Additionally, paste this code immediately after the opening tag: niet-Westers land met goede fietswegen? - Forum Wereldfietser

niet-Westers land met goede fietswegen?

Ik fiets graag in Nederland en omliggende landen. ik denk er nu ook wel eens over in het najaar een aantal weken in een niet-Westers land te gaan fietsen. Maar mijn mindset staat nog niet naar fietsen op de hutseklutswwegen die ik tijdens vakanties (zonder fiets overigens) her en der heb gezien, zoals in Turkije, Georgie en Armenie.
Weet iemand een niet-Westers land (of een regio daarbinnen) in of buiten Europa waar redelijke asfaltwegen zijn? Ik besef daarbij goed dat de standaard in Nederland niet de norm kan zijn.

Karin
Veni vidi fietsie

In Thailand heb je uitstekend asfalt: ook op veel kleinere weggetjes door een fraai landschap en leuke dorpjes waar de grote hordes toeristen nooit komen. Heerlijk land en gemakkelijk met alle voorzieningen onderweg.
Alleen tot eind oktober is het nog regentijd, maar daarna kun je er prima fietsen.

In Argentinië is veel prima te befietsen asfalt. Ook veel mooie onverharde wegen, maar als je die wilt mijden is een fietsvakantie daar nog steeds zeer aan te bevelen. Heel gastvrije mensen, veel campings, indrukwekkende natuur, betaalbaar. Een beetje spaans leren geeft veel toegevoegde waarde.

Is Argentinië niet westers te noemen? Ik denk zelf bijvoorbeeld meer aan Marokko. Niet al te ver weg en toch exotisch. Super asfalt is er niet altijd, maar je kunt wel een aardig eind komen.

het oostelijke westen is ook leuk. korea of taiwan bijvoorbeeld. of lekker naar japan natuurlijk.

Overweeg wellicht de Baltische staten, waar Westersheid nog met een grote dosis Midden europees oud Sovjet sausje overdekt is. Vooral als je Kaliningrad erbij doet (Visum is rond de € 90.- via een visumbureau maar zeker het bedrag waard)

Ook zuid-oost Polen (Krakow is een mooie startplaats maar al westers) richting Premysl en verder naar het zuiden is mooi. Of Bialystok (Oerbossen) en omgeving. Veel agrotoerisme voor (2004) ongeveer € 5.- per kamer. Bijna elk dorpje heeft reeds uithangborden aan diverse huizen die je op de mogelijkheid duiden.

En ik kan je sterk aanraden als je toch in de buurt bent (en uithangborden met overnachting te westers vind :-) ) om Oekraïne te bezoeken (wel rekening houden met wildkamperen) De steden hebben wel hotelfaciliteiten maar ik heb nog geen agrotoerisme gezien. De paar campings die er zijn (bijvoorbeeld 30 km. ten NW van Cerkasy aan de Dnjepr) bevielen mij prima.

Deze beide regios hebben redelijk tot zeer goede wegen, in meer en mindere mate. Maar beide hebben (buiten de grote steden) gewoon asfalt liggen. In de steden soms kinderkopjes. Alleen in Litouwen heb ik vrijliggende fietspaden gezien. Dan weet je dat de ANWB al langs is geweest :-) Soms een beetje vorstschade, en je wil niet langs de grote rode wegen rijden met vrachtverkeer. De witte en gele wegen heb ik met plezier en rust gereden.

Veel plezier met het zoeken naar, wat op zich al leuk is. En.....deze landen zijn zonder vliegtuig te bereizen (schones wochenende ticket door Duitsland, prima treinverbindingen met fiets in Polen) Vliegen maakt krassen op je lak en op het milieu.

Gr Hans

Indonesie: De eilanden, bali, lombok, sumbawa en Flores, uitstekende fietswegen.
En wij komen nu net terug uit Malawi en Zambia, ook totaal niet westers, maar super fietswegen als je op de hoofdwegen blijft. Dan heb je gewoon asfalt.
Ik heb in Israël en Jordanië gefietst. Over het algemeen prima wegen. Maar in het noorden (Galilea) en omgeving Dode Zee zijn er vaak steile wegen, wel 1200 meter hoogteverschil op één fietsdag. Ik ben er tevreden mee. Veel Bijbelse plaatsen bezocht. Zou ik nu zo weer doen.
Kijk maar op mijn foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZGUTXDR4 en zie de titels in de linker grijze kolom. Klik op de foto's voor een groter formaat.

Opvallend zijn het ontbreken van de bidons. Inplaats daarvan hangt een watertank van 5 liter aan de linkerkant van de bagagedrager. Echt mijn eigen vinding, want zonder dat ding zou ik hier niet voor mijn PC gezeten hebben! Melk die ik altijd tijdens fietstochten drink, kan ik niet in warme landen bewaren, maar drink meteen op.

We zijn net terug uit Rwanda. Een absolute aanrader: weinig verkeer en de hoofdwegen zijn prima! Het land is goedkoop, de afstanden zijn klein en het is er niet te gruwelijk heet. Qua fietsen heeft het land echt de potentie het Luxemburg van Afrika te worden: bergachtig, groen en wonderschoon.