veel belastingcentjes (één woord) bespaard door de oude brug te hergebruiken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkenisserbrug
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_bij_Keizersveer

Groetjes,

Carl
Leon schreef:
zo 10 mei, 2020 09:30
Op pontjes moet je kennelijk oppassen:
"Ergernis over senioren die geen afstand houden op pontjes".
https://www.1limburg.nl/ergernis-over-s ... xt=default
Auw... en meteen een waarschuwing voor de komende weekenden:

"De ergernis over het gedrag van ouderen is bij Stichting Maasveren, die veerdiensten stroomafwaarts op de Maas verzorgt, reden om recreatieve fietsers te weren tijdens de komende weekenden."

https://www.maasveren.nl/geen-overzetti ... lle-veren/
Het wordt tijd voor een afgesplitst topic "Ergernissen over het gedrag van oudere fietsers" 😉
Dan wel graag eerst een definitie wat we onder "oudere" / "senioren" verstaan. :wink:

Ik pleit voor een apart topic hierover.
Fedor schreef:
zo 10 mei, 2020 08:54
Polling schreef:
za 09 mei, 2020 20:18
We wilden door de Biesbosch, maar omdat een van de pontjes niet vaart, moesten we er omheen.
Pontje Steur vaart volgens mij vanaf 1 juni weer (hopelijk). Overigens is het maar een kleine omweg om dit pontje te vermijden waarvan een groot deel een mooi fietspad over de dijk is.
Wij wilden het Leeuweveerke varen, vanuit Lage Zwaluwe
https://www.leeuweveerke.nl/
Die vaart normaal al alleen in het weekend, maar nu dus niet. En een local vertelde dat het ook onzeker is of die weer gaat varen, gezien de capaciteit en de anderhalve-meter wordt dat een probleem.
We zouden dan door de Biesbosch naar Werkendam fietsen. Nu dus helemaal rondom de Biesbosch, via de drie drechten (Dor-, Zwijn- en Slie-) langs de noordoever van de Merwede en via Boven Hardinxveld de pont naar Werkendam genomen. Dat scheelde een kleine 30 km met de eerste planning.
Polling schreef:
zo 10 mei, 2020 13:40
Wij wilden het Leeuweveerke varen, vanuit Lage Zwaluwe
https://www.leeuweveerke.nl/
Die vaart normaal al alleen in het weekend, maar nu dus niet. En een local vertelde dat het ook onzeker is of die weer gaat varen, gezien de capaciteit en de anderhalve-meter wordt dat een probleem.
We zouden dan door de Biesbosch naar Werkendam fietsen. Nu dus helemaal rondom de Biesbosch, via de drie drechten (Dor-, Zwijn- en Slie-) langs de noordoever van de Merwede en via Boven Hardinxveld de pont naar Werkendam genomen. Dat scheelde een kleine 30 km met de eerste planning.
Aha dat is wel een belangrijke idd.

