Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grensovergangen - Forum Wereldfietser

grensovergangen

Ben reeds met enkele vrienden van Wenen naar Bombay gefietst. Binnenkort fietsen we in Zuid-Oost Azië. Van Viëtnam door Laos naar Myanmar om dan hopelijk in India uit te komen.
Kent iemand de toegankelijke grensovergangen tussen Vietnam-Laos, Laos-Myanmar en Myanmar-India?
Dag,
het probleem van myanmar is dat je er over land niet binnenkomt, tenzij je dat illegaal doet en dat is weer niet aan te raden.
In Myanmar, of Birma, is een militaire junta aan de macht en deze heeft nog steeds veel problemen met etnische minderheden. Hierdoor is er in het land al ruim 50 jaar sprake van een oorlogs toestand, met name in de grensgebieden. Een visum voor Birma kun je alleen krijgen voor toegang met het vliegtuig tot Rangoon. Hier zul je het land ook weer moeten verlaten.
Mocht je het land willen bereizen, houdt er rekening mee dat je niet overal kan en mag komen. En houd vooral je ogen open. Het leger is almachtig, en treed keihard op tegen een ieder die het regime niet welgezind is. Er is dwangarbeid, mensen worden van huis en haard verdreven en velen vinden de dood, eindigen in de gevangenis of vluchten ten einde raad naar thailand.
De meningen over of je wel dan niet naar Birma moet gaan zijn verdeeld. Ik weet het zelf ook niet. Ben er nog niet geweest, maar heb wel gewerkt, en ga dat weer doen, met Birmese vluchtelingen in Thailand. Het zijn, uiteraard, geweldige mensen en hun land moet bijzonder mooi zijn.

Als je toch overland naar India wil fietsen is het enige alternatief om via China te gaan. Een stuk zwaarder, ook een stuk dat min of meer illegaal is maar wellicht te prefereren boven vliegen.

Hoe dan ook veel plezier tijdens de rest van je tocht. Mocht je na April in de buurt van Mae Sot (Thailand) zijn dan kom je me misschien wel tegen.
groet
ton

Raar eigenlijk dat hier niemand iets zet over de 2 fietsers die vorige week in Laos afgeknald zijn.
Alhoewel een ander onderwerp ben ik het wel eens met Somchai. Enkele dagen terug kreeg ik een mail omtrent de bus aanval en de 10 tot 12 slachtoffers in laos. De persoon die mij mailde had het over de krant van gisteren en dacht dat de beschrijving van een van de slachtoffers overeen kwam met een vriendin van mij.
Als een gek ging ik alle sites langs van alle kranten in Nederland. Op Google zocht ik onder Laos en nergens zag ik ook maar het kleinste berichtje over die aanslag. Een bezoek aan de bibliotheek en het napluizen van vele, vele kranten bracht mij nog steeds niet dat berichtje.
Een nieuwe zoektocht op Google bracht wel het nieuws. Bus Attack Laos was voldoende voor een aantal hits. Uit die berichten bleek dat een van de slachtoffers een Zwitserse was. Van de mail eerder wist ik ook al een naam. Naam en land van herkomst..... het kon mijn vriendin zijn. Toch weet ik bijn a zeker dat ze het niet is. En wel om twee redenen. Ten eerste was ze onlangs voor geruime tijd naar Kiev afgereisd om daar Franse les te gaan geven en ten tweede heb ik haar nog nooit op de fiets gezien en is het me ook niet gelukt haar ooit op een fiets te praten. Voor de zkerheid heb ik haar ook maar gemaild, maar ze antwoord zo onregelmatig.

Het blijft vreemd dat deze aanval geen plek heeft gevonden in de Nederlandse kranten. Maarja, de berichtgeving rondom Idols moet ook in de krant. En de geboorte van de zoon van die actrice die bedrogen is door de vader van haar kind.

Als je wat meet leest in de Thaise kranten dan wil ik daar best wel wat meer over horen, Somchai. Vooral omdat de weg ten noorden van Vang Vieng verleden jaar nog door mij is befietst.

groet
ton

Berichten over Laos zijn onder andere te vinden in de Vientiane Times.
http://www.vientianetimes.com/
Er zijn tussen Vietnam en Laos 2 grensovergangen:
Vanuit Vinh (VN), ca 30 km voorbij de grens ligt het stadje LacXao (Laos) waar hotelletjes zijn. Of vanuit Dong Ha (VN) bij Lao Bao de grens over. Grensovergang hoeft bij aanvraag visum niet meer vermeld te worden.