Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Fedor schreef:
do 23 jul, 2020 08:49
Dat zijn heel wat km's schat ik zo in... met welke fiets? Want gezien de tijd moet je een flinke snelheid aanhouden.
Het was ongeveer 150 kilometer, met de racefiets. Het stuk langs het water ging erg vlot. Ik had wind in de rug, het was niet te druk en ik vond dat bijna iedereen op het fietspad erg voorkomend was (zelfs ik, zelfs ik ... iedere keer een welgemeend "dank je!" wanneer er plaats voor mij gemaakt werd).
derdekeer schreef:
do 23 jul, 2020 10:37
(..) ik vond dat bijna iedereen op het fietspad erg voorkomend was (zelfs ik, zelfs ik ... iedere keer een welgemeend "dank je!" wanneer er plaats voor mij gemaakt werd).
Wat fijn en vrij dat het ook zo kan! Ik verhuis naar jou! Dat zie en hoor je in mijn regio eigenlijk heel zelden - het tegendeel zelfs helaas. Prettig is anders en ook behoorlijk vrijheid beperkend voor mensen die wel nog voorzichtig willen zijn. Heerlijk lijkt me dat, dat je niet na hoeft te denken bij het tijdstip waarop je naar buiten gaat omdat iedereen gewoon vriendelijk rekening houdt met elkaar.
Nu er hier terug leven in de brouwerij zit... enkele sfeerbeelden van mijn tochtje van vandaag (geen landschappen, enkel beestjes en bloemetjes). 't Was een rondje Merelbeke - Serskamp - Sint-Lievens Houtem - Dikkelvenne - Semmerzake - Merelbeke.
20200723_180136.jpg
Korenbloem - een van mijn favorietjes.
20200723_180540.jpg
Een soort zebu-achtig rund - even waande ik me in Indie.
20200723_180436.jpg
Zonnebloem - even waande ik me in Frankrijk.
20200723_180000.jpg
Pijamawantsen hebben hun pleziermoment op uitgebloeide wilde peen. Even waande ik me in Italie.
20200723_150327.jpg
Nog steeds bloeiende klaprozen. Even waande ik me in de Vlaamse velden (oops daar was ik ook).
Deze maar weer activeren? ;)

Her-en-der kwam ik weer de coffee-to-go standjes tegen buiten de verder gesloten café's en restaurants. Het is weer net als in het voorjaar.

Alleen het weer is iets anders :)
Hier een column voor het plaatselijke dorpskrantje over een fietsdagtochtje van ons in Coronatijd:


Een lekker daagje uit in Corona-tijd.

