Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de Teken! - Forum Wereldfietser

Weg met de Teken!

Het is weer tijd voor fietsen en kamperen. En elke avond even kijken of je niet gebeten bent door een teek. Naast de buien radar is er vanaf nu ook een tekenradar waarop je kan zien hoeveel teken je onderweg kan verwachten.


http://www.tekenradar.nl/
Een tekenbeet kan heel erg zijn. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb tot nu toe een keer een tekenbeet gehad en gelukkig snel verwijderd met speciale tekentang.
Elk jaar wel een teek. 1 x na besmetting(rode kring) niet naar de doktor en ja hoor fikse lyme, na jaren nog steeds klachten. Klote beesten! :twisted:
Nou, ik ben me van één tekenbeet bewust en toen had ik pardoes de ziekte van Lyme. Ik kwam namelijk een week of drie na dato erachter dat ik een langzaam uitdijende rode cirkel op mijn kuit had. Ik kon mooi twee weken aan de antibiotica.

Ik ben toen mijn slaapzak zorgvuldig gaan uitschudden en toen kwam er zelfs een volgevreten teek uit :shock:. Het is alweer jaren geleden en ik ben nog kerngezond, gelukkig.

Dat was nog wel vlak na mijn aller eerste fietsvakantieweekend met mijn toenmalige nieuwe vakantiefiets. Sindsdien ben ik veel vaker ermee weggeweest en nooit meer last gehad (dat ik weet -- lang niet elke beet geeft de ziekte van Lyme). Maar wat een piepkleine rotbeesten.

Veel teekloos fietsvakantieplezier gewenst,

Maarten
Reinder schreef:Elk jaar wel een teek. 1 x na besmetting(rode kring) niet naar de doktor en ja hoor fikse lyme, na jaren nog steeds klachten. Klote beesten! :twisted:
Ja, is wel iets wat je heel serieus moet nemen !!
Zelf nog maar een keer een teek die zich vast had gebeten ontdekt op mijn lichaam. Teken vinden mij niet zo lekker.

Enkele losse bedenkingen (al is er gigantisch veel goede informatie op internet te vinden, al is het wel een kwestie het kaf van de koren te scheiden).

- Teken hebben ook een duidelijke 'smaak'. In vergelijkbare omstandigheden heeft wordt de ene persoon niet gebeten terwijl de ander volhangt.

- Lang niet alle teken zijn besmet met Borrelia burgdorferi (veroorzaker van de ziekte van Lyme) en de kans op besmetting is klein. Een besmetting kan wel ernstige gevolgen hebben.

- De kans op besmetting met Borrelia burgdorferi is erg klein bij het snel verwijderen (binnen 24 uur) van de teek, maar ook dan niet uitgesloten.

- Er verschijnt lang niet altijd een kring rond de beet, ook als men wel besmet is met Borrelia burgdorferi. Als er ook maar een reden is om aan te nemen dat men besmet is (dus zeker als er wel een rode kring verschijnt), ga dan zeker naar een dokter. De ziekte van Lyme is ernstig.

- Teken kunnen - zeker in het buitenland - nog andere niet bepaald aangename ziektes overbrengen.

- Preventie (in bepaalde omstandigheden bewust kleden, gebruik DEET, grondige controle, ...) voorkomt heel veel problemen.

Renaat
Ik heb helaas bijna ieder jaar meerdere tekenbeten, maar tot noch toe geen Lyme. Misschien moet ik wat minder door het struikgewas gaan banjeren.

Teken hebben meerdere "levensfasen" in de eerste fase hebben de teken zo goed als geen Lyme, in de volgende fase loopt het percentage met Lyme op en ik geloof dat in de 3e fase iets van 95% van de teken Borrelia burgdorferi mee draagt. Niet elke teek komt in deze fase en gelukkig hebben de jonge teken nauwelijks Borrelia burgdorferi, want deze vallen bijna niet op.

Als je trouwens dacht dat Lyme erg was, dan moet je helemaal uit gaan kijken voor de teken in oost europa. Daar dragen verscheidene teken FSME, je kan jezelf daar wel tegen inenten, maar dat geeft ergens in de 90% protectie tot maximaal 2-3 jaar.

Bij het verwijderen van teken moet je echt goed opletten dat je alles eruit haalt. Als je het lichaam van de kop scheidt, dan spuigt/kotst de teek iets je lichaam in.
Zorg dat je na het verwijderen van de teek, je hem ook doodt. Dit kan je doen door hem te pletten tussen je vingernagels of door de teek te verbranden.
Mocht je geen tekentang bij je hebben, dan kan je vaak een teek ook verwijderen door een beetje spuig op je vinger te doen en daarmee rustig en voorzichtig rondjes te draaien op/met de teek. Zo verwijder ik 90% van mijn teken en als dit niet werkt dan is het altijd even zoeken naar de tang ;)

Teken houden vooral van warme plekken op je lichaam, dus liezen, achter je oor, tussen je tenen, kruis, bilnaad, etc. Dus check deze geregeld.

Voor de rest schijnt het zo te zijn dat de test voor Lyme in NL minder nauwkeurig is dan de test die ze gebruiken in Duitsland.
Voor degene die onderweg een tekentang moeten zoeken in 1 van de fietstassen (in welke zat ie ook alweer. Zie http://shop.wolfswinkel.nl/antiteekshop ... ekentangen. Het type TICK2 is ook een mooie sleutel hanger. Deze is erg effectief.

Ciao Johan
Rutger schreef:Een tekenbeet kan heel erg zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Eén keer tekenbeten gehad: er zaten er vier op mijn benen. dezelfde dag nog verwijderd, geen gevolgen. Ik heb wel binnen de kennissenkring iemand die zware geolgen heeft.
Teken horen in het rijtje van risico's voor de fietskampeerder vermeld te worden, vrij snel na verkeersgevaar in de buurt van overvloedig zonlicht, slecht voedsel en tropische ziekten, want met dat laatste heb je lang niet op alle populaire WF-bestemmingen te maken.
Leon
Met betrekking tot teken verwijderen: door een wig uit een plastic pasje te knippen kom je ook een heel eind! (scheelt ook weer gewicht :lol:)
Voor de rest schijnt het zo te zijn dat de test voor Lyme in NL minder nauwkeurig is dan de test die ze gebruiken in Duitsland.
Probleem is eigelijk dat een bloedtest sowieso niet zo heel veel zegt, of je hem nou in Nederland laat doen of in Duitsland.
Vorig jaar in Belgie tijdens een stop ontdekte ik twee teken op mijn been. Ik denk dat ze er nog maar net zaten want ze waren klein. De apotheek naast het café was dicht en toen heb ik op mijn mobiel gegoogled op teken.
Met mijn duim en wijsvinger kon ik ze verwijderen en daarna het café binnengestapt voor een ontsmettingsmiddel.
Op internet las ik het advies om op te schrijven waar de teken hebben gezeten en die plek goed in de gaten te houden. Er zijn nooit rode kringen verschenen.
Nooit eerder teken gehad en ik zorg er altijd voor dat ik in lang gras flink smeer met deet. Enge beesten zijn het!
In het najaar van 2008 ging ik met vage rugklachten naar de huisarts. Uiteindelijk, toen de klachten na 4 weken nog niet wegwaren, ik het gevoel had dat alle haartjes op mijn lichaam overeind stonden en de rugklachten zich richting mijn nek bewogen, ben ik doorverwezen naar de neuroloog in het ziekenhuis. Tijdens het wachten op de uitslag van de ruggemergpunktie trad een volledige aangezichtsverlamming op. Dit was voor de neuroloog aanleiding om direct met een veertiendaagse antibioticumkuur tegen de ziekte van Lyme te starten. Een paar dagen later bleek dat dat terecht was: het was inderdaad Lyme en de klachten werden langszaam minder. Nu, na 3 1/2 jaar heb ik nog steeds een minder beweeglijke linkergezichtshelft. Niemand ziet het? maar ik heb er wel last van. Dus: let op met tekenbeten, want het is een gemene ziekte. De bacterie die de teek bij zich draagt, tast de zenuwen aan en dat herstelt niet zomaar. Hoewel ik in andere jaren wel tekenbeten heb gehad, kan ik mij van dat jaar geen tekenbeet herinneren, ze zitten ook vaak op plaatsen waar je het niet meteen ziet, zoals in je schaamstreek of onder je oksel.
Voor de dames: Tijdens het fietsen ging ik vroeger altijd in de bosjes plassen, zoals zoveel vrouwen Totdat ik eens met Ellen en Chantal weg was eind oktober en Ellen compleet besprongen werd door teken. Ik plas nu voortaan gewoon op het randje van de weg - liever dat ze me zien dan dat ik een teek oploop. Ik kan me maar een keer herinneren dat ik gebeten ben - ooit aan de zwarte zeekust van Turkije. Althans er zat achter n mijn broek elastiek een klein spinnetje heel vast aan mijn buik. Hopelijk heb ik (voor teken) niet lekker bloed.

