Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ' Brandwonden' door leg-grippers - Forum Wereldfietser

' Brandwonden' door leg-grippers

Korte fietsbroeken hebben bijna allemaal zogenaamde 'leg-grippers' (beengrijpers in het nederlands) onderaan de pijpen. Deze voorkomen dat je fietsbroek-pijpen omhoog kruipen. Echter als ik de hele dag met deze fijne grijpers op pad ben geweest heb ik op mijn huid eronder last van een soort brandwonden. Wie weet raad?
Ik sla vaak de laatste 2 centimeter van mijn fietsbroek om naar buiten.
egopro schreef:Ik sla vaak de laatste 2 centimeter van mijn fietsbroek om naar buiten.
Dat doe ik de laatste tijd. Maar asl jij, ik en anderen dat doen, waarom worden er dan nog zulke broeken gemaakt :?

Je krijgt de leggripper er ook niet uit althans bij mijn Ultima-broek lukt het niet.
Misschien ben je wel allergisch aan dat materiaal? Ik heb er gelukkig geen last van. Zoals egopro zei, de laatste 2 cm omslaan? :)
Ik dacht eigenlijk dat die randjes er waren om dan nog pijpen onder die broek te kunnen dragen? En door die rubber randjes zakken die pijpen niet af? :lol:
Ik lees net ergens over een latex/neopreen allergie dat dit kan veroorzaken.
Goed...wie weet welke broeken geen neopreen/latex bevatten in de grippers :|
Of simpelweg welk merk fietsbroeken heft geen leg grippers?
Ik heb soms wel en soms geen last van die randjes. Meestal heb ik er bij warm weer last van. Heb net even gekeken bij m'n fietsbroeken die - net terug van vakantie - hangen te drogen aan de lijn:

Fietsbroek van vaude (net nieuw en vond 'm erg fijn) heeft geen randjes.
2 broeken van Gore: 1 wel en 1 niet
driekwartbroek van shimano heeft wel zo'n randje.
Hi Blanche,

Ik heb 2 broeken met een zoompje ipv zo'n antisliprand en dat bevalt prima.
Het zijn een Cannondale en een Gonso broek. Typenamen kan ik niet ontdekken, ik neem ze van het weekend anders wel even mee.

Groetjes, Marianne
Tijdens lange fietstochten draag ik altijd een knickerbocker. Heel gemakkelijk en voelt ook prettig aan. Het is wel erg moeilijk verkrijgbaar. De knickerbocker, die op de onderstaande foto staat, heb ik in Zermatt (Zwitserland) gekocht. Die is inmiddels versleten en de huidige knickerbocker heeft een bevriende boswachter uit de Veluwe voor me gekocht.

Afbeelding
@ Martin... Tijdens lange fietstochten draag ik altijd een knickerbocker. Heel gemakkelijk en voelt ook prettig aan. Het is wel erg moeilijk verkrijgbaar. De knickerbocker, die op de onderstaande foto staat, heb ik in Zermatt (Zwitserland) gekocht. Die is inmiddels versleten en de huidige knickerbocker heeft een bevriende boswachter uit de Veluwe voor me gekocht.[/color]
Yep met zijn allen in de Knickerbocker!. 8)
Blanche schreef:Ik lees net ergens over een latex/neopreen allergie dat dit kan veroorzaken.
Goed...wie weet welke broeken geen neopreen/latex bevatten in de grippers :|
Of simpelweg welk merk fietsbroeken heft geen leg grippers?
Bij goedkope broeken kun je de rubberdraadjes er met de hand uitfrummelen.
Dat heb je geen contact meer met rubber.
Leon
Ik heb er ook regelmatig last van. Mijn ervaring is dat het ook te maken heeft met de zon en dan de combinatie met het rubber en misschien ook de druk op de huid. Het gebeurt bij mij ook met sommige andere stoffen. Het lijkt ook een beetje op zonneallergie...eerst zijn het rode vlekjes, dan wordt de huid rood en wat opgezwollen. Ik heb het ook wel eens gehad toen ik een rokje aan had wat zachtjes langs mijn boven benen ging tijdens het fietsen. Insmeren helpt nauwelijks. Als de zon niet schijnt heb ik er geen last van.