Op een zondag bij de koffie blijken we zin te hebben in een fietstochtje. De zware lockdown-
maatregelen van het voorjaar zijn net voorbij. Het is mooi weer. Ik neem de tijd om een bevestiging
voor mijn nieuwe mobiel aan mijn fietsstuur te monteren. Er is niks zo erg als een nieuwe mobiel. Je
moet dan weer van alles nieuw installeren en in mijn geval dus ook een nieuwe houder bestellen en
op mijn fiets monteren. Ik gebruik mijn mobiel namelijk ook voor fietsnavigatie via een handige @pp
die tijdens het fietsen laat zien waar je bent en waar je heen moet. Hij kan alles, die @pp. Dus hij zal
ons vandaag brengen naar Museum Belvédère in Heerenveen. We houden van moderne kunst en tot
mijn schande zijn we daar nog nooit geweest.
Ik vertel de @pp dat ik vooral via vrijliggende fietspaden en onverharde weggetjes wil fietsen. Dat
levert altijd de meest schilderachtige routes op. We worden aanvankelijk vooral langs de
Scharsterrijn geleid. Er zijn veel fietsers onderweg, regelmatig moeten we even achter elkaar fietsen.
De route is mooi. Ten zuiden van Heerenveen kiezen we een bankje uit bij een brug voor de picknick.
Er zijn kinderen met hun ouders bezig met een grote magneet aan een touw. Pake en beppe komen
ook even kijken. Veel meer is er niet te beleven.
Via allemaal fiets- en gravelpaadjes worden we daarna Heerenveen ingeleid. Dat blijkt toch niet zo
handig. Elk onverharde vrijliggende fietspaadje in Heerenveen en omgeving wordt door de
uitgestippelde route meegenomen en we komen alsmaar niet bij Museum Belvédère uit. Als we voor
de zoveelste keer hetzelfde onverharde paadje opgestuurd worden, vragen we de route maar aan
een mens van vlees en bloed. Dan zijn we in een mum bij Museum Belvédère.
We willen eerst een bakkie koffie. Met wat erbij. Dat valt niet mee. Het is helemaal niet zo druk in
het Museumrestaurant, maar het personeel is volledig van de leg nu gasten hun bestelling niet zelf
mogen ophalen en ze zelf moeten bedienen. Het duurt een kwartier voor iemand de bestelling
opneemt en daarna nog bijna een kwartier tot we onze bestelling hebben, terwijl lang niet alle
tafeltjes bezet zijn. In de serre geeft iemand met tussenpozen van 5 à 10 minuten aan dat hij wil
betalen en hij krijgt steeds te horen dat ze dadelijk bij hem komen. We zuchten, want wij moeten
straks ook afrekenen. Selma besluit alvast in de rij te gaan staan om kaartjes voor het museum te
gaan kopen. Ook dat duurt lang. Als ze eindelijk aan de beurt is, krijgt ze te horen dat we geen
kaartjes kunnen kopen, maar dat we tevoren hadden moeten reserveren. Dat wordt dus geen
Museumbezoek. Helaas.
Dan maar weer terug naar Langweer. De wind is aangewakkerd en is nu tegen, wat zich laat voelen
op onze fietsen zonder electrische ondersteuning. Als we Joure binnenfietsen besluiten we een snelle
hap bij McDonald te nemen. Ik weet nog steeds niet waarom. We houden geen van beiden van het
het eten van McDonald. Het is druk binnen en we gaan buiten zitten, waar het fris is voor onze
bezwete lijven. Snel schransen we het meeste naar binnen en fietsen daarna naar huis.
Als de kinderen ons vragen: “Hebben jullie een leuke dag gehad?” antwoorden we beiden tot onze
verbazing: “we hebben een prachtige dag gehad!”

We menen het nog ook. We hebben er echt van genoten.
Fedor schreef:
zo 18 okt, 2020 14:20
Deze maar weer activeren? ;)

Her-en-der kwam ik weer de coffee-to-go standjes tegen buiten de verder gesloten café's en restaurants. Het is weer net als in het voorjaar.

Alleen het weer is iets anders :)
Ik ben zaterdag toch maar tegen alle adviezen in stukje verderop weze fietsen. 120km net over de grens bij Meppen. Halfweg bij de lokale bakker een bakkie en taartje gedaan. De vriendelijke dame was zeer blij met bezoek uit het verre Nederland. Op de vraag of mein Frau er niet bei was, schudde ik nein. Ach ach, nou neem even 2 lekkere taartjes mee voor thuis dan. En hier 2 broodjes voor onderweg. Terwijl bij de koffie en taartje ook al een broodje bij was gestopt. Ik zag er waarschijnlijk erg hongerig uit. Pot koffie leeg, even afrekenen. Pinnen? Nein dat gaat hier nicht. 9 euro armer voor pot koffie ,3 taartjes en broodjes ging ik blij verder langs de Ems weer richting Meppen. De zon zag dat het goed was en de wind hield vandaag verstandig zijn adem in.

https://www.strava.com/activities/4206167982
Bienenstich? (kan de foto's niet vergroten)
Welke bakker was het? Tips zijn altijd welkom :)

Lekker tochtje trouwens.
Fedor schreef:
zo 18 okt, 2020 22:22
Bienenstich? (kan de foto's niet vergroten)
Welke bakker was het? Tips zijn altijd welkom :)

Lekker tochtje trouwens.
Volgens mij bakkerij Flint In Heede. 99% vd bakkers in DE zijn echt geweldig, aardig volk achter de toonbank, super vriendelijk en de koffie wordt er voor Duitse begrippen steeds beter. :D

Mochten jullie ooit inTorgau komen, je weet wel van die beren bij een kasteel en langs de Elbe. Bakkerij Andreas Bolde. Zelden zo'n vriendelijke vrouw gezien. Daar kan de mijne nog wat van leren :-)
Vandaag nog een tochtje gemaakt van 60 kilometer langs de vierkantshoeves ten zuid-oosten van de woonplaats. Mooi, maar geen foto's gemaakt - ik dacht dat dit draadje dood was. Misschien aardige om het weer op te pakken, nu we ongeveer in een soort lockdown zitten.
Enkele laatste-kans-drankjes in cafés, ze gaan vanaf morgen een maand dicht in België.
In het eerste café rekenden ze ons te weinig aan. Toen we dat netjes gingen melden, was de reactie: "Och, laat maar." Vriendelijk of verslagen, ik weet het niet.
We gingen altijd buiten van Orval & aanverwanten genieten. Binnen in de cafés was van enige corona-discipline nagenoeg niets merkbaar.

