Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verlamde vingers ??? - Forum Wereldfietser

verlamde vingers ???

Hallo iedereen!

Robin en ik zijn 21 juli vertrokken voor een jaar fietsen door Polen(zijn we nu), Ukraine, Turkije, Surie, Jordanie, Egypte, en daarna 6 maanden Z.Amerika!!!! Heerlijk, geweldig om op weg te zijn (we hebben een jaar gewerkt na een vorige lange reis en zijn zoooo blij weer weg te zijn!).

We hebben beide gweldige Vittorio-fietsen (nee, ze hebben niet net als bij Dick en Els een naam, kan nog komen?). De fietsen zijn ok, onze benen zijn ok, billen wennen. Maar ik (Heleen) heb een probleempje;

Gedurende de afgelopen 3 a 4 weken fietsen heb ik in mijn beide handen veel minder kracht gekregen, mijn pink en ringvinger kan ik als ik mijn hand strek niet meer aansluiten bij de andere vingers. Onderaan de palm van mijn hand bij de kant van mijn pink voelt het gevoelig tot pijnblijk als ik erop druk. Wat voor stuur ik heb en hoe ik daar dan op leun wil je denk ik weten?
Hoe mijn stuur heet weet ik niet, maar het is een iets gebogen recht stuur, met een soort hoorntjes aan de zijkant, die lopen eerst omhoog en daarna buigen ze naar binnen. Onderaan steken ze nog ong. 6 cm uit (twee puntjes ahw). Ik heb er dik foam op laten zetten. Ik draag fietshandschoentjes van Gore bike wear, zitten prima. Mijn stuur staat hoger dan mijn zadel omdat ik niet erg laag wil zitten (krijg dan stijve nek en mijn nek is gevoelig punt), dus ik leun op het midden en de onderkant van mijn handen. Ik wissel gedurende de dag steeds af WAAR op dat stuur van mij ik mijn handen zet.
Ik heb zelf al bedacht dat de druk de hele dag op de onderkant van mijn hand wellicht zenuwen afknelt? Wat ik wil weten is of iemand dit bekend voorkomt, gaat het over en hoe, wat zou ik kunnen proberen??

Het zou fijn zijn als ik er vanaf kom want ik kan nu moeilijk bv. een plastic zak dichtknopen en openmaken of haringen van de tent in de grond duwen of de was goed uitwringen, allemaal dingen die ik al fietsreizende doen moet!!

Alvast dank voor het meedenken, wij fietsen verder naar
de horizon...

Robin en Heleen
Hoi

een bekend probleem.... ik weet niet precies waar het vandaan komt, maar heb er wel enige ervaring mee: weken na het fietsen niet fatsoenlijk veters kunnen strikken of dingen kunnen vastpakken omdat mijn duim behoorlijk krachteloos was. Ik heb er vooral last van gekregen nadat ik een avond liggend op mijn buik had gelezen (leunend op je onderarmen krijg je daar 'slapende' armen van). Daarna was het gevoel in mijn handen snel weg en kon ik amper schakelen.

Ik dacht dat het voor een deel ook te maken had met trillingen in het stuur (ik heb geen foam om mijn hadvaten). Maar het kan ook zijn - zo heb ik mij toen laten vertellen - dat er in je schouder zenuwen afgekneld worden. Kennelijk zit jij wel redelijk rechtop, maar nog steeds leun je vast wel iets op het stuur. Waarschijnlijk is de een er ook gewoon gevoeliger voor dan de ander.

Ik zou er in elk geval wel snel wat aan gaan doen, want ik heb er echt een hele poos last van gehad. Misschien helpt het wel om na het fietsen bepaalde schouder of pols oefeningen te doen. Dat neemt de oorzaak misschien niet direct weg, maar maakt het dan hopelijk ook niet erg.

Succes in elk geval en veel plezier op de fietstocht!

Hoewel ik vermoed dat de oorzaak in ieder geval ten dele ligt in de druk die je met je handen op het stuur uitoefent moet je toch ook eens op het volgende letten.
Je schrijft dat je de tentharingen de grond INDRUKT. Ik ken het prettige gevoel dat zoiets geeft, vooral als andere kampeerders rond je zich uitsloven met hamers of ander grof geweld. Je staat als het ware, in alle bescheidenheid, 'n beetje boven de materie. Ik doe het nog steeds. Maar al vele jaren houd ik daarbij wél stiekem een stukje hard tuigleer in de palm van mijn hand.
Sindsdien kan ik ook weer gewoon mijn handdoek uitwringen en een wasknijper open knijpen.

Groetjes en plezier!
Albert
Hallo Heleen,
De bar-ends die je beschrijft zijn hoogstwaarschijnlijk deze:
Afbeelding Klopt dat?
Nu zijn daar 2 types van:
Het type van op de foto, waarbij de klembout horizontaal loopt (de spleet in de zijkant is bijna verticaal), en en ander type waarbij de klembout verticaal staat. Een belangrijker verschil tussien de 2 modellen is subtiel: het model op de foto heeft een bobbel op het metaalkleurige gedeelte; het andere model is vlak van boven. Het laatste type heb ik pasgeleden erbij gekocht voor een andere fiets. Waar het om gaat is dat ik ook ontdekt heb dat dat type niet zo lekker zit voor mijn pink en ringvinger; na een tijd fietsen heb ik vrij snel een beurze plek in de palm van mijn hand bij mijn pink. Wat je (op locatie ) zou kunnen proberen is iets diks (leer, schuim) om het bovenste gedeelte van het metaalkleurige deel wikkelen zodat de druk wat beter verdeeld wordt over je handen. Ik ben benieuwd of je hier iets aan hebt.
Groeten, Leon

Hallo

Wat vaak de oorzaak is (misschien niet bij jou) is dat je handrug en onderarm in een hoek staan. Je zou eigenlijk moeten aanleren je handen zo te houden dat je handrug in het verlengde van de onderarm ligt (dus op één rechte lijn). Op die manier worden geen pezen en zenuwen gekneld en zou je geen last meer mogen hebben.
Hopelijk heb je er iets aan!

Meer polstering in handschoen of rond het stuur kan helpen, maar niet altijd voor iedereen. Ik had fietshandschoenen met een flinke gelvulling op de muis van mijn handen. Dat werkte bij mij in combinatie met dikke BBB-handvaten averechts. Met dunne (veel goedkopere) handschoenen gaat het wel goed. Kwestie van proberen.

Ik zou ook proberen of een andere hellingshoek van je barends wat oplevert. De mijne staan wat meer schuin omhoog dan die op het plaatje van Leon. Het zal per persoon en afhankelijk van je totale zithouding verschillen wat het beste werkt.

Succes,
Lisette
Beste pedaal-trappers!

Ik was degene die vroeg naar de oorzaak van, en het oplossen van verlamde vingers.

Bedankt voor jullie reacties! Ja, zo'n stuur als op de foto heb ik!

Ondertussen zijn wij na Duitsland, Polen, Oekraine, Turkije, Syrie in Jordanie. We gaan morgen de Kings Highway op, ik verheug me erop!
Daarna naar Egypte;via Sinai, bootje naar Hurghada, zuidwaards langs Nijl, dan even omhoog en via de 5 oases westelijk van Nijl door woestijn, dan naar Cairo.
Daarna vliegen naar Marrakech, Marokko, daar eerst in zuiden rondrijden, dan naar boven en rond april oversteek maken naar Spanje en zo weer langzaam naar NL, aankomst daar op ons dooie gemakje in juli.... (om dan weer te sparen voor meer...)

Het gaat fantastisch; nog maar 3 lekke banden (bij mijn schat Robin, ik nog niks...) de Vittorio fietsen doen het formidabel, benen zijn sterk, soms ereg tegenwind, vaak bergen, veel moois, soms stenen-gooiende kinderen, en agressieve honden.
Die laatste twee worden door ons steevast beantwoord met remmen, en erop af gaan. Naar honden hard en overdonderend roepen dat ze onmiddelijk naar de baas terug moeten, zijn ze nou gek geworden, kom nou! (helpt erg goed)
En die kids nemen we even mee naar hun moeder, dat vinden ze niet leuk maar het helpt wel. En we krijgen dan meteen thee aangeboden, die kids zien meteen dat we normaal zijn en geen stenen verdienen!

DE oplossing voor mijn verlamde vingers was deze; NIETS doen, gewoon laten wennen die handen. Na 2en halve maand had ik nergens meer last van. Dus er is hoop voor al diegenen die dit probleem tegenkomen; doorfietsen en je niks van aantrekken, het hielp bij mij prima. Ik kan alle vingers goed gebruiken!

Nou ja, zo simpel is het leven van een fietser soms!

Fiets door naar de horizon, dat doen wij ook!

