Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje over voeding, trainen en (race)fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vraagje over voeding, trainen en (race)fietsen

Zout heeft meerdere functies.
Het zorgt er voor dat je lijf vocht vast kan vast houden zodat de viscositeit bloed zo laag blijft dat je hart het zonder "moeite" kan rond pompen.
Daarnaast is het een onderdeel van de prikkel overdracht in zenuwbanen. Zonder dat kan je een verstoring krijgen maar dan moet je wel je best doen. Bij ouderen zie je nog wel eens een delirium door het tekort aan zout. Wordt ook vaak verward met een delirium als gevolg van drank.

Zout zweet je ook uit het zal niet om grammen gaan maar ik heb altijd wel de zout kristallen op mijn hoofd zitten bij warmte, tegenwind en een flinke inspanning.
Van die dingen dus.
Pedalero schreef:
Die dingen als Aquarius en AA-Drink bevatten weer zoveel suikers dat het tijdens het fietsen averechts gaat werken.
De door de fabrikant aanbevolen concentratie is veel te commercieel gedacht, om geen maagproblemen te krijgen doe je er in de praktijk veel meer water bij!
Wimmert schreef:Zout heeft meerdere functies.
Het zorgt er voor dat je lijf vocht vast kan vast houden zodat de viscositeit bloed zo laag blijft dat je hart het zonder "moeite" kan rond pompen.
Daarnaast is het een onderdeel van de prikkel overdracht in zenuwbanen. Zonder dat kan je een verstoring krijgen maar dan moet je wel je best doen. Bij ouderen zie je nog wel eens een delirium door het tekort aan zout. Wordt ook vaak verward met een delirium als gevolg van drank.

Zout zweet je ook uit het zal niet om grammen gaan maar ik heb altijd wel de zout kristallen op mijn hoofd zitten bij warmte, tegenwind en een flinke inspanning.
Van die dingen dus.
Viscositeit heeft weinig te maken met het zoutgehalte, het is het beste te omschrijven als 'stroperigheid', door bjiv een relatief hoog percentage rode bloedcellen in je bloed (hoogtestage, EPO) wordt bloed stroperiger. Door een verhoogd aantal rode bloedcellen kun je wel meer zuurstof vervoeren maar het hart heeft het er zwaarder mee. Duursporters hebben juist vaak erg ‘dun’ bloed (verklaring voor je ‘bloedarmoede’) ;-).
Nou, jullie hadden natuurlijk helemaal gelijk!

Begon deze ochtend meteen met eten: 2 roggeboterhammen met zoete augurksalade, grote bak muesli met dikke yoghurt, hele banaan en een dikke schep jam. Later nog een banaan en een zoet kaneelbroodje. En koppen thee met honing erin. Vervolgens dacht ik zogenaamd gezond te doen en heb zo'n smerige vitaminebruistablet in water opgelost, is tenslotte ook vocht.
Boerend ben ik op m'n fiets geklommen. Na 30km gestopt voor 2 roggebroodjes met kaas, een banaan en een soort Nuts. Onderweg zoute dropjes gegeten (fabel of niet, droppies zijn wel lekker) en elk half uur m'n bidon leeg gedronken.
En inderdaad: geen centje pijn, ben heerlijk uitgewaaid en totaal geen moeite gehad met die flauwe 60km!
Wel merkte ik dat ik die heuvels niet moet onderschatten, die kunnen me denk ik snel onderuit halen. Geen enkel stukje weg is hier nl plat, het klimt en daalt constant.

Ik heb het snelle wielrennen dus behoorlijk onderschat, dacht (nogal arrogant) dat als ik bv zonder moeite op m'n stalen bepakte vakantiepaard naar NL kan trappen (1900km) dat een racefiets dan een eitje is. Zoefzoef, zingend over het asfalt.
Maar ik vergat dat je op een fietsvakantie veel vaker stopt (vooral met z'n tweeen), hier een broodje, daar een terrasje, een foto die genomen moet worden enzovoort. Dat is totaal anders fietsen. Met die racer knal ik ervan door, lekker trappen en geen pauzes. En hoezo eten, heb helemaal geen trek, kan ik heus wel uitstellen tot ik weer thuis ben.
Fout dus, ben ik toch maar mooi weer mezelf tegen gekomen. Je moet dus nooit zomaar iets aannemen, zat dus al 2 weken aan te modderen en het kwartje wilde maar niet vallen. Stom. :oops:

Hoe 't nu verder moet weet ik nog niet, vooral niet met dat eten en drinken. Moet ik nou echt elk uur iets gaan eten en al die zoetigheid, buh, lijkt me ook niet gezond. Dat vele water was bij mij niet echt een succes, kreeg een dikke klotsende buik en moest er alleen maar van plassen. Als ik het meteen moet lozen lijkt mij dat nogal zinloos?
En hoe neem ik al dat spul mee? Had nu de banaan met het brood met een touwtje aan het frame geknoopt :D , de Nuts paste met veel geprop net onder het zadel en de dropjes konden nog net in het miniscule zadeltasje. Wil niet graag zo'n lompe stuurtas.

Maar in iedergeval ben ik weer gelukkig. Ik ging al rare dingen denken zoals dat ik misschien m'n eigen spieren aan het opeten was, dat ik als vegaburger te weinig eiwitten at enzo. Ga me nu ook meer verdiepen in sport en voeding, zal zo googlen op iso/hypo/hypertonen, heb er nog nooit van gehoord.
En nog bedankt voor alle nuttige tips en links, zal ze later eens goed gaan lezen!

Groeten, Yopie
1 bidon per uur is meetal onder de 20 graden genoeg. Die wielrenshirts met die zakken achterop hebben voordelen:).
mooi dat je er achter bent wat het was. ik denk dat je nu een beetje overkil had nog een paar keer spelen met de hoeveelhied eten die erin moet. voor die 60 km met 25 kmh is dat roggebrood onderweg niet nuttig. kost te veel energie met verteren en zijn te langzame koolhydraten. prima voor op de vakantiefiets , maar als je hard gaat schiet het niet op . althans dat is mijn ervaring en wat mn dietist erover zegt.

succes met trainen. Ja op de racefiets kan je sneller als op de vakantiefiets, maar je moet er ook veel energie in steken, Harder fietsen is meer tegenwind.
ik heb denk ik een kruissnelheid van 22 kmh op de vakantiefiets en 30 op de race. als mijn inspanning op hetzelfde blijft en ik iets doe wat ik een dag wil volhouden.
allemaal lekker gokwerk aangezien ik niet met en kilometerteller fiets en de hartslagmeter ook bijna altijd thuisblijft.
Matthie9000 sinds wanneer is stroperigheid geen beschrijving van status viscositeit?
Ik dacht even niet goed te hebben opgelet vroeger maar gelukkig was dit wel zo :)
lees maar erg boeiend hoe ons "water" systeem werkt 8)

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 0Q&cad=rja
Wimmert schreef:Matthie9000 sinds wanneer is stroperigheid geen beschrijving van status viscositeit?
Ik dacht even niet goed te hebben opgelet vroeger maar gelukkig was dit wel zo :)
lees maar erg boeiend hoe ons "water" systeem werkt 8)

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 0Q&cad=rja
Misschien schreef ik het niet zo duidelijk maar ik bedoelde juist dat stroperigheid een soort van (begrijpelijkere) benaming is voor viscositeit. Alleen hebben beide weinig te maken met het zoutgehalte. Het zoutgehalte in een lichaamscompartiment bepaalt wel hoe gevuld dat compartiment is (met vloeistof) maar niet hoe stroperig die vloeistof is ;-).

Maar goed, tenzij topicopener van plan is om EPO te gaan gebruiken is het niet zo relevant denk ik ;-).

