Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje over voeding, trainen en (race)fietsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vraagje over voeding, trainen en (race)fietsen

EnriceV schreef:
Yopie schreef:Ik eet meestal muesli met weinig yoghurt en veel vruchtensap, grof brood met kaas/tomaat/komkommer/radijs enz, pasta/rijst/bonen met sla/rauwkost, wat fruit en noten en maak veel smoothies. Geen vlees, wel vis. Af en toe pizza/patat, wijn en een donker biertje. Veel kruidenthee en soms zwarte koffie. Tja, dat was het wel zo'n beetje...
Ben geen zoetekauw, coladrinker, chipseter maar chocola kan ik niet weerstaan.
Mijn broodbeleg bestaat dus (naast de kaas) uit veel vocht en weinig koolhydraten, de rauwkost en het fruit ook, eigenlijk is alleen de pasta en de bruine rijst goed.
Noten eet ik eigenlijk te weinig, maar verder is dit toch niet verkeerd?
Ik doe het hier al jaren prima op, kan bv vele uren op de ski's weg en heb nergens last van.
Maar zoals Pierre al opmerkte: misschien kan ik beter presteren/sporten als ik kritischer naar m'n voeding ga kijken. Sta er in iedergeval wel open voor...
Dat lijkt inderdaad een behoorlijk gezond menu, het enige waar je moet voor opletten is dat je balans binnen/buiten blijft kloppen ook als je langdurig erg actief bent. Tochten van 5 uur en meer tegen hoge intensiteit vreten aan je reserves (zelfs als pluimgewichtje vliegen er dan duizenden Kcal door), bovendien verbrand je best eventueel vet tegelijk met nog wat suiker. Puur vet verbranden put het lichaam uit (en levert ketonzuren op die de lever moet verwerken). Noten bevatten veel vet en minder snelle suikers, dus de combinatie is goede brandstof (als je darmen er tenminste tegen kunnen :-) )

Tijdens fietsvakanties zorgen wij bovenop de gezonde maaltijden voor bananen en chocolade als tussendoortjes. Je kan dan immers niet lang recuperen: de volgende dag wil je terug fris de baan op kunnen. Een gewichtsverlies van 1 kg per dag is dan niet aanvaardbaar. Noten (Duyvis paprika :-)) en gedroogd fruit helpen dan om de noodzakelijke kcal's binnen te krijgen. Op hete dagen eet ik ook bewust wat zouter omdat ik dan grote hoeveelheden water nodig heb (8 à 10 liter) en dat je bij het uitzweten ervan ook wat zout kwijtspeelt.
Klinkt inderdaad als een heel gezond metabolisme. Dat je je eigen snelle suikers creert uit langzame koolhydraten klinkt in ieder geval gezonder dan dat je tijdens het fietsen alleen snelle suikers tot je neemt en daarop je energiebehoefte baseert. Je hoort het wel vaker dat minder en gezonder eten tot een energieker gevoel leidt (bijvoorbeeld ook als je een maand lang geen voeding neemt waar suiker in verwerkt zit).

Ander vraagje mbt vetverbranding. Wanneer verbrand je nou louter vet uit je eigen vetreserves? Bij hoge inspanning (rond omslagpunt) wordt voornamelijk de directe energievoorraad aangesproken (glycogeen), maar bij lage intensiteit wordt relatief meer vet verbrandt. Maar werkt het werkelijk zo simpel? Kun je door gewoon langzaam te fietsen (wandelen ipv rennen) louter energie verbranden op je vetreserves? Ik heb vaak enorm veel honger na een dag buitenactiviteit op lage intensiteit (of dat nou fietsen of bergwandelen is), maar gebaseerd op mijn overgewicht en vetreserves zou ik het makkelijk een week zonder eten kunnen uithouden. Zou je dus (theoretisch) een week lang zonder koolhydraten kunnen, je hongergevoel psychologisch kunnen onderdrukken en dat je je voeding beperkt tot water en de wel gezonde bouwstoffen, zoals vitamines/mineralen/eiwitten/water als in noten, fruit, bruinbrood, vlees, etc). Zou je in dat geval dan alleen energie halen uit je vetreserves?
AB, ik weet er niet zo heel veel vanaf maar ik zal delen wat ik weet of het klopt is wat anders.

Het hele vet verbranding zones gedoe met hartslag meters is ouderwets.
Nieuwe inzichten gaan van een mechanische principe uit.
Wat je verbruikt moet je er ook instoppen als je geen gewicht wil verliezen!!!(afslanken)
immers alle energie die je levert moet ergens vandaan komen.
Je mag die energie leverantie zelfs gedurende de dag optellen.(daarom de reclame neem wat vaker de trap)

Je spieren gebruiken eerst het glucogeen wat er in je spieren opgeslagen zit. Afhankelijk van de mate van inspanning zal het op raken of niet.
Dan zit er nog een flinke voorraad in je lever die als het nodig is omgezet wordt naar glucose om zo je spieren te verhelpen.
als er geen arbeid is of er is aanbod vanuit je dunne darm via het bloed van vetzuren of suikers(koolhydraten) dan zal dit omgezet worden in glucogeen en opgeslagen worden of verbrand.
Is er geen aanbod meer of is het op dan zal het en hier weet ik het niet helemaal zeker meer: of eerst je spieren aanspreken of vetzuren vrijmaken vanuit je opgeslagen vet. maar wel hongerklop(hypoglucemie)