Heleen en Robin
robin_heleen@wanadoo.nl
Wat Mike hierboven zegt is inderdaad waar. Je moet proberen je handen en onderarm in een zo recht mogelijke hoek te houden. Dat is even wennen maar na verloop van tijd gaat dat vanzelf. Er zijn ook polsbeschermers te krijgen, bij Bart Smit ofzo, die je pols recht houden. Dat fietst niet fijn maar je hebt geen pijn meer in je hand of vingers.
Het proberen waard dus.

Even de informatie hoe het komt dat je gevoelloze of tintellende vingers krijgt. In het midden van je hand lopen twee zenuwen. De ene bedient de pink t/m middelvinger, de ander de duim en de wijsvinger. Vaak is het of de ene zenuw of de ander die afgekneld raak. Soms beiden. Wees hierop allert. Als je lang doorfietst, wordt het loze gevoel chronisch en kun je op je zestigste geen piano meer spelen of een cursus kantklossen gaan volgen. :D
Primair is een goede zithouding van belang. :!: Dus inderdaad een rechte pols! Een comfortabel stuur, ergonomische handgrepen en eventueel handschoentjes helpen allemaal een beetje en dragen hun steentje bij.

Na bijna een jaar even verdergaand op het onderwerp:
Ik heb als ik fiets behoorlijke last van mijn duim. Ik zit op een Gazelle Medeo (uit 2005) maatje 53 (178 met nogal korte benen) met een vlinderstuur en daaromheen foam. Nu dacht ik eerst dat het foam te dik was, ik had het gevoel dat mijn duim een beetje (behoorlijk) 'uit de kom' gedrukt werd. Heb nu (gister) dunner foam gehaald en eropgezet, maar ik heb het nu nog steeds. Inderdaad het krachteloze gevoel wat hier al eerder genoemd wordt. Het komt binnen ongeveer 5 minuten op en na een half uurtje fietsen vanochtend, heb ik er nu nog steeds last van. Het gevoel zit vooral in de duim (straalt wel iets uit richting onderarm maar niet veel), voor de rest heb ik nergens last van, niet van schouder, nek of iets dergelijks.
Hiervoor had ik een Giant Sierra met breed stuur en bar ends, en had ik er nooit last van. Zat dan wel regelmatig op de bar ends.
Nu speelde ik een jaar of 4 geleden flink viool en zat ik veel achter de computer, waardoor ik rsi-achtige klachten kreeg, maar die zaten vooral in mijn schouder. Mijn handen zijn altijd koud geweest en bij vioolspelen moest ik ze eerst warm maken met water om de gewrichten 'soepel' te krijgen.
Kan het gewoon gewenning zijn en is t een kwestie van doorbijten? Moet ik nóg vaker van positie wisselen? Of is het een fietsinstelling of instelling van het stuur? Als het het laatste is, zit ik misschien teveel voorover, iets wat ik bij de Giant prettig vond, of is/staat het stuur niet goed?
Misschien is het handig als ik een paar foto's plaats, zal ik zo snel mogelijk op http://m.d.hoogerwerf.googlepages.com/fiets zetten.
Ik snap dat de vragen moeilijk zijn, omdat de instelling van een fiets heel persoonlijke is, maar misschien heeft iemand een gouden tip.
Groet,
Maurits

Mourits

Geen gouden tip maar misschien helpt het

Arnica Massage Olie Weleda voedt licht spier en zenuw. Bij mij werkt het werkelijk als moterolie. Soms als ik een teen heb die in de kramp schiet en ik smeer de olie erop zakt de kramp er snel uit. Als je na een warme douche het spul erop smeert staat alles open en kan het ook iets dieper intrekken. Voor mensen die niet tegen Arnica kunnen; er wordt ook een variant gemaakt door Weleda op basis van Calendula. En verder zag ik op de foto van je fiets dat je grepen nog voor je stuurpen zitten. Vanuit je schouderpartij bezien, lopen je armen dus naar binnen en hou je je handen relatief dicht naast elkaar. Heb je een gewoon recht stuurtje dan zit daar toch ± 60? cm tussen, zet je daar ook nog bar-ends op wordt het nog breder plus dat je je handen dan zelfs voorbij de stuurpen kunt zetten. Als je handen zodicht bij elkaar zet moet je ook je schouders enigzins naar voren krommen, kan ik me voorstellen dat zenuw en bloedbaan daar enigzins licht bekneld bij raken.

Groet, Haike ook Vrije Scholier

Maurits,

Je zou ook eens kunnen proberen om Ergon handvatten te gebruiken.