Mooie tocht zo, maar je had evt. ook vanaf de Moerdijkbrug langs de rivier (min-of-meer) naar de autoveer bij Kop van 't Land kunnen fietsen en dan door de Biesbosch. Had je een kortere en vooral veel groenere route gehad :) Zeker aan te raden voor een volgende keer.
willem.m schreef:
zo 10 mei, 2020 13:32
Het wordt tijd voor een afgesplitst topic "Ergernissen over het gedrag van oudere fietsers" 😉
Hier wordt overigens niet specifiek naar ouderen gewezen maar wel naar recreatieve fietsers in het algemeen:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... oronavirus
Het betreft alle pondjes over de Maas tussen de brug bij Den Bosch en de brug bij Ravenstein, hemelsbreed een afstand van bijna 30 km. Ik vind dat hier een verkeerd signaal wordt afgegeven. Je zou ook iedere tweede overtocht alleen voor fietsen kunnen doen, met de auto kun je makkelijk omrijden.
Vanmorgen 80 km gefietst en een bosje bloemen bij mijn moeder in Eindhoven afgegeven. In tegenstelling tot het weerbericht van gisteren was het prachtig weer met een heel klein beetje zuidzuidoostenwind.
2020-05-10 11.27.30.2.jpg
Iedere keer als ik langs dit hotel kom, wordt ik weer onpasselijk. Lang geleden ooit vreselijk ziek geworden na een overigens lekker kerstmaal.
2020-05-10 11.27.36.2.jpg
En als je je omdraait zie je dit, voor mij destijds een teken dat er eindelijk een ommekeer plaatsvond in het voordeel van de fiets.
(ps Kan iemand mij vertellen waarom deze nu weer gedraaid is en wat ik er tegen kan doen?)
Afgelopen zaterdag mooi zonnig rondje Arnhem - Groesbeek en terug de 7- heuvelweg als toetje. Even overwoog ik nog om binnendoor een stukje af te snijden via Kranenburg en dan het pontje te pakken van Millingenwaard - Doornenburg, maar i.v.m. corona er vanaf gezien.Waalstrandjes bij Nijmegen zaten vol zonaanbidders.
screenshot.433.jpg
Zondag een rondje door Park Hoge Veluwe en genoten van het desolate landschap. Weinig recreanten.
Waar elders in Nederland in rap tempo dood hout verdwijnt in bio-massacentrales, krijgt het dode hout in het park een 2e leven voor onder andere insecten.
20200510_151534.jpg
Fedor schreef:
zo 10 mei, 2020 14:05
Polling schreef:
zo 10 mei, 2020 13:40
Wij wilden het Leeuweveerke varen, vanuit Lage Zwaluwe
https://www.leeuweveerke.nl/
Die vaart normaal al alleen in het weekend, maar nu dus niet. En een local vertelde dat het ook onzeker is of die weer gaat varen, gezien de capaciteit en de anderhalve-meter wordt dat een probleem.
We zouden dan door de Biesbosch naar Werkendam fietsen. Nu dus helemaal rondom de Biesbosch, via de drie drechten (Dor-, Zwijn- en Slie-) langs de noordoever van de Merwede en via Boven Hardinxveld de pont naar Werkendam genomen. Dat scheelde een kleine 30 km met de eerste planning.
Aha dat is wel een belangrijke idd.

Mooie tocht zo, maar je had evt. ook vanaf de Moerdijkbrug langs de rivier (min-of-meer) naar de autoveer bij Kop van 't Land kunnen fietsen en dan door de Biesbosch. Had je een kortere en vooral veel groenere route gehad :) Zeker aan te raden voor een volgende keer.
Die optie hebben we overwogen, maar we vonden de stadjes ook wel leuk om een keer te doen. ;-)
Bert van Sprang schreef:
zo 10 mei, 2020 16:08
(ps Kan iemand mij vertellen waarom deze nu weer gedraaid is en wat ik er tegen kan doen?)
Omdat dit fijne topic van Nicole al te veel en te vaak door off-topic geneuzel is geplaagd open ik er even een apart topic over.
Enkele dagen geleden een knooppuntenroute uitgestippeld naar de Kalmthouste heide. Het was jaren geleden dat ik er nog geweest was.

Het begon goed.
Schermafbeelding 2020-05-12 om 12.23.29.png
Niets vermoedend reed ik door deze straat met een nochtans duidelijke naam
Schermafbeelding 2020-05-12 om 12.24.18.png
en te laat besefte ik dat het volgende knooppunt aan de andere kant van de in andere tijden onopvallende grens lag
Schermafbeelding 2020-05-12 om 12.23.12.png
Dus maar terug gekeerd langs de troosteloze heide
Schermafbeelding 2020-05-12 om 12.23.54.png
en gelukkig geen probleem met fietsen op het spoor hier.
Schermafbeelding 2020-05-12 om 12.24.29.png
Dit is een verslag van vier berichten lang met niet ter zake doende opmerkingen en gebruikelijk geknoei van mijnentwege.

