Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Hier vanmiddag een 1,5 uur-ommetje gedaan (Even een frisse neus halen). Vanwege de harde wind was het uitgestorven op straat.
Tochtje van gisteren richting Pajottenland: 107km - no rest - no sit - no eat - no drink - no pee - no poo :D, alleen 5u trappen en stilstaan voor enkele fotootjes vanop de fiets. Lekker genoten van de lichaamsinspanning en de rust in mijn hoofd en rondom mij.
20200419_101959001.jpg
de Burcht van Herzele
20200419_123119003.jpg
Watermolen in Herne
20200419_193550002.jpg
Fruitboompjes in bloei
bdr schreef:
ma 20 apr, 2020 16:22

Pijnpunt 2: De vertragingssuggestiesignaleerders.
Met de MAFAC center-pulls die er oorspronkelijk opzaten (plus Koolstopblokjes) zou dat geen probleem zijn. En ook nog 1 kans op 2 dat ze zoveel lawaai maken dat iedereen wegstuift als je er aankomt, een bonus tegenwoordig :lol: .
Aniphys schreef:
ma 20 apr, 2020 18:14
Tochtje van gisteren richting Pajottenland: 107km - no rest - no sit - no eat - no drink - no pee - no poo :D, alleen 5u trappen en stilstaan voor enkele fotootjes vanop de fiets.
Fraaie omgeving. Maar 5 uur fietsen zonder eten en (vooral) drinken? Ik zou het (denk ik) niet vol kunnen houden.
Fedor schreef:
ma 20 apr, 2020 19:03
...maar 5 uur fietsen zonder eten en (vooral) drinken? Ik zou het (denk ik) niet vol kunnen houden.
Dat hoeft ook niet per se :-). Dat zonder eten fietsen heb ik wat getraind en dat lukt wel makkelijk na een tijdje. Gewoon niet te hard fietsen en nooit in het rood gaan (tenzij voor een korte steile helling). Het niet drinken raad ik niemand aan... ik ben gewoon geen dorstig persoon en het was gisteren geen warme dag. Ik had wel een flesje van een halve liter mee, in case (ik ben niet gek). Ik heb gewoon gewacht om thuis lekker te drinken. En... no drink/no pee - no food/no poo gaan goed samen :D

En nu terug naar de dagtochtfoto's!
Bert van Sprang schreef:
ma 20 apr, 2020 16:45
Heel leuk, ik leer hier nog nieuwe woorden. wat is een contortionist en wat zijn vertragingssuggestiesignaleerders?
Een slangenmens en een paar hendels waarmee je signaleert dat je suggereert dat je wil vertragen.
bdr schreef:
ma 20 apr, 2020 16:22
(...)
Pijnpunt 1: Ik rij graag met mijn handen op de remgrepen maar met deze racebocht moet je daarvoor een contortionist zijn. Ik zou liever een stuur met modernere geometrie hebben, maar ik weet niet of ik in de mooie 3ttt stuurpen een 26mm stuur kan plaatsen. Het huidige ATAX-stuur heeft een klemdiameter van 25 à 25,4mm afhankelijk van de richting van meten.

Pijnpunt 2: De vertragingssuggestiesignaleerders. Ik weet niet welk protocol die spreken, maar gisteren een paar keer ongewild gevaarlijke situaties meegemaakt. In het gras gegaan voor een slingerende e-biker, ongewild de rijweg opgegaan bij afdalen van de dijk en op een haar na op een hond gebotst.

Zonder dat ik het gepland had heb ik 20km onverhard meegepakt op 23mm banden, ging perfect, waarom ik voor mijn andere fiets brede banden zoek weet ik eigenlijk niet :-)
Dank je voor de update, bdr. Leuk!

