Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lage rugpijn, tegenstrijdige berichten - Forum Wereldfietser

Lage rugpijn, tegenstrijdige berichten

Hallo

Ook ik heb er inmiddels behoorlijk last van: lage rugpijn. De oorzaak (hoewel dokters allerlei scans enzo aanbevelen) is bijna zeker de asymetrie van mijn benen. Een been is een centimer korter dan de andere en dat geeft blijkbaar ook met fietsen uiteindelijk een keer een nadelig effect op de ruggewervel.

Feitje: asymetrische benen komt vaak voor. tien jaar geleden is er een onderzoekje gedaan onder 100 fietsers en 46 mensen hadden er last van. De vraag is niet of ze ooit lage rugpijn krijgen maar wanneer en bij welke intensiviteit.

Nu ben ik onderweg en laat ik een zooltje maken door de orthopeed. Deze zijn doorgaans alleen voor de hiel en hebben dus geen enkel effect bij het fietsen. Ik heb een complete zool besteld maar bij de bal vd voet is deze dunner en compenseert slechts 50%. Bijkomend probleem: Shimano schoenen vallen erg klein uit en de zool past waarschijnlijk niet in mijn maatje 45 Shimano schoen (met normale schoenen heb ik 44). Iemand tips? Misschien overstappen op SPD plaatjes en een plaatje "uitbouwen" ?

Nog zoiets... ik lees op rugpijnweg.nl een promo (kul?) verhaal over dat een diepe zit voor lage rugpijn zorgt, om vervolgens ligfietsen aan te bevelen. Op de website van Bikefitting staat precies het tegenovergestelde: men monteert bij lage rugpijn doorgaans een LAGERE stuurpen zodat men een diepere zit heeft cq de ruggewervel is dan gestrekt en de tussenschijven worden ontlast.

Enigzins merkwaardig deze tegenstrijdigheden. Wat is volgens jullie waar? Ik zal het overigens ook mijn dokter eens vragen (wil tenslotte nog een stukje verder fietsen)
Sjeng Langslaper schreef:Nog zoiets... ik lees op rugpijnweg.nl een promo (kul?) verhaal over dat een diepe zit voor lage rugpijn zorgt, om vervolgens ligfietsen aan te bevelen. Op de website van Bikefitting staat precies het tegenovergestelde: men monteert bij lage rugpijn doorgaans een LAGERE stuurpen zodat men een diepere zit heeft cq de ruggewervel is dan gestrekt en de tussenschijven worden ontlast.

Enigzins merkwaardig deze tegenstrijdigheden. Wat is volgens jullie waar? Ik zal het overigens ook mijn dokter eens vragen (wil tenslotte nog een stukje verder fietsen)
Ik heb hier ook veel mee te maken, zowel bij klanten als bij mezelf. De aard van de pijn is altijd anders en dus is het niet eenvoudig om zomaar te zeggen dat het stuur hoger of lager moet. Ik zou toch echt de medische experts hun blik erop laten werpen.

Mijn ene been is ook korter dan de ander en ik had ook veel last van de onderrug, maar daarnaast ook van 1 zitbeentje, mijn knie en een slapende voet. Toen ik eenmaal op een Brooks zadel ging rijden waren de meeste klachten over. Het lederen zadeldek vervormde precies genoeg met mijn asymmetrie mee om de doorbloeding en de zenuwen aan 1 kant niet meer af te knellen. Het stuur een centimeter verlagen gaf in mijn geval ook een beetje verlichting.

Ik heb bij zowel SPD als Look verhogingen toegepast. Er zijn zelfs speciale vulplaten voor Look systemen verkrijgbaar. Spd-schoenen met een verhoogd plaatje kunnen ook net dat ene verschil compenseren, maar verhoogde Look-pedalen blijven door het grotere oppervlak stabieler.

Het is ook raadzaam om eens te kijken naar je zadelterugstand. Een centimeter naar voren of achter kan ook een enorm verschil maken.
Nadat ik door mijn rug ben gegaan, uiteindelijk bij een Chiropractor terecht gekomen die eea recht heeft gezet. Wat ik merk is dat beweging (fietsen dus) helpt, zelfs zoveel dat ik tijdens vakanties vrijwel pijnvrij ben. Bij mij is net als jullie het ene been langer dan het andere, en het helpt om minder of niet met de benen over elkaar te zitten en de portemonnee niet in de kontzak te stoppen.
Zelf nog niet geprobeerd maar mogelijk een optie is om een langere of kortere crank aan te schaffen, in de ligfietswereld zijn die ruim voorradig en kosten ook niet de wereld. Op deze manier zou je het verschil in lengte tijdens het fietsen op moeten kunnen lossen. Daarnaast helpt het ook alles in de bovenkamer goed op een rijtje te hebben, dus niet te veel piekeren. (psycho-somatische klachten noemen ze dat ook wel)
Als laatste tip ga niet alles aan de instelling veranderen maar steeds 1 ding en ga van daaruit verder of terug als het erger wordt.
Als je platformpedalen gebruikt zou je links en recht verschillend hoge kunnen monteren. Heel vroeger had TA zelfs pedalen met een verstelbare kooi