Ik had al een tijdje gepland om eens een superstalkerquarantainetocht te doen aan de hand van de foto's die mijn Belgische landgenoten in deze thread posten. Vrijdag leek me daar een ideaal moment voor, weinig wind voorspeld en normaal gezien rustig wegens geen weekend. Ik zou ook eens mijn best doen om op tijd te vertrekken, rond 10u of zo.

Donderdagavond had ik de identifieerbare locaties verzameld als waypoints in Basecamp. De foto's van Aniphys bevatten vaak GPS-informatie, die van Nicolevelo herken ik meestal en CarlW is duidelijk in zijn beschrijvingen. Maar het verzamelen had zoveel tijd in beslag genomen dat het te laat was om de route uit te tekenen. Dus vrijdagmorgen snel ontbijt om dan even in Garmin Basecamp de route uit te tekenen en dan gaan met die banaan.

Na anderhalf uur geknoei in Basecamp heb ik de meest haalbare locaties terug opgezocht in brouter web en dan snel snel een route gemaakt en op de eTrex gezet. Het is toch onwaarschijnlijk dat een website sneller en responsiever is dan een native programmma dat alle kaartmateriaal lokaal op de schijf heeft staan. Het gaat daarbij niet alleen om de snelheid van routeberekening maar gewoon over de interface: met Basecamp valt niets aan te vangen omdat hij bij iedere kleine wijziging terug de route wil berekenen en ondertussen kan je niets doen. Bij berekeningstijden van 5 minuten en meer per wijziging zie je de uren wegglijden.

Ondertussen zat mijn vrouw zich af te vragen waarom ik nog niet weg was, was mijn zoon boos om onduidelijke redenen (hij trekt de quarantaine niet meer) en vond ik noch mijn regenkledij noch een betrouwbare fles om extra drinkwater mee te nemen. 't Was met andere woorden weer feest, om 11u45 was ik weg...

1.jpg
Onderweg viel mij op hoeveel weien nu al gemaaid worden, begin mei. Het is een heel droog voorjaar, ik maak me zorgen over de zomer want nu al is er amper grondwater. De knotwilgen die ik twee jaar geleden geplant heb zijn aan het verdorren en dat stukje van onze tuin is ingekleurd als overstromingsgebied!

2.jpg
Wat verder wordt mijn aandacht getrokken door twee lelijke paarden. Niet dat die paarden er iets aan konden doen, het waren gewoon bruine boerenpaarden, maar ze hadden blonde manen die kaarsrecht geknipt en gekapt waren en er was zelfs een permanent in hun staarten gelegd. Echte Johnny-paarden, lelijk!

3.jpg
Aan de overkant lag een groot keteldeksel...

4.jpg
en even verder was er een pro forma hopveldje. Ik vermoed dus dat de Johnny-paarden de fotomodellen van de brouwerij zijn die jullie allemaal al geraden hebben.

5.jpg
's Middags boterhammen gegeten langs een stel vissers aan de Dender, de collectieve psyche van het Raadje Plaatje draadje weet ongetwijfeld meteen waar dit is. 't Was best warm en de voorspelde bewolking kwam nog niet opzetten. Fijn maar ik heb wel geen zonnecreme bij...
6.jpg
Na het eten volgde een aangenaam stuk langs de Dender. Heel mooie omgeving en ook fijn om zo laag langs het water te kunnen rijden. Ik ben gewoon op hoge dijken langs rivieren te rijden, dan zweef je precies boven het landschap, hier zit je erin. Ook de heuvels die langszaam opduiken langs beide kanten van de rivier zorgen voor een echt valleigevoel (TM). Ik heb de hele tijd zitten wachten tot ik een standpunt vond dat de rivier en de heuvels op de achtergrond en de weien vol gele boterbloemen en de wilgen samenvatte maar toen was ik plots in Geraardsbergen dus moeten jullie het met bovenstaande foto doen.

