Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Hier was het lokale meer opeens paars gekleurd. Even dacht ik dat dit in verband met Pasen was maar het schijnt blauwalg te zijn maar dan het rode soort die er paars uitziet als het opdroogt...
Blauwalg.jpg
Via de oude Romeinse heirweg naar het Canal Du Centre. Den Duyts heeft daar met de hem typerende generositeit wat erfgoed nagelaten.
chaussee.jpg
centre1.jpg
Wij Belgen kunnen dat ook: Strépy-Thieu, werelderfgoed geldverspilling.
strepy.jpg
CarlW schreef:
za 11 apr, 2020 17:21
Via de oude Romeinse heirweg naar het Canal Du Centre.
Welke oude heirweg is dat? Waar ligt hij? Ziet er wel interessant uit.
De Chaussée Brunehaut grofweg tussen Asse en Mons, een aftakking van de heirbaan tussen Boulogne en Keulen. Ook in Frankrijk zijn er nog stukken onder die naam te vinden. Brunehaut (of varianten) is een verbastering van de naam van een Frankische koningin die de oude Romeinse weg heeft laten herstellen en weer operationeel gemaakt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chauss%C3%A9e_Brunehaut
En nu dan eindelijk de tulpen. Foto braaf en netjes genomen voor het damhek.
West-Friesland is ondergedompeld in de tulpen.
De kwekers zijn ten einde raad en slijten 50 prachtige tulpen voor 5 euro en daarvoor worden ze ook nog thuis gebracht met een bedankje.

Afbeelding
CarlW schreef:
za 11 apr, 2020 18:17
De Chaussée Brunehaut grofweg tussen Asse en Mons, een aftakking van de heirbaan tussen Boulogne en Keulen. Ook in Frankrijk zijn er nog stukken onder die naam te vinden. Brunehaut (of varianten) is een verbastering van de naam van een Frankische koningin die de oude Romeinse weg heeft laten herstellen en weer operationeel gemaakt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chauss%C3%A9e_Brunehaut
OK, dank je.
Maar ook de fruittuinen staan in bloei.
Gelukkig is de pluk pas medio September.
West-friesland en voornamelijk Blokker en Zwaag waren belangrijke leveranciers van appels en peren, enz.
Beide gemeenten beschikten over en veiling voor groente en fruit.
Veel fruittuinen zijn opgeofferd voor woningbouw.
De gemeente Hoorn heeft besloten de voormalige veiling ‘Op Hoop van Zegen’ in Blokker de status van gemeentelijk monument te verlenen.
De afmijnzaal is nog grotendeels in de originele staat.
De houten banken voor de handelaren staan er nog, evenals de telefooncellen die handelaren gebruikten om tijdens de veiling te kunnen bellen met hun afnemers.
Inmiddels is zelfs de oorspronkelijke veilingklok weer werkend gekregen.
De veiling van Blokker, opgeheven in 1981, kreeg in 1964 grote bekendheid door twee concerten van The Beatles.

Afbeelding
Vandaag een mooi rondje nieuwe en oude land gefietst. Vanuit Harderwijk naar Elburg en terug met uitzicht op beide zijden van het Veluwemeer. Mooi rustig en geen enkele race club gezien. Maar thuis is het voorjaar ook bloesem mooi.
DD8906BB-276F-47C9-B6AB-B4CA2BD08358.jpeg
Klein rondje langs de bollen . . . bij Norg. Met onderweg het nieuwe Normaal Straatafval: papieren zakdoekjes, mondkapjes en latex handschoenen.
IMG_1991.jpg
Vanmorgen vanuit Vught rondje van 85 km ruim om Tilburg gefietst. De stilte is overweldigend. De foto's spreken voor zich
2020-04-12 08.53.05.2.jpg
IJzeren Man in Vught
2020-04-12 10.06.32-1.2.jpg
Vliegbasis Gilze Rijen
2020-04-12 10.53.53.2.jpg
Afgesloten bospad België in
2020-04-12 11.58.15.2.jpg
Fietspad nabij Oisterwijkse Vennen, normaal kun je hier over de koppen lopen.
(als iemand weet hoe ik de foto's moet draaien hoor ik het graag.)
En net nog 10 km gewandeld, vanuit Halder langs de Dommel, door Landgoed Zegenwerp en terug langs het laarzenpad langs de Essche Stroom. De laatste keer dat ik hier was, is zeker 10 jaar geleden en het is zo dichtbij.
2020-04-12 17.39.56.2.jpg
(ik zou bijna de randstedelingen adviseren: pak je fiets in de auto, rijdt naar Brabant en fiets een stuk. (alleen in Alphen was een fietspad door een recreatiegebied afgezet.) Zoals gezegd, zelfs bij onze IJzeren Man, in de Drunense Duinen en bij de Oisterwijkse Vennen was het erg rustig.)
Na weken onthouding vanochtend een aangepaste route gereden... saaie polderwegen, liefst naast een mooie fietsroute die iedereen dan neemt. Werkte prima, de mooie wegen en (smalle) fietspaden waren druk met fietsers en wandelaars terwijl ik zelf alleen enkele auto's ben tegengekomen.