Daarom is trainen op hongerklop ook volstrekte idiotie!
Dan schakel je direct over op vetverbranding en eiwitverbranding(je eet je eigen spieren en dies meer zei op) waarbij je spieren het eerst aan de beurt zijn omdat vetstofwisseling langzamer op te starten is!
Je bent namelijk een hypoglycomie aan het creëren iets wat voor bijvoorbeeld een diabeet levensgevaarlijk is! Je forceert je in het versneld loslaten van insuline om je lijf aan de gang te houden en niet dood te gaan!
Het enige wat je doet met hongerklop "trainen" is kijken of je nog wel insuline aanmaakt maar dat doe je heus wel anders was je wel diabeet.
En intussen lever je een slecht prestatie en creeert heel veel ureum want amoniak is een bijproduct eiwit verbanding en door je lever omgezet naar ureum zodat je nieren er wat mee kunnen. terwijl je je lever juist tijdens het sporten voor andere dingen nodig hebt.

niet doen dus nergens voor nodig en gewoon regelmatig eten!
En daar mag beste een snel suikertje tussen zitten.
Ik heb vandaag 102km gefietst(hoera nieuw persoonlijk record) en 6000kcal verbruikt en dat ga je echt niet redden met biologisch rechtsdraaiende tarwe-s :wink:
Maar verder is het wel goed om geen geraffineerde suikers te eten maar on-geraffineerd zoals tarwe, muesli e.d. omdat het langzaam de koolhydraten afgeeft.

Zo ongeveer dacht ik dat het werkt.
De lever heeft een hele belangrijke rol heeft in de energie huishouding samen met insuline.

en verder goed kouwe zodat het gelijkmatig in je bloed komp!(cliche mannetjes)
Wimmert schreef:[...]Ik heb vandaag 102km gefietst(hoera nieuw persoonlijk record) en 6000kcal verbruikt en dat ga je echt niet redden met biologisch rechtsdraaiende tarwe-s :wink: [...]

...mooi! Een PR van 102km... d=
Wimmert, wat is nu -in gewoon Nederlands (brood, melk, vis, water ea)- hetgeen 'ik' het beste kan eten -als ook wanneer ik dat het beste kan eten- als ik twee uur (richting de 50 km; wetend dat dit twee uur is en dan een gemiddelde wil halen van 25 km/h) ga fietsen, als ook een dagrit van 100 km fiets (gemiddeld 18 km/h), als zeker ook een weekend (150 / 200 km; gemiddeld 18+ km/h) ga fietsen.
Wetend dat ik mijn eetgewoonte wil aanpassen op mijn ontbijt na. Dit is een overheerlijk bord Havermoutpap...
Gewoon brood, banaan enzo.
En een extra banaan voor het fietsen bij ontbijt kan geen kwaad, zelfs wel slim.
Net als extra drinken voor je op de fiets stapt.
Ik gebruik veel die verpakkte ontbijt koek en liga melk koek als ik ver ga.
De frequentie die je tijdens het fietsen moet eten is gemiddeld 1,5 uur maar dat moet je ook ontdekken. Dat is echt je lijf leren kennen. Hongerklop kondigd zich op tijd aan.(trillen zware benen) Al ben je dan al wel aan de laate kant.
Mensen met weinig spierweefsel en veel gewicht zitten kort op deze tijden. Veel spieren en laag gewicht kunnen langer door.
Gewoon proberen zou ik zeggen EnriceV die geeft ook een goed advies.
Wimmert schreef:AB, ik weet er niet zo heel veel vanaf maar ik zal delen wat ik weet of het klopt is wat anders.

Het hele vet verbranding zones gedoe met hartslag meters is ouderwets.
Nieuwe inzichten gaan van een mechanische principe uit.
Wat je verbruikt moet je er ook instoppen als je geen gewicht wil verliezen!!!(afslanken)
immers alle energie die je levert moet ergens vandaan komen.
Je mag die energie leverantie zelfs gedurende de dag optellen.(daarom de reclame neem wat vaker de trap)

Je spieren gebruiken eerst het glucogeen wat er in je spieren opgeslagen zit. Afhankelijk van de mate van inspanning zal het op raken of niet.
Dan zit er nog een flinke voorraad in je lever die als het nodig is omgezet wordt naar glucose om zo je spieren te verhelpen.
als er geen arbeid is of er is aanbod vanuit je dunne darm via het bloed van vetzuren of suikers(koolhydraten) dan zal dit omgezet worden in glucogeen en opgeslagen worden of verbrand.
Is er geen aanbod meer of is het op dan zal het en hier weet ik het niet helemaal zeker meer: of eerst je spieren aanspreken of vetzuren vrijmaken vanuit je opgeslagen vet. maar wel hongerklop(hypoglucemie)

Daarom is trainen op hongerklop ook volstrekte idiotie!
Dan schakel je direct over op vetverbranding en eiwitverbranding(je eet je eigen spieren en dies meer zei op) waarbij je spieren het eerst aan de beurt zijn omdat vetstofwisseling langzamer op te starten is!
Je bent namelijk een hypoglycomie aan het creëren iets wat voor bijvoorbeeld een diabeet levensgevaarlijk is! Je forceert je in het versneld loslaten van insuline om je lijf aan de gang te houden en niet dood te gaan!
Het enige wat je doet met hongerklop "trainen" is kijken of je nog wel insuline aanmaakt maar dat doe je heus wel anders was je wel diabeet.
En intussen lever je een slecht prestatie en creeert heel veel ureum want amoniak is een bijproduct eiwit verbanding en door je lever omgezet naar ureum zodat je nieren er wat mee kunnen. terwijl je je lever juist tijdens het sporten voor andere dingen nodig hebt.

niet doen dus nergens voor nodig en gewoon regelmatig eten!
En daar mag beste een snel suikertje tussen zitten.
Ik heb vandaag 102km gefietst(hoera nieuw persoonlijk record) en 6000kcal verbruikt en dat ga je echt niet redden met biologisch rechtsdraaiende tarwe-s :wink:
Maar verder is het wel goed om geen geraffineerde suikers te eten maar on-geraffineerd zoals tarwe, muesli e.d. omdat het langzaam de koolhydraten afgeeft.

Zo ongeveer dacht ik dat het werkt.
De lever heeft een hele belangrijke rol heeft in de energie huishouding samen met insuline.

en verder goed kouwe zodat het gelijkmatig in je bloed komp!(cliche mannetjes)
Interessant leesvoer!
Ik heb vandaag even de proef op de som genomen en geprobeerd een hongerklop te forceren.
Vandaag helemaal niets gegeten behalve enkele kopjes thee gedronken. Ontbijt, lunch en diner overgeslagen en vervolgens 105km gefietst op enkel een bidon water. Ik heb geen hongerklop kunnen ontwaren, geen trillende benen, geen kippenvel, en kon het tempo van begin tot eind tussen de 25 en 30kmh houden (4uurtjes op tractortrekkingbike). Echter wel nu een lege-maag-gevoel, iets wat je proeft in je gehemelte en je voelt je slokdarm en maag wat knorren. Straks even douchen, nog een kopje thee en dan op bed, even zien hoe ik me morgen voel.
Hongerklop trainen is voor mij niet een doel op zich, maar zo nu en dan, eens per maand ofzo, kan het denk ik geen kwaad. Trainen staat gelijk aan verstoren. Als je altijd alleen maar hetzelfde doet, wordt je niet beter van. Regelmaat creeren, afwisselend je zones prikkelen en dan zo nu en dan de boel verstoren.
Wat je zegt over het opeten van je spieren; dat je eerder je spieren verbrandt dan dat je vet verbrandt. Weet je zeker dat dat klopt? Spieren opeten komt toch nauwelijks voor in NL, tenzij je anorexia hebt. Ik val tijdens een fietsvakantie vaak vele kilo's af en dat zijn echt geen spieren die wegteren, integendeel. Kom juist vaak in superconditie terug.
Wat betreft vetverbranding: treedt dat gewoon gelijktijdig op met je glycogeenverbranding?
Glycogeen is een suiker (koolhydraat) dat vooral in lever en spieren wordt opgeslagen. Glycogeen is opgebouwd uit een groot aantal eenheden glucose. De voorraad glycogeen wordt aangesproken als het glucose-gehalte in het bloed daalt. Wanneer het verbruik aan suikers in de spieren groter is dan door de spijsvertering kan worden geleverd.

Daalt het glucose-gehalte in het bloed en kan dat onvoldoende worden aangevuld door glycogeen, dan gaat het lichaam over op vet- en eiwitverbranding.
http://www.natuurlijkerwijs.com/glycoge ... olisme.htm

De grote vrees voor afgetrainde wielrenners. In de topsport is het verbruik in kcal dermate hoog, dat bij normaal voedsel de spijsvertering en de voorraad clycogeen onvoldoende is om het glucose-gehalte in het bloed op peil te houden. Dan wordt gebruik gemaakt van vloeibaar voedsel op suikerbasis. Zodanig samengesteld dat maag- en darmklachten zoveel mogelijk worden voorkomen.

Maar ook dat blijkt onvoldoende voor die anorexia renners. Op 3/4 van de etappe zitten ze als zombies op de fiets en bij één foutje vallen ze als dominostenen over elkaar.

Ik fiets op volkorenbrood en water. Eet veel groenten om mijn kalium op peil te houden. Extra keukenzout is nooit nodig. Dat wordt in het lichaam vast gehouden. Twee gram keukenzout per dag is meer dan voldoende. Ook bij veel transpiratie. Alleen volkorenbrood levert meer dan 2 gram zout per dag op. Dagtochten boven de 150 km komen regelmatig voor. Zonder glucosedip.