Een SPD plaatje shimmen lijkt me niks, of je moet ook nog een extra zool onder de schoen lijmen. SPD pedalen zijn ev wel op te hogen

Lage rugpijn kun je ook krijgen door de knoeien in een te hoog verzet, zoals op een ligfiets ;) Mijn rug wordt in ieder geval beter door te gaan fietsen

Dokters met verstand van ruggen en fietsen zijn zeldzaam
Pman schreef:,
Zelf nog niet geprobeerd maar mogelijk een optie is om een langere of kortere crank aan te schaffen, in de ligfietswereld zijn die ruim voorradig en kosten ook niet de wereld. Op deze manier zou je het verschil in lengte tijdens het fietsen op moeten kunnen lossen. ,
Volgens mij krijg je met twee cranklengtes juist een averechts effect door een hefboom-effect. Misschien krijg je dan een andere spierontwikkeling in een been t.o.v. het andere.
Ik begrijp het een en ander niet.

- Hoezo is het vrijwel zeker dat beenlengteverschil de oorzaak is van lage rugpijn? Bij 90% van mensen met lage rugpijn wordt nooit een oorzaak gevonden (dat is de reden waarom dokters in principe géén aanvullend onderzoek doen). Bij een beenlengteverschil van 1cm is het daarnaast dubieus of het veroorzaakend kan zijn voor lage rugpijn. Het feit dat (minimaal) beenlengteverschil voorkomt bij veel mensen onderschrijft dat eigenlijk.

Cranklengteverschil maakt het probleem logischerwijs alleen maar erger. Een hoger pedaal zoals Marten aandraagt of een dikkere zool is de eenvoudigste oplossing om het verschil te compenseren. Doe dat dus eerst; merk je geen verschil dan ligt het daar dus ook niet aan.

Ga vooral niet met klikpedalen fietsen, dan forceer je mogelijk de stand van de benen in een onnatuurlijke houding. Geeft eerder heupklachten maar goed; die zou je ook verwachten bij beenlengteverschil ;-).
Het was maar een idee, wat je nu al die jaren hebt gedaan is natuurlijk ook precies dat, je spieren van je korte been zijn in verhouding langer dan die van je lange been. Daar ben je aan gewend geraakt. Het zou dus ook opgelost kunnen worden met plaatjes (shims in mooi nederlands) onder je zolen of pedalen. Volgens mij; ik heb er niet voor geleerd; zou het dan niet uitmaken of je voor je langere been een kortere crank neemt of voor je kortere been een plaatje op je pedaal of onder je zool. De spieren zullen zich hoe dan ook aan moeten passen aan de nieuwe situatie. Op internet vond ik ook nog deze site in Elsloo (limburg) http://www.bikemedical.com misschien eens een idee om daar langs te gaan.

