Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravel week NL (Corona-bikepacking) - Forum Wereldfietser

Gravel week NL (Corona-bikepacking)

Afgelopen jaar álles voorbereid op een tocht naar Wenen. Maar door het Corona virus dat in december al de kop opstak toch op zoek gegaan naar alternatieven. Zo ook de TNNZ, maar ook die kon niet doorgaan met dank aan de NS.

Wat overbleef was het zelf plannen van een rondtrip door Nederland. Maar niet minder spectaculair.
Een week bikepacking door Nederland in tijden van Corona: Mijn Gravel-week NL.

Vanuit Tiel over de Veluwe, richting Drenthe. Terug over de Sallandse Heuvelrug, Achterhoek en de Stabrechtse Heide onder Deurne en weer naar huis. Een week vol regen, wind, bospaden, mtb-tracks, modder en afzien.


Dag 1:
Vanuit huis richting Renkum en Ginkel een dag over de Veluwe naar Loenen. ‘s Ochtends véél miezerregen. Later op de dag zelfs een zonnetje. Langs Radio Kootwijk en zo langs de grootste waterval van Nederland.
Neergestreken op NKT Haverkamp in Voorst.

Dag 2:
van Loenen naar Punthorst. Veel regen, veel wind, veel stukken van de route ingekort. Door Zwolle en daarna over boerenlandweggetjes richting Staphorst. Kamperen op NKT De Dassenburcht. Wat een mooie camping!

Dag 3: Drenthe!
Om 4:55u word ik gewekt door alle vogels uit het bos. Fantastisch wakker worden, en daar gaat ie!
Goed voor 70 km van Punthorst naar Borger. Niet veel kilometers, maar oh, wát een toffe dag. Wat is Drenthe mooi. Over de VAM berg, door Openluchtmuseum-dorp Orvelte en de laatste 15 km helemaal feest over bospaden en Drentse keien. Ook de ‘flinten’ kan ik afstrepen. NKT Borger blijkt de mooiste camping van mijn trip! Midden in de bossen, gezellig én een hikende materiaal-freak als buurman waar ik de hele avond kletsend mee doorbreng.

Dag 4 alweer: 90 km van Borger naar Lemele, in de stró-men-de regen.
Het begin in Drenthe is een feest met de 3,5 km lange keienstrook bij de Boslaan. Klein hunnebedje gespot. Daarna over kleine weggetjes richting Hardenberg en als afsluiter de laatste 25 km volledig onverhard. (Lees:kapot, asgrauw, rillerig)
Blubber, regen, ruiterpaden, wadelpaden. Nog 2 km met de fiets moeten lopen. In de regen. Nu is dat geen ramp, maar plezierig is anders... Tarp gescoord voor extra onderdak. Ben volledig gesloopt. Ka-pot.
De buurvrouw op de camping heeft al 10 dagen achter elkar regen en staat op het punt om naar huis te fietsen.

Dag 5:
Van Lemele door de Achterhoek naar Groesbeek.

110 km wind tegen en weer veel regen. De dag ervóór was zó slecht dat ik ‘s ochtends al asgrauw op de fiets stap. En dan moet ik nog beginnen aan ruim 110 km.
Met wind tegen. Dus de hele dag. Wind. Tegen.

Over de Sallandse Heuvelrug en door de Achterhoek. Maar eigenlijk heb ik er geen oog voor, al is het landschap prachtig.
Klein stukje door Duitsland samen met mijn vader, in Groesbeek wachtte mij een warm onthaal. En een stoel en een plek om op te laden en lekker warm te eten.

Hele zware dag, moe maar voldaan.

Dag 6:
81 km van Groesbeek via een mooie lus door het Reichswald naar Lierop.
Wind schuin mee en weinig onverhard zorgen voor een relaxte dag. Maar wát onverhard is, zijn mulle ruiterpaden en is bijna niet te doen met bagage. Maar ach, dan maar wat langzamer.
Boodschappen doen in Asten kost mij ruim anderhalf uur. Maar ach, tentje staat. Mooie camping in Lierop en niet zo duur.

Dag7:
de laatste dag. Goed voor 83 km linea recta naar huis door Brabant.

Maar de ochtend begon met een lus van 18 km onverhard over heidevelden, ruiterpaden en grindweggetjes over de Stabrechtse Heide.
Daarna richting de Betuwe over rustige b-wegen en af en toe een paadje. Door Oss en Heesch over het snelfietspad richting Ooijen en 2x de pont. THUIS.

-
Wat een mooie week. Veel regen, veel wind en overal blubber. 615 km in 1 week en weer veel stukken van Nederland gezien!
In september: nog zo'n week door Nederland.