Ik gebruik liever geen Deet maar zag onlangs bij de Bever een middeltje zonder vervelende stofjes tegen teken. Ben de naam even kwijt. Iemand ervaring?
Franke schreef:Er zijn nooit rode kringen verschenen.
Het niet verschijnen van rode kringen is dus geen garantie van het niet besmet zijn met Borrelia burgdorferi.
Бlanche schreef: Ik kan me maar een keer herinneren dat ik gebeten ben - ooit aan de zwarte zeekust van Turkije. Althans er zat achter n mijn broek elastiek een klein spinnetje heel vast aan mijn buik.
Gezien spinnen of spinnetjes zich nooit zullen vastbijten, was dat zonder twijfel een teek.
groppe schreef:Als je het lichaam van de kop scheidt, dan spuigt/kotst de teek iets je lichaam in.
Het volledig verwijderen is belangrijk om de kans op ontsteking te minimaliseren. Het risico dat er vloeistoffen van de teek 'terugkomen' is er vooral als men de teek bij het verwijderen 'platdrukt' of de teek laat schrikken (b.v. als men een teek wil verwijderen met alcohol, warmte, ...). Voor zover ik weet is het blijven zitten van de kop - geen oorzaak van het 'spuwen' van maaginhoud. Een tekenhoofd heeft namelijk nauwelijks inhoud.
Franke schreef: Met mijn duim en wijsvinger kon ik ze verwijderen en daarna het café binnengestapt voor een ontsmettingsmiddel.
Dat is dus een risicovolle manier om ze te verwijderen, want dat lukt nooit zonder de teek plat te drukken. Bij een teek die zich echt pas heeft vastgebeten misschien niet zo erg, maar dat zou ik nooit doen bij een teek die er al enige tijd zit.

Renaat
Бlanche schreef:Ik gebruik liever geen Deet maar zag onlangs bij de Bever een middeltje zonder vervelende stofjes tegen teken. Ben de naam even kwijt. Iemand ervaring?
Ja, mijn moeder werkt veel in de tuin en kan niet tegen Deet, ze heeft veel baat gehad bij 'Bye Bites' dat helaas niet meer in de handel is (althans het anti-tekenspul, dat gemaakt is van de extract van Juniperus). Na wat googelen vonden we een soortgelijk middel: Picksan Teken Stop Spray, http://www.picksan.nl. Nog niet uitgeprobeerd maar ze is dit weekend weer gebeten, die krengen zijn er dus weer! :evil:
Zelf niet uitgeprobeerd, maar ik kreeg vandaag deze tip doorgemaild:

"Breng een klodder vloeibare zeep aan op een prop watten.

Bedek de teek met de zeep-doordrenkte prop watten en dep het een paar seconden (15-20),

de teek zal zich spontaan losmaken en zichzelf vasthouden aan de watten wanneer u de prop weg neemt."
fiets-ster schreef:Zelf niet uitgeprobeerd, maar ik kreeg vandaag deze tip doorgemaild:

"Breng een klodder vloeibare zeep aan op een prop watten.

Bedek de teek met de zeep-doordrenkte prop watten en dep het een paar seconden (15-20),

de teek zal zich spontaan losmaken en zichzelf vasthouden aan de watten wanneer u de prop weg neemt."
Dit zou ik niet doen. Alcohol e.d. kunnen de teek zijn maaginhoud laten uitbraken in de wond, wat de kans op besmetting vergroot. Ik denk dat de zeep ook een dergelijk effect kan hebben en zou het risico niet nemen.

De eerder genoemde Tick2 is ook in mijn ervaring een heel makkelijk tekenpincet. De teek komt zonder gefrunnik los.
Jammer, het zou een teek bij mijn kat eruit halen veel gemakkelijker maken, dat is haast niet te doen. Ik heb zo'n plastic tekenpincet die sowieso niet lukt, ik trek hem er maar zo uit, of hij ontgaat mij en ligt volgezogen, losgelaten op mijn hoofdkussen, brr.
Voor m'n hond kocht ik om teken uit te trekken een soort mini koevoetje van plastic. Dat werkt zó goed dat het nu standaard in onze ehbo tas zit. Kost bijna niets, weegt onmeetbaar weinig en werkt beter dan die z.g. tekentangetjes.
Heb even gegoogled, Tick Twister blijkt het te heten. (http://www.ticktwister.com/info.html)

Frank