Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Basel of Berlijn - Forum Wereldfietser

Basel of Berlijn

Hoi! Wie kan mij advies geven over het volgende:

Ik ga over een paar weken mijn eerste solo fiets-vakantie doen en daar heb ik super veel zin in! Ik ben een redelijk ervaren mountainbiker en ik heb 3 weken om te gaan fietsen. Ik ga op mijn MTB met mijn kampeer spullen. Ik hoop onderweg vooral mooie natuur, idyllische dorpjes en andere reizigers te zien. Ik ga als vrouw alleen en dus is veiligheid voor mij ook een belangrijk onderdeel. (zoals genoeg camping plaatsen onderweg en regelmatig langs een dorpje komen) Daarnaast wil ik een rustig tempo kunnen aanhouden, met niet teveel hoogte meters maar wellicht juist wel onverharde wegen.

Ik twijfel tussen:
- R1 naar Berlijn (Harz vermijdend)
- of de Benjaminse route naar Basel.

Beide keren zou ik dan met de trein/bus terug gaan, of andersom met de trein/bus heen.
Wie heeft ervaring met beide routes? en wat heeft dan jouw voorkeur?

Bedankt alvast! :D
De R1 heeft aardig wat stukjes halfverhard. Prima route met een MTB. Met 3 weken tijd kan je gerust de route volgen door de Harz. In feite gaat ie er via wat hoogtepaden langs. In oost Duitsland wordt het wel stiller op de route. Rustiger en minder dorpjes. Aantrekkelijk zijn ze niet.

Basel heb ik gedaan via de Eurovelo 15 (eerste tocht). Later nog de col du donon gefietst en veel in Elzas, Luxemburg, Ardennen en Eiffel. De route is volgens mij overal verhard, maar zoek dat even uit. De dorpjes zijn fijn en er zijn genoeg campings. Er zijn ook genoeg bakkers, supermarkten en cafés voor koffie en water. En het is warm en sfeervol.

Ik zou voor Basel gaan.
Lees mee in dit draadje vanwege de overlap met je vraag: Frankrijk of Duitsland?

3 weken? Dan kun je relaxed heen en terug Basel of Berlijn.
Flix schreef:
zo 28 jun, 2020 00:19

3 weken? Dan kun je relaxed heen en terug Basel of Berlijn.

Ik denk dat ze dat zelf ook wel kan bedenken, ze wil juist genieten onderweg. Het gaat niet om de km's.
Ik zou voor Bazel gaan. De route van Paul Benjaminse is fraai met ook nog varianten.Afwisselend door diverse landen: België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland.Je kunt uit Bazel terug met een Intercity naar Dusseldorp en daar overstappen op een regionale trein naar Arnhem of Venlo. Voor de intercity moet je reserveren, maar je kunt ook met regionale treinen zonder reserveren terug. Kost wel meer tijd, maar je hebt je tentje bij je. .
Tip: de camping van Bazel is duur, maar net over grens is bij Huningue aan de Rijn de Franse camping Au Petit Port, die een stuk goedkoper is
Ik vind het veel leuker om weg te fietsen naar het onbekende (een nieuwe wereld ligt voor je), dan terug naar huis.
Veel voorpret en plezier tijdens je tocht.
Beide gefietst.
Ik vond Basel mooier en afwisselender. Eens dat wegfietsen naar onbekende wegen, leuker is dan naar huis fietsen.
Ter overweging even een impopulaire waarschuwing: Ieder bepaalt zijn eigen temp en het gaat om de weg. Ik ben alleen wel bang dat je door zo ruim tijd te nemen, het wel heel rustig gaat worden en je je mogelijk gaat vervelen.Teveel tijd hebben kan de beleving ook schaden. Als je er 3 weken over wil doen, fiets je misschien 1-2 uur per dag.
In 3 weken kun je mogelijk heen en terug Bazel doen!
Mijn plan is de Internationale Maasroute van Benjaminse tot aan Verdun, Frontlinie van Kees Swart van Verdun naar Bazel, terug naar Maastricht met Benjaminse. Nu heb ik 4 weken.
Je zou op de terugweg relatief makkelijk op een trein kunnen stappen wanneer de tijd op raakt.
fud0 schreef:
zo 28 jun, 2020 00:38
Ik denk dat ze dat zelf ook wel kan bedenken, ze wil juist genieten onderweg. Het gaat niet om de km's.
Als ze alles precies wist, zou ze dit draadje niet hoeven te openen, denk je wel?