7.jpg
Geraardsbergen is natuurlijk in de eerste plaats bekend om zijn Grotestraatbrug maar er is ook nog De Muur: een monument binnen de Wielrennerij dat ik nog nooit beklommen had wegens nog nooit in Geraardsbergen geweest. Die Muur, dat is dus vanaf de Dender een steile helling in asfalt gevolgd door een steilere helling in kasseien met tussentijds meer steile stukken.

Op de Muur bleek dat ik een capitale fout gemaakt had in mijn voorbereiding: in mijn haast om te vertrekken (*kuch*) had ik nagelaten om de 11-40T cassette van mijn dikkebandenwielen op mijn dunnebandenwielen te monteren. Ik zat dus opgescheept met de 12-25T poldercassette die altijd op deze wielen zit. Ik zou graag kunnen stoefen dat ik desondanks in één keer boven was maar de waarheid is dat ik 4 of 5 keer heb moeten stoppen wegens ademnood en door iedereen voorbijgestoken ben. Ik was wel de enige met stuurtas, achtertas, spatborden, een standaard en een slot van 2kg.

8.jpg
Gestalkt!
De dames die achteraan voor hun selfie poseren zouden mij even later ook aftroeven op de Bosberg, maar die ben ik wel in één keer op geraakt. Even later kon ik wel een Santos-rijder met gele shirt en gele Ortliebs voorbijsteken dus ik ben nog niet volledig ten onder aan de Corona kilo's. Diezelfde rijder stak mij 30 seconden later terug voorbij toen ik onderstaande foto nam maar het is de mentale overwinning die telt.

9.jpg
Buiten deze kinderachtige competitie was ik wel blij om eindelijk de taalgrens over te steken, want dit was een echt doel van de dag.

10.jpg
11.jpg
Gestalkt!
Eindelijk bereikte ik het vlakke kanaal Brussel-Charleroi. Ik zat redelijk kapot, klimmen is niet mijn forte en de Muur is niet geen geschikte opwarmer om aan de heuveltjes van het Pajottenland te beginnen. Ik zou graag goed kunnen klimmen maar dat veronderstelt op zijn minst regelmatige oefening. De enige puist van betekenis in mijn buurt, -den-Bergh van Heist-op, ligt 15km ver. Na daar twee keer in één maand geweest te zijn (zie voorgaande foto's in deze thread) is voor het mij wel genoeg geweest, er zijn zoveel andere mooie dingen te ontdekken.

12.jpg
Aan het kanaal was er buiten industriëel erfgoed ook een ijzermarchant te bezichtigen die oud ijzer (o.a. autowrakken) op zijn binnenschip stapelde. Apart maar ik had beter wat meer op mijn GPS gelet want die was gecrashed en het beeld was bevroren. Ik ben dus een 6-tal kilometer te ver langs het water gereden en, nog pijnlijker, de weg terug naar de route bevatte een 14% beklimming die ik dus maar te voet heb afgelegd.

13.jpg
Om 18u00 heb ik terug bij mijn route aangepikt in het centrum van Braine-le-Château. Ik herkende deze plek meteen want een jaar geleden heb ik hier gegeten op mijn tocht van Thuis naar Thuin. Als ik wou kon ik langs dezelfde GR12 terug naar huis rijden. Het grote probleem met dat idee is dat ik hier een jaar geleden om 17u00 aankwam na 2 dagen fietsen en nu wil ik dezelfde avond nog thuiskomen...

14.jpg
Gestalkt!
Ook buiten het hyacinten-seizoen is Hallerbos de moeite. Ik heb nog een paar blauwe bloemen gevonden maar ik denk dat dit gekweekte varianten zijn die een onverlaat op een open plek heeft gezaaid, de biologen van het forum zullen hier wel meer van weten. In ieder geval, de gedeeltes met de mono-cultuur van jonge beuken en korte onderbegroeing baden ook zonder hyacinten in een irreëele sfeer.

15.jpg
16.jpg
Gestalkt!
Na nog wat gratuite stalkerij -- lekker rustig bij die leeuw -- stuitte ik op een actuele brug die acuraat mijn fysieke en mentale toestand weergaf.