IMG_4814.JPG
NTK De Dassenburcht
IMG_4850.JPG
Col du VAM
IMG_5108.JPG
Selfie op de heide
IMG_4753.JPG
Langs de schietbaan in Harskamp
Natuurkampeerterrein in Lierop? Idd een leuk terreintje en vlak bij de heide.
Prachtig beschreven! heel oprecht. Het lijkt d'r op dat je de persoon bent die hiervan genieten kan. respect.

Heb je méér plaatjes?
Ja, in Lierop zit NTK De Lier. Mooie camping, prima sanitair, vuurstookplaats, aardige eigenaren en vlak bij de heide en bossen.

@ Grandonneur: Ja, er is meer beeldmateriaal: https://www.instagram.com/jwkeij/ En ja, het stortregende, maar heb mijzelf voorgehouden 'dat ik dit zélf wilde (een week door de blubber baggeren) en dat ik daarom niet moest zeuren over de regen'. :roll:
Leuk! Bedankt voor het plaatsen :)

Wel een pittig weekje geweest zo....

Hoe beviel de nieuwe tassen setup?
Leuk om het via Instagram te volgen en hier nog even een samenvatting te krijgen. Dit zijn ook mijn soort ritten, al doe ik ze graag met iets droger weer. 😊
Was zeker een pittige week, maar nu blijft ie mij wel bij. En was t niet ‘even een paar dagen fietsen’.

Setup met de tassen is bijna helemaal goed zo. Énig minpuntje is de frametas.... die had ik niet tot aan de bracket moeten laten doorlopen. Had ‘m moet laten afstoppen tot boven de draaicirkel van mn cranks. Verder was de verdeling goed zo.
Die tip (fedor? Jurr?) van die Agu feedbags was top!

Nu nog n nieuw matje.... daar is het mooie helaas wel van af. Al doet ie t prima. Je moet wat te schaven hebben aan je paklijst. 😬
Hoi Jan Willem,
Mooie set-up voor een mooi tochtje. (Ik denk wel dat je op "volume" nog wat winst kunt halen :))

Maar even over de fiets: ik dacht dat je op een eerdere uitvoering van deze WiND een Lauf vork had.
Waarom rij je nu met een ongeveerde vork?
Ik zou verwachten dat je tijdens een gravel/all-road tocht als deze voor de geveerde vork zou kiezen (er vanuit gaande dat je de Lauf nog hebt).
Ik zit zelf te denken aan een Lauf voorvork en probeer wat ervaringen te vinden.
Wat zijn jou ervaringen met de Lauf?
(Bij voorbaat excuses als men vindt dat ik je topic de verkeerde kant op stuur... :? )

Groet,
Tom.
jwkeij schreef:
di 14 jul, 2020 23:26
Die tip (fedor? Jurr?) van die Agu feedbags was top!
Ik zag ze al op de foto's :)
Klopt, heb ook een Lauf vork. Maar daar zitten geen montagepunten aan. Dat vind ik toch wel een gemis... maar voor snelle gravelritten of een weekendje weg is ie fantastisch!
Hij natuurlijk wel aan de prijs.

En waar zou ik op volume kunnen besparen dan? Alleen een noodbivi meenemen en de ziekte van Lyme oplopen, zeker? :(

Edit: Jup, heel blij met die tasjes! Vooral dat extra netje is handig.
jwkeij schreef:
di 14 jul, 2020 23:26

Setup met de tassen is bijna helemaal goed zo. Énig minpuntje is de frametas.... die had ik niet tot aan de bracket moeten laten doorlopen. Had ‘m moet laten afstoppen tot boven de draaicirkel van mn cranks. Verder was de verdeling goed zo.
Is daar niet met een kleine aanpassing al wat te doen? Misschien zelfs met hoe je 'm inpakt? Best praktisch als je 'm helemaal tot onderin kunt gebruiken.
Had er met t inpakken al rekening mee gehouden, maar uiteindelijk stort ik toch alles in de tas zonder beleid.
En de beknibbelde ruimte, valt in het niet bij het idee van een tas die heel blijft.
jwkeij schreef:
wo 15 jul, 2020 10:20
En de beknibbelde ruimte, valt in het niet bij het idee van een tas die heel blijft.
Onderkant is toch al verstevigd? Is iig van afwijkend materiaal.
Leuk om te lezen en te zien via Insta. Kom jouw op allerlei fora tegen :D Blijft een mooi ding.
Alleen hier op wereldfietser en fiets-magazine-forum, hoor. Valt best mee. :wink: