Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht, fietsen en afvallen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gewicht, fietsen en afvallen.

Wimmert,
Als het enkel van het fietsen is, hoe komt het dan dat ik eerst 5 jaar fiets zonder ook maar iets af te vallen en dan plots 10kg afval wanneer ik nuchter begin te fietsen (zelfde afstanden)? Heeft dat niet te maken met de activatie van lipoproteinelipase en verhoogde insulinesensitiviteit door energiebehoefte op te wekken onder lage bloedsuiker- en vetspiegel?

Het kan natuurlijk ook nog liggen aan het feit dat ik ipv een half belegd stokbrood en boterkoek nu 's avonds veel fruit eet en heel wat kleine koekjes.

Aniphys - die vederlicht is en mogelijk daarom weinig fietsonderdelen verslijt :)
Aniphys schreef:Wimmert,
Als het enkel van het fietsen is, hoe komt het dan dat ik eerst 5 jaar fiets zonder ook maar iets af te vallen en dan plots 10kg afval wanneer ik nuchter begin te fietsen (zelfde afstanden)?
Je geeft zelf het antwoord:
Aniphys schreef: Het kan natuurlijk ook nog liggen aan het feit dat ik ipv een half belegd stokbrood en boterkoek nu 's avonds veel fruit eet en heel wat kleine koekjes.
Hoewel er nog veel niet geweten is over voeding, afvallen, sport, ... en ieder mens weer anders is, houd ik het vooral op minder calorie-inname.

Renaat
Wel opletten als je door omstandigheden een tijdje moet stoppen met fietsen :D
Dan komt het keihard er weer aan. Door een aantal opeenvolgende problemen
met mijn been (knie overbelast, daarna sloeg ik mijn enkel tegen een paaltje tijdens het mountainbiken en daarna door het verkeerd lopen door het enkel de knie weer)
Dat voel je dan wel.
Je hebt misschien wel gelijk Revanho...
Maar ik krijg er nu 's avonds soms wel een kwart-kilo restpootjes in. Dat zijn ook stevige calorieen boven op mijn fruit (vb. appel + pruim + druiven + 2 mandarijnen). Ik zal eens kijken wat die heeeerlijke koeken energetisch waard zijn. :-)

Enfin, ik ga nu naar huis fietsen...het is (uitzonderlijk) van deze morgen geleden dat ik gegeten heb ;-)
Ik ben vijf jaar geleden 22kg afgevallen puur door goed te eten en heel veel te fietsen en te zwemmen. Twee jaar daarna heb ik Duchenne Heroes (7x100 km MTB'en) gefietst, inmiddels al weer wat aangekomen door een bourgondisch leven, in de voorbereidingen daar naar toe ben ik weer op het juiste gewicht gekomen. En wat schetste mijn verbazing? Aan het einde van de tocht was ik drie kilo aangekomen! Of dit nu kom door spieren kweken of heel veel energie tot me nemen om te tocht te kunnen volbrengen weet ik niet. Inmiddels weeg ik weer 110kg+ en hoop met mijn nieuwe baan waarbij ik twee dagen per week 70km woon-werkverkeer wil fietsen weer wat kilo's te verliezen.
Wie nuchter fiets leert zijn lichaam om vetten als brandstof te gebruiken. Hoe scherp je ook staat, vet is ten allen tijde beschikbaar, itt tot koolhydraten (beperkt voorradig) die je hoofdzakelijk gebruikt bij een intensievere inspanning.

Als je een nuchtertraining combineert met een inspanning aan lage intensiteit voorkom je ook nog eens de spreekwoordelijke klop, terwijl je hoofdzakelijk vetten verbrandt.
Aniphys schreef:Wimmert,
Als het enkel van het fietsen is, hoe komt het dan dat ik eerst 5 jaar fiets zonder ook maar iets af te vallen en dan plots 10kg afval wanneer ik nuchter begin te fietsen (zelfde afstanden)?

Fietsen met een lege maag = afvallen op vetverbranding.
Tenzei je de hele tijd rond je anaerobe drempel fiets maar dat lijkt me niet - daar moet je met een lege maag aan prestatie inleveren. Je lichaam is te trainen op vetverbranding. Dat lijkt me met jou verhaal en gezien het resultaat aan de orde.

