Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inentingen voor oost-europa/scandinavie/balkan? - Forum Wereldfietser

Inentingen voor oost-europa/scandinavie/balkan?

Hallo,

ik wil gaan fietsen door een groot aantal Europese landen: maar de Baltische staten, Scnadinavie, Oostblok en de Balkan staan in ieder geval op mijn verlanglijstje (de vraag is natuurlijk hoe ver ik ga komen :P ).

Voor een aantal van deze landen word je aangeraden om je te laten inenten: DTP, Hepatitus A (en B in mindere mate), rabies (hondsdolheid), en teken encefalitus ben ik het meest tegengekomen.

Hepatitus inenting kan heel nuttig zijn omdat je dat dan de rest van je leven niet meer hoeft te doen, bij de anderen weet ik er niet veel van.

Hondsdolheid-inenting? omdat je nogal wat (onvriendelijke) honden tegen kan komen onderweg, voor die ene keer dat het mis gaat en ze bijten..

Teken en bijhorende ziekten komen in heel wat landen voor, maar als je op de fiets zit en niet door struiken ed gaat, is de kans toch vrij klein daarop? Toch? Uiteraard heb ik tekentang (wel nog nooit gebruikt, geen ervaring)

verder word DTP vaakgenoemd en soms nog tbc en buiktyfus.

Ik denk dat er heel wat mensen reizen zonder inentingen (ikzelf ook in het verleden) en heb eigenlijk nog geen idee of ik het ga doen.

Graag hoor ik jullie ervaringen/meningen. Wat is nodig? Wat is verstandig?
Wie heeft zich wel of juist niet laten inenten voor een reis door dergelijke landen?

Alvast bedankt !

Jos

ps. op sommige plaatsen (scandinavie) kun je nogal wat muggen tegenkomen. Wat is daar het best middel tegen? een simpele muggenstift of zijn er speciale middelen die veel effectiever zijn?
Heado schreef:Teken en bijhorende ziekten komen in heel wat landen voor, maar als je op de fiets zit en niet door struiken ed gaat, is de kans toch vrij klein daarop? Toch? Uiteraard heb ik tekentang (wel nog nooit gebruikt, geen ervaring)
Als je onverhard gaat fietsen en gaat kamperen in bosrijke gebiede ga je ook door struiken en is het verstandig om na te kijken of je door FSME-gebieden komt. Zie hieronder. Tegen FSME is een vaccin; tegen Lyme niet.
Verder lijkt het me raadzaam de raad van de GGD op te volgen.
Ga niet af op ervaringen uit het verleden want ziektegebieden hebben de neiging zich te verplaatsen, in het algemeen naar het noorden.
Groet,
Leon

Van http://www.saag.nl:
Frühsommer-Meningo-encephalitis
Frühsommer-Meningo-encephalitis (FSME) wordt veroorzaakt door een virus en wordt overgebracht door Ixodes ricinus. Tot nu toe is niet vastgesteld dat men deze ziekte in Nederland kan oplopen. In de omringende landen, van Oost-Frankrijk tot diep in de Russische federatie, zijn gebieden waar teken met dit virus besmet zijn. Ongeveer tweederde van de besmette mensen wordt in het geheel niet ziek. De ziekte verloopt vaak in twee fasen. Eén tot twee weken na de tekenbeet ontstaat gedurende enkele dagen koorts. Bij een deel van de patiënten ontstaat een tweede ziekteperiode met hoge koorts, hoofdpijn en verlammingsverschijnselen. Zelden leidt dit tot ernstige en blijvende aandoeningen van het zenuwstelsel. Tegen deze ziekte bestaat geen behandeling.

In gebieden waar Frühsommer-Meningo-encephalitis veel voorkomt worden bewoners tegen deze ziekte ingeënt. Er bestaat geen overeenstemming over de vraag of het zinvol is om vakantiegangers in te enten. Een rol daarbij speelt dat de kans om na een tekenbeet Frühsommer-Meningo-encephalitis te krijgen zeer klein is en de besmetting van de teken plaatsgebonden is. Het vaccin FSME-Immun Inject, Baxter, is in Nederland geregistreerd. Het volledige inentingsprogramma neemt echter negen maanden in beslag. Er zijn onderzoeken gedaan met het vaccin van Chiron Behring waarbij versneld werd geïmmuniseerd, op dag 0, 7 en 21, waarbij op dag 21 reeds bij 99% van de patiënten de aanmaak van afweerstoffen tegen het virus kon worden aangetoond. Wie in warme maanden in het buitenland in een bosrijke omgeving vertoeft, kan zich het beste op de plaats van bestemming laten adviseren over de wenselijkheid van vaccinatie, bijvoorbeeld bij een apotheek, de VVV of een huisarts.
mm die filmpjes ga ik niet helemaal bekijken, duurt me wat lang. Kun je niet kort uitleggen wat ik daarvan zou opsteken?

Dinsdag heb ik een afspraak bij keurcompany. Ik laat me wel informeren en wellicht wat spuiten zetten en dan vind ik het wel best

Hondsdolheid doe ik niet aangezien je je met inenting je evengoed naar een ziekenhuis moet haasten en nog meerdere spuiten krijgt.
Scandinavie valt waarschijnlijk af van mijn reis en ik slaap (hopelijk...) altijd bij mensen thuis dus teken enfalitus doe ik ook niet.
Dus misschien alleen maar hepatitus A&B, hoef ik daar de komende reizen nooit meer aan te denken.
Hallo Jos,

Ik ben bekend met Zweden en Finland. Ook met de 'knutjes'.
Er zijn daar prima natuurlijke middeltjes tegen te krijgen.
Eén ervan was altijd 'Wilma's Beckolja'. Wanneer je dit op je de blote delen
van je lichaam smeert houdt dit goedje ze redelijk op afstand. Overigens ook de meeste mensen :lol: Heeft een penetrante 'gerooktepaling' lucht.
Kan het niet anders omschrijven. Maar goed met die lage bevolkingsdichtheid
(in het noorden althans) hoeft dat geen probleem te zijn.
Aanteraden is wel een muskietenhoofdnetje aanteschaffen waarvan de maaswijdte overeenkomt met dat wat gebruikt wordt in de betere tenten.
Volgens mij wordt het ook wel 'no-see-um-mesh' genoemd. Op die manier
hoef je in elk geval geen middeltjes in je gezicht te gebruiken.

Overigens heb je waarschijnlijk meer last van die beestjes bij wandelen als met fietsen. Zal wel iets met snelheid te maken hebben of zo.
DEET raad ik niet aan ondanks dat het tegenwoordig in nagenoeg elk middeltje wordt gebruikt. Het is een tolueenderivaat. En ik weet niet
of je bekend bent met tolueen???
Dat wil je dus NIET in je lymfischesysteem hebben.

Goed, wat betreft die 'filmpjes' kan ik je slechts aanraden ze te bekijken en er je voordeel mee te doen.


Suc6 en alvast een mooie tocht gewenst


Vriendelijke groet Yohta