Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Statiegeld Fietsdozen Luchthaven - Forum Wereldfietser

Statiegeld Fietsdozen Luchthaven

Over 1 week vertrekken we vanuit Almere naar Marseille ( groene weg naar Middellandse zee).
Van Marseille vliegen we terug naar huis. Wij, dat zijn 2 volwassenen en 3 kinderen - dus 5 fietsers.
Ik hoop in Marseille bubbeltjesplastic voor 5 fietsen en 1 fietskar te kunnen kopen of op het vliegveld fietsdozen. Lever je deze bij aankomst dan weer in (statiegeld?) Waar laat je in vredesnaam 5 fietsdozen (versnipperen in alle prullebakken op Schiphol... :wink: )
Of heeft iemand een creatief/practisch idee?

Marc

Gewoon geen fietsdozen kopen, maar bubbeltjesplastic gebruiken. Dat rol je op en kun je hergebruiken.
Verplichten vliegtuigmaatschappijen niet juist het gebruik van dozen?

John Bardoel

De KLM stelt fietsdozen verplicht, maar veel andere maatschappijen niet. Bovendien betaal je bij de KLM overgewicht voor je fiets (ook de doos weegt mee), terwijl ander maatschappijen extra kilo's bagagevrijheid geven bij vervoer van een fiets.
Wil je een fiets meenemen in het vliegtuig, informeer dan bij de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl of bij Asian Way of Life www.awol.nl
BasiqAir vertelde ons dat de fietshoes van de vakantiewinkel als voldoende verpakking in het vliegtuig wordt geaccepteerd. (11 eur).
Stuur slag draaien/trappers eraf/zadel laag

Ik stuur mijn fiets het liefst zonder fietsdoos op (en ook zonder verdere bescherming). Het voordeel is dat mijn fiets duidelijk als een fiets herkenbaar is voor het luchthaven personeel itt tot zo'n fietsdoos. Ik heb mijn fiets(doos) wel eens vertikaal rechtop zien arriveren bij het vliegtuig in een baggagewagentje.

Overigens zou een soort roulerings systeem voor fietsdozen wel handig zijn. Als elke luchthaven nou gewoon een plekje aanwijst waar je fietsdozen kan parkeren...

bert sitters schreef:De KLM stelt fietsdozen verplicht, maar veel andere maatschappijen niet. Bovendien betaal je bij de KLM overgewicht voor je fiets (ook de doos weegt mee), terwijl ander maatschappijen extra kilo's bagagevrijheid geven bij vervoer van een fiets.
Wil je een fiets meenemen in het vliegtuig, informeer dan bij de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl of bij Asian Way of Life www.awol.nl
Als je je fiets in een hoes verpakt die helemaal om de fiets heen zit, dan neemt de KLM de fiets wel mee, althans vorig jaar mei en november is dat zonder probleem gelukt.
Gewoon zeggen dat je het al vaker zo gedaan hebt. En kies een wat oudere grondstewardess als het kan, die hebben vaak meer ervaring en zijn niet zo panisch om een of ander maatschappijregeltje te overtreden.

Er zijn nog maar weinig maatschappijen die een tandem binnen europa vervoeren. Naar Malaga alleen Martinair dus duur. Wie weet hier meer over? Zijn trouwens ook hoezen voor tandems?