Een ongetraind persoon zal met een lege maag niet ver komen.
Karel en Trappe,
Dat denk ik dus ook. En zo voelt het ook. Bij een lege maag voel ik me niet meer slapjes wanneer ik fiets. En ja; bij mijn woonwerkverkeer verken ik de rode zone helemaal niet...gewoon vetverbranding.
Trouwens...ik ben vanavond zonder problemen thuis geraakt met de fiets...thuis heb ik dan een banaan, appel en twee mandarijnen gegeten...plus wat Sinterklaasspul van de kinderen :-) foei
Trappe schreef:
Aniphys schreef:Wimmert,
Als het enkel van het fietsen is, hoe komt het dan dat ik eerst 5 jaar fiets zonder ook maar iets af te vallen en dan plots 10kg afval wanneer ik nuchter begin te fietsen (zelfde afstanden)?

Fietsen met een lege maag = afvallen op vetverbranding.
Tenzei je de hele tijd rond je anaerobe drempel fiets maar dat lijkt me niet - daar moet je met een lege maag aan prestatie inleveren. Je lichaam is te trainen op vetverbranding. Dat lijkt me met jou verhaal en gezien het resultaat aan de orde.

Een ongetraind persoon zal met een lege maag niet ver komen.
Neen klopt niet helemaal.
Er zit ongeveer 1000tot 1400kcal glycogeen voorraad in je spieren(volwassen vent85kg)
Dus genoeg voor een uur fietsen.
Dan gaat eerst je glucose vorraad er aan in je bloed en dan pas of tegelijk maar zeker later de 140.000kcal vet wat er in je lijf zit.
Maar zover komt het niet omdat je dan alleen aan een boterham zit om de glucose en dan je glycogeen voorraden in je lijf te vullen.
Voor vetverbranding zal je langer moeten doorgaan op een hogere intensiteit.

Wat ik begrepen heb is het hele verhaal van vetverbrandingszones en hartslagen achterhaald! Het is echt wat verzet je aan energie over een bepaalde tijd? Dan gaat eerst je glycogeen er aan dan je glucose uit je bloed maar ook lever! En ondertussen als je niet gaat eten pas je vet. Eet je niet en gaat je vetstofwisseling te langzaam krijg je hongerklop.dat is globaal uit mijn hoofd de laatste inzichten. Dus afvallen is meer energie verzetten dan dat er aan eten naar binnen gaat. Dan wordt je vet aangesproken voor het herstel van glycogeen en glucose. Tenminste dit is wat ik heb bijgeleerd. (Veel met internisten en mdl artsen gewerkt in het verleden)

Evolutie technisch klopt dat ook immers als er leeuw achter je staat die je wil op eten moet je kunnen vechten en of rennen. Dat komt gelijk uit je spieren en met adrenaline wordt er nog meer vrij gemaakt als normaal. Na een poosje komen pas de langzame processen opgang.

Dit is wel een aardig artikel tot dat ze over hartslag beginnen te praten. Ze verten te herhalen wat ze eerder wel goed zeiden. Namelijk output-input=wel of niet gewicht verliezen. http://www.medicinfo.nl/%7B6cc78785-e31 ... 4cbdaea%7D
Het zou toch mooi zijn dat je op je vetvoorraad eindeloos zou kunnen doorfietsen. Ga maar eens 300km op een heel rustig tempo fietsen....
Ab bij 20km per uur, uitgaande van die 140.000kcal vet zou je met mijn gewicht 140uur kunnen fietsen dus 2800km ver. Ik denk niet dat het goed gaat maar in theorie ;)
Wimmert schreef: Mijn verbruik is 1000kcal per uur als ik fiets.
Geen verstand van afvallen, maar wel van voertuigen en energiegebruik. Als je dat getal ontleent aan je simpele kilometerteller zou ik me niet langer voor de gek laten houden. Die dingen geven het zelfde getal, of je nou bij -20 C tegen een storm in door de modder ploetert of met een zomers rugwindje een hellinkje afzoeft. Als de snelheid maar gelijk is
Ik viel en val tijdens trainingen en fietstochten altijd af.

Omdat ik tijdens de eerste tochten heel veel afviel toch maar even onderzoek gepleegd. Je valt dus niet alleen af door vetverbranding maar je lichaam put ook uit je eiwit voorraad in je spieren (en hersenen)
Ik let sindsdien ook meer op mijn eiwit inname en val niet meer extreem af.

Walter
m-gineering schreef:
Wimmert schreef: Mijn verbruik is 1000kcal per uur als ik fiets.
Geen verstand van afvallen, maar wel van voertuigen en energiegebruik. Als je dat getal ontleent aan je simpele kilometerteller zou ik me niet langer voor de gek laten houden. Die dingen geven het zelfde getal, of je nou bij -20 C tegen een storm in door de modder ploetert of met een zomers rugwindje een hellinkje afzoeft. Als de snelheid maar gelijk is
Ik heb een zeer goede suunto t6 die dat op wetenschapelijke basis en lichaam parameters vertelt.
AB schreef:Het zou toch mooi zijn dat je op je vetvoorraad eindeloos zou kunnen doorfietsen.
Dus wil ik langer kunnen doorfietsen moet ik meer vet eten. Ah, ga meteen naar de snackbar. :D

Zou ook gelijk de oplossing zijn voor de wereldhonger: http://waslijn.com/2011/01/12/spuit-uit ... elijk-vet/

Of het brandstoftekort: http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/ ... jk-vet-aub
@ Yopie. Doe maar koolhydraten.
Wimmert schreef: Ik heb een zeer goede suunto t6 die dat op wetenschapelijke basis en lichaam parameters vertelt.
Wordt de buiten temperatuur bij jouw meter ook mee gewogen.
Yopie schreef:Of het brandstoftekort: http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/ ... jk-vet-aub
Wel een idee voor een nieuw soort megastallen 8)


grapje natuurlijk :wink:
multiwgb schreef:@ Yopie. Doe maar koolhydraten.
Wimmert schreef: Ik heb een zeer goede suunto t6 die dat op wetenschapelijke basis en lichaam parameters vertelt.
Wordt de buiten temperatuur bij jouw meter ook mee gewogen.
Dat zit er wel in. echter als je het houd hebt moet je hart harder werken om voldoende zuurstof voor verbranding rond te pompen. dat word goed gemeten! http://www.suunto.com/global/en/product ... ack-fusion
De enige echte wetenschappelijk aanvaarde standaard voor metabole snelheid (aeroob én anaeroob) is directe calorimetrie (meting van totale warmte-afgifte), maar dat kan niet op de fiets. Een benadering daarvoor is indirecte calorimetrie (gasuitwisselingsmetingen zoals VO2 en VCO2). Trouwens, ik zal er wellicht niet uitkomen wat gebeurd is met mijn lichaam en hoe ik plots die 10kg ben kwijtgeraakt. Misschien moet ik maar eens investeren in een LiCor of SableSystems-systeem zodat ik op de fiets mijn zuurstofverbruik én CO2productie kan meten. Het quotient daarvan (RQ) zal dan een schatting geven of ik vet al dan niet suikers verbrand op een gegeven moment. En dan eens testen of nuchter rijden een verschil maakt. Lang leve de empirische wetenschap! :-)
Ben ik de enige die bijkomt op fietsvakantie?

Ik ben altijd erg slank geweest. 1,77 meter en 58 kg ongeveer. Altijd veel aan sport gedaan: wandelen, zwemmen, fietsen en soms al deze drie in 1 dag. Maar als ik op een verre reis ga kom ik gemiddeld 5 kg bij. Vooral in de (boven)benen merk ik een veel grotere spiermassa. Als ik thuis komt verdwijnt die dan weer geleidelijk aan, ookal blijf ik dagelijks sporten.

Ik eet trouwens 5 keer per dag een volledige maaltijd plus tussendoortjes, gewoon om op gewicht te blijven. Mijn metabolisme is volgens mij ongeëvenaard. :D