Wat het stuur betreft: er zijn ook klassieke bochten waarbij de boven- en onderkant meer parallel zijn. Ik vind die ook véél prettiger om dezelfde reden. Een van die onderdelen waar ik op beurzen en rommelmarkten mijn ogen voor open houd. Mijn favorieten zijn die van Titan (de bekende Maes-Kint) en die van Guidons Philipppe, die ik op een paar fietsen heb zitten, zoals deze:

Afbeelding

Niet toevallig zitten daar ook MAFAC-remmen op. Zoals CarlW al aangaf zijn dat prima vertragers. Niet voor niets reed het professionele peloton (behalve de Italianen natuurlijk, de hadden Universal) daar decennialang mee. Un doigt suffit!

Afbeelding

Overigens kun je uit je huidige remmen wellicht nog wel meer halen door a) de remvlakken van je velgen goed schoon te maken (pannensponsje), en b) de contactvlakken van de remblokjes schoon te maken (schuurpapiertje, of zelfs een vijl als je de contacthoek meteen wat wilt aanpassen). Vaak zijn die oppervlakken behoorlijk vervuild.

Wat de banden betreft vind ik 30 mm wel zo'n beetje het maximum, ook voor onverharde wegen. Daarboven gaat het toch allemaal wat minder scherp aanvoelen. Mijn standaardband voor het zware werk is de 28mm Pasela:

Afbeelding
non-fixie schreef:
ma 20 apr, 2020 22:15
Wat de banden betreft vind ik 30 mm wel zo'n beetje het maximum, ook voor onverharde wegen. Daarboven gaat het toch allemaal wat minder scherp aanvoelen. Mijn standaardband voor het zware werk is de 28mm Pasela:
Dan heb je denk ik toch niet de juiste band. Bandtypen verschillen enorm in wegvastheid. Ze zijn compromissen tussen alle wenselijke eigenschappen.
De beste band om plat door de bocht te gaan op asfalt die ik ooit had was, vreemd genoeg, de marathon xr. Maar die bleek op andere vlakken weer minder fijn.
Baneden als pasela's zijn niet aan mij besteed, die zijn me te fragiel op de stukken onverhard die ik fiets of de doornen op het pad als er is gesnoeid.
Smaller dan 30 vind ik link fietsen. Je bent dan doorlopend aan het oppassen voor de vele spleten waar je in terecht kunt komen.
Zoals deze midden op het pad op de brug naar Vroenhoven.
Afbeelding
Ik heb het originele topic van de Peugeot bijgevuld want ik heb het mijzelf onmogelijk gemaakt om in dit topic off-topic te reageren ;-)
Leon schreef:
ma 20 apr, 2020 22:58
Dan heb je denk ik toch niet de juiste band. Bandtypen verschillen enorm in wegvastheid. Ze zijn compromissen tussen alle wenselijke eigenschappen.
De beste band om plat door de bocht te gaan op asfalt die ik ooit had was, vreemd genoeg, de marathon xr. Maar die bleek op andere vlakken weer minder fijn.
Baneden als pasela's zijn niet aan mij besteed, die zijn me te fragiel op de stukken onverhard die ik fiets of de doornen op het pad als er is gesnoeid.
Smaller dan 30 vind ik link fietsen. Je bent dan doorlopend aan het oppassen voor de vele spleten waar je in terecht kunt komen.
Zoals deze midden op het pad op de brug naar Vroenhoven.
Afbeelding
Ach ja, en ik denk dat ook persoonlijke smaak een belangrijke rol speelt. Ik heb ook wel met bredere Marathons gereden. Ik vind ze niet mooi op een oudere fiets, maar heb ze vooral vanwege het gewicht altijd heel rap verwijderd. Scheelde al gauw een pond per wiel. Da's veel, en ook juist op de plek waar je het niet wilt hebben.

Mijn ervaring sinds 2013 met die Pasela's (28mm, vouwbanden) is dat ze voor mij juist een mooi compromis zijn: licht (280g) en praktisch bomb-proof, in ieder geval op mijn fietsen en die van mijn vrouw. Ze gaan niet superlang mee, qua loopvlak, maar lek willen ze ook niet.
Ik rijd eigenlijk nooit met bagage (behalve mijn eigen 95 kg dan, en op vakantie een zadeltas) en hou ze op de voorgeschreven spanning (rond de 100 PSI). Verder ben ik er bepaald niet voorzichtig mee.

