Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teekklem - Forum Wereldfietser

Teekklem

Hmz, misschien handig om ook een teekklem mee te nemen, vooral als je door een bosrijke omgeving fietst. Ik was laatst namelijk gebeten en dat is alles behalve prettig!!! Had ik maar zo´n klem/tang bij me!!!
johannetje schreef:Hmz, misschien handig om ook een teekklem mee te nemen, vooral als je door een bosrijke omgeving fietst. Ik was laatst namelijk gebeten en dat is alles behalve prettig!!! Had ik maar zo´n klem/tang bij me!!!
met een scherp mes een v-snede in een creditcard oid maken (niet door de magneetstrip;) )
Ik heb al tientallen teken verwijderd met de pincet die vaak meegeleverd wordt in een Victorinox mes. Door de vorm van de pincet is deze ideaal om snel en effectief een teek te verwijderen. Overigens is het verradelijke van teken dat je de beet meestal niet voelt. Je lichaam goed controleren als je 's avonds onder de douche gaat.

Ronald
Wij wonen onmiddellijk in het bos en vertoeven veel op plekken waar teken worden gesignaleerd.

Vorig jaar een rode plek aan de binnenzijde van m'n dijbeen, die steeds groter werd. Geen teek aangetroffen. Na 4 weken cirkeltje rond 4cm, toch maar eens naar de huisarts en die concludeerde onmiddellijk: ziekte van Lyme. Met antibiotica goed te bestrijden concludeerde ze. Na 2 maanden was de kring verdwenen en verder geen nadelige gevolgen gehad.

Vorige maand kriebel t.h.v. de navel - leek op een wratje dat was gaan bloeden - bleek een teek te zijn met een klein (volgezogen) achterlichaam. Met een miniatuur plastic koevoetje("tekentrekker") de teek met een simpele draaiing verwijderd. Vervolgens jodium aangebracht (stond in de gebruiksaanwijziging van "tekentrekker"). We hebben 2 van die ""koevoetjes" in verschillende maten. Het schijnt de oplossing voor het gemakkelijk trekken van teken te zijn. Heeft parallelen met de v-oplossing die door de anderen wordt voorgesteld. Vooralsnog werkt het goed.
Ik heb zo'n plastic tekenklem maar kan er niets mee. Zelf ooit een speldeknopje gahad die krijg je er niet mee uit. En bij de kat trek ik ze er gemakkelijker zo eruit dan met die klem.

Zit er nog verschil in tekentangetjes misschien?
fiets-ster schreef:Ik heb zo'n plastic tekenklem maar kan er niets mee. Zelf ooit een speldeknopje gahad die krijg je er niet mee uit. En bij de kat trek ik ze er gemakkelijker zo eruit dan met die klem.

Zit er nog verschil in tekentangetjes misschien?
Wij hebben inmiddels een 3-tal verschillende tekentrekkers verzameld en geen enkele werkte in de praktijk naar behoren, m.n. omdat een kat en hond beweeglijk zijn tijdens het verwijderen van teken.
De "koevoetjes" (met v-inkeping) zijn relatief snel te gebruiken en werken tot op heden(3 teken verwijderd) beter dan de vorige.

Misschien nog even slim te vermelden dat we tekenverwijderaars hoofdzakelijk gebruiken voor de kat en de hond en gelukkig vrij zelden hoeven te gebruiken bij de mens.
Gaat er vooral ook om of je de juiste techniek gebruikt; je moet de teek goed vast kunnen klemmen met het pincet/whatever. Belangrijk is om het zo dicht mogelijk bij de huid te doen, met gelijkmatige kracht (zonder draaien/schokken) en zonder hard te knijpen. Vooral ook geen vuur/vloeistoffen etc. gebruiken om de teek te "drogeren"/verwijderen.
Ja, er zit wel verschil in tekentangetjes, ik heb pas een ander gehad van een kennis. De eerste van de apotheek notabene heeft een veel te grote uitsparing.

Meestal vind ik ze gelijk de zelfde avond en zijn ze nog heel klein. Mijn ervaring is dat een tekentang dan weinig uithaalt. :( Resulteert in gepulk :( Eenkeer ook een kring gehad, antibioticakuur was de oplossing.
Ja, echt regelmatig (elke avond) controleren; duurt namelijk +/- 24 uur voordat een teek in staat is zich vol te zuigen en pas dan kan een teek (de) lyme(-veroorzakende bacterie) doorgeven.
fiets-ster schreef:Ik heb zo'n plastic tekenklem maar kan er niets mee. Zelf ooit een speldeknopje gahad die krijg je er niet mee uit. En bij de kat trek ik ze er gemakkelijker zo eruit dan met die klem.

Zit er nog verschil in tekentangetjes misschien?
Ja, en daarom gebruik ik altijd de pincet uit dat mes. Wij hadden ook eerst een speciale tekentang gekocht. Daar was niet mee te werken omdat het uiteinde een puntige vorm had. Je kreeg het lichaam van die teek gewoon niet tussen die bekjes en dan werd er ook nog geadviseerd om te draaien bij het verwijderen, dat werkt helemaal niet. De Victorinox pincet is plat en klemt daardoor gemakkelijker om de teek, daarna gewoon trekken, fluitje van een cent.

Ronald
Ik heb standaard een tekentang in mijn ehbo setje zitten (en sommige mensen vinden dat ik veel te veel mee neem :roll: ). Zo'n groen tangetje van plastic met aan twee kanten een mogelijkheid. Deze zomer twee keer nodig gehad en twee keer met succes gebruikt.
Dus ik blijf hem gewoon lekker meenemen. Dit is niet het lastige punt. Want dat is de teek op tijd ontdekken...
Ik geloof dat het nog geen 5 euro heeft gekost bij de buitensportzaak, zelden zo'n goed werkend (en klein) stukje teekverwijderingsgereedschap gehad voor een lage prijs. Tot nu toe elke teek er in no time uitgehaald, inclusief kop. Heb geen aandelen.
http://www.enetorpet.nl/
Martin
martin schreef:Ik geloof dat het nog geen 5 euro heeft gekost bij de buitensportzaak, zelden zo'n goed werkend (en klein) stukje teekverwijderingsgereedschap gehad voor een lage prijs. Tot nu toe elke teek er in no time uitgehaald, inclusief kop. Heb geen aandelen.
http://www.enetorpet.nl/
Martin

Haha, echt geen aandelen? Weet je dat heel zeker ;)?
Ik gebruik de Tickner (als ik 'm niet vergeet mee te nemen... :oops:).
Het enetorpet schuifje is erg goed, ook bij kleine exemplaren. Zat afgelopen zomer in Noord Frankrijk. Veel teken, en we begeleidden een groep die 4 dagen in het bos zat. Overigens hebben we die wel met 50% DEET laten smeren. Ik had er 5, uiteindelijk. Niets aan overgehouden.
5 tegelijk en er niks aan overhouden, dat doe je knap! Deet heeft ook niet echt geholpen dan...
De suggestie van Marten komt dichtbij een geniale oplossing . . .
Als extra: inkeping schuin insnijden zodat je een dunne "ingang" hebt voor de teek zodat ook kleintjes te vangen zijn.
johannetje schreef:5 tegelijk en er niks aan overhouden, dat doe je knap!
Komkom, als teken zo gevaarlijk waren was het organiseren van een wereldfietsertrektocht een misdaad.
Je moet teken wel binnen 24 u verwijderen.
Leon
Nee, op zich hoeven ze niet gevaarlijk te zijn mits je er op tijd bij bent. Ik vind ze hooguit uitermate irritant.
Nogmaals dan:
Matthie9000 schreef:Regelmatig (elke avond) controleren; duurt namelijk +/- 24 uur voordat een teek in staat is zich vol te zuigen en pas dan kan een teek lyme veroorzaken (=de veroorzakende bacterie doorgeven).