Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke reisverzekering/zorgverzekering voor lange fietsreis - Forum Wereldfietser

Welke reisverzekering/zorgverzekering voor lange fietsreis

Goedemiddag,

Binnenkort vertrek ik naar Santiago op de fiets, ik blijf dan in Spanje en fiets dan naar Portugal.
Nu heb ik een vraagje over de verzekering. Mijn spullen hoeven niet verzekerd te worden, maar wil wel graag dat als ik ziek wordt of van een berg af rol ik opgenomen kan worden in het ziekenhuis en evt. naar huis kan worden vervoerd. Is een zorgverzekering dan genoeg? Of moet daar een reisverzekering bij? Een reisverzekering nu afsluiten is misschien niet heel handig want door Corona zijn spanje en grote delen van Frankrijk negatief en wordt het misschien sowieso niet verzekerd.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Jelmer
Beste Jelmer, leuk vooruitzicht.

Maar ik zou het je zorgverzekering vragen.

Ik denk dat ze je daar de enige juiste antwoorden kunnen geven.
Hoi Jelmer,
Eens met Ellen/Elmar.

Maar in grote lijnen biedt een reguliere zorgverzekering zorg zoals je dat ook in NL kunt krijgen. Je van een berg afhalen of vervoer terug naar huis zit er meestal niet in en heb je een reguliere reisverzekering nodig.
Gewoon advies vragen aan je verzekering mar ik vermoed dat je wel toe bent aan een reisverzekering.
Toch zit repatriëring ook in veel zorgverzekeringen, alleen wat minder uitgebreid, vziw.
Veel zorgverzekeringen verzekeren de kosten voor medische behandeling in het buitenland tot 2x de kosten van wat dezelfde behandeling in NL zou kosten*). Klinkt mooi, maar dat valt tegen. Bv in de USA zit je makkelijk aan veelvoudige.
Misschien valt het binnen de EU mee, maar je wilt niet graag geconfronteerd worden met onverwachte rekeningen als je iets is overkomen.
En gezien de lage kosten van een reisverzekering, is het afsluiten van zo'n verzekering een no-brainer.


*) Ik zie nu dat mijn verzekering maar tot 100% gaat, en dus niet tot 200%. Maar wel 'medische noodzakelijk repatriëring' en 'hulpverlening ANWB alarmcentrale bij med. noodz. hulp' voor 100%.
Ooit overlegt met mijn ziektekostenverzekering ivm skivakantie en toen geconstateerd dat het nergens voor nodig is me aanvullend te verzekeren. Het wordt anders als je wilt dat repatriering en onderdak ook geregeld is voor bijvoorbeeld je partner en anderen uit het reisgezelschap, bijvoorbeeld als jij de enige bent die kan autorijden of als je in het buitenland in het ziekenhuis moet liggen en je partner in de buurt wil blijven.
Medisch noodzakelijke repatriëring
En dan de discussie voeren over medisch noodzaak... voor die paar centen hebben wij een doorlopende reisverzekering met Europadekking.
En waarom zou een reisverzekering niet discussiëren over noodzakelijke repatriëring?
Die opmerking over doorlopende reisverzekering is niet van toepassing ; kijk in de kleine lettertjes en je mag 6 weken aaneengesloten op reis. Klopt , dat weten meer mensen niet.
En in 6 weken naar Portugal is niet waarschijnlijk.
Groeten Pier.
Zelf tevreden over wereldreisverzekering van Allianz maar hier een beetje duur voor, conclusie ;ik zou 't risico nemen.
Omdat een reisverzekering mss niet alleen medisch noodzakelijke repatriëring vergoedt?


Een reisverzekering nu afsluiten is misschien niet heel handig want door Corona zijn spanje en grote delen van Frankrijk negatief en wordt het misschien sowieso niet verzekerd.
Ook mijn reisverzekering keert niet als bij vertrek van huis de bestemming al 'oranje' is. Zal bij de meeste (zo niet alle) normale reisverzekeringen zijn. Ff voorwaarden checken.
Er zijn reisverzekeringen die langere aaneengesloten periodes ( tot 365 dagen) verzekeren. Waaronder Interpolis. Als je geen spannende dingen gaat doen dan is Interpolis prima.
Ga je buiten de gebaande paden zoals mountainbiken of hiken in de bergen, neem dan een verzekering via de NKBV.

Op de polis van de zorgverzekeraar kan je terug vinden wat er precies verzekerd is. En hoeveel er vergoed wordt als je bijv in Spanje een behandeling in het ziekenhuis nodig hebt.