Piet.
captain_fabulous schreef:Racefietsen zonder een goeie zeem in de fietsbroek is uhhh, een interesant idee. Maar ik zou toch eens een echte fietsbroek uitproberen! Scheelt stukken. Of ondergoed met een zeem erin, als je liever geen fietsbroek aan wil...
Is racefietsen zonder broekzeem echt niet te doen dan?
captain_fabulous schreef:Hoe verdraag je bijvoorbeeld gedroogde abrikozen ed? Niet zo mierzoet als mueslirepen, maar wel een lekkere shot (suiker) energie als je aan het fietsen bent!
Heb toevallig vandaag een zakje gekocht! Lekker en er zit veel ijzer in maar het zijn dus blijkbaar ook weer langzame koolhydraten. En daar ben ik nu nog niet zo over uit..
AB schreef:Wat je zegt over het opeten van je spieren; dat je eerder je spieren verbrandt dan dat je vet verbrandt. Weet je zeker dat dat klopt? Spieren opeten komt toch nauwelijks voor in NL, tenzij je anorexia hebt.
Je hebt eiwit nodig voor opbouw en herstel van je spieren en als de eiwitten in je lichaam op zijn ga je het uit je eigen spieren gebruiken oftewel je eet je eigen spieren op. Heeft ook iets te maken met aminozuren en ijzer. Vegetariers en vooral veganisten moeten hier voor oppassen maar toch zijn er ook weer vele topsporters die vegetarisch zijn en beweren dat zij daardoor beter presteren.
Verder weet ik het ook niet, maar als niet vleeseter ben ik er nogal huiverig voor.
Ik kwam vandaag, driftig op zoek naar info over voeding en sport, nog dit hierover tegen:
http://www.nlcoach.nl/kenniscentrum/voe ... opsporter/
De laatste zin hieruit wil ik toch even citeren, vind ik wel mooi:
"Voeding beïnvloedt de prestaties, maar slechts in beperkte mate. Het kan het verschil uitmaken tussen brons of goud, maar niet tussen de twaalfde of de eerste plaats. Een muilezel wordt nooit een Arabische volbloed en een stuntelende amateur geen Johan Cruijff, wat hij ook eet."
Yopie schreef:
captain_fabulous schreef:Racefietsen zonder een goeie zeem in de fietsbroek is uhhh, een interesant idee. Maar ik zou toch eens een echte fietsbroek uitproberen! Scheelt stukken. Of ondergoed met een zeem erin, als je liever geen fietsbroek aan wil...
Is racefietsen zonder broekzeem echt niet te doen dan?
captain_fabulous schreef:Hoe verdraag je bijvoorbeeld gedroogde abrikozen ed? Niet zo mierzoet als mueslirepen, maar wel een lekkere shot (suiker) energie als je aan het fietsen bent!
Heb toevallig vandaag een zakje gekocht! Lekker en er zit veel ijzer in maar het zijn dus blijkbaar ook weer langzame koolhydraten. En daar ben ik nu nog niet zo over uit..
AB schreef:Wat je zegt over het opeten van je spieren; dat je eerder je spieren verbrandt dan dat je vet verbrandt. Weet je zeker dat dat klopt? Spieren opeten komt toch nauwelijks voor in NL, tenzij je anorexia hebt.
Je hebt eiwit nodig voor opbouw en herstel van je spieren en als de eiwitten in je lichaam op zijn ga je het uit je eigen spieren gebruiken oftewel je eet je eigen spieren op. Heeft ook iets te maken met aminozuren en ijzer. Vegetariers en vooral veganisten moeten hier voor oppassen maar toch zijn er ook weer vele topsporters die vegetarisch zijn en beweren dat zij daardoor beter presteren.
Verder weet ik het ook niet, maar als niet vleeseter ben ik er nogal huiverig voor.
Ik kwam vandaag, driftig op zoek naar info over voeding en sport, nog dit hierover tegen:
http://www.nlcoach.nl/kenniscentrum/voe ... opsporter/
De laatste zin hieruit wil ik toch even citeren, vind ik wel mooi:
"Voeding beïnvloedt de prestaties, maar slechts in beperkte mate. Het kan het verschil uitmaken tussen brons of goud, maar niet tussen de twaalfde of de eerste plaats. Een muilezel wordt nooit een Arabische volbloed en een stuntelende amateur geen Johan Cruijff, wat hij ook eet."
Gaat die laatste zin niet over doping :):)? En fietsen zonder goed zeem, brrrr, dat lijkt me echt afzien :)

maar serieus, wat betreft die vet/eiwitverbranding die volledig optreedt als je een hongerklop hebt. Dat is toch niet hetzelfde als je spieren opeten? Ik dacht altijd dat je met een hongerklop nog steeds heel rustig kunt doorfietsen, omdat het een langzaam proces is (vetverbranding), dus gerelateerd aan een geringe inspanning en dus langzame snelheid (wandelen). En het verbranden van eiwitten is toch niet hetzelfde als je spieren opeten (wat gebeurt bij anorexia-patienten of die verschrikkelijke beelden uit hongerend afrika, waarbij de mensen extreem lage vetpercentages hebben, als ze dat uberhaupt nog hebben).

Maar laat ik het anders stellen: hoe kun je het beste vet verbranden als je fietsen wilt gebruiken om af te vallen.... kun je zonder koolhydraten uberhaupt een tijdje "gezond" (kennelijk niet) fietsen om zo af te vallen? Dus door meer eiwitten/vet te eten in plaats van koolhydraten?