'Het' is niet perse leuker om weg te fietsen. Ikzelf (en anderen) vind beide manieren leuk, en elk heeft zijn mooi kant.
bert sitters schreef:
zo 28 jun, 2020 07:13
Ik zou voor Bazel gaan. De route van Paul Benjaminse is fraai met ook nog varianten.Afwisselend door diverse landen: België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland.Je kunt uit Bazel terug met een Intercity naar Dusseldorp en daar overstappen op een regionale trein naar Arnhem of Venlo. Voor de intercity moet je reserveren, maar je kunt ook met regionale treinen zonder reserveren terug. Kost wel meer tijd, maar je hebt je tentje bij je. .
Tip: de camping van Bazel is duur, maar net over grens is bij Huningue aan de Rijn de Franse camping Au Petit Port, die een stuk goedkoper is
Ik vind het veel leuker om weg te fietsen naar het onbekende (een nieuwe wereld ligt voor je), dan terug naar huis.
Veel voorpret en plezier tijdens je tocht.

Hoi Bert, bedankt je reactie. Ik neig na meerdere reacties steeds meer naar Bazel.
Ik heb al even gekeken naar de intercity's via NS-internationaal en via Bahn.de, bij beide blijkt het nu niet mogelijk te zijn om de fiets mee te nemen vanaf Bazel. (ook telefonisch nog even gecheckt) Dit kan momenteel alleen in de Eurocity of ik moet de Flixbus pakken naar Groningen. :?
Ik wacht het nog even af.
Bouk schreef:
zo 28 jun, 2020 16:22

Ik heb al even gekeken naar de intercity's via NS-internationaal en via Bahn.de, bij beide blijkt het nu niet mogelijk te zijn om de fiets mee te nemen vanaf Bazel. (ook telefonisch nog even gecheckt) Dit kan momenteel alleen in de Eurocity of ik moet de Flixbus pakken naar Groningen. :?
Ik wacht het nog even af.
Kijk ook eens naar de Regionale treinen (Nahverkehr). Zoals in meerdere reacties al aangegeven: 3 weken is erg ruim om naar Basel te fietsen. Wanneer je op de heenreis de Benjaminse route volgt zou je terug een stukje de Rijnroute (EuroVelo15) kunnen volgen.

Maak je alleen gebruik van de regionale treinen dan kun je met het Quer-durchs-Land.ticket vanaf 9 uur 's ochtends het hele land door voor € 42,= Voor de fiets heb je ook nog een Fahrrad Tageskarte Nahverkehr nodig, deze kost € 6,=.

Voordeel van deze tickets is dat je ze niet van tevoren hoeft te boeken, je kunt ze kopen bij een ticket automaat op elk willekeurig Duits station. Op deze manier hoef je dus ook niet vooraf je eindpunt te bepalen maar kun je doorfietsen tot je geen zin meer hebt ot het tijd wordt om naar huis te gaan.
Vanuit bijv. Mannheim ben je bij vertrek om 09:58u met 3 keer overstappen om 17:14u in Arnhem.
Ik begin denk ik vanuit Groningen te fietsen, dus dat stuk heb ik er ook bij. Ik denk dat het lang zat is, of mijn ambitie moet misschien nog wat meer omhoog!
Goed idee om eventueel een stukje rijnroute terug te fietsen en dan alsnog de trein te pakken.

Het lijkt me inderdaad beter om dan geen ticket vooraf te kopen, die vrijheid is veel fijner en geeft te mogelijkheid om nog door te kunnen fietsen.