Hieronder een impressie, niet de mooiste foto's in dit topic ;)

Bijlagen

Fedor schreef:
zo 12 apr, 2020 19:38
...
Hieronder een impressie, niet de mooiste foto's in dit topic ;)
Prachtig! Geef jij ook fotografiecursussen? 😉

Maar inderdaad: die 'saaiere' wegen zijn relatief rustig (nou ja, niet overal... https://nos.nl/l/2330256) en prima om conditie op te bouwen.
Bert van Sprang schreef:
zo 12 apr, 2020 19:32
...
(ik zou bijna de randstedelingen adviseren: pak je fiets in de auto, rijdt naar Brabant en fiets een stuk.
...
Dat het bij 'ons' rustig is komt neem ik aan doordat locals hun 'onnodige' buitenactiviteiten beperkt houden. Ik denk dat dit goede gedrag snel stopt zodra randstedelingen hierheen komen om te gaan fietsen.

Ik hou het vooralsnog bij 1x per week recreatief fietsen.
Fedor schreef:
zo 12 apr, 2020 19:38

Hieronder een impressie, niet de mooiste foto's in dit topic ;)
Maar wel mooi beeldrijm!
Polling schreef:
zo 12 apr, 2020 20:16
Maar wel mooi beeldrijm!
Vroeger was er een Vlaamse WO2-oorlogsserie, waarbij elke aflevering begin met een opeenvolging van een aantal rechte lege wegen. Geen idee hoe de serie heette maar dat (sombere) beeld is altijd in mijn herinnering gebleven (was ook goede muziek bij).
Fedor schreef:
zo 12 apr, 2020 21:13

Vroeger was er een Vlaamse WO2-oorlogsserie, waarbij elke aflevering begin met een opeenvolging van een aantal rechte lege wegen. Geen idee hoe de serie heette maar dat (sombere) beeld is altijd in mijn herinnering gebleven (was ook goede muziek bij).

https://www.youtube.com/watch?v=si5UcTgE0h8
Gisteren een leuke naar verwachting rustige route uitgezet en er vandaag van genoten. Het was inderdaad rustig voor Nederlandse begrippen. Zeker nu de campings gesloten zijn.
377B8D94-1BA2-4A00-928C-5661FFCAD3EB.jpeg
Nu maar even weer wat foto's.

Gisteren een rustige route gedaan, niet naar het naar verwachting populaire Drenthe en zoveel mogelijk smalle paden vermijden.
Viel me op dat vlakbij Groningen veel ouderen op de fiets zaten voor een frisse neus. Verder weg werd het veel rustiger. Ook veel wielrenners maar steeds met maximaal 2. Bij inhalen werd aldoor veel ruimte genomen.

Deze (in deze tijden met een toepasselijke naam) weg ben ik maar niet ingegaan.
Knipsel1.JPG
Dit was vlakbij Groningen. Anders vrij druk. Nu alleen één hardloper in de verte.
Knipsel2.JPG
En om toch nog wat te kunnen dromen over verre fietstochten.
Knipsel3.JPG
Hier ook. Omdat er zoveel afgesloten, zie je hier ook een verplaatsing van mensen naar hier zodat het overdag heel druk is. Allemaal mensen die hier anders nooit komen. Ik kies nu maar hele rare momenten om eens sporadisch kort naar buiten te gaan. Bijvoorbeeld als het bijna donker is, maar dan nog zijn er veel mensen op de been. Gelukkig zo weinig dat veilige afstand mogelijk was. Fietsen laat ik wijselijk uit mijn hoofd als wandelaar kan je vaak toch net iets meer ruimte nemen. Hopelijk komt er geen complete lockdown. Excuus ik heb geen plaatjes om te delen in dit draadje (was te donker)