Er zijn ook fietsbroeken zonder zo'n rand. Bij Perry heb ik er laatst 2 gekocht (volgens mij was het merk INQ).
Ik heb ook een hekel aan fietsbroeken met van die randjes. In de loop der jaren heb ik veel broeken uitgeprobeerd, en ik heb inmiddels één favoriet: een damesfietsbroek van het eigen merk van Perry Sport. het is wel een heel kort model, en er zit veel katoen in (bleekt dus na een tijdje door het wassen). Maar slechts 20 euro...
Geen randjes, het zeem is precies groot genoeg, en hij zit gewoon erg lekker.

Groet, Sandra
Ik ben juist erg blij met die rubberen randjes! De modelletjes die ik geprobeerd heb zonder die randjes zaten in luttele minuten opgeribbeld tot aan het kruis. Alles kan natuurlijk beter, misschien wil er wel een productontwerper aan de slag met meer hypoallergeen materiaal, zoals de siliconenstrips die je in in orthopedische waren (elastieken kousen) aantreft...
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben erachter dat ik niet tegen de siliconen grippers kan en dan in het bijzonder bij zonnig weer. Deze zitten in de wat duurdere broeken en zijn er helaas niet uit te pulken. (zoals in mijn Ultima)
verwijderd - had topic verkeerd begrepen :?
Hoi Blanche, de/mijn wasdroger is destructief voor elastiek aan de randen heb ik gemerkt. Bij diverse Santini broeken is het elastiek (bij mij) opgelost in de droger. Bij mijn formaat bovenbeen is dat wel prettig. :oops: Misschien met aceton gebruiken om het elastiek (probleem) op te lossen?
Een centimeter omslaan met het rubber aan de buitenkant? Dan doet het nog wel zijn werk als elastiek (niet meer als rem, natuurlijk).
Wim
Een fietsbroek in de droger??? :o

Dat lijkt mij sowieso, los van dit onderwerp een erg slecht idee.

Ik was mijn fiets/sport kleren alleen met een fijnwasprogramma, met minimale centrifuge snelheid en een mild/wol wasmiddel. Fiets/sport kleding nemen praktisch geen vuil op en drogen snel. Dus waarom in hemelsnaam een droger (en/of een zwaar wasprogramma) gebruiken? Daar slijt het alleen maar hard van.

Ik ben overigens gek op silicone randjes. Ze zitten in bijna al mijn fietskleren, ook mijn fietsjacks. Nooit bij stilgestaan dat je daar zulke huidproblemen mee kan krijgen.
JesseL schreef:Een fietsbroek in de droger??? :o
Dat lijkt mij sowieso, los van dit onderwerp een erg slecht idee.
Ik was mijn fiets/sport kleren alleen met een fijnwasprogramma, met minimale centrifuge snelheid en een mild/wol wasmiddel. Fiets/sport kleding nemen praktisch geen vuil op en drogen snel. Dus waarom in hemelsnaam een droger (en/of een zwaar wasprogramma) gebruiken? Daar slijt het alleen maar hard van.
En ik maar denken dat buitensportkleding gemaakt is om de hete zon te weerstaan, mee op het gras, en wat dies meer zij, te zitten, onder het zweet, stof en zonnebrandcreme te geraken, in warm, heet en koud kraan en/of beekwater gewassen te worden met alles wat schuimt inclusief shampoo voor blond haar, sunlightzeep en witte reus, waarna het op de hoogste stand in de droogzwierder kan of anders wel vakkundig met mijn handjes maat 12 wordt uitgewrongen, en daarna uiteraard in de vole zon te drogen word gehangen. Maar als het de hele dag geregend heeft zou een wasdroger wel handig kunnen zijn 8)
Maar kennelijk is buitensportkleding ook onderheveig aan 'verbetering' door de fabrikanten, al herinner is me van een vaag verleden dat ik eens witte katoenen sportsokken gekocht had waar doodleuk instond dat je ze op 30 graden moest wassen, niet mocht wringen en niet mocht centrifugeren. Hoe je ze dan wel schoon en binnen redelijke termijn droog moest krijgen stond er niet bij :roll:
Leon
Tja, dat is een beetje een dooddoener. Natuurlijk zal het daar allemaal wel tegen kunnen. Maar waarom zou je je (dure) sportkleren aan dat soort omstandigheden onnodig blootstellen. Je kan met je boerenverstand wel bedenken dat het dan sneller slijt.

Het is gewoon een gegeven dat hoge centrifuge standen en drogers slecht zijn voor synthetische weefsels.