17.jpg
Ik voelde me al een hele tijd slap -- nood aan suikers veronderstel ik -- en misselijk -- van te veel suikers veronderstel ik. Ik had al 3 repen achter de kiezen en een fruit energy mix van de Decathlon maar de zaken kwamen pas wat te bedaren toen ik mijzelf in de Ballingstraat op een bank zette en dwong een boterham met kaas te eten. Te gesofisticeerd is voor niets goed.

18.jpg
Ik had wel beter die snel snel track van brouter even nagekeken want in plaats van door het Zoniënwoud moest ik dwars door de villadorpskernen van La Hulpe en Overijse. Nog nooit geweest dus op zich geen erg maar de volgende keer toch liever door het bos. Het stuk van Duisburg naar Heverlee was dan wel gekend terrein maar het blijft prachtig; het tweede hoogtepunt van de dag (na de Dendervallei). Je daalt daar heel langzaam af naar Leuven boven op een heuvelkam met fantastisch uitzicht naar alle kanten.

Nog net voor zonsondergang stond ik voor de deur van mijn quarantainefietskameraad in Leuven. Hij monterde mij op met één of andere gesofisticeerde sportdrank of misschien was het wel gewoon een babbeltje dat een boost gaf?

De rit in het donker naar huis langs het kanaal Leuven-Mechelen was in ieder geval memorabel: het was aangenaam warm, geen zuchtje wind, en half België zat langs de kanaaldijk.

Je moet in België nog steeds thuis verblijven, dwz overnachten op een ander mag niet, maar sinds 4 mei mag je wel terug alle sporten beoefenen die geen contactsport zijn. Voorheen mocht alleen wandelen, lopen of fietsen. Ook vissen hoort bij de toegelaten sporten maar met wat ik zag zou ik toch bestrijden dat dit geen contactsport is. De ene tent naast de andere, soms slechts op 20cm van elkaar. Kringen volwassenen die in vouwstoeltjes vlak naast elkaar zitten te babbelen. Pintjes, muziek, ...

Officieel mag je in België nu niet camperen maar met een visvergunning van 50€ (Vlaanderen, 38€ Wallonië) is blijkbaar alles toegestaan, wildkamperen, met de auto op het jaagpad rijden, vissen vanuit de camper, extra WC-tentje op de dijk,... Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel fijn dat mensen ongestoord van buitenruimte kunnen genieten maar stel dat dan open voor iedereen. En misschien effe nu niet!

Hier en daar zat ook een klein groepje tieners op een steiger met elkaar te babbelen. Eerlijk gezegd, die hielden nog het beste afstand van elkaar en ze waren vaak maar met twee of drie. Ik heb het met ze te doen, ik zit hier zelf met twee tieners in huis die al 2 maanden thuis zijn en nog geen vriendjes hebben gezien. Hun schoolkameraden zullen ze waarschijnlijk pas in september terugzien. Ik hoop van ganser harte dat de jeugdkampen deze zomer doorgaan want daar kijken ze zo naar uit!

19.jpg
Gestalkt!
Nu een contactverbod aanvragen zou wel heel belachelijk zijn. :D
Heerlijk verhaal bdr! :D

Hoeveel km gereden? Een hoop gezien op één dag!
Ik ben vanmiddag richting noordkaap gefietst, maar na een uur kreeg ik tegenwind. Toen heb ik me omgedraaid en ben ik richting Middellandse Zee gefietst. Ook dat heb ik niet gehaald.
Daarnet heb ik als resultaat van de tocht een dode roofvogel en een hoop grofvuil doorgegeven aan Sovon resp. de Gemeente Meerssen. Leuker was het vosje dat ik zag. Ik zag eerst een mevrouw met een fotocamera wat vreemd richting akker staren. De lijn van haar lens volgens zag ik een jonge vos. In de remmen en een halve minuut bewegingsloos blijven staan. Het vosje, op een meter of 25 - was zich van geen kwaad bewust. Toen maar doorgefietst. Het vosje bleef poseren voor mevrouw. Op de terugweg waren beiden weg.