Het Montignac-dieet gaat er bijvoorbeeld van uit om slechte koolhydraten te laten staan (suiker, wit brood, witte rijst, aardappelen, spaghetti) en in plaats daarvan vezelrijke koolhydraten te eten (bruin brood, roggebrood, bruine bonen, zilvervliesrijst, pinda's, fruit, etc). Ik kan me voorstellen dat vezelrijke koolhydraten de stofwisseling stimuleren (je maagdarmstelsel zal dan echt moeten werken voor de centen in plaats van dat het de energie bijna gratis krijgt, een insuline-piek ligt dan niet voor de hand). Niet bedoeld overigens om een discussie over montignac te beginnen (gebed zonder eind), maar meer bedoeld om te achterhalen/begrijpen hoe ons energiesysteem nou precies werkt zonder in moeilijk te begrijpen wetenschappelijke taal te belanden.
.
Leesvoer ;)

http://www.zowerkthetlichaam.nl/477/ene ... tabolisme/

Staan nog meer goede artikelen op de site.
Moraal van het verhaal net zo veel eten als je wegstookt in arbeid.
Tenminste als je niet wil afvallen ;)
AB schreef:Wat je zegt over het opeten van je spieren; dat je eerder je spieren verbrandt dan dat je vet verbrandt. Weet je zeker dat dat klopt? Spieren opeten komt toch nauwelijks voor in NL, tenzij je anorexia hebt. Ik val tijdens een fietsvakantie vaak vele kilo's af en dat zijn echt geen spieren die wegteren, integendeel. Kom juist vaak in superconditie terug.
Wat betreft vetverbranding: treedt dat gewoon gelijktijdig op met je glycogeenverbranding?
Waar het om draait is het glucose-gehalte in het bloed. Dat kent een boven- en onderwaarde. Dat wordt aangevuld door de spijsvertering en op peil gehouden door hormonen. Voor een lange fietsttocht levert de spijsvertering te weinig glucose op. Dan heb je drie voorraden in je lijf. Clycogeen, vet en spierweefsel.
Afhankelijk van de zwaarte van de inspanning zal clycogeen, vet en spierweefsel worden omgezet in glucose. Om de suikerspiegel in het bloed op peil te houden. De vetverbranding neemt toe naarmate de voorraad clycogeen afneemt. Bij vetverbranding is voldoende zuurstof nodig en de omzetting in glucose is traag. De prestatie zakt gelijk de snelheid.
Wil je toch presteren, dan zorgt het hormoon Cortosol dat spierweefsel wordt afgebroken in aminozuren en vervolgens wordt omgezet in glucose. Hoe hoger de prestatie, hoe meer spierweefsel wordt verbruikt.. Het lijf zit prachtig in elkaar.

Dus zonder eten kun je gaan fietsen. Aangezien spierweefsel een hogere soortelijke massa heeft dan vet, kun je lekker veel afvallen. Anorexia renners slikken daarom Clenbuterol. Ter bevordering van de vetverbranding en daarmee de spiermassa op peil te houden. Belangrijk voor de opslag van clycogeen.

Maar wij vakantiefietsers hebben geen last van glucose-dips.

Piet.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je d'r morgen,
Hou je lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.
Wimmert schreef:Leesvoer ;)

http://www.zowerkthetlichaam.nl/477/ene ... tabolisme/

Staan nog meer goede artikelen op de site.
Moraal van het verhaal net zo veel eten als je wegstookt in arbeid.
Tenminste als je niet wil afvallen ;)
http://www.zowerkthetlichaam.nl/1591/af ... n-bewegen/
hier ook iets gevonden.

Om veel vet te verbranden moet je dus intensief inspannen. Bij lage inspanning verbrand je relatief meer vet, maar absoluut gezien minder dan bij hoge inspanning. Een hoge inspanning zo nu en dan leveren, levert een fitter persoon.

Klinkt allemaal wel logisch.

Een fietsvakantie is een langdurige inspanning op relatief laag niveau, afgewisseld met intensieve momenten (als je een berg opfietst bijvoorbeeld). Je zult dan dus veel vet en koolhydraten verbranden. Opeten van spieren geloof ik niet in, dan moet je het wel heel bont maken.
Wimmert schreef:Ik heb vandaag 102km gefietst(hoera nieuw persoonlijk record) en 6000kcal verbruikt en dat ga je echt niet redden met biologisch rechtsdraaiende tarwe-s :wink:
Gefeli :) Interessant! Hoe bereken jij jouw calorieverbruik? Want als ik tabelletjes volg kom ik bij mezelf op zo'n 2500kcal voor een ritje van 80km (3 uur), terwijl als ik het zelf bereken op vermogen, dan kom ik minimaal op 3000kcal (wind buiten beschouwing).

Of de tabelletjes zijn conservatief, of ik maak zelf een berekeningsfout en ga te kort door de bocht...

Aangezien de 6000Kcal, heb je dan een fors postuur én een hoge intensiteit (oftewel een zeer hoge weerstands coëfficiënt)? Of sla ik de plank helemaal mis? :?
AB schreef:Maar laat ik het anders stellen: hoe kun je het beste vet verbranden als je fietsen wilt gebruiken om af te vallen....
Simpel: meer energie 'opfietsen' dan je inneemt. :wink: Er zijn mensen die denken dat je meer, of zelfs alleen, vet verbrandt op lage intensiteit bijvoorbeeld, en dus dat je met een uur langzaam fietsen, of hardlopen, sneller afvalt dan met een uur snel fietsen/hardlopen/noem maar op. Onzin natuurlijk. Wat meer inspanning kost, verbruikt meer energie.