En Marten, ligfietsen is gewoon heerlijk, alleen al de manier van hoe je tegen de wereld aankijkt (letterlijk) is een openbaring. De wereld is zonder een stijve nek opeens een stuk groener. De verwijzing naar de verkrijgbaarheid van kortere of langere cranks in het ligfietswereldje komt ook omdat er voor de minder valide medemens 3-wielers gemaakt worden waar een boel maatwerk bij komt kijken die de gewone fietsenmaker (jij dus niet) niet kan bieden.
Er zijn vele manieren waarop je lage rugpijn kunt krijgen. Een beenlengteverschil maakt het er niet beter op. Zelf heb ik een verschil van 1,5 cm. De consensus onder de deskundigen is dat je niet dat hele verschil moet compenseren, maar slechts iets van een derde. Dus in mijn gewone schoenen heb ik een hakverhoging van 0,5 cm.
Op de fiets heb ik jarenlang met een 5 mm verhoogd kooipedaal gefietst, en sinds een aantal jaren is dat een door m-gineering gemodificeerd dubbelzijdig spd pedaal. Marten heeft dat links aan beide kanten 5 mm verhoogd, maar verder functioneert het geheel als altijd. Het kan ook met shims, maar dan kun je niet meer lopen op je schoenen omdat de plaatjes dan onder de zool uitsteken. Op racepedalen zou dat niet uitmaken, want daar kun je toch niet op lopen. Cranks van verschillende lengte worden geloof ik unaniem afgeraden door de deskundigen.
Maar daarmee ben je er toch niet. Fietsen is best een belasting, heb ik ook laatst nog weer gemerkt. Ik fiets met een racebocht op zadelhoogte, omdat ik denk dat een gestrekte en scharnierende rug beter is dan de zit rechtop waarbij je alle klappen recht van onderen tegen je ruggegraad krijgt. Maar je moet zeker meer doen, behalve goede fysiotherapie en fitness oefeningen. Ik heb brede banden, en sinds een tijdje een Thudbuster verende zadelpen.
Wim
Pman schreef:
En Marten, ligfietsen is gewoon heerlijk, alleen al de manier van hoe je tegen de wereld aankijkt (letterlijk) is een openbaring. De wereld is zonder een stijve nek opeens een stuk groener. De verwijzing naar de verkrijgbaarheid van kortere of langere cranks in het ligfietswereldje komt ook omdat er voor de minder valide medemens 3-wielers gemaakt worden waar een boel maatwerk bij komt kijken die de gewone fietsenmaker (jij dus niet) niet kan bieden.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
m-gineering schreef:Dokters met verstand van ruggen en fietsen zijn zeldzaam
De heer of dokter Cor van Hulten is bekend in de fietswereld.
Je leest zoiets en je denkt zal toch even zijn naam typen wie weet is er iemand nog mee geholpen.
Google maar even op zijn naam.
Ik zou contact zoeken met een wielrenclub in je omgeving. Vaak kennen deze wel één of twee dokters / fysiotherapeuten etc. die ook affiniteit hebben met fietsen. Ik heb een doorgezakte voet en kreeg daar door knieklachten. Nu fiets ik met SPD en 'dwing' ik mijn benen in de juiste houding en weg knieklachten... Maar als ik een fysio had gehad die niet triatleet/wielrenner/mtb-er was dan had ze me waarschijnlijk niet op dat spoor gezet....

Succes en sterkte!

Eric
Lage rugpijn zou ook uit je heupen kunnen komen... zoek maar eens op FAI of hip impingement.
Na mijn ongeluk heb ik onder in drie tussenwervel schijven verschoven. Elke zes weken worden ze weer terug gezet. Pijnvrij wordt ik nooit meer maar gek genoeg helpt heel veel bewegen goed!
Vooral lopen en veel fietsen helpt mij echt(al is het maar voor de kop qua pijn beleving)
Maar het blijft gezeur als je nou eenmaal onbalans hebt.
Ik denk dat de oplossing van de gewone fietsenmaker Marten :wink: :shock: voor Wim wel een sjieke is.

Succes me je zoek ocht!
Tja Marten is niet zo'n gewone fietsenmaker - de opgehoogde spd werkt prima. Maar het begint natuurlijk bij een zorgvuldige diagnose door een arts ipv een of andere kraker, misschien een geringe hakverhoging (3-5 mm), en een traject van moderne fysiotherapie met veel fitness. Daarna kun pas je proberen ook het fietsen aan te passen. Bewegen helpt, maar fietsen is tegelijk nogal belastend. Ik rij al 35 jaar met een racestuur, en ik geloof dat dat beter is voor mijn rug. Mijn pedaal was al eerder verhoogd, en ik had mede gezien mijn al langer af en toe opduikende rugklachten gekozen voor een fiets met brede (50 mm) banden. Daar heb ik toen nog een Thudbuster ST zadelpen aan toegevoegd. Voor de rest is het bij mij gewoon conditie bijhouden en niet te lang achter de computer of in de auto zitten. Je komt er helaas pas op hoge leeftijd van af (als het allemaal aan elkaar vergroeid is :( )
Wim
Het is inmiddels al paar jaar geleden, hoe gaat het nu met je rug?

Ik heb zelf lage rug klachten en bij mij helpt het juist om wat rechterop te zitten. Dit zorgt er dus voor dat je rug niet overstrekt wordt door juist dieper naar voren te zitten. Hoe dieper je naar voren zit, hoe meer je rug overstrekt en des te pijnlijker kan het zijn (eigen ervaring). Verder doe ik tijdens het fietsen zelf ook nog even me rug af en toe los maken zodat er nog wat beweging in komt (keertje naar links en rechts draaien).

Ik hoop dat je in ieder geval van die klachten af bent!