Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de Teken! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Weg met de Teken!

frank bueters schreef:Voor m'n hond kocht ik om teken uit te trekken een soort mini koevoetje van plastic. Dat werkt zó goed dat het nu standaard in onze ehbo tas zit. Kost bijna niets, weegt onmeetbaar weinig en werkt beter dan die z.g. tekentangetjes.
Heb even gegoogled, Tick Twister blijkt het te heten. (http://www.ticktwister.com/info.html)

Frank
+1 !
Revanho schreef:
Бlanche schreef: Ik kan me maar een keer herinneren dat ik gebeten ben - ooit aan de zwarte zeekust van Turkije. Althans er zat achter n mijn broek elastiek een klein spinnetje heel vast aan mijn buik.
Gezien spinnen of spinnetjes zich nooit zullen vastbijten, was dat zonder twijfel een teek.
Een teek is geen spin, maar wel een spinachtige.

.tsooJ
Dit topic maar weer omhoog plaatsen aangezien dit jaar de eerste mensen alweer gebeten zijn :evil:

Tips over middelen die preventief werken, kleding, tangen e.d. zijn welkom.
Fedor schreef:
di 10 apr, 2018 19:00
Tips over middelen die preventief werken, kleding, tangen e.d. zijn welkom.
Op zich is er hier online al gigantisch veel info over te vinden. Maar de belangrijkste preventieve maatregel is het voorkomen van door de struiken struinen met korte broek, korte mouwen, ...
En natuurlijk sowieso elke avond dat men wel tekenrisico heeft gelopen grondig het lichaam checken. Als je daarbij gebruik kan maken van bereidwillige hulp van iemand anders is dat een pak makkelijker. Anders is een spiegeltje erg handig.

Renaat
Revanho schreef:
di 10 apr, 2018 19:37
[En natuurlijk sowieso elke avond dat men wel tekenrisico heeft gelopen...
Vraag is (althans voor mij) wanneer je tekenrisico loopt. Bij MTB'en in hoog gras en met korte broek lijkt me logisch, bij wildkamperen in bossen ook. Maar hoe dit het met bijv. reguliere campings ("grasveld"). Zijn er mensen die hier ook al teken hebben opgelopen?

Ik ben solo-rijder, dus checken is lastiger (vooral met matig licht) ;) (bovendien zijn die krengen (vooral nymfen) vrijwel onzichtbaar als ze zich nog niet hebben volgezogen).
Het checken op teken is alleen onbegonnen werk en met iemand anders waar je je graag naakt door laat aftasten ook niet vol te houden. Dus: let op de symptomen en ga tijdig aan de antibiotica. Dit is makkelijker gezegd als gedaan omdat de ziekte van Lyme zich soms met vage klachten manifesteert en als dan uiteindelijk de juiste diagnose wordt gesteld is er al veel kapot.
Noach had die teken niet in zijn ark mee moeten nemen....
Ja, ik lijd momenteel aan teken paranoia. Telkens als ik ergens ook maar een beetje jeuk voel, sta ik voor de spiegel mijzelf te checken :? Misschien een beetje overdreven zul je misschien denken, maar is het niet want de ziekte van Lyme is verschrikkelijk. Er zijn mensen die laten zich euthanaseren omdat de ziekte te heftig is :evil: Weg met de teek!
Gotmyselfabikefriday schreef:
wo 11 apr, 2018 07:57
Weg met de teek!
Ik ben een groot natuurliefhebber maar de teek (en de steekmug trouwens ook) mag van mij wel uitgeroeid worden... geloof ook niet echt dat ze belangrijk zijn voor het ecosysteem.

Maar een preventief middel uitvinden tegen Lyme mag ook wel (al komen er steeds meer enge ziekten bij die door die krengen kunnen worden overgebracht).

Merk idd ook dat ik er veel rekening mee hou... de "vrijheid" van bijv. wandelen etc. wordt toch beperkt (liever geen korte broek, opletten waar je loopt etc.) en dan nog kan je zo'n beest in een moment oplopen...
Fedor schreef:
di 10 apr, 2018 20:43
Vraag is (althans voor mij) wanneer je tekenrisico loopt. Bij MTB'en in hoog gras en met korte broek lijkt me logisch, bij wildkamperen in bossen ook. Maar hoe dit het met bijv. reguliere campings ("grasveld"). Zijn er mensen die hier ook al teken hebben opgelopen?
Vast en zeker. Uiteraard verschillen campings nogal. Sommigen zijn glas als een golfbaan en sommigen hebben grasvelden die ook als wildkampeerplek maar matig in trek zouden zijn.

Dus je zult zelf je overwegngen moeten maken.
* Zit je in een risicogebied mbt FSME? (Zuid Duitsland en een groot deel van Oost Europa) Het vervelende van FSME is dat verwijderen van een teek die gebeten heeft te laat is en dat er geen behandeling mogelijk is.
* Ben je aan het wildkamperen wat inhoudt dat je je niet elke dag gaat douchen, wat een gemakkelijke geegenheid is om je helemaal af te tasten?
* Ben je überhaupt aan het kamperen?

Zelf denk ik dat wildkamperen in een FSME gebied zonder inenting niet verstandig is. Zelf heb ik vrienden die uit Zuid Duitsland kmen en die zeggen dat de mensen die daar in de bossen komen allemaal ingeënt zijn. Wellicht zijn wandelaars die netjes op zijn Duits over de paden lopen dat niet, maar als wildkampeerder behoor je otch tot de hevige risicogroep net als boswachters en houtkappers.

Als er bij de ingang van een camping of gebeid gewaarschuwd wordt voor teken dan weet je dat het er waarschijnlijk zwermt van de teken.

Handig is inieder geval als je je van tevoren op de hoogte stelt in wat voor risicogebied je je gaat begeven.
Bij mijzelf merk ik het al binnen een dag of ik een teek heb. Het begint met irritatie en krabben. Dat laatste is niet slim , je irriteert de teek. Na hem met een goede tekentangen verwijderd te hebben de plek in de gaten houden. Bij verschijnen van een rode kring naar de huisarts. Een antibiotica kuur is NL beleid. Dit heb ik eenmaal niet gedaan en was een harde les. Stadium 2/3 van lyme bereikt :evil: . Verder negeer ik veel lyme informatie van leken op Intenet. Het vliegt soms alle kanten op.
Wat vindt jij dan verstandig?
Ik laat mij niet beperken. Ben veel buiten, in de tuin, in de bossen. Ook met blote armen en benen. Gewoon de teek verwijderen, ff mopperen, plek in de gaten houden en weer verder met leven.
Misschien vinden sommigen van jullie het misschien overdreven, maar als ik weer ga wildkamperen en ik wijk van de bospaden af, dan zit ik eraan te denken om zoiets te dragen: https://nl.aliexpress.com/item/Jungle-M ... 01215.html

Is een pak gemaakt van een net dat je over je kledij kunt trekken. Het beschermt je tegen insecten. Aangezien ik niet wil opvallen als ik ergens ga slapen in het bos, moet ik allemaal langs takken en planten lopen. Zo loop ik vaak een teek op.

Edit: heb iets beters gevonden: https://www.amazon.com/Pro-Tec-1000-Pro ... B00KQU5R98 Tis voor muggen maar dit houdt (denk ik) ook wel teken tegen.
Ik sluit me aan bij Reinder, alleen geloof ik niet dat je de teek altijd opmerkt. (ik spreek uit eigen ervaring!) Heb me wel laten inenten tegen FSME.
Tekenbeten kun je hier melden:
www.tekenradar.nl
Reinder schreef:
ma 16 apr, 2018 11:31
Tekenbeten kun je hier melden:
www.tekenradar.nl
Wel is het tamelijk suf dat bij de gegevens niet is aangegeven of het de lokatie van de beet of de woonlpaats van de gebetene betreft. Dat maakt in toeristische gebieden best een verschil.
In de enquête werd mij gevraagd de locatie van de beet aan te geven op een kaartje.
Fijn dat ik dit lees.
idd. ben ik tijdens een pauze in een berm met hoog gras eens 'besprongen' door heel veel teken en ik had net een hesje aan en een onderhemd met gaatjes! waar er velen doorheen gingen, wel 20 in totaal! Ik schrok me een ongeluk, alles verwijderd meteen, ze zaten nog niet echt vast oid. en wegwezen.
Wel goede tip misschien voor idd. wildkamperen, wat ik heel sporadisch wel eens doe, om dan indien je een korte broek aan hebt uit voorzorg een lange broek even aan te doen voor je het bos ingaat op zoek naar een plek.