Zoals ik al zei, geen foto's. Maar de imposantste vierkantshoeve was deze http://www.janenhilde.be/Feestjes/Werk/ ... G_1358.JPG

(Met mijn excuses mocht ik een copyright geschonden hebben).
Ook ik heb gezondigd: vrijdagmiddag van Bad Honnef naar Siegen en zondagmiddag van Siegen naar Keulen, in totaal 140 km en 2.000 hm. Het viel me weer op (ik was er al eerder) dat het Bergisches Land (Grof het gebied tussen Keulen en het Sauerland) zo'n mooi leeg fietsgebied is, op zondagmiddag kon je er een kanon afschieten. Geen Kaffee mit Kuchen omdat ik die zaterdag en zondagmorgen al voldoende genuttigd had en omdat ik, als gevaarlijke Hollander, verspreiding van het virus graag wil voorkomen.
Bert van Sprang schreef:
ma 19 okt, 2020 11:06
Het viel me weer op (ik was er al eerder) dat het Bergisches Land (Grof het gebied tussen Keulen en het Sauerland) zo'n mooi leeg fietsgebied is, op zondagmiddag kon je er een kanon afschieten.
Het is idd een "vergeten" gebied wat qua natuurschoon net zo veel te bieden hebt als de meer toeristische gebieden.

Hier zelf maar weer de standaard corona-trainingsrondjes. De foto's van lege rechte wegen staan al elders in dit topic ;)
Dit gebied ligt toch in de buurt van Wuppertal?
alstro schreef:
ma 19 okt, 2020 19:55
Dit gebied ligt toch in de buurt van Wuppertal?
Vanuit Nederland achter Wuppertal.
Afbeelding
Ten zuiden van Wuppertal en ten oosten van Keulen. Het noordelijke deel is het Niederbergische Land en het zuidelijke deel is het Oberbergische Land.
Net te laat.
Afbeelding

Bijlagen

Even over de Duitse grens een restaurantje pakken is nu ook voorlopig afgelopen...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1220776 ... down-light
Afgelopen zaterdag zijn we met z'n drieën van Amsterdam naar Amersfoort gefietst.

Afbeelding
Net voorbij Abcoude breekt de zon door..

Afbeelding
Via de Liniebrug kruisen we het Amsterdam-Rijnkanaal

Afbeelding
We werpen een blik op kasteel Nederhorst, oftewel Bommelstein.

Afbeelding
We lunchen op een bankje met uitzicht op de Ankeveense Plassen.

Afbeelding
In het Spanderswoud en op de Hilversumse Heide waart de geest van Kwetal en Pee Pastinakel rond tussen kalende bomen vol 'schimmel en draadhippel'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In het grijze licht van de vallende avond fietsen we langs het stuifzand bij Soestduinen. Even later voelen we de eerste spetters van een nieuw regenfront. Hoog tijd voor een sprintje naar het station.

Afbeelding
Daar nemen we verschillende treinen. Corrie en ik treffen in de trein naar Den Haag een vouwfiets aan op de plek waar wij onze fietsen moeten zetten. Die vouwfiets mag hier helemaal niet staan, maar zelfs de dienstdoende conducteur is daarvan niet op de hoogte: zij vindt dat we zelf de eigenaar van de vouwfiets maar moeten zoeken om te vragen of die deze fiets wil verplaatsen. Dan schuiven we hem zelf wel een stukje opzij. Later wordt er nog een tweede vouwfiets bijgezet. We laten deze prachtige dag er niet door bederven.
@Kees, vouwfietsen mogen daar wel staan, maar moeten op die plek voorrang geven aan gewone fietsen met een fietskaartje.
Vouwfietsers kunnen hun karretje op voldoende andere plekken in de trein kwijt.
Er zou aan de sticker voorrang voor fietsen moeten worden toegevoegd "met fietskaartje".
@Kees,
Waar zijn de klapstoeltjesklevers? :D