Wat de invloed van Corona op dit alles is weet ik niet precies.
Anja
Om een indicatie te geven: mijn doorlopende reisverzekering (AON) dekt een reis van aaneengesloten max. 180 dagen, dus een half jaar.
Bert van Sprang schreef:
wo 23 sep, 2020 20:02
En waarom zou een reisverzekering niet discussiëren over noodzakelijke repatriëring?
Dat is er afhankelijk van of daar in de voorwaarden ook gesproken wordt over medisch noodzakelijke repatriering.
JelmerDordt schreef:
wo 23 sep, 2020 15:08
Goedemiddag,

Binnenkort vertrek ik naar Santiago op de fiets, ik blijf dan in Spanje en fiets dan naar Portugal.
Nu heb ik een vraagje over de verzekering. Mijn spullen hoeven niet verzekerd te worden, maar wil wel graag dat als ik ziek wordt of van een berg af rol ik opgenomen kan worden in het ziekenhuis en evt. naar huis kan worden vervoerd. Is een zorgverzekering dan genoeg? Of moet daar een reisverzekering bij? Een reisverzekering nu afsluiten is misschien niet heel handig want door Corona zijn spanje en grote delen van Frankrijk negatief en wordt het misschien sowieso niet verzekerd.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Jelmer
Hallo Jelmer, voor het afsluiten van een verzekering geldt, net zo als bij alle overige bijkomstigheden bij een fietsreis, dat je eerst zelf in die branche onderzoek doet en laat informeren. Van de Wereldfietser en haar leden kan niet verwacht worden dat zij als adviseur optreden en een op de persoon en zijn/haar situatie en omstandigheden een passend antwoord klaar hebben. Alles wat je via deze weg krijgt is niet meer dan een gefragmenteerd beeld waar je geen kant mee op kunt.
janenliseth schreef:
do 24 sep, 2020 16:00
Hallo Jelmer, voor het afsluiten van een verzekering geldt, net zo als bij alle overige bijkomstigheden bij een fietsreis, dat je eerst zelf in die branche onderzoek doet en laat informeren. Van de Wereldfietser en haar leden kan niet verwacht worden dat zij als adviseur optreden en een op de persoon en zijn/haar situatie en omstandigheden een passend antwoord klaar hebben. Alles wat je via deze weg krijgt is niet meer dan een gefragmenteerd beeld waar je geen kant mee op kunt.
inderdaad. Bel je verzekeraar. Dit is veel te essentieel én complex.

Ik heb recent ook wat zitten uitzoeken ivm corona en ziet eigenlijk overal de volgende strekking:

"Code oranje of rood
Bij code oranje zijn de veiligheidsrisico’s in het betreffende land groot. Het wordt dan sterk afgeraden om te reizen als dit niet noodzakelijk is. Bij rood geldt dat reizen zelfs gevaarlijk is en dit sterk wordt afgeraden.

In landen met code oranje of rood ben je wel vergoed voor spoedeisende zorg via je basisverzekering, maar meestal niet via je aanvullende verzekering of reisverzekering.

Dat betekent ook dat je de hoge kosten voor repatriëring naar Nederland zelf moet bekostigen als er wat gebeurt en dit nodig is. Hetzelfde geldt voor extra kosten die je moet maken doordat je vanwege de coronamaatregelen in het land langer in je vakantiehuis moet verblijven.

Verder: als je terugkeert uit een land met code oranje of rood dien je direct na thuiskomst twee weken lang in thuisquarantaine te gaan."

en dat aangevuld met bijvoorbeeld: óók met recht op repatriëring (welke reden dan ook) is überhaupt de mogelijkheid van repatriëring onzeker, ivm corona. En het moment van vertrek is leidend: welke code de bestemming heeft als je weggaat. Vraag dus na: is jouw vertrekdatum voor spanje de dag dat je hier van huis vertrekt, of de dag dat je je laatste camping in Frankrijk verlaat?

Ik heb besloten niet te gaan.
dijken63 schreef:
wo 23 sep, 2020 23:20
Er zijn reisverzekeringen die langere aaneengesloten periodes ( tot 365 dagen) verzekeren. Waaronder Interpolis. Als je geen spannende dingen gaat doen dan is Interpolis prima.
Ik ben net betrokken bij Interpolis nadat ik de voorwaarden nog eens goed doornam. Ze bleken als een van de weinige reisverzekeringen schade aan/diefstal van de fiets niet te dekken. "Daarvoor moet u een aparte fietsverzekering afsluiten meneer". Diefstal van andere spullen bleek bij Interpolis ook vrijwel ongedekt omdat dat alleen geldt als ze in afgesloten ruimtes waren opgeborgen. Andere verzekeringen gaan daar significant relaxter mee om.
Dat van die afgesloten ruimtes wist ik niet.
Een dichte tent zou dan niet voldoende zijn?
Kleine lettertjes maar eens lezen.

Het blijft lastig een goede verzekering te vinden. Meestal ben je over verzekerd omdat zowel de reis als de zorg verzekering dekking bieden, maar moet je goed kijken wie wat dekt.

Schade aan een fiets zit er volgens mij vaak niet bij in, die hebben wij apart verzekerd.
Als een reisverzekering dat wel zou dekken dan zouden de fietsverzekeringen niet hoeven te bestaan.
Hoe is het te controleren door een reisverzekering of de fietstocht een korte vakantie is of alleen een tochtje naar de stad?

Anja.
Overnachting?
Zou je moeten aantonen dat je op weg bent naar de ‘eerste’ camping?
Lijkt mij lastig controleren.

Maar misschien heeft iemand het mee gemaakt.
Anja