Mooi dat het beter gaat!
Yopie schreef:Hallo, ik heb sinds kort een racefiets maar nu zit ik met het probleem dat ik me al na ongeveer 60km een slappe dweil voel.
Yopie schreef:Wel merkte ik dat ik die heuvels niet moet onderschatten, die kunnen me denk ik snel onderuit halen. Geen enkel stukje weg is hier nl plat, het klimt en daalt constant.
60km in de heuvels is geen 60km in NL, je gebruikt in de heuvels gewoon meer kracht en dat heeft gewenning nodig. Wat ook gewenning nodig heeft is je nieuwe houding op een nieuwe fiets, ook al heb je de nodige atb- en fietsvakantie-ervaring. Een nieuwe houding/nieuwe fiets kost ook gewoon gewenningstijd. Je gebruikt weliswaar dezelfde spieren, maar dan wel net even anders. Ook de coordinatie zal anders zijn. Kortom, gewoon opbouwen de fietskilometers en dan komt het wel goed. Je zorgen maken om eten zou ik niet doen, geef het gewoon een beetje tijd. Om dat te testen zou je hetzelfde rondje weer kunnen maken (aangezien het nu goed gaat kennelijk) en dan nu met minder eten. Dat zou een indicatie kunnen zijn of het nu wel of niet aan teveel of te weinig eten lag.
Mijn ervaring is dat naarmate je beter getraind raakt en meer 1 voelt met je fiets, dat je dan steeds gemakkelijker lange einden kunt blijven fietsen zonder bij te voeren. Een uur of vier fietsen in normaal tempo op een tweetal bidons en enkele muslierepen moet dan echt wel kunnen (althans bij mij wel ;)).
Leon schreef: Als je mager bent komt de hongerklop eerder, als je niet van tevoren eet kan het je binnen een uur overkomen. Dus bouw het op en het komt goed.
Leon
Hongerklop heeft toch niets met je vetpercentage te maken (als je dat bedoelt althans)? IMHO heeft een hongerklop veel meer met getraindheid en gewenning te maken.
...hier kan je wat lezen over voedingswaarden e.a.
Weet wel dat ik nog veel moet lezen v.w.b. eten en drinken als ook de rustmomenten...
Pierre,

Ik heb ff mijn parameters ingevult komt overeen met mijn suunto hartslag meter.
Dus ziet er betrouwbaar uit ;)
AB schreef:
Leon schreef: IMHO heeft een hongerklop veel meer met getraindheid en gewenning te maken.
Dacht het niet...ervaring leert je wel wat genoeg eten is (en dus zou een ervaren fietser minder vaak een klop moeten krijgen, omdat die net op tijd genoeg eet), maar gewenning en getraindheid helpen niets wanneer je de 'korte' suikervoorraad hebt opgefietst, en je niet hebt gegeten. Dan komt die klap net zo hard als bij een mindder getraind iemand...
captain_fabulous schreef:
AB schreef:
Leon schreef: IMHO heeft een hongerklop veel meer met getraindheid en gewenning te maken.
Dacht het niet...ervaring leert je wel wat genoeg eten is (en dus zou een ervaren fietser minder vaak een klop moeten krijgen, omdat die net op tijd genoeg eet), maar gewenning en getraindheid helpen niets wanneer je de 'korte' suikervoorraad hebt opgefietst, en je niet hebt gegeten. Dan komt die klap net zo hard als bij een mindder getraind iemand...
Op is op, maar het moment waarop op op is, kan wel verschillen naarmate je getraind/gewend raakt. Aan het begin van het seizoen (maart, april na een winter zonder fietskilometers) krijg ik zonder eten in mijn fietsshirt vaak een hongerklop na 2,5uur..... een week later is die hongerklop al verschoven naar 3,5 uur en in de zomer (na een fietsvakantie) krijg ik pas een hongerklop na 4 a 5 uur. Een fietstocht van 200km lukt me dan wel met het eten wat uitsluitend in de fietshirt zit. Een rondje ijsselmeer vergt nog net wel een extra snackbar.

En mijn ervaring is dat een hongerklop veel harder aankomt bij een ongetraind iemand dan bij een getraind iemand. Een getraind iemand peddelt nog wel een beetje door (gewoon langzaam doorfietsen, geen kracht zetten, beetje op souplesse draaien).... een ongetraind iemand met hongerklop kun je beter op de trein naar huis zetten :).
AB schreef: Wat ook gewenning nodig heeft is je nieuwe houding op een nieuwe fiets, ook al heb je de nodige atb- en fietsvakantie-ervaring. Een nieuwe houding/nieuwe fiets kost ook gewoon gewenningstijd. Je gebruikt weliswaar dezelfde spieren, maar dan wel net even anders.
Dat zou wel het stijve gevoel in m'n onderrug kunnen verklaren. Ik zit natuurlijk meer voorover en gebruik dan net mn onderrug anders.
Wat ik ook goed kan merken is de positie op dat smalle harde zadel. Met de billen is er geen probleem, tis meer het kruis zelf wat nogal gevoelig wordt (en niet op een fijne manier). Vooral bij het omhoog trappen duidelijk te voelen. Heb nooit last gehad van zadel ellende maar begin toch te denken aan een fietsbroek met zeem. Heb net gelezen dat vrouwen hun zadel vaak iets meer omhoog zetten dan mannen maar dat lijkt mij nou niet echt comfortabeler?
En bij het omhoog klimmen/worstelen op de MTB duw ik vaak mijn hoofd naar achteren (lijkt het net of ik meer adem heb) maar dat geeft me op de racefiets een stijve nek dus ook dat moet ik afleren. Kortom, na 2 weken fietsen zijn er inderdaad al een paar verschillen merkbaar.

De link van Pierre: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/ verteld mij dat ik eigenlijk allang dood had moeten zijn. :shock:
Want wat ik meestal eet bestaat bijna alleen maar uit water en langzame koolhydraten. Heeft wel een mooi gezondheidscijfer maarja, daar kom je dus niet ver mee.
Als vrouw heb ik zonder te bewegen iets van 2000kcal per dag nodig. 2 uur racefietsen vraagt mij 1400 kcal en 2 uur langlaufen 2000kcal. Dan mag ik wel drastisch mijn eetgewoontes gaan aanpakken anders kunnen ze me binnenkort opvegen!
Maar ik voel me goed (soms alsof ik de hele wereld aankan), ben ook absoluut niet te mager (ook al moet ik volgens mijn BMI 5 kilo zwaarder wegen) en heb ook eigenlijk helemaal geen behoefte aan meer vet/suikers/wit brood enzo. Dus in hoeverre ik dit serieus moet nemen?
Tis wel allemaal intressant en die bosbessen doen het geloof ik wel goed, als die straks rijp zijn zal ik er de vriezer mee volgooien, heerlijk met vaniljesaus!
Racefietsen zonder een goeie zeem in de fietsbroek is uhhh, een interesant idee. Maar ik zou toch eens een echte fietsbroek uitproberen! Scheelt stukken. Of ondergoed met een zeem erin, als je liever geen fietsbroek aan wil...
Yopie schreef:
AB schreef: Wat ook gewenning nodig heeft is je nieuwe houding op een nieuwe fiets [...] Een nieuwe houding/nieuwe fiets[...]kost ook gewoon gewenningstijd.
...dat is iets waar ik aan moet wennen; gewenningstijd. Maar moet daar gewoon de tijd voor nemen...
Kortom, na 2 weken fietsen zijn er inderdaad al een paar verschillen merkbaar.
...leuk is dat. Merk -als een echt beginnende fietser- al heel veel verschillen. Het gaat me steeds beter af. En elke dag vind ik het steeds leuker worden...
De link van Pierre: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/ verteld mij dat ik eigenlijk allang dood had moeten zijn.
...dat goldt ook voor mij. Nu ik me aan de adviesen houd, gaat het me veel beter af. En ja, eet nu veel meer dan ik voordien gedaan had. Dat is dan wel even wennen...
[...]2 uur racefietsen vraagt mij 1400 kcal [...] Dan mag ik wel drastisch mijn eetgewoontes gaan aanpakken anders kunnen ze me binnenkort opvegen!
...dat gevoel heb ik nu niet meer. Nu ik me houd aan de adviezen, gaat het me allemaal beter af...
[...]Dus in hoeverre ik dit serieus moet nemen?
...zelf neem ik dit wel serieus. Voel/merk de verschillen, nu ik genoeg eten en drinken tot me neem. Zelfs mijn 'gesteldheid' is nu tijdens en na een lange fietstocht 'normaal' en niet meer 'aangetast'. Weet nu een beetje wat het met me doet...
Wens je heel veel fietsplezier Yopie...
Yopie schreef:Want wat ik meestal eet bestaat bijna alleen maar uit water en langzame koolhydraten. Heeft wel een mooi gezondheidscijfer maarja, daar kom je dus niet ver mee.
Als vrouw heb ik zonder te bewegen iets van 2000kcal per dag nodig. 2 uur racefietsen vraagt mij 1400 kcal en 2 uur langlaufen 2000kcal. Dan mag ik wel drastisch mijn eetgewoontes gaan aanpakken anders kunnen ze me binnenkort opvegen!
Maar ik voel me goed (soms alsof ik de hele wereld aankan), ben ook absoluut niet te mager (ook al moet ik volgens mijn BMI 5 kilo zwaarder wegen) en heb ook eigenlijk helemaal geen behoefte aan meer vet/suikers/wit brood enzo. Dus in hoeverre ik dit serieus moet nemen?
Dat klinkt als een redenering van een anorexiapatient.
Als je veel meer gaat bewegen heb je behoefte aan voedingsstoffen en niet alleen water en koolhydraten, anders kunnen ze je inderdaad binnenkort opvegen.
Hoeveel dat is staat niet in tabellen maar kun je uitvinden door op tijd naar je lichaam te luisteren en voor morgen lering te trekken uit de ervaring van vandaag.
Leon
Ik eet meestal muesli met weinig yoghurt en veel vruchtensap, grof brood met kaas/tomaat/komkommer/radijs enz, pasta/rijst/bonen met sla/rauwkost, wat fruit en noten en maak veel smoothies. Geen vlees, wel vis. Af en toe pizza/patat, wijn en een donker biertje. Veel kruidenthee en soms zwarte koffie. Tja, dat was het wel zo'n beetje...
Ben geen zoetekauw, coladrinker, chipseter maar chocola kan ik niet weerstaan.
Mijn broodbeleg bestaat dus (naast de kaas) uit veel vocht en weinig koolhydraten, de rauwkost en het fruit ook, eigenlijk is alleen de pasta en de bruine rijst goed.
Noten eet ik eigenlijk te weinig, maar verder is dit toch niet verkeerd?
Ik doe het hier al jaren prima op, kan bv vele uren op de ski's weg en heb nergens last van.
Maar zoals Pierre al opmerkte: misschien kan ik beter presteren/sporten als ik kritischer naar m'n voeding ga kijken. Sta er in iedergeval wel open voor...
Yopie schreef:Ik eet meestal muesli met weinig yoghurt en veel vruchtensap, grof brood met kaas/tomaat/komkommer/radijs enz, pasta/rijst/bonen met sla/rauwkost, wat fruit en noten en maak veel smoothies. Geen vlees, wel vis. Af en toe pizza/patat, wijn en een donker biertje. Veel kruidenthee en soms zwarte koffie. Tja, dat was het wel zo'n beetje...
Ben geen zoetekauw, coladrinker, chipseter maar chocola kan ik niet weerstaan.
Mijn broodbeleg bestaat dus (naast de kaas) uit veel vocht en weinig koolhydraten, de rauwkost en het fruit ook, eigenlijk is alleen de pasta en de bruine rijst goed.
Noten eet ik eigenlijk te weinig, maar verder is dit toch niet verkeerd?
Ik doe het hier al jaren prima op, kan bv vele uren op de ski's weg en heb nergens last van.
Maar zoals Pierre al opmerkte: misschien kan ik beter presteren/sporten als ik kritischer naar m'n voeding ga kijken. Sta er in iedergeval wel open voor...
Dat lijkt inderdaad een behoorlijk gezond menu, het enige waar je moet voor opletten is dat je balans binnen/buiten blijft kloppen ook als je langdurig erg actief bent. Tochten van 5 uur en meer tegen hoge intensiteit vreten aan je reserves (zelfs als pluimgewichtje vliegen er dan duizenden Kcal door), bovendien verbrand je best eventueel vet tegelijk met nog wat suiker. Puur vet verbranden put het lichaam uit (en levert ketonzuren op die de lever moet verwerken). Noten bevatten veel vet en minder snelle suikers, dus de combinatie is goede brandstof (als je darmen er tenminste tegen kunnen :-) )

Tijdens fietsvakanties zorgen wij bovenop de gezonde maaltijden voor bananen en chocolade als tussendoortjes. Je kan dan immers niet lang recuperen: de volgende dag wil je terug fris de baan op kunnen. Een gewichtsverlies van 1 kg per dag is dan niet aanvaardbaar. Noten (Duyvis paprika :-)) en gedroogd fruit helpen dan om de noodzakelijke kcal's binnen te krijgen. Op hete dagen eet ik ook bewust wat zouter omdat ik dan grote hoeveelheden water nodig heb (8 à 10 liter) en dat je bij het uitzweten ervan ook wat zout kwijtspeelt.
Hoe verdraag je bijvoorbeeld gedroogde abrikozen ed? Niet zo mierzoet als mueslirepen, maar wel een lekkere shot (suiker) energie als je aan het fietsen bent!