Ik ga ervoor. Spannend! Bedankt voor de adviezen!
Groet Boukje
Flix schreef:
zo 28 jun, 2020 10:11
fud0 schreef:
zo 28 jun, 2020 00:38
Ik denk dat ze dat zelf ook wel kan bedenken, ze wil juist genieten onderweg. Het gaat niet om de km's.
Als ze alles precies wist, zou ze dit draadje niet hoeven te openen, denk je wel?

'Het' is niet perse leuker om weg te fietsen. Ikzelf (en anderen) vind beide manieren leuk, en elk heeft zijn mooi kant.
Nee, maar het kwam zo definitief over, heen en weer, kan je dan, tuurlijk kan dat, maar zoals ik het geschreven zag staan kwam het op mij over als, tja, niet iedereen heeft de wens om te gaan sjeesen van A naar B.

Ik zat een keer in een fietsbus, waarin twee mannen zaten die juist weer terug gingen fietsen vanuit Z-Frankrijk, dat juist inderdaad weer leuk vonden. Ik vind beiden ook leuk. Naar bestemming en landschap zien veranderen of laten brengen naar.. en dan lekker naar huis fietsen.
Sorry, dubbel gepost.
Als je nou toch naar Basel gaat, pak dan ook het stukje Rijn en omgeving tussen Basel en Konstanz mee.
Ik heb er afgelopen week gefietst en vond het verrassend mooi.
Trein naar Konstanz genomen met fietsreservering er bij.
DB bellen, kaartjes worden opgestuurd, duurt een week voor ze bij je thuis zijn.
Let op de telefoonkosten. Het kan uit om een Duitse SIM te kopen en via die Duitse SIM te bellen, dan kost het per gesprek max 80 cent.
Vanuit Nederland met Nederlandse SIM bellen kost je goud geld.

PS Lokale sport bovenstrooms en benedenstrooms bij Schaffhausen is een wandeling stroomopwaarts te maken en je daarna mee laten drijven met de Rijn.
De rivier stroomt daar vrij vlot en het is een schitterende ervaring.
Poppink schreef:
zo 28 jun, 2020 22:01
...
Let op de telefoonkosten. Het kan uit om een Duitse SIM te kopen en via die Duitse SIM te bellen, dan kost het per gesprek max 80 cent.
Vanuit Nederland met Nederlandse SIM bellen kost je goud geld.
...
Beetje offtopic misschien, maar ik dacht dat we in Europa sinds 2017 verlost waren van die hoge tarieven.
https://www.europa-nu.nl/id/vhj1ngguzrw ... nternetten
Ik zou ook Basel doen, maar drie weken is wel wat ruim. Je zou ook via de Frontlinieroute naar Basel kunnen rijden. Dan start je eerst in vog mij Oosteinde. Ik heb beide routes naarBasel gefietst en ze zijn beiden mooi.
Van de R1 naar Berlijn heb ik een gedeelte gereden. Wel een mooie route, maar een stuk minder leuke campings, je staat dan al snel tussen de huisjes campings.
Poppink schreef:
zo 28 jun, 2020 22:01

DB bellen, kaartjes worden opgestuurd, duurt een week voor ze bij je thuis zijn.
Let op de telefoonkosten. Het kan uit om een Duitse SIM te kopen en via die Duitse SIM te bellen, dan kost het per gesprek max 80 cent.
Vanuit Nederland met Nederlandse SIM bellen kost je goud geld.
Waarom bellen? Duitse treinkaartjes kun je toch al jaren via het internet kopen?
Bouk schreef:
zo 28 jun, 2020 16:22
bert sitters schreef:
zo 28 jun, 2020 07:13
Ik zou voor Bazel gaan. De route van Paul Benjaminse is fraai met ook nog varianten.Afwisselend door diverse landen: België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland.Je kunt uit Bazel terug met een Intercity naar Dusseldorp en daar overstappen op een regionale trein naar Arnhem of Venlo. Voor de intercity moet je reserveren, maar je kunt ook met regionale treinen zonder reserveren terug. Kost wel meer tijd, maar je hebt je tentje bij je. .
Tip: de camping van Bazel is duur, maar net over grens is bij Huningue aan de Rijn de Franse camping Au Petit Port, die een stuk goedkoper is
Ik vind het veel leuker om weg te fietsen naar het onbekende (een nieuwe wereld ligt voor je), dan terug naar huis.
Veel voorpret en plezier tijdens je tocht.

Hoi Bert, bedankt je reactie. Ik neig na meerdere reacties steeds meer naar Bazel.
Ik heb al even gekeken naar de intercity's via NS-internationaal en via Bahn.de, bij beide blijkt het nu niet mogelijk te zijn om de fiets mee te nemen vanaf Bazel. (ook telefonisch nog even gecheckt) Dit kan momenteel alleen in de Eurocity of ik moet de Flixbus pakken naar Groningen. :?
Ik wacht het nog even af.
Beste Bouk,
Ik heb even gekeken op de treinplanner van de Deutsche Bahn naar de verbinding Bazel - Dusseldorp met ICE/IC.
Op 23 juli zag ik volop mogelijkheden voor ICE/IC met fietsplaatsen via een overstap in Mannheim. Zelfs nog tegen voordelige "Sparongebote" vanaf € 35.
Vertrek Bazel 07:01, aankomst Dusseldorp 13:37.
Vertrek Bazel 09:01, aankomst Dusseldorp 14:32
In Dusseldorp neem je de regionale trein naar Arnhem

Er gaat zelfs een rechtstreekse EC (Eurocity) met fietsplaatsen. Vertrek Bazel 12:20, aankomst Dusseldorp 17:44.
. maar wellicht is dit ongunstig voor jou, omdat je nog helemaal nar Groningen moet.
Als je van Bazel naar Groningen wilt, zou je ook met slechts één overstap binnen 8:30 uur van Bazel naar Leer (Ostfriesland) kunnen reizen. Een nadeel van deze route is dat er tussen Leer en Groningen geen directe trein meer rijdt, sinds enkele jaren terug de spoorbrug over de Eems door een schip kapotgeramd is. Je moet nu een stukje fietsen tussen Leer en Weener (na een lange treinreis kan zo'n fietspauze best fijn zijn). Vanaf Weener rijdt elk uur een trein naar Groningen (wel even checken of er geen werkzaamheden zijn.)
Bouk schreef:
zo 28 jun, 2020 21:08
Ik begin denk ik vanuit Groningen te fietsen, dus dat stuk heb ik er ook bij. Ik denk dat het lang zat is, of mijn ambitie moet misschien nog wat meer omhoog!
Goed idee om eventueel een stukje rijnroute terug te fietsen en dan alsnog de trein te pakken.

Het lijkt me inderdaad beter om dan geen ticket vooraf te kopen, die vrijheid is veel fijner en geeft te mogelijkheid om nog door te kunnen fietsen.

Ik ga ervoor. Spannend! Bedankt voor de adviezen!
Groet Boukje
De Rijnroute Eurovelo 15 is van Bazel tot Straatsburg heel saai. Tot aan Speyer is het beter en daarna is het tot Keulen schitterend. De trein vanaf het Franse station (kaartje uit de Franse automaat) in Basel (pal naast het Zwitserse Hauptbahnhof) is leeg, foeilelijk, rammelt aan alle kanten en is met 250 km/u erg vlot in Straatsburg. De stadscamping is bijna altijd vol en ze verwijzen je naar Franse campings 50 km verderop. Probeer vooraf te reserveren of de camping in Kehl. Toen ik werd weggestuurd ben ik erop gefietst en heb aan een mopperende fietser de helft van de kampeerplek betaald. Win-win. Straatsburg is namelijk wel heel leuk om minimaal een avondje in te verblijven. Fiets daarna sowieso tot aan Bonn. Je kan ook een Duitse trein nemen tot Mainz/Wiesbaden, Darmstadt of Frankfurt om bij het startpunt bij Bingen van het mooiste stuk van de Rijn te komen.