Afbeelding

Gerd

Sinds kort ook leverbaar voor Gripshift en Rohloff schakelaars.
Wim

Haike schreef:Groet, Haike ook Vrije Scholier
En ik me maar afvragen hoe je aan dat 'ook' kwam! Je hebt, neem ik aan, mijn portfolio geraadpleegd. Maargoed. (Toch niet toevallig ook Vrije school Ede of Wageningen (onderbouw)? Of Nijmegen bovenbouw, zat mijn vriendin namelijk.)

Bedankt in ieder geval voor de reacties! Ik ga kijken of ik niet gewoon mijn 'oude' Giant stuur erop kan zetten, misschien dat t helpt. Er zaten inderdaad eerst van die ergogrips op van Gazelle, maar ik wilde wat meer zitmogelijkheden dan dat met het normale stuur mogelijk was, én ik wilde wat meer voorover (heb wat vreemde lichaamsverhoudingen: nogal lang bovenlijf en korte beentjes). Daarom dit stuur erop gezet, misschien toch miskoop geweest.

Maar toch, wat bedoel je precies met :
Haiko schreef:En verder zag ik op de foto van je fiets dat je grepen nog voor je stuurpen zitten.

Daarvan snap ik niet helemaal hoe je dat bedoelt. Als je vanaf zijkant kijkt, dan krijg je zadel-stuurpen-handgrepen, dus dan zitten ze er toch echt 'achter'. Maar ik denk dat dat dus aan mij ligt. Hoe bedoel je dat precies?

Vooral dat mijn armen niet parallel lopen/handen even breed als schouders zal misschien kunnen helpen.

Groet,
Maurits
ps. Arnica zalf bij kneuzingen kende ik al (bijna mee doodgesmeerd vroeger :wink: ), maar niet de massage olie! Da's ook een goede.

Bovenstaande reakties wijze naar mijn mening naar hetzelfde fenomeen wat inderdaad computergebruikers soms last van hebben of die gebruiker die met gebogen armen sliep of die spelr klassiek instrument ...
Diagnose: Cubitaal tunnel syndroom.
En de reakties-gevolgen op langere termijn zijn soms voorspelbaar en niet zo leuk.
Een woordje uitleg: Mountainbike of MTB-Fietsen: de spieren die je vingers en de pols doen buigen zijn vastgehecht aan de binnenkant onderaan de ellleboog.Tijdens het rijden wordt de pols zwaar op en neer gebogen wat deze spieren maximaal belast.(denk ook aan de fameuze "jump")genoeg van deze zelfs kleine schokken zorgen voor ontsteking.U heeft dan pijn aan de binnenzijde van de elleboog :test: duw uw hand tegen uw gezicht of strek uw elleboog maximaal terwijl je de pols max naar boven buigt.Biomechanisch: de hyperextensie en cubitale doorbuigen van de arm rekt op de cubitale zenuw.Speelt een rol: gebrek aan training, vorm van het stuurframe, (slechte) staat van de weg, vooraan dragen van grote lasten (trekkers!).

Praktijk: het stuur: wat mag je niet doen (zie rode pijl foto)
Afbeelding

Als je dan toch fietst,ook met een PC werkt op een onaangepast werkblad of een klassiek instrument speelt of in een bepaalde houding slaapt dan moet je toch de samenhang even lezen zodat je niet louter vanuit fietstechnisch standpunt dit probleem benadert,doch ook vanuit diverse invalshoeken.
Een medische website die medsich onderbouwde spullen verkoopt is nu zowat de enige die hier wat uitleg over de samenhang geeft en de behandeling met een Cubital tunnel brace voorstelt alsook tips voor o.a. PC gebruik.

En inderdaad: niet (!) te lang treuzelen als de symptomen verergeren.Je doet dan alleen maar meer kwaad dan goed.

Succes met de lectuur en hopelijk was deze veelzijdige invalshoek interessant.

Website:
Behandeling Cubital tunnel syndroom

Toch maar even doorlezen vooraleer je conclusies trekt..

De beeldjes van de fiets komen trouwens van een website van een Franse MTB fanaat die ook arts is ...(ere wie ere toekomt)

Maurits schreef:Na bijna een jaar even verdergaand op het onderwerp:
Ik heb als ik fiets behoorlijke last van mijn duim.
Doe je ogen dicht en steek je armen naar voren. Kijk nu eens hoe je je polsen hebt staan. Dat is vast niet in een hoek die je terugvindt in je stuur.
Ter overweging, er ook allerlei alternatieve vormen stuur in plaats van de 'bezemsteel'
zoals
Afbeelding (voor een racefiets) of
Afbeelding (atb-afmontage)