Wel zit er een addertje onder het gras; een lage intensiteit kun je langer volhouden dan een hoge intensiteit. Als ik 12 km/u hardloop, gebruik ik per tijdseenheid veel meer energie dan wanneer ik met 18 km/u fiets. Maar 12 km/u hardlopen houd ik maar een dik uur vol, 18 km/u fietsen best een uur of tien. Om echt zoveel mogelijk energie op te maken (en dus zoveel mogelijk af te vallen) kan ik dus beter een dag rustig gaan fietsen dan zo hard mogelijk hardlopen. Met een week lang elke dag fietsen op 18 km/u kan ik meer afvallen dan met een week lang elke dag 35 km/u fietsen - want met 35 km/u val ik na een uurtje van mijn fiets (watje). Maar 20 km/u houd ik vrijwel net zo lang vol als 18 km/u, en dat verbruikt toch weer wat meer energie. Ergens tussen die (natuurlijk hypothetische) 18 en 35 ligt dus een optimum, maar waar, dat durf ik niet te zeggen.
kun je zonder koolhydraten uberhaupt een tijdje "gezond" (kennelijk niet) fietsen om zo af te vallen? Dus door meer eiwitten/vet te eten in plaats van koolhydraten?
Er zijn hardlopers (en vast ook wel fietsers, maar daar ken ik er geen van) die zweren dat ze op een zeer koolhydraatarm dieet prima presteren; ja, zelfs beter dan toen ze nog 'koolhydraatverslaafd' waren! Zoek maar eens op sportvasten bijvoorbeeld. Als je recreatief fietst, een vlak rustig rondje zonder tegenwind, zal het ongetwijfeld lukken. Het zal ook wel enigszins wennen, zeker als je het niet erg vindt om het tempo drastisch te laten zakken. Zelf weet ik hoe het voelt om door de koolhydraten heen te zijn en nog binnen afzienbare tijd thuis te moeten komen, en ik breng mezelf liever niet in die situatie. :)
maar meer bedoeld om te achterhalen/begrijpen hoe ons energiesysteem nou precies werkt zonder in moeilijk te begrijpen wetenschappelijke taal te belanden.
Ehm, volgens mij zijn er ongeveer evenveel meningen als experts (al dan niet tussen aanhalingstekens) en is de voedingsleer er ook nog niet precies uit...

Nu aan de koolhydraten, proteinen, vetten en water: ovenfrietjes met een gebakken eitje en sla!

Carl
Carl schreef:Wel zit er een addertje onder het gras; een lage intensiteit kun je langer volhouden dan een hoge intensiteit. Als ik 12 km/u hardloop, gebruik ik per tijdseenheid veel meer energie dan wanneer ik met 18 km/u fiets. Maar 12 km/u hardlopen houd ik maar een dik uur vol, 18 km/u fietsen best een uur of tien. Om echt zoveel mogelijk energie op te maken (en dus zoveel mogelijk af te vallen) kan ik dus beter een dag rustig gaan fietsen dan zo hard mogelijk hardlopen. Met een week lang elke dag fietsen op 18 km/u kan ik meer afvallen dan met een week lang elke dag 35 km/u fietsen - want met 35 km/u val ik na een uurtje van mijn fiets (watje). Maar 20 km/u houd ik vrijwel net zo lang vol als 18 km/u, en dat verbruikt toch weer wat meer energie. Ergens tussen die (natuurlijk hypothetische) 18 en 35 ligt dus een optimum, maar waar, dat durf ik niet te zeggen.
Bij het gevoel lekker bezig te zijn?
Verder helemaal mee eens.
Leon
Leon schreef:
Carl schreef:Wel zit er een addertje onder het gras; een lage intensiteit kun je langer volhouden dan een hoge intensiteit. Als ik 12 km/u hardloop, gebruik ik per tijdseenheid veel meer energie dan wanneer ik met 18 km/u fiets. Maar 12 km/u hardlopen houd ik maar een dik uur vol, 18 km/u fietsen best een uur of tien. Om echt zoveel mogelijk energie op te maken (en dus zoveel mogelijk af te vallen) kan ik dus beter een dag rustig gaan fietsen dan zo hard mogelijk hardlopen. Met een week lang elke dag fietsen op 18 km/u kan ik meer afvallen dan met een week lang elke dag 35 km/u fietsen - want met 35 km/u val ik na een uurtje van mijn fiets (watje). Maar 20 km/u houd ik vrijwel net zo lang vol als 18 km/u, en dat verbruikt toch weer wat meer energie. Ergens tussen die (natuurlijk hypothetische) 18 en 35 ligt dus een optimum, maar waar, dat durf ik niet te zeggen.
Bij het gevoel lekker bezig te zijn?
Verder helemaal mee eens.
Leon
Bji intensieve inspanningen wordt dus ook vet verbrand in de naverbranding, dwz als de inspanning beeindigt is, maar in de naloop thuis nog met een verhoogde hartslag doorgaat. Hoe lang die naverbranding duurt na afloop van een intensieve inspannning, geen flauw idee.
Wat ik na het lezen van dit draadje wel verlaat is de gedachte dat je met lage inspanning louter vet verbrandt. Verbranding van koolhydraten en vet gaat redelijk gelijk op. Plaatselijk vet verbranden is ook een fabeltje. Kortom, gezond blijven eten, snelle suikers alleen tijdens inspanning (niet daarna thuis op de bank), regelmatig eten! (heel belangrijk om diabetes te voorkomen) en meer verbranden dan je eet. Crashdieten helpen niet (waar ik een fietsvakantie ook onder schaar) als je niet blijvend slechte eetgewoontes aanpakt. Zoiets?
AB schreef:Kortom, gezond blijven eten, snelle suikers alleen tijdens inspanning (niet daarna thuis op de bank), regelmatig eten! (heel belangrijk om diabetes te voorkomen) en meer verbranden dan je eet. Crashdieten helpen niet (waar ik een fietsvakantie ook onder schaar) als je niet blijvend slechte eetgewoontes aanpakt. Zoiets?
Als je gezond blijft eten heb je nooit snelle suikers nodig. En meer verbranden dan dat je eet leidt op den duur tot anorexia. Dus eet wat je verbruikt om op een gezond gewicht te blijven.