Eroica Limburg 2017, redelijk representatief voor mijn soort toepassing:
Afbeelding
Ik vond mijn 35mm Kojaks ook het ritje van 49km vanavond weer heerlijk rijden. Lekker licht, op 6 bar snel, heerlijk strak sturen, en toch nog comfortabel.
(Ondanks dat het volgens mij zeker niet de beste bandkeus is, maar ik had ze gewoon nog liggen thuis)
Oeps, en toen werd het mooie topic over uitstapjes tijdens coronatijden plots een babbelhoek over de prachtige aanwinst van bdr...de babbelaars worden al opgewacht in dit topic.

Snel weer een postje on topic dan:

"Lucky ones" dacht ik toen ik enkele dagen geleden voorbij dit tafereeltje fietste:
Schermafbeelding 2020-04-21 om 07.21.36.png
Rondje Pajottenland.
boomkapel.jpg
cafecongo.jpg
Tussen Brukom en Halle, 1,5m-ontmoeting met 87-jarige Pajot die nog gekoerst heeft als nieuweling in de jaren '50. Brengt documenten aan.
jos1.jpg
jos2.jpg
Iest addekik nen traa mee twie stere, mo kwoenekik zeu veel da se maai ienen mee voif stere hebbe gegeive.
"Eerst had ik een trui met twee sterren, maar omdat ik zoveel won hebben ze er mij een met vijf sterren gegeven".

Made my day!
CarlW schreef:
di 21 apr, 2020 18:13
Rondje Pajottenland.
Lijkt me een heerlijke omgeving om te fietsen. Beetje als Nederlands Z-Limburg?
Fedor schreef:
di 21 apr, 2020 18:58
CarlW schreef:
di 21 apr, 2020 18:13
Rondje Pajottenland.
Lijkt me een heerlijke omgeving om te fietsen. Beetje als Nederlands Z-Limburg?
Heerlijk zeker, Brussel heeft het geweldige voordeel dat je met 10 of 15 km fietsen vanuit het centrum boem haast middenin het platteland zit. Maar de hoogteverschillen zijn wel kleiner dan in Nederlands-Limburg — vlak tot licht glooiend, een steil stukje is nooit langer dan zeg 500m. En de mensen praten hier niet zo raar :lol: .
Een dagtocht samen met mijn vrouw in de Weerribben.

Giethoorn hadden wij helemaal voor ons alleen
We hadden niet voor tegenliggers te vrezen
normaal klaagt men daar steen en been
Maar nu geen fietsers geen bootjes geen Japanners en Chinezen.

Foto aan het Giethoornsemeer
Afbeelding

Nu niet allemaal tegelijk !
Vandaag met de fiets naar het strand geweest. Lekker rustig, de wind houdt mensen dan toch weer in huis.
1.jpg
Door corona blijf ik nu dichter bij huis, en herontdek plaatsen waar ik al twintig jaar niet meer geweest ben.
Had geen fototoestel bij, dus jullie zullen het moeten doen met google https://www.google.be/maps/@50.8853793, ... 312!8i6656.
Eden schreef:
di 21 apr, 2020 19:59
Vandaag met de fiets naar het strand geweest. Lekker rustig, de wind houdt mensen dan toch weer in huis.
Een keer onzacht met de bovenbuis in aanraking gekomen? ;)

Mooie fiets en foto verder :)
derdekeer schreef:
di 21 apr, 2020 20:27
Door corona blijf ik nu dichter bij huis, en herontdek plaatsen waar ik al twintig jaar niet meer geweest ben.
Had geen fototoestel bij, dus jullie zullen het moeten doen met google https://www.google.be/maps/@50.8853793, ... 312!8i6656.
Een stuk mooier dan de kale polder hier iig.... en waarschijnlijk een stuk minder winderig ook :(

Gisteren ging het fietsen hier nog net (met wind mee ging ik 20+ zonder überhaupt te trappen), vandaag was de wind wat te heftig.