Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadel: waterpas of kantelen, naar voren of naar achteren? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

zadel: waterpas of kantelen, naar voren of naar achteren?

Brooks en ik zijn geen vrienden geworden omdat ik de zadels te glad vind... Brooks is niet zaligmakend.

Misschien een ander merk proberen?

Groet
Eric
Theo B schreef:Ik ben een oude man (50)
Nooit problemen gehad met mijn zadel,
tot dit jaar.
Telkens zadelpijn. Gewoon proefondervindelijk van alles geprobeerd:
--mijn brooks-zadel vervangen door een terry-innovator (zou moeten passen bij mijn 'sportieve zit').
--dit hielp niet.....mijn Terry-liberator waterpas gezet, naar voren gekanteld, en naar achteren gekanteld............echt lekker werd het niet.

Dus, vanuit de gedachte dat niets zo praktisch is als een goede theorie, de volgende vragen:
--moet een zadel waterpas staan?
--Als een zadel naar voren gekanteld is, levert dat meer druk op op je zitbotjes, of juist op je 'edele delen'?
--Hoe zit dat met een zadel naar achteren gekanteld?
--Als je je zadel 'verplaatst' richting stuurpen, krijg je dan meer druk op je zitbotjes of juist meer op 'je dele delen'

ben benieuwd
ietsje naar voor kantelen kan wél
het is iets beter voor de rug
en biedt wat meer variatie in bekken kantelen

veel zitbotdrukverlaging mag je niet verwachten
want je glijdt naar beneden
de benen en de armen drukken je zitvlak terug tegen het zadel
en finaal onstaat evenveel druk
(zelfs meer)

door het zadel te kantelen zet je de achterkant feitelijk naar boven
ter compensatie moet het zadel iets naar beneden

glijden die waterpas-freaks zo vreselijk van hun zadel ;
als ze bergaf rijden ?

de zitbuishoek wijzigen naar 80° kan ook helpen
eenvoudig gesteld zal u dan wat half staand fietsen
niet zo best voor de knieen
uiteindelijk schakelt u lichter en neemt de druk op het zadel weer toe

voldoende naar voor leunen
het stuur voldoende dicht zetten
zodat er meer druk op de handen komt kan ook iets helpen
ook aan deze oplossing zijn er grenzen


zéér frequent en voortdurend alles varieren helpt zeker
dus dikwijls staand fietsen
Beste macdavid dank.
Ik begon met deze vraag een half jaar geleden. Afgelopen maand in India gefietst, weer zitproblemen: ik dacht "Ik zit niet lekker/mijn zadel zit niet lekker". Ik bleek echter ook wat schuurplekjes te hebben een aan de binnekant van mijn benen. Al proberend mijn zadel een stuk hoger gezet..........en dat hielp. Blijft toch ingewikkelde materie; maar met dit hoger afgestelde zadel heb ik (toevalligerwijs) weer heerlijk gefietst
hoger zadel =
meer wrijving

hoger zadel =
stuur lager tov zadel
door de schuine zitbuishoek zet je het zadel tevens achteruit
maw je doet meer dan je denkt

hoger zadel = makkelijker "omhoog duwen" "uit het zadel" van het bekken
Het was vandaag niet zo moeilijk om eens en behoorlijk aantal km te gaan trappen. Wat een geweldig weer. Zodoende weet ik het nu zeker, dit is het beste zadel wat ik ooit hebt gekocht. Absoluut geen probleem om er een hele dag op te zitten. Dat is weer het mooie van een forum. :lol:
Na Pinksteren weet ik of het voor mij ook geschikt is om te klimmen.
multiwgb schreef:Het was vandaag niet zo moeilijk om eens en behoorlijk aantal km te gaan trappen. Wat een geweldig weer. Zodoende weet ik het nu zeker, dit is het beste zadel wat ik ooit hebt gekocht. Absoluut geen probleem om er een hele dag op te zitten. Dat is weer het mooie van een forum. :lol:
Na Pinksteren weet ik of het voor mij ook geschikt is om te klimmen.
welke zadel heb je?
Het is een Selle Royal Respiro. Daar hebben ze verschillende modellen in, ik heb een type wat voor een sportieve houding geschikt is.