Piet.
PietV schreef: Als je gezond blijft eten heb je nooit snelle suikers nodig. En meer verbranden dan dat je eet leidt op den duur tot anorexia. Dus eet wat je verbruikt om op een gezond gewicht te blijven.

Piet.
Anorexia zou ik toch vooral een mentale ziekte willen noemen, dan dat het een gevolg is van overmatig fietsen. Onder wielrenners kan ik me alleen Leonie van Moorsel herinneren, de huidige generatie profs zijn wel mager, maar hebben zeker geen anorexia (eerder dope-verslaving). Zie de volgevreten koppen als ze eenmaal gestopt zijn.

Om op een gezond gewicht te blijven moet je eerst een gezonde levenstijl hanteren om uberhaupt op een gezond gewicht te komen (met nadruk op matig, gezond en regelmatig eten, liefst in combinatie met sporten). Iets wat waarschijnlijk wel vanzelf zal gaan als je maar gezond eet en de tussendoortjes laat staan.

Snelle suikers tijdens zware inspanningen hebben zeker nut (paar compacte snel verteerbare gelletjes, makkelijk in de achterzak mee te nemen of onderweg een colaatje met appelgebak, slagroom en terras), maar goed, dan moet je je wel zwaar willen inspannen, iets wat je inderdaad niet hoeft te associeren met vakantiefietsen of een dagtochtje. Dan maar wel hopen dat je niet geparkeerd komt te staan op een lange beklimming ;).
AB schreef: Snelle suikers tijdens zware inspanningen hebben zeker nut (paar compacte snel verteerbare gelletjes, makkelijk in de achterzak mee te nemen of onderweg een colaatje met appelgebak, slagroom en terras), maar goed, dan moet je je wel zwaar willen inspannen, iets wat je inderdaad niet hoeft te associeren met vakantiefietsen of een dagtochtje. Dan maar wel hopen dat je niet geparkeerd komt te staan op een lange beklimming ;).
Ik ga het toch anders aanpakken (ik ben niet eigenwijs maar moeilijk te overtuigen). Ik krijg eigenlijk het idee dat er vooral wordt gepraat over vetverbranding bij overgewicht (maar mocht ik het fout hebben dan hoor ik het graag) en daar heb ik helemaal geen last van.
En het lijkt mij dat als ik aan de snelle suikers ga beginnen dat ik daar mogelijk wel last van ga krijgen, en dat lokt mij toch niet zo. Ik wil nl niet fietsen om vet te verbranden maar ik wil fietsen om het fietsen.
Als superbeginneling op de racefiets zie ik het als een soort nieuwe uitdaging: het trainen, wat kan ik nu en wat zou ik volgende maand kunnen maar wat ik vooral zou willen is weg fietsen (op vakantie) met zo min mogelijk bagage: gewoon je fiets kunnen pakken zonder al die tassen en bijkomende verplichtingen. En veeeeel kilometers asfalt kunnen wegtrappen. Geen gravel, zand en gatenkaaswegen meer! 8) Misschien word ik wel een grammenjager en vlieg op die manier heel soepeltjes door berg en dal, ik zie wel hoe het loopt/rolt.
Ik ben tevreden met mijn eetgewoontes maar heb dus wel ontdekt (dankzij jullie!) dat het snelle racen meer van mijn lichaam eist dan het 'gewone' fietsen. Heel logisch maar ik had het toch niet door.
Mijn plan is dus om van te voren meer brandstof te tanken, dus door meer te eten wat mij bevalt en dat zijn toch de langzame koolhydraten zoals havermout/muesli/granen, het roggebrood met de rauwkost en het nodige fruit. Dus volproppen en burpend op de fiets, zoiets dus.
De boterhammen met kaas en de banaan zal ik vanaf nu trouw meenemen (en opeten!) en verplichte rustpauzes, meer water drinken, een tikje gas terugnemen en een lichter verzet tijdens het omhoog trappen want ik merk toch een beetje mn knieen.
Heb ook mijn eetgewoontes even kritisch bekeken en het zou best wel kunnen dat ik meer eiwit en vet moet eten. Dus kies ik voor meer noten, vis en meer lijnzaad in de muesli enzo.
Zout aan het water toevoegen zie ik ook niet zitten, af en toe wat zoute cashewnoten lijkt mij voldoende.
En verder hoop ik dat ik nu de signalen van mn lichaam wat sneller door heb en niet door blijf stuntelen met mijn zogenaamde 'trainingsplan' terwijl m'n lijf schreeuwt om snelle suikers, zoute drop en vette happen!

Vandaag werd ik trouwens ingehaald door een grote vent op een racefiets met kuiten als skippyballen en een behoorlijke dikke pens. Hij zoefde soepeltjes langs, trapte bijna niet, had geen enkel zweetdruppeltje en zei vriendelijk "Hejhej". Toen ik gedag terug wou zeggen was hij al een paar mijl verder! Hoe krijgt ie het voor elkaar, dat enorme gewicht zonder enige moeite zo snel omhoog trappen?! Jaloers keek ik hem na (maar die kuiten mag hij houden, vind ik zelf toch niet echt aantrekkelijk).

Groeten, Yopie
Robert_F schreef:
Wimmert schreef:Ik heb vandaag 102km gefietst(hoera nieuw persoonlijk record) en 6000kcal verbruikt en dat ga je echt niet redden met biologisch rechtsdraaiende tarwe-s :wink:
Gefeli :) Interessant! Hoe bereken jij jouw calorieverbruik? Want als ik tabelletjes volg kom ik bij mezelf op zo'n 2500kcal voor een ritje van 80km (3 uur), terwijl als ik het zelf bereken op vermogen, dan kom ik minimaal op 3000kcal (wind buiten beschouwing).

Of de tabelletjes zijn conservatief, of ik maak zelf een berekeningsfout en ga te kort door de bocht...

Aangezien de 6000Kcal, heb je dan een fors postuur én een hoge intensiteit (oftewel een zeer hoge weerstands coëfficiënt)? Of sla ik de plank helemaal mis? :?
Beide zijn waar ;) ondanks dat ik altijd heb gesport heb ik twee ongelukken gehad. Laatste loop ik nog voor in een revalidatie centrum. Plus nog een prednison geschiedenis i.v.m. astma. Enfin 130 kilo postuur en ik fiets ook nog keihard gemiddeld 21km over 102km niet slecht vind ik zelf met 20 km polder tegen wind ;)

Mijn doel is 120 km zonder pijn fietsen en dat lukt goed! Ik merk dat mijn lijf mijn sport verleden snel oppakt.

Meten doe ik met een suunto t6c die gebruik ik altijd met sporten om bij te houden wat ik heb gedaan samen met een gpsmap62s voor navigatie en track log.
Wimmert schreef:
Robert_F schreef:
Wimmert schreef:Ik heb vandaag 102km gefietst(hoera nieuw persoonlijk record) en 6000kcal verbruikt en dat ga je echt niet redden met biologisch rechtsdraaiende tarwe-s :wink:
Gefeli :) Interessant! Hoe bereken jij jouw calorieverbruik? Want als ik tabelletjes volg kom ik bij mezelf op zo'n 2500kcal voor een ritje van 80km (3 uur), terwijl als ik het zelf bereken op vermogen, dan kom ik minimaal op 3000kcal (wind buiten beschouwing).

Of de tabelletjes zijn conservatief, of ik maak zelf een berekeningsfout en ga te kort door de bocht...

Aangezien de 6000Kcal, heb je dan een fors postuur én een hoge intensiteit (oftewel een zeer hoge weerstands coëfficiënt)? Of sla ik de plank helemaal mis? :?
Beide zijn waar ;) ondanks dat ik altijd heb gesport heb ik twee ongelukken gehad. Laatste loop ik nog voor in een revalidatie centrum. Plus nog een prednison geschidenis ivm astma. Enfin 130 kilo en ik fiets ook nog keihard gemiddeld 21km over 102km niet slecht vind ik zelf met 20 km polder tegen wind ;)

Mijn doel is 120 km zonder pijn fietsen en dat lukt goed! Ik merk dat mijnlijf mijn sport verleden snel oppakt.

Meten doe ik met een suunto t6c die gebrui ik altijd met sporten om bij te houden wat ik heb gedaan samen met een gpsmap62s voor navigatie en tracklog.
Aha :wink: Suc6 met je revalidatie! Ik rij zelf ook meestal met de neus in de wind in Groningen; maak een theoretische berekening mbv van enkele websites, een schatting zogezegd. Rij verder puur op gevoel, alleen een (ge-ijkte) snelheidsmeter.

Ben een moeilijke eter, alhoewel het wel een stuk beter is sinds ik weer meer fiets. Menig hongerklopje meegemaakt halverwege een ritje, voordat ik leerde meer te eten vooraf en tijdens de rit. Ik fiets vnl. op bananen en donker brood met divers beleg. Klein colaatje mee en 2 bidonnen water, evt. ergens bijvullen. 's Avonds meestal de hollandse pot. Ik ben nu 74kg (1m81) en heb van die ingevallen wangetjes. Ik moet blijkbaar nog veel meer eten. :roll: